E Golf
Moderator: Redaktion
Re: E Golf
Ja nog kan VW spotta ur sig bilar, tja iaf karrosser med inkråm. Sen om de kan bestycka de med batterier. en annan femma.
Fast tror nog att denna 'nya' e-golf blir nog inte tight med produktionen heller, om den följer förra e-golf i försäljningstakt
Fast tror nog att denna 'nya' e-golf blir nog inte tight med produktionen heller, om den följer förra e-golf i försäljningstakt
MYLR-24
Re: E Golf
Fast har vi inte kommit fram till att just försäljningstakten på elbilar, oavsett märke, är rätt nära att explodera... Om det nu tillverkas tillräckligt...
Nya E-golfen har längre räckvidd och verkar ha ett okej pris sett till räckvidd. Den bör ju kunna tilltala fler än den förra modellen... Precis som många andra elbilar som nu kommer.
Jag tror tillverkarna, avsiktligt eller inte, helt missbedömmer det tryck som de här nya generationens elbilar kommer få och antalet dom skulle kunna sälja.
Precis som med alla bilar kommer vissa gilla E-golfen mer och andra föredra M3.
Nya E-golfen har längre räckvidd och verkar ha ett okej pris sett till räckvidd. Den bör ju kunna tilltala fler än den förra modellen... Precis som många andra elbilar som nu kommer.
Jag tror tillverkarna, avsiktligt eller inte, helt missbedömmer det tryck som de här nya generationens elbilar kommer få och antalet dom skulle kunna sälja.
Precis som med alla bilar kommer vissa gilla E-golfen mer och andra föredra M3.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: E Golf
Läser att nya Leaf troligen inte har infört kylning av batterier. Verkar bli ett problem vid snabbladdning på längre resor.
Hur är det med gamla och nya versionen av e-golf, har den vattenkylda batterier?
Hittar ingen info i artiklar jag sökt.
Hur är det med gamla och nya versionen av e-golf, har den vattenkylda batterier?
Hittar ingen info i artiklar jag sökt.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: E Golf
Gamla, nej. VW anser att den batterityp dom har valt vare sig kräver värmare eller kylning. Jag har aldrig upplevt några problem med vare sig värme eller kyla.
Nya Golf: ingen aning.
Nya Golf: ingen aning.
Model S P85DL+
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: E Golf
Hur funkar det om det blir typ 30 minus ute? Har dom ingen värme alls för sånt heller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: E Golf
Var det inte Passat GTE som inte startar under -30° för att skydda batterierna trots att det är en plug-in hybrid?Bjelke skrev:Hur funkar det om det blir typ 30 minus ute? Har dom ingen värme alls för sånt heller?
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: E Golf
Har lånat hem en e-golf nu i några dagar, hämtade den i måndags och ska lämna den imorgon, den känns helt ok, nu när jag har fått känna och klämma på den lite mer.
Har dock lite problem med laddningen.
Vet inte vad det beror på riktigt då jag inte har några problem att ladda i3:an.
Den slutar helt plötsligt att ladda vid ca 40% laddning.
Har kollat i menyerna och där står det att den ska ladda 100%, hittar inte några inställningar att den ska ladda bara på natten osv.
Någon som har en e-golf med teslas wall connector och kanske har något tips?
Laddningen börjar så fort jag låser upp bilen och låser den sen.
Har dock lite problem med laddningen.
Vet inte vad det beror på riktigt då jag inte har några problem att ladda i3:an.
Den slutar helt plötsligt att ladda vid ca 40% laddning.
Har kollat i menyerna och där står det att den ska ladda 100%, hittar inte några inställningar att den ska ladda bara på natten osv.
Någon som har en e-golf med teslas wall connector och kanske har något tips?
Laddningen börjar så fort jag låser upp bilen och låser den sen.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: E Golf
Var det inte vid -10 grader eller t o m ännu varmare?vigge50 skrev:Var det inte Passat GTE som inte startar under -30° för att skydda batterierna trots att det är en plug-in hybrid?Bjelke skrev:Hur funkar det om det blir typ 30 minus ute? Har dom ingen värme alls för sånt heller?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E Golf
Hittade det, elmotorn startar inte under 10 minusgrader och fossilmotorn startar inte ens vid 27 minusgrader.mati skrev:Var det inte vid -10 grader eller t o m ännu varmare?vigge50 skrev:Var det inte Passat GTE som inte startar under -30° för att skydda batterierna trots att det är en plug-in hybrid?Bjelke skrev:Hur funkar det om det blir typ 30 minus ute? Har dom ingen värme alls för sånt heller?
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... nterklimat
Re: E Golf
Finns "max" på flera ställen i menyerna och även en "min". Alla kan ge symptomen du skriver beroende på om de står på 40%.
Prova fabriksåterställning/köra&ladda eldrivet med "inställningar" längst ner till höger vid e-manager menyn. Ställ sen upp min från 30 till 100 i "grundinställningar" längst upp till höger. Då bör den ladda till 100% oavsett hur du ställer in allt annat förutsatt att tiden räcker till.
Prova fabriksåterställning/köra&ladda eldrivet med "inställningar" längst ner till höger vid e-manager menyn. Ställ sen upp min från 30 till 100 i "grundinställningar" längst upp till höger. Då bör den ladda till 100% oavsett hur du ställer in allt annat förutsatt att tiden räcker till.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: E Golf
Tack Leo.
Får se om det hjälper.
Än så långe så laddar den.
Får se om det hjälper.
Än så långe så laddar den.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: E Golf
Haha, nån som försöker få igång oss här på forumet. Härligt. Det var ett tag sen. ha!joel80 skrev:Vad kommer vara så stor skillnad tror du? Alltså en stor fördel är ju SuC såklart.. Om man gör många långresor. Men i övrigt tror jag inte M3 kommer vara nått "extra" utöver en ny E-Golf.Smutt skrev:Vem vill åka e golf när M3 kommer
Däremot kommer det kanske bli betydligt lättare att beställa och få en. Hur ser tillverkningstakten på E-golf ut? Är det lika illa som Ampera-E eller har dom lite vettigare tänk?
Re: E Golf
Jag säger inget om e golfen. Den är säkert bra. Men att jämföra den med en model 3 är ett skämt.
Folk idag köper ofta en första bil och en andra bil. Första bil kan folk tänka sig lägga 400k för ofta. En första bil är typiskt något i stil med en VW passat, BMW 3 serie, Toyota Avensis, a4, c klass, s60 och uppåt i större storlek. En första bil som elbil är en model 3.
Golf är för de allra flesta en andrabil. Vet ingen som bara kör en egolf utan att ha någon annan bil. En andrabil betalar folk max 200k för.
Folk idag köper ofta en första bil och en andra bil. Första bil kan folk tänka sig lägga 400k för ofta. En första bil är typiskt något i stil med en VW passat, BMW 3 serie, Toyota Avensis, a4, c klass, s60 och uppåt i större storlek. En första bil som elbil är en model 3.
Golf är för de allra flesta en andrabil. Vet ingen som bara kör en egolf utan att ha någon annan bil. En andrabil betalar folk max 200k för.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: E Golf
Jag oxo, men ingen som har bara en e-golf som enda bil...LarsL skrev:...hmmm... vet många som har Golf som enda bil.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: E Golf
Jag tänkte mest på om att batteriet saknar värmare, då förstörs det väl under typ 17 minusgrader? Om det är ett litium-batteri alltså...vigge50 skrev:Hittade det, elmotorn startar inte under 10 minusgrader och fossilmotorn startar inte ens vid 27 minusgrader.mati skrev:Var det inte vid -10 grader eller t o m ännu varmare?vigge50 skrev:Var det inte Passat GTE som inte startar under -30° för att skydda batterierna trots att det är en plug-in hybrid?Bjelke skrev:Hur funkar det om det blir typ 30 minus ute? Har dom ingen värme alls för sånt heller?
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... nterklimat
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: E Golf
Oj hade ingen aning om det här, jag köper alltid så säker bil jag har råd med även som andrabil, just nu väntar jag på en M3apkungen skrev:Jag säger inget om e golfen. Den är säkert bra. Men att jämföra den med en model 3 är ett skämt.
Folk idag köper ofta en första bil och en andra bil. Första bil kan folk tänka sig lägga 400k för ofta. En första bil är typiskt något i stil med en VW passat, BMW 3 serie, Toyota Avensis, a4, c klass, s60 och uppåt i större storlek. En första bil som elbil är en model 3.
