E Golf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: E Golf

Inlägg av _TonyV »

Ja nog kan VW spotta ur sig bilar, tja iaf karrosser med inkråm. Sen om de kan bestycka de med batterier. en annan femma.
Fast tror nog att denna 'nya' e-golf blir nog inte tight med produktionen heller, om den följer förra e-golf i försäljningstakt :D
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: E Golf

Inlägg av joel80 »

Fast har vi inte kommit fram till att just försäljningstakten på elbilar, oavsett märke, är rätt nära att explodera... Om det nu tillverkas tillräckligt...

Nya E-golfen har längre räckvidd och verkar ha ett okej pris sett till räckvidd. Den bör ju kunna tilltala fler än den förra modellen... Precis som många andra elbilar som nu kommer.

Jag tror tillverkarna, avsiktligt eller inte, helt missbedömmer det tryck som de här nya generationens elbilar kommer få och antalet dom skulle kunna sälja.
Precis som med alla bilar kommer vissa gilla E-golfen mer och andra föredra M3.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E Golf

Inlägg av Monark1954 »

Läser att nya Leaf troligen inte har infört kylning av batterier. Verkar bli ett problem vid snabbladdning på längre resor.

Hur är det med gamla och nya versionen av e-golf, har den vattenkylda batterier?

Hittar ingen info i artiklar jag sökt.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: E Golf

Inlägg av mans71 »

Gamla, nej. VW anser att den batterityp dom har valt vare sig kräver värmare eller kylning. Jag har aldrig upplevt några problem med vare sig värme eller kyla.

Nya Golf: ingen aning.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E Golf

Inlägg av Bjelke »

Hur funkar det om det blir typ 30 minus ute? Har dom ingen värme alls för sånt heller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: E Golf

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:
Hur funkar det om det blir typ 30 minus ute? Har dom ingen värme alls för sånt heller?
Var det inte Passat GTE som inte startar under -30° för att skydda batterierna trots att det är en plug-in hybrid?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: E Golf

Inlägg av Tars »

Har lånat hem en e-golf nu i några dagar, hämtade den i måndags och ska lämna den imorgon, den känns helt ok, nu när jag har fått känna och klämma på den lite mer.
Har dock lite problem med laddningen.
Vet inte vad det beror på riktigt då jag inte har några problem att ladda i3:an.
Den slutar helt plötsligt att ladda vid ca 40% laddning.
Har kollat i menyerna och där står det att den ska ladda 100%, hittar inte några inställningar att den ska ladda bara på natten osv.
Någon som har en e-golf med teslas wall connector och kanske har något tips?
Laddningen börjar så fort jag låser upp bilen och låser den sen.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E Golf

Inlägg av mati »

vigge50 skrev:
Bjelke skrev:
Hur funkar det om det blir typ 30 minus ute? Har dom ingen värme alls för sånt heller?
Var det inte Passat GTE som inte startar under -30° för att skydda batterierna trots att det är en plug-in hybrid?
Var det inte vid -10 grader eller t o m ännu varmare?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: E Golf

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
vigge50 skrev:
Bjelke skrev:
Hur funkar det om det blir typ 30 minus ute? Har dom ingen värme alls för sånt heller?
Var det inte Passat GTE som inte startar under -30° för att skydda batterierna trots att det är en plug-in hybrid?
Var det inte vid -10 grader eller t o m ännu varmare?
Hittade det, elmotorn startar inte under 10 minusgrader och fossilmotorn startar inte ens vid 27 minusgrader.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... nterklimat
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E Golf

Inlägg av Leo »

Finns "max" på flera ställen i menyerna och även en "min". Alla kan ge symptomen du skriver beroende på om de står på 40%.

