Jodå, det är en riktig ABB snabbladdare som levererar 22kW type 2 samt 50kW Chademo/CCS. Zoen laddade med 3,6 kW ungefär. Precis som här hemma hos mig.Jerker skrev:Vilken sorts laddare? Vet du att den normalt levererar 22 kW? Jag har träffat på ett flertal gratisladdare som kommuner och elbolag ställer upp som påstås ge 22 kW men bara ger hälften eller något därunder. Clever och dylika ger dock alltid 22 kW.mati skrev:Jag testade iaf att ladda Zoen vid en riktig laddare som skulle ge 22kW såklart. Det blev samma som hemma. Vägguttagshastighet, typ. Helt klart att det är nåt fel på den. Hoppas att det finns nån kompetent person som kan laga bilen.
Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Moderator: Redaktion
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Ja, då är det ju definitivt nåt fel. När batterierna är riktigt kalla går det ju väldigt långsamt, men tror inte att jag har varit med om så låg laddeffekt när potentialen är 22 kW.mati skrev:Jodå, det är en riktig ABB snabbladdare som levererar 22kW type 2 samt 50kW Chademo/CCS. Zoen laddade med 3,6 kW ungefär. Precis som här hemma hos mig.Jerker skrev:Vilken sorts laddare? Vet du att den normalt levererar 22 kW? Jag har träffat på ett flertal gratisladdare som kommuner och elbolag ställer upp som påstås ge 22 kW men bara ger hälften eller något därunder. Clever och dylika ger dock alltid 22 kW.mati skrev:Jag testade iaf att ladda Zoen vid en riktig laddare som skulle ge 22kW såklart. Det blev samma som hemma. Vägguttagshastighet, typ. Helt klart att det är nåt fel på den. Hoppas att det finns nån kompetent person som kan laga bilen.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Lyckades du förmedla detta till säljaren? Vore ju bra om de kunde få sin demobil lagad.mati skrev:Jodå, det är en riktig ABB snabbladdare som levererar 22kW type 2 samt 50kW Chademo/CCS. Zoen laddade med 3,6 kW ungefär. Precis som här hemma hos mig.Jerker skrev:Vilken sorts laddare? Vet du att den normalt levererar 22 kW? Jag har träffat på ett flertal gratisladdare som kommuner och elbolag ställer upp som påstås ge 22 kW men bara ger hälften eller något därunder. Clever och dylika ger dock alltid 22 kW.mati skrev:Jag testade iaf att ladda Zoen vid en riktig laddare som skulle ge 22kW såklart. Det blev samma som hemma. Vägguttagshastighet, typ. Helt klart att det är nåt fel på den. Hoppas att det finns nån kompetent person som kan laga bilen.
Men jag har inga större förhoppningar iofs. Jag var inne och provkörde en Renault Clio demobil för 10år sedan som hade något fel på koppling/växellåda. Jag påpekade för säljaren att bilen inte gick att växla men han tyckte bara att jag var bortskämd som körde Mercedes... Blev ingen affär där kan man säga.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Nä, och så var det ju +8 grader ute och jag hade kört 2,5 mil. Den var ju inte kall då. Dagen innan hade bilen körts 7,5 mil och ändå så laddade den så sakta. Det tog över 10 timmar att ladda 33kWh. Det klart att den är trasig. Det är ju motorn i Zoe som används som likriktare. Är det nåt fel där så kan det kanske förklara den jöga förbrukningen också.Jerker skrev:Ja, då är det ju definitivt nåt fel. När batterierna är riktigt kalla går det ju väldigt långsamt, men tror inte att jag har varit med om så låg laddeffekt när potentialen är 22 kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Ja, förklaringen ligger förmodligen där.mati skrev:Nä, och så var det ju +8 grader ute och jag hade kört 2,5 mil. Den var ju inte kall då. Dagen innan hade bilen körts 7,5 mil och ändå så laddade den så sakta. Det tog över 10 timmar att ladda 33kWh. Det klart att den är trasig. Det är ju motorn i Zoe som används som likriktare. Är det nåt fel där så kan det kanske förklara den jöga förbrukningen också.Jerker skrev:Ja, då är det ju definitivt nåt fel. När batterierna är riktigt kalla går det ju väldigt långsamt, men tror inte att jag har varit med om så låg laddeffekt när potentialen är 22 kW.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Jag tror faktiskt det. Inte just säljaren, han råkade vara på elbilskurs , men det var en annan kille där som verkade jätteintresserad. Stackarn bor i Mariestad och var inte alls nöjd med tanken att han har varit med och finansierat en vätgasmack.LarsL skrev:Lyckades du förmedla detta till säljaren? Vore ju bra om de kunde få sin demobil lagad.
Han var själv intresserad av Zoen som pendlarbil och vi pratade elbilar jättelänge. Mycket positivt faktiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Om man åker landsväg och sällan eller aldrig överstiger 90km/h så borde den inte dra mer än max 180wh/km tycker jag om det är plusgrader och torrt väglag. Skulle ha gissat på 160wh/km under dessa förhållanden för jag låg själv på 175wh/km på stundtals blöt väg, lite regn och körde i drygt 100 (107 på mätaren) stor del av tiden men låg då bakom en släpvagn iof sig.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Ja, det låter rimligt. Jag tittade på din video och dina förbrukningssiffror. När jag körde bilen själv så låg momentanförbrukningen runt 2kWh/mil vid 80km/h. Den gick ner till ca 1,7kWh/mil när jag höll mig under 70km/h. Temperaturen låg då runt +8 och vägarna var torra. Jag körde över 100 en kort sträcka, men då rusade förbrukningen iväg.
Jag skulle tro att till och med en Model X går snålare.
Jag skulle tro att till och med en Model X går snålare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Ja, denna info börjar spridas i Sverige nu:
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Bra pris! Det är ju ungefär vad Tesla ville ha för 5kWh när det gick att uppgradera 85-->90 och 70-->75Jerker skrev:Ja, denna info börjar spridas i Sverige nu:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Detta är väl den enda fördelen med att hyra batterier, eller? 35k är ju helt OK för ett sånt batteri, det gör ju att bilen rullar bra länge till och kanske dör först när den rostat sönder.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Detta är ju endast prisvärt om man äger bilen. Jag, som leasar den, kommer ju inte att få tillbaka nåt av den investeringen när jag lämnar tillbaka bilen, så ett batteribyte i min bil kommer inte att hända...
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Jo det är klart, jag har aldrig tänkt leasa en bil dock...Jerker skrev:Detta är ju endast prisvärt om man äger bilen. Jag, som leasar den, kommer ju inte att få tillbaka nåt av den investeringen när jag lämnar tillbaka bilen, så ett batteribyte i min bil kommer inte att hända...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Jerker skrev:Detta är ju endast prisvärt om man äger bilen. Jag, som leasar den, kommer ju inte att få tillbaka nåt av den investeringen när jag lämnar tillbaka bilen, så ett batteribyte i min bil kommer inte att hända...
Och det är väl inte många i Sverige som äger sitt batteri? För det har väl större delen av tiden endast gått att leasa?
Så man får först köpa loss batteriet för 80 000 och sen uppgradera för 35000?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Nja, jag menar att om jag betalar 35000 för att få uppgradera till ett större batteri i min leasade bil med hyrda batterier, då har ju jag även ökat restvärdet på bilen, men jag får ju ingen kompensation för det när jag lämnar tillbaka bilen. Där tar Renault hem hela vinsten.FredrikR skrev:Jerker skrev:Detta är ju endast prisvärt om man äger bilen. Jag, som leasar den, kommer ju inte att få tillbaka nåt av den investeringen när jag lämnar tillbaka bilen, så ett batteribyte i min bil kommer inte att hända...
Och det är väl inte många i Sverige som äger sitt batteri? För det har väl större delen av tiden endast gått att leasa?
Så man får först köpa loss batteriet för 80 000 och sen uppgradera för 35000?
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Hej,
Jerker relaterar till mig när han skriver att han känner en som kör långt med en Zoe och det är sant, det gör jag. I min gamla Q210 så körde jag mellan 13-18 mil vintertid och upp till 22-239 km på sommaren. Nu har jag bytt till nya R90 (ZE40) och den var jag till att börja med besviken på då jag tyckte den tog mer energi än den gamla och rullade sämre (regenererar inte så mycket när jag kör, medvetet). Dock (sägs det från teknisk avdelning hos Renault) att det finns två lägen på regenerering beroende på om ECO-läge är aktiverat eller ej. Nu när bilen är fyra veckor och har gått 335 mil så börjar den lossna. Har ännu inte nollställt färddatorn och då ligger den nu på 16,2 kW/100 km och det är högre än den gamla men går långsamt ner. Ska snart nollställa (och rapportera in förbrukningen på www.spritmonitor.de). Om man inte nollställer och själv kör bilen mestadels så är beräkningen av kvarvarande körsträcka mycket exakt. Högsta hittills är 298 km vid fulladdat batteri. Igår körde jag Torsby-Oslo, 17 mil, och hade 46% kvar i batteriet samt 146 km kvar i körsträcka. Jag har för vana att köra med begränsare aktiverad och ställer in den på 78 kmh. Dagligen kör jag minst 12,2 mil och förlorar 5 minuter mot att köra 90-100 kmh. ECO-läge samt värme på 24 grader. Från torsdag så planeras en Europa-tur med denna bil. På den bil som relateras i denna tråden så måste det vara något fel, förutom uppdatering av programvaran så måste ju däcktryckssensorer programmeras in. Vad jag vet så klarar inte en Zoe att hålla reda på 8 hjul än. Min nya bil är levererad med klonade sensorer till vinterhjulen så den ska inte behöva programmeras nu när jag byter till sommarhjul.
Benny
Jerker relaterar till mig när han skriver att han känner en som kör långt med en Zoe och det är sant, det gör jag. I min gamla Q210 så körde jag mellan 13-18 mil vintertid och upp till 22-239 km på sommaren. Nu har jag bytt till nya R90 (ZE40) och den var jag till att börja med besviken på då jag tyckte den tog mer energi än den gamla och rullade sämre (regenererar inte så mycket när jag kör, medvetet). Dock (sägs det från teknisk avdelning hos Renault) att det finns två lägen på regenerering beroende på om ECO-läge är aktiverat eller ej. Nu när bilen är fyra veckor och har gått 335 mil så börjar den lossna. Har ännu inte nollställt färddatorn och då ligger den nu på 16,2 kW/100 km och det är högre än den gamla men går långsamt ner. Ska snart nollställa (och rapportera in förbrukningen på www.spritmonitor.de). Om man inte nollställer och själv kör bilen mestadels så är beräkningen av kvarvarande körsträcka mycket exakt. Högsta hittills är 298 km vid fulladdat batteri. Igår körde jag Torsby-Oslo, 17 mil, och hade 46% kvar i batteriet samt 146 km kvar i körsträcka. Jag har för vana att köra med begränsare aktiverad och ställer in den på 78 kmh. Dagligen kör jag minst 12,2 mil och förlorar 5 minuter mot att köra 90-100 kmh. ECO-läge samt värme på 24 grader. Från torsdag så planeras en Europa-tur med denna bil. På den bil som relateras i denna tråden så måste det vara något fel, förutom uppdatering av programvaran så måste ju däcktryckssensorer programmeras in. Vad jag vet så klarar inte en Zoe att hålla reda på 8 hjul än. Min nya bil är levererad med klonade sensorer till vinterhjulen så den ska inte behöva programmeras nu när jag byter till sommarhjul.
Benny
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Häromdagen gick jag över en parkeringsplats och plötsligt låter det som ett tåg som kör "långt bort". Jag registrerar detta eftersom jag inte kunde minnas att det finns nån tågbana i det området. Vände mig om och det visade sig vara en Zoe med det nya "varna fotgängare"-ljudet påslaget. Men hallå! Inte fasen funkar det, jag trodde alltså det var ett tåg långt bort och inte en elbil precis bakom mig. Jag bröt ut i spontanskratt när jag såg bilen pga associationer med ett stort tåg och en liten Zoe med ett löjligt ljud
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
ja jösses säger jag bara....... Undrar vad "vissa" Tyskbilar kommer att få för ljud när det är dags? Fast DÅ försvinner nog den där lagen kanske...?HelectriC skrev:Häromdagen gick jag över en parkeringsplats och plötsligt låter det som ett tåg som kör "långt bort". Jag registrerar detta eftersom jag inte kunde minnas att det finns nån tågbana i det området. Vände mig om och det visade sig vara en Zoe med det nya "varna fotgängare"-ljudet påslaget. Men hallå! Inte fasen funkar det, jag trodde alltså det var ett tåg långt bort och inte en elbil precis bakom mig. Jag bröt ut i spontanskratt när jag såg bilen pga associationer med ett stort tåg och en liten Zoe med ett löjligt ljud
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Jag ryckte ur den säkringen till yttre högtalaren. Så nu slipper jag både det störande varningsljudet och blippandet när bilen låser sig!
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Har lånat en Zoe några dagar. ...hm det blir nog ingen Zoe för oss. Kan absolut inte jämföra sig med e-golfen vi hade tidigare gällande körglädje eller kvalitet. Det enda är att 40:an går några mil längre än e-golfen men det är marginellt och utan DC laddning är det irrelevant för det blir inga långresor utan chademo eller CCS. En begagnad egolf skulle vara ett mycket bättre köp för oss.
Och fusk-motorljudet är olidligt. Mycket värre än en bensinmotor. frugan sa att en fläkt eller nått är trasigt på bilen och det var motorljudet hon refererade till.
Och fusk-motorljudet är olidligt. Mycket värre än en bensinmotor. frugan sa att en fläkt eller nått är trasigt på bilen och det var motorljudet hon refererade till.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Såg att Renault Zoe Life kostar 324.900 kr. Prutat 10% blir det 292.410kr.
Efter miljöbilsersättning på 40.000kr blir det 252.410kr.
Är det nån här på forumet som köpt en Renault Zoe Life för detta pris?
Efter miljöbilsersättning på 40.000kr blir det 252.410kr.
Är det nån här på forumet som köpt en Renault Zoe Life för detta pris?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Nu fick vi låna samma Zoe som vi hade för några månader sedan, som vi ansåg att den drar för mycket el. Bilia har ingen aning vad det är för fel och har bett mig att testa lite mer.
Vi har varit ute och testkört i olika lägen.
Utgångsläge: Varm bil, varmt batteri, 4 mil landsväg, +10 grader, ingen blåst och torr väg.
Konstant fart med farthållaren inställd på 86km/h resulterar i en förbrukning på 1,7kWh/mil, oavsett om eco-läge är på eller av.
Motorväg i konstant 110km/h blir 2, 3kWh/mil.
Lite blandad körning, 70-80-100 väg blev i snitt 1,9kWh/mil, precis som förra gången. Teslan fick vara med som referens och den förbrukade bara 1,8kWh/mil i snitt. Åtminstone den här Zoen förbrukar alltså mer än Teslan vid extremt lugn landsvägskörning, vilket jag anser är totalt orimligt. Eller är den verkligen så elektronhungrig?
Angående laddning blir jag inte alls klok på den. Jag trodde först att den inte kan ladda med mer än 3,5kW, för det gör den inte här hemma i wallboxen. Förra gången jag testade såg det ut som att den inte gör det någon annanstans heller, dvs i 22kW-stolpar. Men nu verkar det snarare som att den laddar med ungefär halva effekten mot vad stolpen kan leverera. Lite konstigt, hade den bara laddat på en eller två faser så borde det blivit 1/3 eller 2/3 av maxeffekten, men inte hälften. Jag fattar ingenting.
Problemet är att ingen på bilia verkar kunna nåt om elbilar. De laddar bara i vägguttaget och ser inte problemet.
Vi har varit ute och testkört i olika lägen.
Utgångsläge: Varm bil, varmt batteri, 4 mil landsväg, +10 grader, ingen blåst och torr väg.
Konstant fart med farthållaren inställd på 86km/h resulterar i en förbrukning på 1,7kWh/mil, oavsett om eco-läge är på eller av.
Motorväg i konstant 110km/h blir 2, 3kWh/mil.
Lite blandad körning, 70-80-100 väg blev i snitt 1,9kWh/mil, precis som förra gången. Teslan fick vara med som referens och den förbrukade bara 1,8kWh/mil i snitt. Åtminstone den här Zoen förbrukar alltså mer än Teslan vid extremt lugn landsvägskörning, vilket jag anser är totalt orimligt. Eller är den verkligen så elektronhungrig?
Angående laddning blir jag inte alls klok på den. Jag trodde först att den inte kan ladda med mer än 3,5kW, för det gör den inte här hemma i wallboxen. Förra gången jag testade såg det ut som att den inte gör det någon annanstans heller, dvs i 22kW-stolpar. Men nu verkar det snarare som att den laddar med ungefär halva effekten mot vad stolpen kan leverera. Lite konstigt, hade den bara laddat på en eller två faser så borde det blivit 1/3 eller 2/3 av maxeffekten, men inte hälften. Jag fattar ingenting.
Problemet är att ingen på bilia verkar kunna nåt om elbilar. De laddar bara i vägguttaget och ser inte problemet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Oroväckande, tänk om det var en kund som kom in med en bil och berättade samma sak lixommati skrev:Nu fick vi låna samma Zoe som vi hade för några månader sedan, som vi ansåg att den drar för mycket el. Bilia har ingen aning vad det är för fel och har bett mig att testa lite mer.
Vi har varit ute och testkört i olika lägen.
Utgångsläge: Varm bil, varmt batteri, 4 mil landsväg, +10 grader, ingen blåst och torr väg.
Konstant fart med farthållaren inställd på 86km/h resulterar i en förbrukning på 1,7kWh/mil, oavsett om eco-läge är på eller av.
Motorväg i konstant 110km/h blir 2, 3kWh/mil.
Lite blandad körning, 70-80-100 väg blev i snitt 1,9kWh/mil, precis som förra gången. Teslan fick vara med som referens och den förbrukade bara 1,8kWh/mil i snitt. Åtminstone den här Zoen förbrukar alltså mer än Teslan vid extremt lugn landsvägskörning, vilket jag anser är totalt orimligt. Eller är den verkligen så elektronhungrig?
Angående laddning blir jag inte alls klok på den. Jag trodde först att den inte kan ladda med mer än 3,5kW, för det gör den inte här hemma i wallboxen. Förra gången jag testade såg det ut som att den inte gör det någon annanstans heller, dvs i 22kW-stolpar. Men nu verkar det snarare som att den laddar med ungefär halva effekten mot vad stolpen kan leverera. Lite konstigt, hade den bara laddat på en eller två faser så borde det blivit 1/3 eller 2/3 av maxeffekten, men inte hälften. Jag fattar ingenting.
Problemet är att ingen på bilia verkar kunna nåt om elbilar. De laddar bara i vägguttaget och ser inte problemet.
Det kan bara inte vara en helt ok bil, nåt stämmer inte lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Nu har jag testat den där stackars Zoen ännu mer, kört 15 mil landsväg.
Angående laddning kom jag på idén att ladda i en 32A 1-fas laddstolpe för att se om det är fel på en av faserna. Det gick med en fart på ungefär 5,3kW utav drygt 7 möjliga. Här hemma laddar den med knappt 3,5kW trefas i min 7kW laddbox. I 22kW-stolpen jag provade igår gick det med knappt 11kW.
Jag kom fram till följande:
På enfas-stolpen laddar bilen med 75% av maxeffekten, dvs runt 5,3kW. Vid trefasladdning laddar den med ungefär halva maxeffekten. Om man klurar lite på det så kan man dra slutsatsen att laddning sker med 75% på 2 av faserna, vilket råkar bli 50% av maxeffekten vid trefas, den tredje fasen är förmodligen död. Nu ska jag försöka att förklara det för säljfolket. Ähäm, inte lätt.
Räckvidden på den här Zoen har jag konstaterat att den ligger på max 22 mil i vanlig landsvägskörning en vanlig dag i maj som idag. Resan bestod av hälften 70-väg, hälften 100-väg. Jag höll hastighetsgränserna hela tiden.
Bilia-folket själva har kommit fram till ungefär samma sak, ungefär 20 mil på landsväg, inte mycket mer. Bara att de tyckte att det var ganska okej. Det tycker inte jag.
Angående laddning kom jag på idén att ladda i en 32A 1-fas laddstolpe för att se om det är fel på en av faserna. Det gick med en fart på ungefär 5,3kW utav drygt 7 möjliga. Här hemma laddar den med knappt 3,5kW trefas i min 7kW laddbox. I 22kW-stolpen jag provade igår gick det med knappt 11kW.
Jag kom fram till följande:
På enfas-stolpen laddar bilen med 75% av maxeffekten, dvs runt 5,3kW. Vid trefasladdning laddar den med ungefär halva maxeffekten. Om man klurar lite på det så kan man dra slutsatsen att laddning sker med 75% på 2 av faserna, vilket råkar bli 50% av maxeffekten vid trefas, den tredje fasen är förmodligen död. Nu ska jag försöka att förklara det för säljfolket. Ähäm, inte lätt.
Räckvidden på den här Zoen har jag konstaterat att den ligger på max 22 mil i vanlig landsvägskörning en vanlig dag i maj som idag. Resan bestod av hälften 70-väg, hälften 100-väg. Jag höll hastighetsgränserna hela tiden.
Bilia-folket själva har kommit fram till ungefär samma sak, ungefär 20 mil på landsväg, inte mycket mer. Bara att de tyckte att det var ganska okej. Det tycker inte jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14