Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Bjelke »

Då kanske ni har bara elbilar snart då :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av apkungen »

Det låter ju himla mycket alltså den förbrukningen du uppger. Jag provkörde en zoe i kista från Upplands motor, jag är gärna med och testar båda bilarna sida vid sida, kanske en vända i helgen? Edit: Missade att du bor i Götene, får bli en annan helg iaf ;)

När jag körde till Eskilstuna och tillbaka så drog den 230wh/km på vägen dit och då drog jag på ordentligt, snittade 90 fram till Södertälje och 125 efter Södertälje fram till Eskilstuna.

På hemvägen regnade det en del och jag körde runt 100 i snitt som max och sen lite långsammare genom stan och tillbaka till Upplands motor, då drog den 175wh/km.

På landsväg, försiktig körning, borde den enligt min känsla dra 140wh/km vid bra förhållanden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av mati »

Du körde väl på vintern dessutom, eller? Det borde ju påverka förbrukningen negativt också. Vi körde i mitten på maj, visserligen är det ingen varm vår i år, men Teslan går ju på sommarförbrukning nu. Jag har inga som helst problem att komma under 1,5kWh/mil med lite lagom lätt högerfot. Jag anser att Zoen borde gå att köra snålare än en Tesla.
Jag har idag försökt att få tag i en annan Zoe för att kunna jämföra. Det är ju ingen snack om saken att just denna bil inte är frisk iom att den inte laddar ordentligt heller. Ansvarig mekaniker hos bilia i Skövde - den enda som påstås ha elbilskompetens - är måttligt ointresserad. Han gör ingenting.
Men det finns inga andra Zoes att låna här omkring. Det verkar finnas en till, hos en annan återförsäljare, men den är långtidsupptagen av en kund som har den som lånebil. Det är bedrövligt. Tack och lov har en granne till oss blivit frälst och har skaffat en Zoe. Hon får den förhoppningsvis snart. Då kan jag kanske testa den.
Lite OT: jag pratade med en annan granne idag som ville provköra min bil. Han har beslutat att skaffa en Model S. Han vet bara inte vilken färg. Han kör Dogde Ram idag och kan inte längre försvara det för sig själv. Yes! Det händer saker på vischan. Rena rama elbilsrushen. Det måste ju ändå betyda att man kan påverka folk. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av iAkita »

mati skrev:
Du körde väl på vintern dessutom, eller? Det borde ju påverka förbrukningen negativt också. Vi körde i mitten på maj, visserligen är det ingen varm vår i år, men Teslan går ju på sommarförbrukning nu. Jag har inga som helst problem att komma under 1,5kWh/mil med lite lagom lätt högerfot. Jag anser att Zoen borde gå att köra snålare än en Tesla.
Jag har idag försökt att få tag i en annan Zoe för att kunna jämföra. Det är ju ingen snack om saken att just denna bil inte är frisk iom att den inte laddar ordentligt heller. Ansvarig mekaniker hos bilia i Skövde - den enda som påstås ha elbilskompetens - är måttligt ointresserad. Han gör ingenting.
Men det finns inga andra Zoes att låna här omkring. Det verkar finnas en till, hos en annan återförsäljare, men den är långtidsupptagen av en kund som har den som lånebil. Det är bedrövligt. Tack och lov har en granne till oss blivit frälst och har skaffat en Zoe. Hon får den förhoppningsvis snart. Då kan jag kanske testa den.
Lite OT: jag pratade med en annan granne idag som ville provköra min bil. Han har beslutat att skaffa en Model S. Han vet bara inte vilken färg. Han kör Dogde Ram idag och kan inte längre försvara det för sig själv. Yes! Det händer saker på vischan. Rena rama elbilsrushen. Det måste ju ändå betyda att man kan påverka folk. :)
Jag kör ca 7-8 mil om dagen med min Zoe (med 23.3 kWh batteriet). Jag nollställde förbrukningen igår morse, och när jag nu gick ut och kollade så hade jag förbrukat 22 kWh på 16.5 mil sedan dess. Mest landsväg i 70-80 km/h, men ca 20% har varit i 100-110 km/h och ca 10% av sträckan i stadstrafik. Det har i och för sig varit varmare än 10 grader och jag har använt ECO-läget förutom på 100vägarna, men det är vad du borde kunna förvänta dig. Förbrukningen ökar dock markant vid vintertemperaturer, mer än för andra elbilar har jag fått för mig.

Innan du testar vidare och bestämmer dig för om det blir en Zoe eller inte kan jag rekommendera dig att ladda ner CanZe för att lära dig mer om bilen, se om det kanske är några dåliga celler i batteriet i bilen du testar, eller för att få bättre koll på laddningshastighet mm: http://canze.fisch.lu/
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av mati »

Tack för tipset med CanZe. Det ska jag kolla upp. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Bjelke »

Finns det ngn liknande app som funkar på Leaf (eller tom samma app?) ?
Vore ju sweet å kunna kolla upp batteriet på den lixom :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Finns det ngn liknande app som funkar på Leaf (eller tom samma app?) ?
Vore ju sweet å kunna kolla upp batteriet på den lixom :)
Den borde heta CanLf då. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1554
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Klintan »

Bjelke skrev:
Finns det ngn liknande app som funkar på Leaf (eller tom samma app?) ?
Vore ju sweet å kunna kolla upp batteriet på den lixom :)
LeafSpy finns för Android åtminstone.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Bjelke »

Klintan skrev:
Bjelke skrev:
Finns det ngn liknande app som funkar på Leaf (eller tom samma app?) ?
Vore ju sweet å kunna kolla upp batteriet på den lixom :)
LeafSpy finns för Android åtminstone.
Aha, tack för tipset, måste testas! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av apkungen »

Aa körde på vintern. Runt nollan och typ natt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av mati »

apkungen skrev:
Aa körde på vintern. Runt nollan och typ natt.
Okej, och det borde ju innebära att det inte var direkt jätteoptimala förhållanden.
Är det rimligt att anta att en Zoes förbrukning ökar med runt 30% vintertid? För en Tesla är det ungefär 20-30% enligt min erfarenhet. Det jag är ute efter är en uppskattning för hur mycket marginal som finns när sambon kör 15 mil till och från jobbet. Om en Zoe kommer 25 mil på sommaren så borde den väl klara 15 mil på vintern. Men det är kanske för optimistiskt räknat?
Jag tycker ju att det borde vara möjligt att köra 25 mil (dvs en förbrukning på 1,6kWh/mil) om man håller sig mellan 70-100km/h. Det är ju inga problem att klara det men en Model S, även utan att extrem snålkörning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
apkungen skrev:
Aa körde på vintern. Runt nollan och typ natt.
Okej, och det borde ju innebära att det inte var direkt jätteoptimala förhållanden.
Är det rimligt att anta att en Zoes förbrukning ökar med runt 30% vintertid? För en Tesla är det ungefär 20-30% enligt min erfarenhet. Det jag är ute efter är en uppskattning för hur mycket marginal som finns när sambon kör 15 mil till och från jobbet. Om en Zoe kommer 25 mil på sommaren så borde den väl klara 15 mil på vintern. Men det är kanske för optimistiskt räknat?
Jag tycker ju att det borde vara möjligt att köra 25 mil (dvs en förbrukning på 1,6kWh/mil) om man håller sig mellan 70-100km/h. Det är ju inga problem att klara det men en Model S, även utan att extrem snålkörning.
Det beror på hur man definierar "vintertid". Den vinter som gick var inte särskilt kall. För det mesta låg det runt nollan ±5˚. Då är nog minskningen runt 30%. Men om det är -10 eller lägre är räckvidden bara 50%. Det beror mest på att man startar med så kalla batterier. Gör man en långresa så ökar räckvidden med att batterierna värms upp, så detta slår hårdast på korta körningar.

Angående uppvärmning av batterierna: Hemmaladdning med låg effekt har ingen inverkan på batteritemperaturen. Man måste ladda med 22 kW för att det ska hända nåt eller köra bilen i motorvägsfart.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av mati »

Det var en intressant uppgift. Jag laddar Teslan hemma med 7kW i wallboxen och då värms batterierna upp tillräckligt för att hålla förbrukningen på en acceptabel nivå. Om det inte fungerar för Zoen så blir det problematiskt.
Å andra sidan har problemet kanske löst sig ändå, eftersom det ser ut som att sambon eventuellt kan byta tjänsteställe så hennes arbetsväg minskar från idag 15 mil t o r till enbart 10 mil. Då blir det plötsligt jättelätt att klara sig. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av gellerstam »

Finns det ngn liknande app som funkar på e-up (eller tom samma app?) ?
Vore ju sweet å kunna kolla upp batteriet på den lixom :)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Det var en intressant uppgift. Jag laddar Teslan hemma med 7kW i wallboxen och då värms batterierna upp tillräckligt för att hålla förbrukningen på en acceptabel nivå. Om det inte fungerar för Zoen så blir det problematiskt.
Men har inte Teslan uppvärmning av batterierna när man laddar? Zoens batterier är ju luftkylda och man kan alltså inte förvärma dem.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av mati »

Ingen aning hur Teslan gör. Om den värmer batterierna tillsammans med kupévärmen eller om de värms även tillsammans med laddningen eller om det är bara förlustvärme som står för uppvärmningen av batterierna kan jag inte svara på. Men alla batterier blir ju varma när man laddar dem. Det borde gälla även Zoe. Men det är klart att det är mindre ju långsammare laddning man har. Hur laddar du hemma? Vanligt vägguttag eller laddbox?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Ingen aning hur Teslan gör. Om den värmer batterierna tillsammans med kupévärmen eller om de värms även tillsammans med laddningen eller om det är bara förlustvärme som står för uppvärmningen av batterierna kan jag inte svara på. Men alla batterier blir ju varma när man laddar dem. Det borde gälla även Zoe. Men det är klart att det är mindre ju långsammare laddning man har. Hur laddar du hemma? Vanligt vägguttag eller laddbox?
Vanligt vägguttag 3-fas, oftast 8 eller 10A. Jag har ofta kollat hur batteritemperaturen uppför sig vid olika körstil och laddningshastigheter och nån märkbar och mätbar temperaturhöjning blir det inte förrän man närmar sig 22 kW.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Bjelke »

gellerstam skrev:
Finns det ngn liknande app som funkar på e-up (eller tom samma app?) ?
Vore ju sweet å kunna kolla upp batteriet på den lixom :)
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av apkungen »

Jag har svårt att tänka mig att man inte i princip alltid skulle kunna få ut minst 18 mil i zoe 40. Jag låg som sagt i upp emot 130 o pressade en hel del och fick då 18,5 mils räckvidd.

Körde sen hem och låg då inte snabbare än 100 (ibland ned emot 70 genom stan) runt nollan och fick då ut 23 mil. Men körde absolut inte försiktigt.

50 procent minskning stämmer kanske för zoe 22 men inte för 40. Det går som sagt mest energi innan batterierna och kupén är uppvärmda så ju större batteri ju mindre påverkar det. 40an kanske tappar upp emot 30 procent när det blir ordentligt kallt (-10).

Min känsla är typ följande gällande de små elbilarna väldigt förenklat:
* 10 grader minskning = 5 procent mindre räckvidd (har bara kört med till minus tio). Går det nedanför nollan tappas 5 procent på stört.
* Nederbörd = 10 procent
* Dåligt underlag = 10 procent

Så visst, om det är -20, dåligt underlag och nederbörd, då är det nog 45 procent minskning av räckvidden men det är ju extremt extremt.

Tror att zoen med stora batteriet och Tesla beter sig relativt lika, teslan är dock mycket mindre känslig för fart.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Jerker »

Igår när jag körde hem från träffen i Stockholm så rådde ideala förhållanden för elbilskörning. Sommarvärme och vindstilla. Min Zoe hade varma batterier (25 grader) och jag låg i 90 km/h på motorvägen. (Farthållaren på 92, som ger en GPS-hastighet på 90). Då drar den 7-9 kWh/mil på planmark. Drar upp till 20-22 kWh i de svaga uppförslut som är på E4:an. Gjorde en liten film:

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Jerker »

Det finns ett sätt att nollställa räckvidden på en Zoe på ett "djupare plan". Först ska jag beskriva hur man gör enligt handboken för att nollställa trippmätare B och får tillbaka den "riktiga" räckvidden på bilen, alltså inte den som baseras på din körstil sedan senaste nollställningen:

Man stegar sig fram till trippmätare B (med hjälp av övre eller undre knappen på vindrutetorkararmen), där det står "Totals". Där trycker man in övre knappen på vindrutetorkararmen och håller den intryckt några sekunder tills båda värdena är nollställda. Vanligtvis brukar detta öka räckvidden eftersom man allt som oftast kör lite slarvigt.

Jag gjorde detta på min bil nu i morse. Fulladdat batteri och när jag väckte bilen visade den 149 km. Men idag blev min nollställning åt andra hållet! Efterår visade den 125 km! Detta beror på att igår rådde (som jag skrev om i mitt förra inlägg) ideala förhållanden och jag körde ekonomiskt. Men nu är det kallare både ute och batterierna är kallare, så då blev den uppskattade räckvidden istället kortare.

Nu hur man nollställer "hardcore":
1. Fulladdat batteri.
2. Ingen laddsladd inkopplad.
3. Öppna dörren och kliv in, OBS! låt dörren stå öppen!
4. Tryck på startknappen UTAN att trampa på bromsen (ett felmeddelande om att man måste trampa ner bromsen visas)
5. Stega fram till Totals B
6. Tryck ner både broms och gas i botten och håll nere.
7. Tryck in BÅDA knapparna på vindrutetorkararmen och håll dem inne tills det slutar blinka på displayen och siffrorna är nollställda.

Så! Nu har man fått den "verkliga teoretiska" räckvidden. (Jag fick 189 km.) Vissa hävdar att detta i själva verket ger tillgång till mer i batteriet som pga av slarvig körning blivit obrukbart. Det ska man kanske ta med en nypa salt, men att datorn kan sätta begränsningar som inte har med verkligheten att göra kan man kanske tänka sig.

Hur som helst. Jag tänker på den där Zoen med så dålig räckvidd. Ta och testat detta på den och se om det har nån effekt!

En sak till: När jag tryckte in båda knapparna på vindrutetorkararmen så lyckades jag inte riktig med att få med dem samtidigt så den stegade först fram till Serviceintervallet, så jag nollställde det i stället! :oops: :lol: Se alltså till att displayen fortfarande visar Totals B och inget annat. Man har några sekunder på sig att släppa knapparna så att inget oönskat händer så det är bara att försöka igen! :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Då drar den 7-9 kWh/mil på planmark. Drar upp till 20-22 kWh i de svaga uppförslut som är på E4:an.
Det var väldans. När jag körde Zoen så testade jag även i en ganska lång nedförsbacke på en 80-väg. Då gick den tillfälligt under 10kWh/mil. Med Teslan brukar jag frirulla där utan att tappa fart. Synd att ingen klarar av eller är ens intresserad av att undersöka vad som är fel på den bilen jag fick.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av apkungen »

7-9 har jag aldrig varit nere i med annat än ioniq i e hastigheterna. 13kwh med en zoe och 14 med en leaf är vad jag generellt får då. Filmen sa inte så mycket, eller missar jag något?

Intressant det där med nollställingen!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
7-9 har jag aldrig varit nere i med annat än ioniq i e hastigheterna. 13kwh med en zoe och 14 med en leaf är vad jag generellt får då. Filmen sa inte så mycket, eller missar jag något?

Intressant det där med nollställingen!
Filmen dokumenterar bara det jag skrev om momentanförbrukningen, inget annat.
joel80
elbilist
Inlägg: 3068
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Inlägg av joel80 »

Det drar ju inte 9kwh/mil.. Utan per timme. Effektuttag på 9kw blir inte 9kwh/mil om man inte samtidigt kör i 10km/h... ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar