BMW på drift

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

BMW på drift

Inlägg av Wilson »

En del av er kanske undrar över att jag vurmar så över BMW i3 här på Teslaforumet, men det kan väl vara kul att se att fler än Tesla kan leverera elbilar med mer än bara praktiska attribut i sikte.

Sladdglädjen i i3an är inte helt lätt att locka fram. Man får gå in i en dold meny och aktivera ”roller mode” för att stänga av alla hängslen och livremmar (ESP, ABS och tom regen). Det är egentligen tänkt för tester på rullande landsväg, men går utmärkt att njuta av på snö, eller, som här, på en grusväg i skogen. Riktigt så här snyggt brukar det inte se ut när jag leker i snön, men det är kul att se i3an i händerna på någon som vet vad han gör.

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: BMW på drift

Inlägg av Tars »

Kul! Ska leta upp menyn!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: BMW på drift

Inlägg av Wilson »

Gört! Allt sköts via knappen på vänstra sidan av den lilla displayen bakom ratten (du vet, den som nollställer trippmätaren). Håll in den en längre stund (kanske 10-20 sekunder), så dyker menyn upp i displayen. Du scrollar i menyn genom korta tryck, vill du gå in djupare i menyn håller du in knappen en längre stund till dess att en undermeny dyker upp.

Du kan låsa upp några ytterligare menyer genom att gå till ”Unlocking” och ange summan av de 5 sista siffrorna i din VIN (tror du hittar den om du tittar utifrån genom vindrutan i nedre hörnet vid förarsidan, annars kolla registreringsbeviset). Alltså XX11111 blir 1+1+1+1+1 =5.

Det finns en mängd olika saker att titta på men det jag tycker kan vara av värde är:

Batt. Kapa. Max. Vissa hävdar att man kan se batteriets användbara kapacitet här, och därmed hålla reda på eventuell degradering. BMW anger att 18.8kWh av batteriet i mitt 22kWh batteri skall vara tillgängligt. Sedan skall tydligen ytterligare kapacitet låsts upp av BMW via mjukvaruuppgraderingar efter att man upptäckt att man inte behöver fullt så mycket marginal. Min brukar iaf pendla mellan 19,3-19,5 kWh, ungefär som för de flesta andra på nätet. Om du har det nya, större, batteriet vore det intressant att höra vad du får för värde. BMW säger väl själva att ca 27 av 33kWh skall vara tillgängligt. Har för mig att Björn Nyland fick fram en högre siffra när han räknade på det i sin recension av bilen, men jag kan ha fel. Det verkar iaf vara en väl tilltagen marginal om 6 kWh buffert stämmer.

Batt. Ladung. Om du vill se batteriets laddning i kWh istf % som du hittar i vanliga menyn.

Batterietemp. Precis vad du tror att det är :)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: BMW på drift

Inlägg av Smutt »

Sladda med en i3 :o tänk om man sladdar in i en stolpe :roll:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: BMW på drift

Inlägg av Wilson »

Smutt skrev:
Sladda med en i3 :o tänk om man sladdar in i en stolpe :roll:
Då får man ont i revbenen. Ungefär som med en Model S mao ;)
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: BMW på drift

Inlägg av Swede1 »

Smutt skrev:
Sladda med en i3 :o tänk om man sladdar in i en stolpe :roll:
Bara det är en ladd stolpe så är det ok!

Eller s ladd stolpe!

Hehe! Nu var jag fyndig, eller hur?
maxer
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 mar 2017 13:04

Re: BMW på drift

Inlägg av maxer »

Wilson skrev:
Gört! Allt sköts via knappen på vänstra sidan av den lilla displayen bakom ratten (du vet, den som nollställer trippmätaren). Håll in den en längre stund (kanske 10-20 sekunder), så dyker menyn upp i displayen. Du scrollar i menyn genom korta tryck, vill du gå in djupare i menyn håller du in knappen en längre stund till dess att en undermeny dyker upp.

Du kan låsa upp några ytterligare menyer genom att gå till ”Unlocking” och ange summan av de 5 sista siffrorna i din VIN (tror du hittar den om du tittar utifrån genom vindrutan i nedre hörnet vid förarsidan, annars kolla registreringsbeviset). Alltså XX11111 blir 1+1+1+1+1 =5.

Det finns en mängd olika saker att titta på men det jag tycker kan vara av värde är:

Batt. Kapa. Max. Vissa hävdar att man kan se batteriets användbara kapacitet här, och därmed hålla reda på eventuell degradering. BMW anger att 18.8kWh av batteriet i mitt 22kWh batteri skall vara tillgängligt. Sedan skall tydligen ytterligare kapacitet låsts upp av BMW via mjukvaruuppgraderingar efter att man upptäckt att man inte behöver fullt så mycket marginal. Min brukar iaf pendla mellan 19,3-19,5 kWh, ungefär som för de flesta andra på nätet. Om du har det nya, större, batteriet vore det intressant att höra vad du får för värde. BMW säger väl själva att ca 27 av 33kWh skall vara tillgängligt. Har för mig att Björn Nyland fick fram en högre siffra när han räknade på det i sin recension av bilen, men jag kan ha fel. Det verkar iaf vara en väl tilltagen marginal om 6 kWh buffert stämmer.

Batt. Ladung. Om du vill se batteriets laddning i kWh istf % som du hittar i vanliga menyn.

Batterietemp. Precis vad du tror att det är :)
Har nya batteriet så ska ta och kolla på vad som står i menyn. Har försökt låsa upp förut men missat att det bara är dom 5 sista i VIN som ska summeras... :roll:
maxer
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 mar 2017 13:04

Re: BMW på drift

Inlägg av maxer »

Nu så! Max kapa är 29.4 kWh i min 4 månader gamla i3:a. Alltså 89% av 33kWh. Någon annan som kan visa upp sina siffror?
bmw_i3_33kWh.jpg
Ulf Nilsson
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 mar 2017 13:40

Re: BMW på drift

Inlägg av Ulf Nilsson »

Kollade min i går och fick 29,6kWh.
Bilen levererades 20161222.
i3.jpg
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: BMW på drift

Inlägg av Wilson »

Tack för att ni kollade! Då verkar det som att BMW fortsätter med ungefär samma storlek (relativt sett) på bufferten. Undrar bara varför de själva anger en lägre officiell siffra för den tillgängliga kapaciteten?
Skriv svar