Ja, det är normalt. Ju högre effekt desto högre ljud.mati skrev:Förresten, är det normalt att Zoe ger ifrån sig ett fruktansvärt irriterande högfrekvent ljud när man laddar? Det var bara jag som hörde det, både sambon och grannen hörde inget. Men både jag med mina späda öron och hundarna gjorde det.
Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Moderator: Redaktion
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Menar du att den varnar nu? Det beror isåfall på att de inte registrerat vinterhjulen(?) i bilens dator. Men den nya ska iaf ha plats för 2 uppsättningar hjul. Den gamla får man programmera om både höst och vår när man byter hjul.mati skrev:Angående däcktryck så varnar bilen hela tiden att man ska kolla trycket. Det är 3,5 bar på alla hjul. Känns mycket, men det ska ju iaf inte påverka förbrukningen negativt.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Ja den varnar hela tiden. Verkstan vet inte vad man gör åt det säger de.Jerker skrev:Menar du att den varnar nu? Det beror isåfall på att de inte registrerat vinterhjulen(?) i bilens dator. Men den nya ska iaf ha plats för 2 uppsättningar hjul. Den gamla får man programmera om både höst och vår när man byter hjul.mati skrev:Angående däcktryck så varnar bilen hela tiden att man ska kolla trycket. Det är 3,5 bar på alla hjul. Känns mycket, men det ska ju iaf inte påverka förbrukningen negativt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Tar ett nytt grepp på detta inlägg nu när jag vet att bilen inte kördes snabbare än 70-80: Då låter det verkligen konstigt och det borde inte alls vara så. Under de förutsättningar som rådde borde momentanförbrukningen ha legat runt 1,2. Sommartid med lite medvind har jag kunna ligga och köra 90 km/h och ha en förbrukning på 0,7-0,8.mati skrev:Vi har lånat hem en Zoe just nu. En riktigt fin och rolig bil. Men jag är ruskigt besviken över den höga förbrukningen. Sambon körde 15 mil igår till och från jobbet. Lugn landsvägskörning utan ett enda stopp. Hon snålkörde efter alla konstens regler, snittade på 65km/h och hade ändå bara 4 mil återstående räckvidd när hon kom hem. Alltså 19 mil total räckvidd. Det var 5 gradigt på morgonen, +10 på hemvägen, torrt och soligt. Förbrukningen låg på drygt 2kWh/mil.
Om man har så lite marginal till och med under så trevliga förhållanden så är det bara att konstatera att Zoe inte fungerar för oss. Det var jäkligt tråkigt.
PS: Teslan låg på knappt 1.8kWh/mil under samma förhållanden dagen innan. Totalt orimligt att den lilla Zoen förbrukar så mycket mer.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Det förvånar mig inte ett dugg! De ska alltså använda diagnostikdatorn och gå in och lägga till hjulen så att varningen försvinner. Tyvärr är det en hel del som försäljare och tekniker inte vet om Zoen...mati skrev:Ja den varnar hela tiden. Verkstan vet inte vad man gör åt det säger de.Jerker skrev:Menar du att den varnar nu? Det beror isåfall på att de inte registrerat vinterhjulen(?) i bilens dator. Men den nya ska iaf ha plats för 2 uppsättningar hjul. Den gamla får man programmera om både höst och vår när man byter hjul.mati skrev:Angående däcktryck så varnar bilen hela tiden att man ska kolla trycket. Det är 3,5 bar på alla hjul. Känns mycket, men det ska ju iaf inte påverka förbrukningen negativt.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Precis. Han kom fram till ungefär samma förbrukning, men han höll dubbelt så hög medelhastighet.lator skrev:Du måste ju be dem skaffa fram en annan Zoe så att ni kan jämföra. Det låter ju helt orimligt med dessa siffror... Har inte Apkungen testat den nya Zoe/41 och fått resultat som var riktigt bra?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Så här ser det ut för mig. Upplever att den drar som Teslan eller mer.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Det var länge sedan det nollställdes. Nollställ och gör en ny tur så får du värden baserade enbart på din egen körstil.AGCF skrev:Så här ser det ut för mig. Upplever att den drar som Teslan eller mer.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Jag testade iaf att ladda Zoen vid en riktig laddare som skulle ge 22kW såklart. Det blev samma som hemma. Vägguttagshastighet, typ. Helt klart att det är nåt fel på den. Hoppas att det finns nån kompetent person som kan laga bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Vilken sorts laddare? Vet du att den normalt levererar 22 kW? Jag har träffat på ett flertal gratisladdare som kommuner och elbolag ställer upp som påstås ge 22 kW men bara ger hälften eller något därunder. Clever och dylika ger dock alltid 22 kW.mati skrev:Jag testade iaf att ladda Zoen vid en riktig laddare som skulle ge 22kW såklart. Det blev samma som hemma. Vägguttagshastighet, typ. Helt klart att det är nåt fel på den. Hoppas att det finns nån kompetent person som kan laga bilen.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Jodå, det är en riktig ABB snabbladdare som levererar 22kW type 2 samt 50kW Chademo/CCS. Zoen laddade med 3,6 kW ungefär. Precis som här hemma hos mig.Jerker skrev:Vilken sorts laddare? Vet du att den normalt levererar 22 kW? Jag har träffat på ett flertal gratisladdare som kommuner och elbolag ställer upp som påstås ge 22 kW men bara ger hälften eller något därunder. Clever och dylika ger dock alltid 22 kW.mati skrev:Jag testade iaf att ladda Zoen vid en riktig laddare som skulle ge 22kW såklart. Det blev samma som hemma. Vägguttagshastighet, typ. Helt klart att det är nåt fel på den. Hoppas att det finns nån kompetent person som kan laga bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Ja, då är det ju definitivt nåt fel. När batterierna är riktigt kalla går det ju väldigt långsamt, men tror inte att jag har varit med om så låg laddeffekt när potentialen är 22 kW.mati skrev:Jodå, det är en riktig ABB snabbladdare som levererar 22kW type 2 samt 50kW Chademo/CCS. Zoen laddade med 3,6 kW ungefär. Precis som här hemma hos mig.Jerker skrev:Vilken sorts laddare? Vet du att den normalt levererar 22 kW? Jag har träffat på ett flertal gratisladdare som kommuner och elbolag ställer upp som påstås ge 22 kW men bara ger hälften eller något därunder. Clever och dylika ger dock alltid 22 kW.mati skrev:Jag testade iaf att ladda Zoen vid en riktig laddare som skulle ge 22kW såklart. Det blev samma som hemma. Vägguttagshastighet, typ. Helt klart att det är nåt fel på den. Hoppas att det finns nån kompetent person som kan laga bilen.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Lyckades du förmedla detta till säljaren? Vore ju bra om de kunde få sin demobil lagad.mati skrev:Jodå, det är en riktig ABB snabbladdare som levererar 22kW type 2 samt 50kW Chademo/CCS. Zoen laddade med 3,6 kW ungefär. Precis som här hemma hos mig.Jerker skrev:Vilken sorts laddare? Vet du att den normalt levererar 22 kW? Jag har träffat på ett flertal gratisladdare som kommuner och elbolag ställer upp som påstås ge 22 kW men bara ger hälften eller något därunder. Clever och dylika ger dock alltid 22 kW.mati skrev:Jag testade iaf att ladda Zoen vid en riktig laddare som skulle ge 22kW såklart. Det blev samma som hemma. Vägguttagshastighet, typ. Helt klart att det är nåt fel på den. Hoppas att det finns nån kompetent person som kan laga bilen.
Men jag har inga större förhoppningar iofs. Jag var inne och provkörde en Renault Clio demobil för 10år sedan som hade något fel på koppling/växellåda. Jag påpekade för säljaren att bilen inte gick att växla men han tyckte bara att jag var bortskämd som körde Mercedes... Blev ingen affär där kan man säga.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Nä, och så var det ju +8 grader ute och jag hade kört 2,5 mil. Den var ju inte kall då. Dagen innan hade bilen körts 7,5 mil och ändå så laddade den så sakta. Det tog över 10 timmar att ladda 33kWh. Det klart att den är trasig. Det är ju motorn i Zoe som används som likriktare. Är det nåt fel där så kan det kanske förklara den jöga förbrukningen också.Jerker skrev:Ja, då är det ju definitivt nåt fel. När batterierna är riktigt kalla går det ju väldigt långsamt, men tror inte att jag har varit med om så låg laddeffekt när potentialen är 22 kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Ja, förklaringen ligger förmodligen där.mati skrev:Nä, och så var det ju +8 grader ute och jag hade kört 2,5 mil. Den var ju inte kall då. Dagen innan hade bilen körts 7,5 mil och ändå så laddade den så sakta. Det tog över 10 timmar att ladda 33kWh. Det klart att den är trasig. Det är ju motorn i Zoe som används som likriktare. Är det nåt fel där så kan det kanske förklara den jöga förbrukningen också.Jerker skrev:Ja, då är det ju definitivt nåt fel. När batterierna är riktigt kalla går det ju väldigt långsamt, men tror inte att jag har varit med om så låg laddeffekt när potentialen är 22 kW.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Jag tror faktiskt det. Inte just säljaren, han råkade vara på elbilskurs , men det var en annan kille där som verkade jätteintresserad. Stackarn bor i Mariestad och var inte alls nöjd med tanken att han har varit med och finansierat en vätgasmack.LarsL skrev:Lyckades du förmedla detta till säljaren? Vore ju bra om de kunde få sin demobil lagad.
Han var själv intresserad av Zoen som pendlarbil och vi pratade elbilar jättelänge. Mycket positivt faktiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Om man åker landsväg och sällan eller aldrig överstiger 90km/h så borde den inte dra mer än max 180wh/km tycker jag om det är plusgrader och torrt väglag. Skulle ha gissat på 160wh/km under dessa förhållanden för jag låg själv på 175wh/km på stundtals blöt väg, lite regn och körde i drygt 100 (107 på mätaren) stor del av tiden men låg då bakom en släpvagn iof sig.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Ja, det låter rimligt. Jag tittade på din video och dina förbrukningssiffror. När jag körde bilen själv så låg momentanförbrukningen runt 2kWh/mil vid 80km/h. Den gick ner till ca 1,7kWh/mil när jag höll mig under 70km/h. Temperaturen låg då runt +8 och vägarna var torra. Jag körde över 100 en kort sträcka, men då rusade förbrukningen iväg.
Jag skulle tro att till och med en Model X går snålare.
Jag skulle tro att till och med en Model X går snålare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Ja, denna info börjar spridas i Sverige nu:
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Bra pris! Det är ju ungefär vad Tesla ville ha för 5kWh när det gick att uppgradera 85-->90 och 70-->75Jerker skrev:Ja, denna info börjar spridas i Sverige nu:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Detta är väl den enda fördelen med att hyra batterier, eller? 35k är ju helt OK för ett sånt batteri, det gör ju att bilen rullar bra länge till och kanske dör först när den rostat sönder.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Detta är ju endast prisvärt om man äger bilen. Jag, som leasar den, kommer ju inte att få tillbaka nåt av den investeringen när jag lämnar tillbaka bilen, så ett batteribyte i min bil kommer inte att hända...
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Jo det är klart, jag har aldrig tänkt leasa en bil dock...Jerker skrev:Detta är ju endast prisvärt om man äger bilen. Jag, som leasar den, kommer ju inte att få tillbaka nåt av den investeringen när jag lämnar tillbaka bilen, så ett batteribyte i min bil kommer inte att hända...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Jerker skrev:Detta är ju endast prisvärt om man äger bilen. Jag, som leasar den, kommer ju inte att få tillbaka nåt av den investeringen när jag lämnar tillbaka bilen, så ett batteribyte i min bil kommer inte att hända...
Och det är väl inte många i Sverige som äger sitt batteri? För det har väl större delen av tiden endast gått att leasa?
Så man får först köpa loss batteriet för 80 000 och sen uppgradera för 35000?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)