Bonus/malus
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Bonus/malus
Hörde på radion i morse att miljöministern (? eller var det någon annan tro, minns inte säkert) sa att bonus malus systemet ska ligga på 45000kr
och neråt beroende på utsläpp, det betyder isf att det i princip blir som nu fast sämre för dom bilar som inte har 0 i utsläpp
Inte några 60.000kr för rena elbilar här inte
Varför blir man inte förvånad?
och neråt beroende på utsläpp, det betyder isf att det i princip blir som nu fast sämre för dom bilar som inte har 0 i utsläpp
Inte några 60.000kr för rena elbilar här inte
Varför blir man inte förvånad?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Nu är ju Norge inte med i EU, men inte har det varit några problem med att folk sålt bilar vidare utomlands?Nu kommer regeringens länge väntade förslag som ska driva på för mer klimatvänliga bilar. Det handlar om så kallad bonus-malus.
Bonus-malus innebär en skatteväxling där bilar med höga utsläpp ska betala mer skatt och där pengarna går till de med låga eller inga utsläpp.
– Det kommer att vara en tydlig skillnad vilken bil du väljer. Där du, om du väljer en bra bil, får en tydlig bonus. Högsta bonus kommer att vara 45 000. Om du väljer en bil med höga utsläpp kommer du få betala en malus i form av ökad fordonsskatt, säger miljöminister Karolina Skog.
--Vi har också lagt till en knäck så de allra värsta bilarna kommer att få en ordentlig malus.
Regeringen vill införa bonus malus-systemet från 1 juli 2018 för nya bilar. Det ska ersätta supermiljöbilpremien, bilens vikt ska inte längre spela roll, utan systemet bygger helt på utsläppsnivåerna.
En bonus på 45 000 kronor ska gå till den som köper en bil som släpper ut noll koldioxid, bonusen avtar till 7 500 kronor för bilar med utsläpp på max 60 gram koldioxid per kilometer.
Malus-delen ger höjd fordonsskatt i tre år för nya bilar som släpper ut 95 gram koldioxid och uppåt per kilometer, skatten trappas upp ju mer de släpper ut.
Bonus-malus har diskuterats länge. Det senaste utredningsförslaget fick mycket kritik från flera håll. Nu föreslår regeringen en maximal bonus som är 15 000 kronor lägre än utredaren ansåg.
– Vi har tagit bort de högsta nivåerna, säger finansminister Magdalena Andersson.
--Risken finns att man köper en bil i Sverige och snabbt säljer den vidare till ett annat land och då skickar vi svenska skattepengar till medborgare i andra länder. Därför har vi en maxnivå på 45 000 och ett krav på att man sak äga bilen i sex månader innan man får bonusen, säger Magdalena Andersson.
Förslaget ska på remiss. Regeringen räknar preliminärt med att malus-bilarna ska ge skatteintäkter till staten på mellan en och två miljarder kronor mer per år än vad det kommer kosta betala ut bonus till klimatvänliga bilar. Men kalkylen beror helt på hur bilköparna på marknaden reagerar. Hur långt förslaget bidrar till målet att minska trafikens fossilutsläpp med 70 procent till 2030 finns heller ingen prognos för.
– Det är inte lätt att förutse. Inte minst för att vi också har förändringar på EU-nivå. Den sammantagna effekten är svår att förutse. Men vi kan säga att vi går från en supermiljöbilpremie som är dyr, som har dålig klimatstyrning, till en bonus-malus som kommer ha tydlig klimatstyrning och som inte kommer kosta skattebetalarna någonting alls, säger miljöminister Karolina Skog.
Re: Artikel i media
Helt sanslöst! Ursprungsförslaget fick massor av kritik för att det var överfinansierat, och inte gav tillräckliga incitament för att marknaden skulle svänga åt en mer miljömässigt hållbar riktning. Så nu kommer man med ett ännu mer urvattnat förslag
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6658766
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6658766
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Ja jösses...
Just det ja, jag glömde att nämna det där med att äga ett halvår oxo, jippie lixom
Så återigen (när ett visst parti får vara med och leka iaf) så är dom egentligen ute efter mer skatteintäkter och inte att driva på utvecklingen Bort med
bilar helt är budskapet igen.
Just det ja, jag glömde att nämna det där med att äga ett halvår oxo, jippie lixom
Så återigen (när ett visst parti får vara med och leka iaf) så är dom egentligen ute efter mer skatteintäkter och inte att driva på utvecklingen Bort med
bilar helt är budskapet igen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Nja, jag kommer ihåg att det var en del frågetecken kring vad som hände med de första leasade Leafarna, när de kom tillbaka till Nissan efter avtalsslut. En del misstänkte att bilarna skickades vidare till Norge, efter att man upplevde att de inte dök upp på begagnatmarknaden. Vet dock inte om det någonsin blev bekräftat.Jerker skrev:Nu är ju Norge inte med i EU, men inte har det varit några problem med att folk sålt bilar
vidare utomlands?
