Volvos nya laddhybrid XC 60 T8

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Volvos nya laddhybrid XC 60 T8

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu har ju Volvos senaste laddhybrid visats upp. Norrmännen jublar, de får tydligen en kvarts miljon i skatterabatt på denna modell jämfört med dieseln.

Tjänstevikten 2349 kilo är ju lite väl mycket.
Släpvagn på 2100 kilo ska få dras.

Batteri: Litiumjon, 10,4 kWh
Elmotor: 87 hk, 240 Nm
Räckvidd eldrift: 45 kilometer enligt NEDC-körcykeln

Laddning med 1-fas max 16A, känns inte som några vidare elbilsprestanda utan de använder mest eldriften för att lyxa till ICE bilens prestanda.
volvo-xc60.jpg
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Volvos nya laddhybrid XC 60 T8

Inlägg av danni »

Nej, det här är bakvänt som sjutton. Löjligt många bensinhästar på framhjulen (med öppen differential, kan ju aldrig bli riktigt bra), och en elmotor på bakhjulen som nätt och jämnt kommer klara uppförsbackar, ihop med ett väldigt blygsamt batteri. Det känns som ett sätt att maxa prestandan medan man greenwashar och ger kunderna skatteförmåner. Men för många lär det fort kännas som en väldigt otillräcklig lösning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvos nya laddhybrid XC 60 T8

Inlägg av joel80 »

Alltså det är ändå ett litet steg framåt med motorn och kommer kraftmässigt vara helt okej. Jag har ju V60 TEn och den har en elmotor på ca 70hk, som faktiskt är förvånansvärd pigg upp till ca 70km/h. Inget att tävla med men man är ändå först iväg från rödljusen och accelererar snabbare än 90% av vardagsbilisterna.

Jag är mer positiv till den här än XC90-hybriden, då jag tror att XC60 kommer klara en mil mer på batteri än XC90 i verklig körning.

Synd att dom inte vågar öka på batterierna lite bara.. Men många kommer precis som med V60 kunna klara sig på större delen el under dagen.

Men nej, det är ju ingen elbil.. Utan en hybrid. Märkligt att Norge ger så bra rabatter på hybrider.. Trodde dom hade en skala där hybrider inte alls fick lika bra rabatter som riktiga elbilar?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Volvos nya laddhybrid XC 60 T8

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Läste på Volvoforum, vet inte om det stämmer: T8 hybrid har 38236 nok i avgift mens d5 har 226355 nok og t5 har 270401 nok og t6 har 307538 nok
i avgift.

Här finns de Norska priserna:

http://www.volvocars.com/no
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Volvos nya laddhybrid XC 60 T8

Inlägg av HelectriC »

joel80 skrev:
Alltså det är ändå ett litet steg framåt med motorn och kommer kraftmässigt vara helt okej. Jag har ju V60 TEn och den har en elmotor på ca 70hk, som faktiskt är förvånansvärd pigg upp till ca 70km/h. Inget att tävla med men man är ändå först iväg från rödljusen och accelererar snabbare än 90% av vardagsbilisterna.

Jag är mer positiv till den här än XC90-hybriden, då jag tror att XC60 kommer klara en mil mer på batteri än XC90 i verklig körning.

Synd att dom inte vågar öka på batterierna lite bara.. Men många kommer precis som med V60 kunna klara sig på större delen el under dagen.

Men nej, det är ju ingen elbil.. Utan en hybrid. Märkligt att Norge ger så bra rabatter på hybrider.. Trodde dom hade en skala där hybrider inte alls fick lika bra rabatter som riktiga elbilar?
Det beror på att avgiften i Norge numera beräknas till största delen på utsläpp och plug-in hybrider har ju som bekant teoretiskt låg förbrukning. Det gör att en T8 i Norge kostar lika mycket som en D5, medans en T6 (som ju är samma bil som T8 utan elmotorn och batteriet) är 100 000kr dyrare. Prognosen är att 80% av alla XC60 i Norge kommer vara T8. Skillnaden mot elbilar är att hybrider fortfarande måste belastas med moms till skillnad mot elbilar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvos nya laddhybrid XC 60 T8

Inlägg av mati »

Jag tycker att en sån bil skulle aldrig nånsin få klassas som miljöbil öht. Det är ju totalt uppenbart att det är greenwashing. Huvuddrivkällan är den överdimensionerade fossilmotorn, elmotorn är bara till för att pytsa in lite mer kraft och för att kompensera lite grann för icemotorns tillkortakommanden.
Jag skulle lika gärna kunna köra sambons bensinbil med hjälp av startmotorn och 12V batteriet och hävda att det är en elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Volvos nya laddhybrid XC 60 T8

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Jag tycker att en sån bil skulle aldrig nånsin få klassas som miljöbil öht. Det är ju totalt uppenbart att det är greenwashing. Huvuddrivkällan är den överdimensionerade fossilmotorn, elmotorn är bara till för att pytsa in lite mer kraft och för att kompensera lite grann för icemotorns tillkortakommanden.
Jag skulle lika gärna kunna köra sambons bensinbil med hjälp av startmotorn och 12V batteriet och hävda att det är en elbil.
+1
Precis!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Volvos nya laddhybrid XC 60 T8

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Jag tycker att en sån bil skulle aldrig nånsin få klassas som miljöbil öht. Det är ju totalt uppenbart att det är greenwashing. Huvuddrivkällan är den överdimensionerade fossilmotorn, elmotorn är bara till för att pytsa in lite mer kraft och för att kompensera lite grann för icemotorns tillkortakommanden.
Jag skulle lika gärna kunna köra sambons bensinbil med hjälp av startmotorn och 12V batteriet och hävda att det är en elbil.
Kunde inte låta bli att skratta när jag läste din sista mening... jo håller med dig helt, jag är ju av åsikten att man får välja, antingen åker man fossilt eller så åker man el och då ska man såklart välja el :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar