Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Ja, denna info börjar spridas i Sverige nu:
ZoeBatteriuppgradering.jpg
Bra pris! Det är ju ungefär vad Tesla ville ha för 5kWh när det gick att uppgradera 85-->90 och 70-->75
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av zyax »

Detta är väl den enda fördelen med att hyra batterier, eller? 35k är ju helt OK för ett sånt batteri, det gör ju att bilen rullar bra länge till och kanske dör först när den rostat sönder.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Jerker »

Detta är ju endast prisvärt om man äger bilen. Jag, som leasar den, kommer ju inte att få tillbaka nåt av den investeringen när jag lämnar tillbaka bilen, så ett batteribyte i min bil kommer inte att hända...
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av zyax »

Jerker skrev:
Detta är ju endast prisvärt om man äger bilen. Jag, som leasar den, kommer ju inte att få tillbaka nåt av den investeringen när jag lämnar tillbaka bilen, så ett batteribyte i min bil kommer inte att hända...
Jo det är klart, jag har aldrig tänkt leasa en bil dock...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av FredrikR »

Jerker skrev:
Detta är ju endast prisvärt om man äger bilen. Jag, som leasar den, kommer ju inte att få tillbaka nåt av den investeringen när jag lämnar tillbaka bilen, så ett batteribyte i min bil kommer inte att hända...

Och det är väl inte många i Sverige som äger sitt batteri? För det har väl större delen av tiden endast gått att leasa?
Så man får först köpa loss batteriet för 80 000 och sen uppgradera för 35000?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Jerker »

FredrikR skrev:
Jerker skrev:
Detta är ju endast prisvärt om man äger bilen. Jag, som leasar den, kommer ju inte att få tillbaka nåt av den investeringen när jag lämnar tillbaka bilen, så ett batteribyte i min bil kommer inte att hända...

Och det är väl inte många i Sverige som äger sitt batteri? För det har väl större delen av tiden endast gått att leasa?
Så man får först köpa loss batteriet för 80 000 och sen uppgradera för 35000?
Nja, jag menar att om jag betalar 35000 för att få uppgradera till ett större batteri i min leasade bil med hyrda batterier, då har ju jag även ökat restvärdet på bilen, men jag får ju ingen kompensation för det när jag lämnar tillbaka bilen. Där tar Renault hem hela vinsten.
Liebhaber
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 apr 2017 11:51

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Liebhaber »

Hej,

Jerker relaterar till mig när han skriver att han känner en som kör långt med en Zoe och det är sant, det gör jag. I min gamla Q210 så körde jag mellan 13-18 mil vintertid och upp till 22-239 km på sommaren. Nu har jag bytt till nya R90 (ZE40) och den var jag till att börja med besviken på då jag tyckte den tog mer energi än den gamla och rullade sämre (regenererar inte så mycket när jag kör, medvetet). Dock (sägs det från teknisk avdelning hos Renault) att det finns två lägen på regenerering beroende på om ECO-läge är aktiverat eller ej. Nu när bilen är fyra veckor och har gått 335 mil så börjar den lossna. Har ännu inte nollställt färddatorn och då ligger den nu på 16,2 kW/100 km och det är högre än den gamla men går långsamt ner. Ska snart nollställa (och rapportera in förbrukningen på www.spritmonitor.de). Om man inte nollställer och själv kör bilen mestadels så är beräkningen av kvarvarande körsträcka mycket exakt. Högsta hittills är 298 km vid fulladdat batteri. Igår körde jag Torsby-Oslo, 17 mil, och hade 46% kvar i batteriet samt 146 km kvar i körsträcka. Jag har för vana att köra med begränsare aktiverad och ställer in den på 78 kmh. Dagligen kör jag minst 12,2 mil och förlorar 5 minuter mot att köra 90-100 kmh. ECO-läge samt värme på 24 grader. Från torsdag så planeras en Europa-tur med denna bil. På den bil som relateras i denna tråden så måste det vara något fel, förutom uppdatering av programvaran så måste ju däcktryckssensorer programmeras in. Vad jag vet så klarar inte en Zoe att hålla reda på 8 hjul än. Min nya bil är levererad med klonade sensorer till vinterhjulen så den ska inte behöva programmeras nu när jag byter till sommarhjul.