Prova fabriksåterställning/köra&ladda eldrivet med "inställningar" längst ner till höger vid e-manager menyn. Ställ sen upp min från 30 till 100 i "grundinställningar" längst upp till höger. Då bör den ladda till 100% oavsett hur du ställer in allt annat förutsatt att tiden räcker till.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: E Golf

Inlägg av Tars »

Tack Leo.
Får se om det hjälper.
Än så långe så laddar den.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: E Golf

Inlägg av apkungen »

joel80 skrev:
Smutt skrev:
Vem vill åka e golf när M3 kommer :!:
Vad kommer vara så stor skillnad tror du? Alltså en stor fördel är ju SuC såklart.. Om man gör många långresor. Men i övrigt tror jag inte M3 kommer vara nått "extra" utöver en ny E-Golf.

Däremot kommer det kanske bli betydligt lättare att beställa och få en. Hur ser tillverkningstakten på E-golf ut? Är det lika illa som Ampera-E eller har dom lite vettigare tänk?
Haha, nån som försöker få igång oss här på forumet. Härligt. Det var ett tag sen. ha!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: E Golf

Inlägg av apkungen »

Jag säger inget om e golfen. Den är säkert bra. Men att jämföra den med en model 3 är ett skämt.

Folk idag köper ofta en första bil och en andra bil. Första bil kan folk tänka sig lägga 400k för ofta. En första bil är typiskt något i stil med en VW passat, BMW 3 serie, Toyota Avensis, a4, c klass, s60 och uppåt i större storlek. En första bil som elbil är en model 3.

Golf är för de allra flesta en andrabil. Vet ingen som bara kör en egolf utan att ha någon annan bil. En andrabil betalar folk max 200k för.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E Golf

Inlägg av LarsL »

...hmmm... vet många som har Golf som enda bil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E Golf

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
...hmmm... vet många som har Golf som enda bil.
Jag oxo, men ingen som har bara en e-golf som enda bil...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E Golf

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
mati skrev:
vigge50 skrev:
Bjelke skrev:
Hur funkar det om det blir typ 30 minus ute? Har dom ingen värme alls för sånt heller?
Var det inte Passat GTE som inte startar under -30° för att skydda batterierna trots att det är en plug-in hybrid?
Var det inte vid -10 grader eller t o m ännu varmare?
Hittade det, elmotorn startar inte under 10 minusgrader och fossilmotorn startar inte ens vid 27 minusgrader.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... nterklimat
Jag tänkte mest på om att batteriet saknar värmare, då förstörs det väl under typ 17 minusgrader? Om det är ett litium-batteri alltså...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: E Golf

Inlägg av Smutt »

apkungen skrev:
Jag säger inget om e golfen. Den är säkert bra. Men att jämföra den med en model 3 är ett skämt.

Folk idag köper ofta en första bil och en andra bil. Första bil kan folk tänka sig lägga 400k för ofta. En första bil är typiskt något i stil med en VW passat, BMW 3 serie, Toyota Avensis, a4, c klass, s60 och uppåt i större storlek. En första bil som elbil är en model 3.

Golf är för de allra flesta en andrabil. Vet ingen som bara kör en egolf utan att ha någon annan bil. En andrabil betalar folk max 200k för.
Oj hade ingen aning om det här, jag köper alltid så säker bil jag har råd med även som andrabil, just nu väntar jag på en M3 :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: E Golf

Inlägg av Jerker »

Smutt skrev:
apkungen skrev:
Jag säger inget om e golfen. Den är säkert bra. Men att jämföra den med en model 3 är ett skämt.

Folk idag köper ofta en första bil och en andra bil. Första bil kan folk tänka sig lägga 400k för ofta. En första bil är typiskt något i stil med en VW passat, BMW 3 serie, Toyota Avensis, a4, c klass, s60 och uppåt i större storlek. En första bil som elbil är en model 3.

Golf är för de allra flesta en andrabil. Vet ingen som bara kör en egolf utan att ha någon annan bil. En andrabil betalar folk max 200k för.
Oj hade ingen aning om det här, jag köper alltid så säker bil jag har råd med även som andrabil, just nu väntar jag på en M3 :lol:
Jag tror inte att man kan generalisera åt nåt håll. Mest är det nog ekonomi som styr. Man köper helt enkelt så bra och säkra bilar som man har råd till. Iaf om man är intresserad och öht funderar på det sättet kring bilar. Vissa köper så billigt som möjligt och gör därmed aldrig nybilsköp.Jag tillhörde den kategorin tills för ett par år sedan. Då ville jag ha en praktisk och billig laståsna. Det blev oftast Volvo herrgårdsvagn av nån siffra som jag mekade själv med och körde så länge det gick, skrotade och köpte en likvärdig igen. Kapital- och underhållskostnad på 1-2:-/mil. Nu har både jag och hustrun nya bilar men båda är i Golfklassen (Kia Rio och Renault Zoe). Vi har inte längre några barn hemma, så vi sitter ju mest och kör ensamma i bilarna. Vi har alltså ingen "förstabil" på det sättet, men om vi ska på långresa tillsammans så blir det oftast bensinaren eftersom min hustru inte är lika road som jag av att förlänga resan med flera timmar i laddtid.

Alltså, det är så oerhört individuellt hur man tänker kring bilköp.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: E Golf

Inlägg av Mats »

Bjelke skrev:
...men ingen som har bara en e-golf som enda bil...
Jag hade e-golf som första bil. En Polo bensin som andrabil. Men e-golfen agerade förstabil på alla långresor, alla semestrar(göteborg, Halmstad, Småland mm) och daglig pendling. Efter 1.5 år hade egolfen rullat 3250mil och polon 500mil (mestadel till och från min frus jobb).

en enda resa på 1.5 år valde vi polon pga att golfen var hel-EL och CCS - laddning inte fungerade optimalt och det var en vinterresa Stockholm - Romme.

Jag är övertygad om att e-golf med längre räckvidd kommer vara ett alternativ till M3. Det är en fråga om behov och vilka pengar man vill/kan spendera. M3 kommer bli dyrare än e-golfen tror jag.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Verdi

Re: E Golf

Inlägg av Verdi »

apkungen skrev:
Jag säger inget om e golfen. Den är säkert bra. Men att jämföra den med en model 3 är ett skämt.

Folk idag köper ofta en första bil och en andra bil. Första bil kan folk tänka sig lägga 400k för ofta. En första bil är typiskt något i stil med en VW passat, BMW 3 serie, Toyota Avensis, a4, c klass, s60 och uppåt i större storlek. En första bil som elbil är en model 3.

Golf är för de allra flesta en andrabil. Vet ingen som bara kör en egolf utan att ha någon annan bil. En andrabil betalar folk max 200k för.
En Golf sportscombi är faktiskt rätt stor och duger nog som familjebil för de flesta. Golf har blivit större på senare år och är nästan att jämföra med A4/3-serie nuförtiden. Nästa steg är ju Passat och den räknas till V70/5-serie/A6. Polo är väl den bil som fyller utrymmet som Golf hade tidigare.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: E Golf

Inlägg av frippe »

Verdi skrev:
apkungen skrev:
Jag säger inget om e golfen. Den är säkert bra. Men att jämföra den med en model 3 är ett skämt.

Folk idag köper ofta en första bil och en andra bil. Första bil kan folk tänka sig lägga 400k för ofta. En första bil är typiskt något i stil med en VW passat, BMW 3 serie, Toyota Avensis, a4, c klass, s60 och uppåt i större storlek. En första bil som elbil är en model 3.

Golf är för de allra flesta en andrabil. Vet ingen som bara kör en egolf utan att ha någon annan bil. En andrabil betalar folk max 200k för.
En Golf sportscombi är faktiskt rätt stor och duger nog som familjebil för de flesta. Golf har blivit större på senare år och är nästan att jämföra med A4/3-serie nuförtiden. Nästa steg är ju Passat och den räknas till V70/5-serie/A6. Polo är väl den bil som fyller utrymmet som Golf hade tidigare.
Ja, en Golf sportkombi, är ganska stor numera. Men en e-golf är ingen sportkombi utan det som de kallar för sportsvan. Så är lite mindre eller ganska mycket mindre än sportkombin. Däremot inte lika liten som Golf var förr i tiden.
Model Y LR.
Model S70D
Verdi

Re: E Golf

Inlägg av Verdi »

frippe skrev:
Verdi skrev:
apkungen skrev:
Jag säger inget om e golfen. Den är säkert bra. Men att jämföra den med en model 3 är ett skämt.

Folk idag köper ofta en första bil och en andra bil. Första bil kan folk tänka sig lägga 400k för ofta. En första bil är typiskt något i stil med en VW passat, BMW 3 serie, Toyota Avensis, a4, c klass, s60 och uppåt i större storlek. En första bil som elbil är en model 3.

Golf är för de allra flesta en andrabil. Vet ingen som bara kör en egolf utan att ha någon annan bil. En andrabil betalar folk max 200k för.
En Golf sportscombi är faktiskt rätt stor och duger nog som familjebil för de flesta. Golf har blivit större på senare år och är nästan att jämföra med A4/3-serie nuförtiden. Nästa steg är ju Passat och den räknas till V70/5-serie/A6. Polo är väl den bil som fyller utrymmet som Golf hade tidigare.
Ja, en Golf sportkombi, är ganska stor numera. Men en e-golf är ingen sportkombi utan det som de kallar för sportsvan. Så är lite mindre eller ganska mycket mindre än sportkombin. Däremot inte lika liten som Golf var förr i tiden.

Aj, får erkänna att jag är dåligt påläst på eGolf. Är det den klassiska "halvkombin" som går att få med el?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: E Golf

Inlägg av frippe »

Verdi skrev:
frippe skrev:
Verdi skrev:
apkungen skrev:
Jag säger inget om e golfen. Den är säkert bra. Men att jämföra den med en model 3 är ett skämt.

Folk idag köper ofta en första bil och en andra bil. Första bil kan folk tänka sig lägga 400k för ofta. En första bil är typiskt något i stil med en VW passat, BMW 3 serie, Toyota Avensis, a4, c klass, s60 och uppåt i större storlek. En första bil som elbil är en model 3.

Golf är för de allra flesta en andrabil. Vet ingen som bara kör en egolf utan att ha någon annan bil. En andrabil betalar folk max 200k för.
En Golf sportscombi är faktiskt rätt stor och duger nog som familjebil för de flesta. Golf har blivit större på senare år och är nästan att jämföra med A4/3-serie nuförtiden. Nästa steg är ju Passat och den räknas till V70/5-serie/A6. Polo är väl den bil som fyller utrymmet som Golf hade tidigare.
Ja, en Golf sportkombi, är ganska stor numera. Men en e-golf är ingen sportkombi utan det som de kallar för sportsvan. Så är lite mindre eller ganska mycket mindre än sportkombin. Däremot inte lika liten som Golf var förr i tiden.

Aj, får erkänna att jag är dåligt påläst på eGolf. Är det den klassiska "halvkombin" som går att få med el?
Nej de har tre modeller av Golf, vanlig halvkomb, sedan sportsvan och sist och störst sportkomb. Det är mellanvarianten som finns som elbil. Den är inte liten men ingen kombi.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: E Golf

Inlägg av Zalman3 »

Har kört Leaf, Golf-e, BMW i3, och Ioniq.
Av dom så hamnar faktiskt Golfen sist, dyr, trång, slö, konstig körställning,
dålig instrumentering för eldrift, dålig räckvidd.
Argumentet från VW säljaren är ju "visst känns den som en vanlig Golf?".
Och det gör den väl, men det var ju slödiesel 105hk känslan jag inte ville ha.
Visst, materialval i inredningen känns hyfsat, och att man kanske vänder sig
till en publik som absolut inte vill visa att man kör en elbil,
men en elbil som är konverterad från diesel till el blir en kompromiss.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: E Golf

Inlägg av Zalman3 »

"Nej de har tre modeller av Golf, vanlig halvkomb, sedan sportsvan och sist och störst sportkomb. Det är mellanvarianten som finns som elbil. Den är inte liten men ingen kombi."

Det är den minsta versionen som är e-Golf.
https://www.volkswagen.se/sv/modeller.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar