Nu har ju Volvos senaste laddhybrid visats upp. Norrmännen jublar, de får tydligen en kvarts miljon i skatterabatt på denna modell jämfört med dieseln.
Tjänstevikten 2349 kilo är ju lite väl mycket.
Släpvagn på 2100 kilo ska få dras.
Batteri: Litiumjon, 10,4 kWh
Elmotor: 87 hk, 240 Nm
Räckvidd eldrift: 45 kilometer enligt NEDC-körcykeln
Laddning med 1-fas max 16A, känns inte som några vidare elbilsprestanda utan de använder mest eldriften för att lyxa till ICE bilens prestanda.
Volvos nya laddhybrid XC 60 T8
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Volvos nya laddhybrid XC 60 T8
Nej, det här är bakvänt som sjutton. Löjligt många bensinhästar på framhjulen (med öppen differential, kan ju aldrig bli riktigt bra), och en elmotor på bakhjulen som nätt och jämnt kommer klara uppförsbackar, ihop med ett väldigt blygsamt batteri. Det känns som ett sätt att maxa prestandan medan man greenwashar och ger kunderna skatteförmåner. Men för många lär det fort kännas som en väldigt otillräcklig lösning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Volvos nya laddhybrid XC 60 T8
Alltså det är ändå ett litet steg framåt med motorn och kommer kraftmässigt vara helt okej. Jag har ju V60 TEn och den har en elmotor på ca 70hk, som faktiskt är förvånansvärd pigg upp till ca 70km/h. Inget att tävla med men man är ändå först iväg från rödljusen och accelererar snabbare än 90% av vardagsbilisterna.
Jag är mer positiv till den här än XC90-hybriden, då jag tror att XC60 kommer klara en mil mer på batteri än XC90 i verklig körning.
Synd att dom inte vågar öka på batterierna lite bara.. Men många kommer precis som med V60 kunna klara sig på större delen el under dagen.
Men nej, det är ju ingen elbil.. Utan en hybrid. Märkligt att Norge ger så bra rabatter på hybrider.. Trodde dom hade en skala där hybrider inte alls fick lika bra rabatter som riktiga elbilar?
Jag är mer positiv till den här än XC90-hybriden, då jag tror att XC60 kommer klara en mil mer på batteri än XC90 i verklig körning.
Synd att dom inte vågar öka på batterierna lite bara.. Men många kommer precis som med V60 kunna klara sig på större delen el under dagen.
Men nej, det är ju ingen elbil.. Utan en hybrid. Märkligt att Norge ger så bra rabatter på hybrider.. Trodde dom hade en skala där hybrider inte alls fick lika bra rabatter som riktiga elbilar?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Volvos nya laddhybrid XC 60 T8
Läste på Volvoforum, vet inte om det stämmer: T8 hybrid har 38236 nok i avgift mens d5 har 226355 nok og t5 har 270401 nok og t6 har 307538 nok
i avgift.
Här finns de Norska priserna:
http://www.volvocars.com/no
i avgift.
Här finns de Norska priserna:
http://www.volvocars.com/no
Re: Volvos nya laddhybrid XC 60 T8
Det beror på att avgiften i Norge numera beräknas till största delen på utsläpp och plug-in hybrider har ju som bekant teoretiskt låg förbrukning. Det gör att en T8 i Norge kostar lika mycket som en D5, medans en T6 (som ju är samma bil som T8 utan elmotorn och batteriet) är 100 000kr dyrare. Prognosen är att 80% av alla XC60 i Norge kommer vara T8. Skillnaden mot elbilar är att hybrider fortfarande måste belastas med moms till skillnad mot elbilar.joel80 skrev:Alltså det är ändå ett litet steg framåt med motorn och kommer kraftmässigt vara helt okej. Jag har ju V60 TEn och den har en elmotor på ca 70hk, som faktiskt är förvånansvärd pigg upp till ca 70km/h. Inget att tävla med men man är ändå först iväg från rödljusen och accelererar snabbare än 90% av vardagsbilisterna.
Jag är mer positiv till den här än XC90-hybriden, då jag tror att XC60 kommer klara en mil mer på batteri än XC90 i verklig körning.
Synd att dom inte vågar öka på batterierna lite bara.. Men många kommer precis som med V60 kunna klara sig på större delen el under dagen.
Men nej, det är ju ingen elbil.. Utan en hybrid. Märkligt att Norge ger så bra rabatter på hybrider.. Trodde dom hade en skala där hybrider inte alls fick lika bra rabatter som riktiga elbilar?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Volvos nya laddhybrid XC 60 T8
Jag tycker att en sån bil skulle aldrig nånsin få klassas som miljöbil öht. Det är ju totalt uppenbart att det är greenwashing. Huvuddrivkällan är den överdimensionerade fossilmotorn, elmotorn är bara till för att pytsa in lite mer kraft och för att kompensera lite grann för icemotorns tillkortakommanden.
Jag skulle lika gärna kunna köra sambons bensinbil med hjälp av startmotorn och 12V batteriet och hävda att det är en elbil.
Jag skulle lika gärna kunna köra sambons bensinbil med hjälp av startmotorn och 12V batteriet och hävda att det är en elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Volvos nya laddhybrid XC 60 T8
+1mati skrev:Jag tycker att en sån bil skulle aldrig nånsin få klassas som miljöbil öht. Det är ju totalt uppenbart att det är greenwashing. Huvuddrivkällan är den överdimensionerade fossilmotorn, elmotorn är bara till för att pytsa in lite mer kraft och för att kompensera lite grann för icemotorns tillkortakommanden.
Jag skulle lika gärna kunna köra sambons bensinbil med hjälp av startmotorn och 12V batteriet och hävda att det är en elbil.
Precis!
Re: Volvos nya laddhybrid XC 60 T8
Kunde inte låta bli att skratta när jag läste din sista mening... jo håller med dig helt, jag är ju av åsikten att man får välja, antingen åker man fossilt eller så åker man el och då ska man såklart välja elmati skrev:Jag tycker att en sån bil skulle aldrig nånsin få klassas som miljöbil öht. Det är ju totalt uppenbart att det är greenwashing. Huvuddrivkällan är den överdimensionerade fossilmotorn, elmotorn är bara till för att pytsa in lite mer kraft och för att kompensera lite grann för icemotorns tillkortakommanden.
Jag skulle lika gärna kunna köra sambons bensinbil med hjälp av startmotorn och 12V batteriet och hävda att det är en elbil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19