Golf är för de allra flesta en andrabil. Vet ingen som bara kör en egolf utan att ha någon annan bil. En andrabil betalar folk max 200k för.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: E Golf
Jag tror inte att man kan generalisera åt nåt håll. Mest är det nog ekonomi som styr. Man köper helt enkelt så bra och säkra bilar som man har råd till. Iaf om man är intresserad och öht funderar på det sättet kring bilar. Vissa köper så billigt som möjligt och gör därmed aldrig nybilsköp.Jag tillhörde den kategorin tills för ett par år sedan. Då ville jag ha en praktisk och billig laståsna. Det blev oftast Volvo herrgårdsvagn av nån siffra som jag mekade själv med och körde så länge det gick, skrotade och köpte en likvärdig igen. Kapital- och underhållskostnad på 1-2:-/mil. Nu har både jag och hustrun nya bilar men båda är i Golfklassen (Kia Rio och Renault Zoe). Vi har inte längre några barn hemma, så vi sitter ju mest och kör ensamma i bilarna. Vi har alltså ingen "förstabil" på det sättet, men om vi ska på långresa tillsammans så blir det oftast bensinaren eftersom min hustru inte är lika road som jag av att förlänga resan med flera timmar i laddtid.Smutt skrev:Oj hade ingen aning om det här, jag köper alltid så säker bil jag har råd med även som andrabil, just nu väntar jag på en M3apkungen skrev:Jag säger inget om e golfen. Den är säkert bra. Men att jämföra den med en model 3 är ett skämt.
Folk idag köper ofta en första bil och en andra bil. Första bil kan folk tänka sig lägga 400k för ofta. En första bil är typiskt något i stil med en VW passat, BMW 3 serie, Toyota Avensis, a4, c klass, s60 och uppåt i större storlek. En första bil som elbil är en model 3.
Golf är för de allra flesta en andrabil. Vet ingen som bara kör en egolf utan att ha någon annan bil. En andrabil betalar folk max 200k för.
Alltså, det är så oerhört individuellt hur man tänker kring bilköp.
Re: E Golf
Jag hade e-golf som första bil. En Polo bensin som andrabil. Men e-golfen agerade förstabil på alla långresor, alla semestrar(göteborg, Halmstad, Småland mm) och daglig pendling. Efter 1.5 år hade egolfen rullat 3250mil och polon 500mil (mestadel till och från min frus jobb).Bjelke skrev:...men ingen som har bara en e-golf som enda bil...
På en enda resa på 1.5 år valde vi polon pga att golfen var hel-EL och CCS - laddning inte fungerade optimalt och det var en vinterresa Stockholm - Romme.
Jag är övertygad om att e-golf med längre räckvidd kommer vara ett alternativ till M3. Det är en fråga om behov och vilka pengar man vill/kan spendera. M3 kommer bli dyrare än e-golfen tror jag.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: E Golf
En Golf sportscombi är faktiskt rätt stor och duger nog som familjebil för de flesta. Golf har blivit större på senare år och är nästan att jämföra med A4/3-serie nuförtiden. Nästa steg är ju Passat och den räknas till V70/5-serie/A6. Polo är väl den bil som fyller utrymmet som Golf hade tidigare.apkungen skrev:Jag säger inget om e golfen. Den är säkert bra. Men att jämföra den med en model 3 är ett skämt.
Folk idag köper ofta en första bil och en andra bil. Första bil kan folk tänka sig lägga 400k för ofta. En första bil är typiskt något i stil med en VW passat, BMW 3 serie, Toyota Avensis, a4, c klass, s60 och uppåt i större storlek. En första bil som elbil är en model 3.
Golf är för de allra flesta en andrabil. Vet ingen som bara kör en egolf utan att ha någon annan bil. En andrabil betalar folk max 200k för.
Re: E Golf
Ja, en Golf sportkombi, är ganska stor numera. Men en e-golf är ingen sportkombi utan det som de kallar för sportsvan. Så är lite mindre eller ganska mycket mindre än sportkombin. Däremot inte lika liten som Golf var förr i tiden.Verdi skrev:En Golf sportscombi är faktiskt rätt stor och duger nog som familjebil för de flesta. Golf har blivit större på senare år och är nästan att jämföra med A4/3-serie nuförtiden. Nästa steg är ju Passat och den räknas till V70/5-serie/A6. Polo är väl den bil som fyller utrymmet som Golf hade tidigare.apkungen skrev:Jag säger inget om e golfen. Den är säkert bra. Men att jämföra den med en model 3 är ett skämt.
Folk idag köper ofta en första bil och en andra bil. Första bil kan folk tänka sig lägga 400k för ofta. En första bil är typiskt något i stil med en VW passat, BMW 3 serie, Toyota Avensis, a4, c klass, s60 och uppåt i större storlek. En första bil som elbil är en model 3.
Golf är för de allra flesta en andrabil. Vet ingen som bara kör en egolf utan att ha någon annan bil. En andrabil betalar folk max 200k för.
Model Y LR.
Model S70D
Re: E Golf
frippe skrev:Ja, en Golf sportkombi, är ganska stor numera. Men en e-golf är ingen sportkombi utan det som de kallar för sportsvan. Så är lite mindre eller ganska mycket mindre än sportkombin. Däremot inte lika liten som Golf var förr i tiden.Verdi skrev:En Golf sportscombi är faktiskt rätt stor och duger nog som familjebil för de flesta. Golf har blivit större på senare år och är nästan att jämföra med A4/3-serie nuförtiden. Nästa steg är ju Passat och den räknas till V70/5-serie/A6. Polo är väl den bil som fyller utrymmet som Golf hade tidigare.apkungen skrev:Jag säger inget om e golfen. Den är säkert bra. Men att jämföra den med en model 3 är ett skämt.
Folk idag köper ofta en första bil och en andra bil. Första bil kan folk tänka sig lägga 400k för ofta. En första bil är typiskt något i stil med en VW passat, BMW 3 serie, Toyota Avensis, a4, c klass, s60 och uppåt i större storlek. En första bil som elbil är en model 3.
Golf är för de allra flesta en andrabil. Vet ingen som bara kör en egolf utan att ha någon annan bil. En andrabil betalar folk max 200k för.
Aj, får erkänna att jag är dåligt påläst på eGolf. Är det den klassiska "halvkombin" som går att få med el?
Re: E Golf
Nej de har tre modeller av Golf, vanlig halvkomb, sedan sportsvan och sist och störst sportkomb. Det är mellanvarianten som finns som elbil. Den är inte liten men ingen kombi.Verdi skrev:frippe skrev:Ja, en Golf sportkombi, är ganska stor numera. Men en e-golf är ingen sportkombi utan det som de kallar för sportsvan. Så är lite mindre eller ganska mycket mindre än sportkombin. Däremot inte lika liten som Golf var förr i tiden.Verdi skrev:En Golf sportscombi är faktiskt rätt stor och duger nog som familjebil för de flesta. Golf har blivit större på senare år och är nästan att jämföra med A4/3-serie nuförtiden. Nästa steg är ju Passat och den räknas till V70/5-serie/A6. Polo är väl den bil som fyller utrymmet som Golf hade tidigare.apkungen skrev:Jag säger inget om e golfen. Den är säkert bra. Men att jämföra den med en model 3 är ett skämt.
Folk idag köper ofta en första bil och en andra bil. Första bil kan folk tänka sig lägga 400k för ofta. En första bil är typiskt något i stil med en VW passat, BMW 3 serie, Toyota Avensis, a4, c klass, s60 och uppåt i större storlek. En första bil som elbil är en model 3.
Golf är för de allra flesta en andrabil. Vet ingen som bara kör en egolf utan att ha någon annan bil. En andrabil betalar folk max 200k för.
Aj, får erkänna att jag är dåligt påläst på eGolf. Är det den klassiska "halvkombin" som går att få med el?
Model Y LR.
Model S70D
Re: E Golf
Har kört Leaf, Golf-e, BMW i3, och Ioniq.
Av dom så hamnar faktiskt Golfen sist, dyr, trång, slö, konstig körställning,
dålig instrumentering för eldrift, dålig räckvidd.
Argumentet från VW säljaren är ju "visst känns den som en vanlig Golf?".
Och det gör den väl, men det var ju slödiesel 105hk känslan jag inte ville ha.
Visst, materialval i inredningen känns hyfsat, och att man kanske vänder sig
till en publik som absolut inte vill visa att man kör en elbil,
men en elbil som är konverterad från diesel till el blir en kompromiss.
Av dom så hamnar faktiskt Golfen sist, dyr, trång, slö, konstig körställning,
dålig instrumentering för eldrift, dålig räckvidd.
Argumentet från VW säljaren är ju "visst känns den som en vanlig Golf?".
Och det gör den väl, men det var ju slödiesel 105hk känslan jag inte ville ha.
Visst, materialval i inredningen känns hyfsat, och att man kanske vänder sig
till en publik som absolut inte vill visa att man kör en elbil,
men en elbil som är konverterad från diesel till el blir en kompromiss.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: E Golf
"Nej de har tre modeller av Golf, vanlig halvkomb, sedan sportsvan och sist och störst sportkomb. Det är mellanvarianten som finns som elbil. Den är inte liten men ingen kombi."
Det är den minsta versionen som är e-Golf.
https://www.volkswagen.se/sv/modeller.html
Det är den minsta versionen som är e-Golf.
https://www.volkswagen.se/sv/modeller.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension