mati skrev:Jerker skrev:
Ja, Zoe har extremt hög förbrukning. Där har de misslyckats totalt, alternativt har de enbart tänkt Zoe som en stadsbil.
Okej, men allvarligt. Mindre än 20 mil med en snitthastighet på 65km/h. Vart nånstans går all den energin? Det är ju mindre än halva NEDC räckvidden. Jag hade förväntat mig 25-30 mil när man kör så sakta. Hur klarar du dig öht, du som har det lilla batteriet?
Ja, det låter väldigt lite, även för en Zoe. Men snitthastigheten som man får i bilens dator är ett väldigt bedrägligt mått. Den räknar in tiden även då bilen står still med motorn påslagen.
Så fort man kör över 90 så drar den väldigt mycket. Kalla batterier gör sitt, blött väglag, snömodd etc. bidrar och motvind. Jag har inga som helst problem att komma upp i momentanförbrukning på 3-3,5 kWh/mil med Zoen så här års om jag kör motorväg.
En normal dag på vintern så lämnar jag hemmet med fullt batteri, kör 2 mil i farter på 90-100, sen framme vid jobbet. Om jag väljer att köra till stan - ytterligare 1,5 mil - efter jobbet och sen hem på motorväg och köra 110 i 2,5 mil plus ytterligare 1 mil i 90-100 på landsväg så är räckvidden som regel nere på 10-15 km när jag är hemma.
När det är -5 till 0 grader brukar gissometern säga att jag har 85-90 km tillgängligt vid fullt batteri. Är det som nu, 0-5 grader, så har jag 10-11 mils räckvidd. Alltså, detta om jag kör "vårdslöst". Om jag kör varsamt, aldrig över 80, så kommer jag kanske 12-13 mil när det är minusgrader. På sommarn kommer jag 20 mil med försiktigt körning. Jag känner en som tills nu kört q210 - som alltså har 210 km enligt NEDC - som flera gånger kört 22-24 mil på en laddning och oftast klarar han 18-20 mil. Han brukar ligga med farthållaren inställd på 78 km/h.