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Skillnaden är att Norge istället för att betala ut subventionen i reda pengar valt att genomföra den i form av slopad moms. Men ska du föra in bilen i ett annat land, exempelvis Sverige, så får du ju betala moms på den där och då istället, och då försvinner liksom subventionen. Så ett sådant upplägg hade varit mycket smartare om man oroade sig för att skicka subventioner utomlands.Jerker skrev:Nu är ju Norge inte med i EU, men inte har det varit några problem med att folk sålt bilar vidare utomlands?Nu kommer regeringens länge väntade förslag som ska driva på för mer klimatvänliga bilar. Det handlar om så kallad bonus-malus.
Bonus-malus innebär en skatteväxling där bilar med höga utsläpp ska betala mer skatt och där pengarna går till de med låga eller inga utsläpp.
– Det kommer att vara en tydlig skillnad vilken bil du väljer. Där du, om du väljer en bra bil, får en tydlig bonus. Högsta bonus kommer att vara 45 000. Om du väljer en bil med höga utsläpp kommer du få betala en malus i form av ökad fordonsskatt, säger miljöminister Karolina Skog.
--Vi har också lagt till en knäck så de allra värsta bilarna kommer att få en ordentlig malus.
Regeringen vill införa bonus malus-systemet från 1 juli 2018 för nya bilar. Det ska ersätta supermiljöbilpremien, bilens vikt ska inte längre spela roll, utan systemet bygger helt på utsläppsnivåerna.
En bonus på 45 000 kronor ska gå till den som köper en bil som släpper ut noll koldioxid, bonusen avtar till 7 500 kronor för bilar med utsläpp på max 60 gram koldioxid per kilometer.
Malus-delen ger höjd fordonsskatt i tre år för nya bilar som släpper ut 95 gram koldioxid och uppåt per kilometer, skatten trappas upp ju mer de släpper ut.
Bonus-malus har diskuterats länge. Det senaste utredningsförslaget fick mycket kritik från flera håll. Nu föreslår regeringen en maximal bonus som är 15 000 kronor lägre än utredaren ansåg.
– Vi har tagit bort de högsta nivåerna, säger finansminister Magdalena Andersson.
--Risken finns att man köper en bil i Sverige och snabbt säljer den vidare till ett annat land och då skickar vi svenska skattepengar till medborgare i andra länder. Därför har vi en maxnivå på 45 000 och ett krav på att man sak äga bilen i sex månader innan man får bonusen, säger Magdalena Andersson.
Förslaget ska på remiss. Regeringen räknar preliminärt med att malus-bilarna ska ge skatteintäkter till staten på mellan en och två miljarder kronor mer per år än vad det kommer kosta betala ut bonus till klimatvänliga bilar. Men kalkylen beror helt på hur bilköparna på marknaden reagerar. Hur långt förslaget bidrar till målet att minska trafikens fossilutsläpp med 70 procent till 2030 finns heller ingen prognos för.
– Det är inte lätt att förutse. Inte minst för att vi också har förändringar på EU-nivå. Den sammantagna effekten är svår att förutse. Men vi kan säga att vi går från en supermiljöbilpremie som är dyr, som har dålig klimatstyrning, till en bonus-malus som kommer ha tydlig klimatstyrning och som inte kommer kosta skattebetalarna någonting alls, säger miljöminister Karolina Skog.
Sen kan man ju fråga sig vad det spelar för roll. En elbil är en elbil, och klimateffekten är densamma var den än körs.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Artikel i media
Det är ju inte heller så att hela bidraget skickas utomlands. Vinsten på försäljningen går ju till den svensk som säljer bilen, inte till den som köper den.danni skrev:Sen kan man ju fråga sig vad det spelar för roll. En elbil är en elbil, och klimateffekten är densamma var den än körs.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Hade ju varit trevligt med ett lite större bidrag från staten för att man hjälper jordklotet att må lite bättre, men det är ändå inte avgörande för min del, jag kommer aldrig att köpa nåt annat än en ren elbil igen.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
Så mycket för "kostnadsneutralt"Regeringen räknar preliminärt med att malus-bilarna ska ge skatteintäkter till staten på mellan en och två miljarder kronor mer per år än vad det kommer kosta betala ut bonus till klimatvänliga bilar.
Ursprungliga förslaget skulle varit kostnadsneutralt för statskassan. Inte en kassako.
Re: Artikel i media
Med tanke på att bonus-malus-systemet är tänkt att vara självfinansierande och inte belasta statskassan blir man onekligen förvånad över att läsa detta. Men det är klart - lyssnade man på radioinslaget imorse hörde man att systemet från början beräknas vara kraftigt överfinansierat och bidra med 1-1,5 miljard till statskassan årligen. Det är alltså som vanligt - alla pengar tillhör egentligen staten och vi ska vara tacksamma för de skärvor "det allmänna" i sin godhet låter oss disponera...Magdalena Andersson skrev:Risken finns att man köper en bil i Sverige och snabbt säljer den vidare till ett annat land och då skickar vi svenska skattepengar till medborgare i andra länder. Därför har vi en maxnivå på 45 000 och ett krav på att man sak äga bilen i sex månader innan man får bonusen
Man kan även undrar varför man vald att urvattna utredarens förslag och minska den högsta bonusen från föreslagna 60' till 45' - någonstans kan jag inte undgå att ana att ett visst bilföretag haft ett finger med i spelet...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Artikel i media
Jag hade samma tanke. Alltså kan vi inte räkna med att Volvo kommer att ha elbilar till försäljning i nån större utsträckning inom den närmaste 5-årsperioden. Det är egentligen detta ministrarna säger.StefL skrev:Man kan även undrar varför man vald att urvattna utredarens förslag och minska den högsta bonusen från föreslagna 60' till 45' - någonstans kan jag inte undgå att ana att ett visst bilföretag haft ett finger med i spelet...
Re: Artikel i media
När man trodde att man inte kunde bli mer besviken på ett parti som heter MILJÖpartiet så överträffar dom sig själva. Bara att gratulera.
Vad har Centern för möjlighet att få igenom sitt förslag som det talats om tidigare på 100,000 om Aliansen skulle vinna nästa val? Är det först efter ett antal år eller kan dom få igenom det snabbare (om dom vill det)?
Vad har Centern för möjlighet att få igenom sitt förslag som det talats om tidigare på 100,000 om Aliansen skulle vinna nästa val? Är det först efter ett antal år eller kan dom få igenom det snabbare (om dom vill det)?
Re: Artikel i media
Centern gör väl som de flesta partier som inte sitter i regeringsställning. Lovar och lovar.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Bonus/malus
Jag har försökt förstå vilka argument som används för att sänka från utredarens förslag på 60k i högsta bonus till 45k. Jag har läst stycke 3.2 ett par gånger nu och kan inte vare sig förstå eller på något sätt härleda anledningen till sänkningen, någon som har förstått detta?
Re: Bonus/malus
Kan tycka att förslaget är ganska vettigt, faktum är att det finns inga vettiga bilar till vettiga priser än. Dumt av staten att sponsra en industri som inte kan leverera. Elon är emot subventioner av en anledning. Model 3 kommer sälja fint oavsett
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Bonus/malus
I grunden tycker jag grön skatteväxling är magiskt men i detta fall känns det ärligt talat inte som det kommer göra så stor skillnad, elbilar kommer vara så extremt överlägsna på egna meriter om bara några år.Limbster skrev:Kan tycka att förslaget är ganska vettigt, faktum är att det finns inga vettiga bilar till vettiga priser än. Dumt av staten att sponsra en industri som inte kan leverera. Elon är emot subventioner av en anledning. Model 3 kommer sälja fint oavsett
Det enda jag tycker är irriterande är att man öser pengar över halvmesyren plug-in hybrider (säger detta trots att jag har en själv), baserade på låtsasförbrukning. I praktiken en mkt större scam än VWs dieselgrej.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Artikel i media
Vår privatleasade Leaf vi tog ut för ett år sen har en Norsk manual för att den skall vidare till Norge efter sina två år i Svensk tjänst.Wilson skrev:Nja, jag kommer ihåg att det var en del frågetecken kring vad som hände med de första leasade Leafarna, när de kom tillbaka till Nissan efter avtalsslut. En del misstänkte att bilarna skickades vidare till Norge, efter att man upplevde att de inte dök upp på begagnatmarknaden. Vet dock inte om det någonsin blev bekräftat.Jerker skrev:Nu är ju Norge inte med i EU, men inte har det varit några problem med att folk sålt bilar
vidare utomlands?
Det är klar att blir den kvar i Sverige hela livslängden har vi fler elbilar i drift.
Men detta förfarande av Nissan kanske periodvis har satt fler elbilar på marknaden då priset blivit lägre.
Att vi klev över tröskeln till elbilsvärden medförde ett beroende och att vi nu har två elbilar.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Bonus/malus
Jag kan bara hålla med.kangru skrev:Jag har försökt förstå vilka argument som används för att sänka från utredarens förslag på 60k i högsta bonus till 45k. Jag har läst stycke 3.2 ett par gånger nu och kan inte vare sig förstå eller på något sätt härleda anledningen till sänkningen, någon som har förstått detta?
Lite märkligt ändå med två subventionsvänliga partier i regeringsställning, varav ett har uttalad miljöprofil, som inte lyckas skapa en stark subvention.
MP är ju en ständig källa till besvikelse på riksnivån. Tråkigt.
Re: Artikel i media
+1StefL skrev:Med tanke på att bonus-malus-systemet är tänkt att vara självfinansierande och inte belasta statskassan blir man onekligen förvånad över att läsa detta. Men det är klart - lyssnade man på radioinslaget imorse hörde man att systemet från början beräknas vara kraftigt överfinansierat och bidra med 1-1,5 miljard till statskassan årligen. Det är alltså som vanligt - alla pengar tillhör egentligen staten och vi ska vara tacksamma för de skärvor "det allmänna" i sin godhet låter oss disponera...Magdalena Andersson skrev:Risken finns att man köper en bil i Sverige och snabbt säljer den vidare till ett annat land och då skickar vi svenska skattepengar till medborgare i andra länder. Därför har vi en maxnivå på 45 000 och ett krav på att man sak äga bilen i sex månader innan man får bonusen
Man kan även undrar varför man vald att urvattna utredarens förslag och minska den högsta bonusen från föreslagna 60' till 45' - någonstans kan jag inte undgå att ana att ett visst bilföretag haft ett finger med i spelet...
Resonemanget är riktigt korkat. Även om en subventionerad bil hittar ut i Europa så hjälper du det miljön precis lika mycket. Det är planeten vi ska rädda, inte enbart Sverige.
Det påminner om hurvida man ska utbilda sin personal eller inte:
CFO: What happens if we train them and they leave? CEO: What happens if we don’t and they stay?
Re: Bonus/malus
Kommer malus gälla retroaktivt?
Vad är det egentligen som gäller, har någon läst det det officiella förslaget (inte mediernas tolkning)?
Enligt Recharge så är läget så oklart att de valt att ändra sin artikel:
"
Det verkar faktiskt oklart, vi håller på att kolla. Finns olika uppgifter. Enligt Motormännen blir det retroaktivt. Vi har tagit bort meningen i artikeln om att det enbart gäller nyregistreringar. https://via.tt.se/pressmeddelande/reger ... Id=1233384
"
Om malus gäller retroaktivt så är förslaget sjukt dåligt, det kommer isf förstöra all acceptans för omställningen till elbilar hos allmänheten. Det blir ju rena troll-buffen i den allmänna debatten...
Vad är det egentligen som gäller, har någon läst det det officiella förslaget (inte mediernas tolkning)?
Enligt Recharge så är läget så oklart att de valt att ändra sin artikel:
"
Det verkar faktiskt oklart, vi håller på att kolla. Finns olika uppgifter. Enligt Motormännen blir det retroaktivt. Vi har tagit bort meningen i artikeln om att det enbart gäller nyregistreringar. https://via.tt.se/pressmeddelande/reger ... Id=1233384
"
Om malus gäller retroaktivt så är förslaget sjukt dåligt, det kommer isf förstöra all acceptans för omställningen till elbilar hos allmänheten. Det blir ju rena troll-buffen i den allmänna debatten...
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Re: Artikel i media
Det verkar onekligen helt omöjligt att motstå frestelsen att göra staten bara lite större vid varje tillfälle.TiborBlomhall skrev:Så mycket för "kostnadsneutralt"Regeringen räknar preliminärt med att malus-bilarna ska ge skatteintäkter till staten på mellan en och två miljarder kronor mer per år än vad det kommer kosta betala ut bonus till klimatvänliga bilar.
Ursprungliga förslaget skulle varit kostnadsneutralt för statskassan. Inte en kassako.
Re: Artikel i media
Precis. Sen kommer verkligheten:MangeT skrev:Centern gör väl som de flesta partier som inte sitter i regeringsställning. Lovar och lovar.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 ... satsning-2
...
– Vi har lyssnat på Volvo i det här fallet, säger Annie Lööf till DN
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bonus/malus
Sanslöst... Två konstiga tankar dyker upp ändå,LarsL skrev:... och därför kommer jag aldrig köpa en Volvo igen.
1 Volvo ska väl oxo släppa en elbil även modet dröjer ett tag till,
2 Malusdelen slår väl hårt även mot Volvos fossiler?...
Håller med Dstr, vi ska tydligen skita i miljön och bara tänka på lilla Sverige, vilket rimmar illa med den profil vi håller
mot omvärlden i alla andra fall
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bonus/malus
Denna "nyhet" är från 2014...Laban skrev:Precis. Sen kommer verkligheten:MangeT skrev:Centern gör väl som de flesta partier som inte sitter i regeringsställning. Lovar och lovar.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 ... satsning-2
...
– Vi har lyssnat på Volvo i det här fallet, säger Annie Lööf till DN