Benny
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av HelectriC »

Häromdagen gick jag över en parkeringsplats och plötsligt låter det som ett tåg som kör "långt bort". Jag registrerar detta eftersom jag inte kunde minnas att det finns nån tågbana i det området. Vände mig om och det visade sig vara en Zoe med det nya "varna fotgängare"-ljudet påslaget. Men hallå! Inte fasen funkar det, jag trodde alltså det var ett tåg långt bort och inte en elbil precis bakom mig. Jag bröt ut i spontanskratt när jag såg bilen pga associationer med ett stort tåg och en liten Zoe med ett löjligt ljud :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Häromdagen gick jag över en parkeringsplats och plötsligt låter det som ett tåg som kör "långt bort". Jag registrerar detta eftersom jag inte kunde minnas att det finns nån tågbana i det området. Vände mig om och det visade sig vara en Zoe med det nya "varna fotgängare"-ljudet påslaget. Men hallå! Inte fasen funkar det, jag trodde alltså det var ett tåg långt bort och inte en elbil precis bakom mig. Jag bröt ut i spontanskratt när jag såg bilen pga associationer med ett stort tåg och en liten Zoe med ett löjligt ljud :lol:
:lol: ja jösses säger jag bara....... Undrar vad "vissa" Tyskbilar kommer att få för ljud när det är dags? Fast DÅ försvinner nog den där lagen kanske...? ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Jerker »

Jag ryckte ur den säkringen till yttre högtalaren. Så nu slipper jag både det störande varningsljudet och blippandet när bilen låser sig! 8-)
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Mats »

Har lånat en Zoe några dagar. ...hm det blir nog ingen Zoe för oss. Kan absolut inte jämföra sig med e-golfen vi hade tidigare gällande körglädje eller kvalitet. Det enda är att 40:an går några mil längre än e-golfen men det är marginellt och utan DC laddning är det irrelevant för det blir inga långresor utan chademo eller CCS. En begagnad egolf skulle vara ett mycket bättre köp för oss.


Och fusk-motorljudet är olidligt. Mycket värre än en bensinmotor. frugan sa att en fläkt eller nått är trasigt på bilen och det var motorljudet hon refererade till.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Zalman3 »

Såg att Renault Zoe Life kostar 324.900 kr. Prutat 10% blir det 292.410kr.
Efter miljöbilsersättning på 40.000kr blir det 252.410kr.
Är det nån här på forumet som köpt en Renault Zoe Life för detta pris?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av mati »

Nu fick vi låna samma Zoe som vi hade för några månader sedan, som vi ansåg att den drar för mycket el. Bilia har ingen aning vad det är för fel och har bett mig att testa lite mer.
Vi har varit ute och testkört i olika lägen.

Utgångsläge: Varm bil, varmt batteri, 4 mil landsväg, +10 grader, ingen blåst och torr väg.
Konstant fart med farthållaren inställd på 86km/h resulterar i en förbrukning på 1,7kWh/mil, oavsett om eco-läge är på eller av.
Motorväg i konstant 110km/h blir 2, 3kWh/mil.
Lite blandad körning, 70-80-100 väg blev i snitt 1,9kWh/mil, precis som förra gången. Teslan fick vara med som referens och den förbrukade bara 1,8kWh/mil i snitt. Åtminstone den här Zoen förbrukar alltså mer än Teslan vid extremt lugn landsvägskörning, vilket jag anser är totalt orimligt. Eller är den verkligen så elektronhungrig?

Angående laddning blir jag inte alls klok på den. Jag trodde först att den inte kan ladda med mer än 3,5kW, för det gör den inte här hemma i wallboxen. Förra gången jag testade såg det ut som att den inte gör det någon annanstans heller, dvs i 22kW-stolpar. Men nu verkar det snarare som att den laddar med ungefär halva effekten mot vad stolpen kan leverera. Lite konstigt, hade den bara laddat på en eller två faser så borde det blivit 1/3 eller 2/3 av maxeffekten, men inte hälften. Jag fattar ingenting.
Problemet är att ingen på bilia verkar kunna nåt om elbilar. De laddar bara i vägguttaget och ser inte problemet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Nu fick vi låna samma Zoe som vi hade för några månader sedan, som vi ansåg att den drar för mycket el. Bilia har ingen aning vad det är för fel och har bett mig att testa lite mer.
Vi har varit ute och testkört i olika lägen.

Utgångsläge: Varm bil, varmt batteri, 4 mil landsväg, +10 grader, ingen blåst och torr väg.
Konstant fart med farthållaren inställd på 86km/h resulterar i en förbrukning på 1,7kWh/mil, oavsett om eco-läge är på eller av.
Motorväg i konstant 110km/h blir 2, 3kWh/mil.
Lite blandad körning, 70-80-100 väg blev i snitt 1,9kWh/mil, precis som förra gången. Teslan fick vara med som referens och den förbrukade bara 1,8kWh/mil i snitt. Åtminstone den här Zoen förbrukar alltså mer än Teslan vid extremt lugn landsvägskörning, vilket jag anser är totalt orimligt. Eller är den verkligen så elektronhungrig?

Angående laddning blir jag inte alls klok på den. Jag trodde först att den inte kan ladda med mer än 3,5kW, för det gör den inte här hemma i wallboxen. Förra gången jag testade såg det ut som att den inte gör det någon annanstans heller, dvs i 22kW-stolpar. Men nu verkar det snarare som att den laddar med ungefär halva effekten mot vad stolpen kan leverera. Lite konstigt, hade den bara laddat på en eller två faser så borde det blivit 1/3 eller 2/3 av maxeffekten, men inte hälften. Jag fattar ingenting.
Problemet är att ingen på bilia verkar kunna nåt om elbilar. De laddar bara i vägguttaget och ser inte problemet.
Oroväckande, tänk om det var en kund som kom in med en bil och berättade samma sak lixom :?
Det kan bara inte vara en helt ok bil, nåt stämmer inte lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av mati »

Nu har jag testat den där stackars Zoen ännu mer, kört 15 mil landsväg.
Angående laddning kom jag på idén att ladda i en 32A 1-fas laddstolpe för att se om det är fel på en av faserna. Det gick med en fart på ungefär 5,3kW utav drygt 7 möjliga. Här hemma laddar den med knappt 3,5kW trefas i min 7kW laddbox. I 22kW-stolpen jag provade igår gick det med knappt 11kW.
Jag kom fram till följande:
På enfas-stolpen laddar bilen med 75% av maxeffekten, dvs runt 5,3kW. Vid trefasladdning laddar den med ungefär halva maxeffekten. Om man klurar lite på det så kan man dra slutsatsen att laddning sker med 75% på 2 av faserna, vilket råkar bli 50% av maxeffekten vid trefas, den tredje fasen är förmodligen död. Nu ska jag försöka att förklara det för säljfolket. Ähäm, inte lätt.

Räckvidden på den här Zoen har jag konstaterat att den ligger på max 22 mil i vanlig landsvägskörning en vanlig dag i maj som idag. Resan bestod av hälften 70-väg, hälften 100-väg. Jag höll hastighetsgränserna hela tiden.
Bilia-folket själva har kommit fram till ungefär samma sak, ungefär 20 mil på landsväg, inte mycket mer. Bara att de tyckte att det var ganska okej. Det tycker inte jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av blincoln »

Men har de bara tillgång till ett exemplar? Det måste ju gå att jämföra, även om de bara har en med mindre batteri.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av mati »

blincoln skrev:
Men har de bara tillgång till ett exemplar? Det måste ju gå att jämföra, även om de bara har en med mindre batteri.
De har bara den här bilen. Jag har faktiskt föreslagit att låna en Zoe hos konkurrenten och testa den för att kunna jämföra. De tyckte det var en bra idé. Det ligger ju helt klart i bilias intresse att få ordning på det här, bara att de inte kan nånting om elbilar. De har inte ens tillgång till trefasladdning i dagsläget. Det är väl planerat, men finns inte på plats än. Hur ska de då kunna reda ut varför bilen inte laddar trefas? Det är helt befängt alltså. Likadant med förbrukningen. Jo, NEDC lovar 40 mil, men det är ju såklart fantasisiffror, då stämmer det nog med 20 mil i verkligheten. De kan ju inte jämföra, hur ska de veta vad som är rätt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av mati »

Oavsett så har jag begärt och fått en offert på en Zoe som förmånsbil för sambon. Det blev listpris, dvs 268000 innan supermiljöbilspremie, men inklusive vinterhjul, laddbox (som jag egentligen inte behöver) och typ2-sladd. Det är ganska okej tycker jag. Batterileasing på 1200kr tillkommer.
En Zoe som förmånsbil är ju vansinnigt mycket billigare än en privatägd Mazda CX3. Det blir troligen en Zoe då. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av blincoln »

Inte Bilias exemplar då va?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av mati »

blincoln skrev:
Inte Bilias exemplar då va? Bild
Äh, nej.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Bjelke »

Då kanske ni har bara elbilar snart då :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av apkungen »

Det låter ju himla mycket alltså den förbrukningen du uppger. Jag provkörde en zoe i kista från Upplands motor, jag är gärna med och testar båda bilarna sida vid sida, kanske en vända i helgen? Edit: Missade att du bor i Götene, får bli en annan helg iaf ;)

När jag körde till Eskilstuna och tillbaka så drog den 230wh/km på vägen dit och då drog jag på ordentligt, snittade 90 fram till Södertälje och 125 efter Södertälje fram till Eskilstuna.

På hemvägen regnade det en del och jag körde runt 100 i snitt som max och sen lite långsammare genom stan och tillbaka till Upplands motor, då drog den 175wh/km.

På landsväg, försiktig körning, borde den enligt min känsla dra 140wh/km vid bra förhållanden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av mati »

Du körde väl på vintern dessutom, eller? Det borde ju påverka förbrukningen negativt också. Vi körde i mitten på maj, visserligen är det ingen varm vår i år, men Teslan går ju på sommarförbrukning nu. Jag har inga som helst problem att komma under 1,5kWh/mil med lite lagom lätt högerfot. Jag anser att Zoen borde gå att köra snålare än en Tesla.
Jag har idag försökt att få tag i en annan Zoe för att kunna jämföra. Det är ju ingen snack om saken att just denna bil inte är frisk iom att den inte laddar ordentligt heller. Ansvarig mekaniker hos bilia i Skövde - den enda som påstås ha elbilskompetens - är måttligt ointresserad. Han gör ingenting.
Men det finns inga andra Zoes att låna här omkring. Det verkar finnas en till, hos en annan återförsäljare, men den är långtidsupptagen av en kund som har den som lånebil. Det är bedrövligt. Tack och lov har en granne till oss blivit frälst och har skaffat en Zoe. Hon får den förhoppningsvis snart. Då kan jag kanske testa den.
Lite OT: jag pratade med en annan granne idag som ville provköra min bil. Han har beslutat att skaffa en Model S. Han vet bara inte vilken färg. Han kör Dogde Ram idag och kan inte längre försvara det för sig själv. Yes! Det händer saker på vischan. Rena rama elbilsrushen. Det måste ju ändå betyda att man kan påverka folk. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av iAkita »

mati skrev:
Du körde väl på vintern dessutom, eller? Det borde ju påverka förbrukningen negativt också. Vi körde i mitten på maj, visserligen är det ingen varm vår i år, men Teslan går ju på sommarförbrukning nu. Jag har inga som helst problem att komma under 1,5kWh/mil med lite lagom lätt högerfot. Jag anser att Zoen borde gå att köra snålare än en Tesla.
Jag har idag försökt att få tag i en annan Zoe för att kunna jämföra. Det är ju ingen snack om saken att just denna bil inte är frisk iom att den inte laddar ordentligt heller. Ansvarig mekaniker hos bilia i Skövde - den enda som påstås ha elbilskompetens - är måttligt ointresserad. Han gör ingenting.
Men det finns inga andra Zoes att låna här omkring. Det verkar finnas en till, hos en annan återförsäljare, men den är långtidsupptagen av en kund som har den som lånebil. Det är bedrövligt. Tack och lov har en granne till oss blivit frälst och har skaffat en Zoe. Hon får den förhoppningsvis snart. Då kan jag kanske testa den.
Lite OT: jag pratade med en annan granne idag som ville provköra min bil. Han har beslutat att skaffa en Model S. Han vet bara inte vilken färg. Han kör Dogde Ram idag och kan inte längre försvara det för sig själv. Yes! Det händer saker på vischan. Rena rama elbilsrushen. Det måste ju ändå betyda att man kan påverka folk. :)
Jag kör ca 7-8 mil om dagen med min Zoe (med 23.3 kWh batteriet). Jag nollställde förbrukningen igår morse, och när jag nu gick ut och kollade så hade jag förbrukat 22 kWh på 16.5 mil sedan dess. Mest landsväg i 70-80 km/h, men ca 20% har varit i 100-110 km/h och ca 10% av sträckan i stadstrafik. Det har i och för sig varit varmare än 10 grader och jag har använt ECO-läget förutom på 100vägarna, men det är vad du borde kunna förvänta dig. Förbrukningen ökar dock markant vid vintertemperaturer, mer än för andra elbilar har jag fått för mig.

Innan du testar vidare och bestämmer dig för om det blir en Zoe eller inte kan jag rekommendera dig att ladda ner CanZe för att lära dig mer om bilen, se om det kanske är några dåliga celler i batteriet i bilen du testar, eller för att få bättre koll på laddningshastighet mm: http://canze.fisch.lu/
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av mati »

Tack för tipset med CanZe. Det ska jag kolla upp. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar