Jag hade samma tanke. Alltså kan vi inte räkna med att Volvo kommer att ha elbilar till försäljning i nån större utsträckning inom den närmaste 5-årsperioden. Det är egentligen detta ministrarna säger.StefL skrev:Man kan även undrar varför man vald att urvattna utredarens förslag och minska den högsta bonusen från föreslagna 60' till 45' - någonstans kan jag inte undgå att ana att ett visst bilföretag haft ett finger med i spelet...
Bonus/malus
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
När man trodde att man inte kunde bli mer besviken på ett parti som heter MILJÖpartiet så överträffar dom sig själva. Bara att gratulera.
Vad har Centern för möjlighet att få igenom sitt förslag som det talats om tidigare på 100,000 om Aliansen skulle vinna nästa val? Är det först efter ett antal år eller kan dom få igenom det snabbare (om dom vill det)?
Vad har Centern för möjlighet att få igenom sitt förslag som det talats om tidigare på 100,000 om Aliansen skulle vinna nästa val? Är det först efter ett antal år eller kan dom få igenom det snabbare (om dom vill det)?
Re: Artikel i media
Centern gör väl som de flesta partier som inte sitter i regeringsställning. Lovar och lovar.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Bonus/malus
Jag har försökt förstå vilka argument som används för att sänka från utredarens förslag på 60k i högsta bonus till 45k. Jag har läst stycke 3.2 ett par gånger nu och kan inte vare sig förstå eller på något sätt härleda anledningen till sänkningen, någon som har förstått detta?
Re: Bonus/malus
Kan tycka att förslaget är ganska vettigt, faktum är att det finns inga vettiga bilar till vettiga priser än. Dumt av staten att sponsra en industri som inte kan leverera. Elon är emot subventioner av en anledning. Model 3 kommer sälja fint oavsett
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Bonus/malus
I grunden tycker jag grön skatteväxling är magiskt men i detta fall känns det ärligt talat inte som det kommer göra så stor skillnad, elbilar kommer vara så extremt överlägsna på egna meriter om bara några år.Limbster skrev:Kan tycka att förslaget är ganska vettigt, faktum är att det finns inga vettiga bilar till vettiga priser än. Dumt av staten att sponsra en industri som inte kan leverera. Elon är emot subventioner av en anledning. Model 3 kommer sälja fint oavsett
Det enda jag tycker är irriterande är att man öser pengar över halvmesyren plug-in hybrider (säger detta trots att jag har en själv), baserade på låtsasförbrukning. I praktiken en mkt större scam än VWs dieselgrej.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Artikel i media
Vår privatleasade Leaf vi tog ut för ett år sen har en Norsk manual för att den skall vidare till Norge efter sina två år i Svensk tjänst.Wilson skrev:Nja, jag kommer ihåg att det var en del frågetecken kring vad som hände med de första leasade Leafarna, när de kom tillbaka till Nissan efter avtalsslut. En del misstänkte att bilarna skickades vidare till Norge, efter att man upplevde att de inte dök upp på begagnatmarknaden. Vet dock inte om det någonsin blev bekräftat.Jerker skrev:Nu är ju Norge inte med i EU, men inte har det varit några problem med att folk sålt bilar
vidare utomlands?
Det är klar att blir den kvar i Sverige hela livslängden har vi fler elbilar i drift.
Men detta förfarande av Nissan kanske periodvis har satt fler elbilar på marknaden då priset blivit lägre.
Att vi klev över tröskeln till elbilsvärden medförde ett beroende och att vi nu har två elbilar.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Bonus/malus
Jag kan bara hålla med.kangru skrev:Jag har försökt förstå vilka argument som används för att sänka från utredarens förslag på 60k i högsta bonus till 45k. Jag har läst stycke 3.2 ett par gånger nu och kan inte vare sig förstå eller på något sätt härleda anledningen till sänkningen, någon som har förstått detta?
Lite märkligt ändå med två subventionsvänliga partier i regeringsställning, varav ett har uttalad miljöprofil, som inte lyckas skapa en stark subvention.
MP är ju en ständig källa till besvikelse på riksnivån. Tråkigt.
Re: Artikel i media
+1StefL skrev:Med tanke på att bonus-malus-systemet är tänkt att vara självfinansierande och inte belasta statskassan blir man onekligen förvånad över att läsa detta. Men det är klart - lyssnade man på radioinslaget imorse hörde man att systemet från början beräknas vara kraftigt överfinansierat och bidra med 1-1,5 miljard till statskassan årligen. Det är alltså som vanligt - alla pengar tillhör egentligen staten och vi ska vara tacksamma för de skärvor "det allmänna" i sin godhet låter oss disponera...Magdalena Andersson skrev:Risken finns att man köper en bil i Sverige och snabbt säljer den vidare till ett annat land och då skickar vi svenska skattepengar till medborgare i andra länder. Därför har vi en maxnivå på 45 000 och ett krav på att man sak äga bilen i sex månader innan man får bonusen
Man kan även undrar varför man vald att urvattna utredarens förslag och minska den högsta bonusen från föreslagna 60' till 45' - någonstans kan jag inte undgå att ana att ett visst bilföretag haft ett finger med i spelet...
Resonemanget är riktigt korkat. Även om en subventionerad bil hittar ut i Europa så hjälper du det miljön precis lika mycket. Det är planeten vi ska rädda, inte enbart Sverige.
Det påminner om hurvida man ska utbilda sin personal eller inte:
CFO: What happens if we train them and they leave? CEO: What happens if we don’t and they stay?
Re: Bonus/malus
Kommer malus gälla retroaktivt?
Vad är det egentligen som gäller, har någon läst det det officiella förslaget (inte mediernas tolkning)?
Enligt Recharge så är läget så oklart att de valt att ändra sin artikel:
"
Det verkar faktiskt oklart, vi håller på att kolla. Finns olika uppgifter. Enligt Motormännen blir det retroaktivt. Vi har tagit bort meningen i artikeln om att det enbart gäller nyregistreringar. https://via.tt.se/pressmeddelande/reger ... Id=1233384
"
Om malus gäller retroaktivt så är förslaget sjukt dåligt, det kommer isf förstöra all acceptans för omställningen till elbilar hos allmänheten. Det blir ju rena troll-buffen i den allmänna debatten...
Vad är det egentligen som gäller, har någon läst det det officiella förslaget (inte mediernas tolkning)?
Enligt Recharge så är läget så oklart att de valt att ändra sin artikel:
"
Det verkar faktiskt oklart, vi håller på att kolla. Finns olika uppgifter. Enligt Motormännen blir det retroaktivt. Vi har tagit bort meningen i artikeln om att det enbart gäller nyregistreringar. https://via.tt.se/pressmeddelande/reger ... Id=1233384
"
Om malus gäller retroaktivt så är förslaget sjukt dåligt, det kommer isf förstöra all acceptans för omställningen till elbilar hos allmänheten. Det blir ju rena troll-buffen i den allmänna debatten...
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Re: Artikel i media
Det verkar onekligen helt omöjligt att motstå frestelsen att göra staten bara lite större vid varje tillfälle.TiborBlomhall skrev:Så mycket för "kostnadsneutralt"Regeringen räknar preliminärt med att malus-bilarna ska ge skatteintäkter till staten på mellan en och två miljarder kronor mer per år än vad det kommer kosta betala ut bonus till klimatvänliga bilar.
Ursprungliga förslaget skulle varit kostnadsneutralt för statskassan. Inte en kassako.
Re: Artikel i media
Precis. Sen kommer verkligheten:MangeT skrev:Centern gör väl som de flesta partier som inte sitter i regeringsställning. Lovar och lovar.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 ... satsning-2
...
– Vi har lyssnat på Volvo i det här fallet, säger Annie Lööf till DN
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bonus/malus
Sanslöst... Två konstiga tankar dyker upp ändå,LarsL skrev:... och därför kommer jag aldrig köpa en Volvo igen.
1 Volvo ska väl oxo släppa en elbil även modet dröjer ett tag till,
2 Malusdelen slår väl hårt även mot Volvos fossiler?...
Håller med Dstr, vi ska tydligen skita i miljön och bara tänka på lilla Sverige, vilket rimmar illa med den profil vi håller
mot omvärlden i alla andra fall
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bonus/malus
Denna "nyhet" är från 2014...Laban skrev:Precis. Sen kommer verkligheten:MangeT skrev:Centern gör väl som de flesta partier som inte sitter i regeringsställning. Lovar och lovar.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 ... satsning-2
...
– Vi har lyssnat på Volvo i det här fallet, säger Annie Lööf till DN
Re: Bonus/malus
Ja, poängen var väl att det är lättare att komma med utspel i opposition. När de satt i regering, vilket senast var 2014, lät det annorlunda. Men jag hoppas såklart att de får igenom ett bättre system om de får mandat att bestämma.bullen skrev:Denna "nyhet" är från 2014...Laban skrev:Precis. Sen kommer verkligheten:MangeT skrev:Centern gör väl som de flesta partier som inte sitter i regeringsställning. Lovar och lovar.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 ... satsning-2
...
– Vi har lyssnat på Volvo i det här fallet, säger Annie Lööf till DN
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Bonus/malus
Synd att de försöker mörka att de även vill höja fordonskatten, vilket kommer drabba alla bilister (och är enbart ett sätt att mjölka fordonsägare)
tycker att 45000 är i minsta laget och skulle hellre sett en fördubbling på till låt säga 80 000. (är fullt med på att man måste äga bilen ett visst antal månader för att få ut premien, för att förhindra spekulation till andra länder)
tycker att 45000 är i minsta laget och skulle hellre sett en fördubbling på till låt säga 80 000. (är fullt med på att man måste äga bilen ett visst antal månader för att få ut premien, för att förhindra spekulation till andra länder)
Re: Bonus/malus
I Estland kunde man få 18 000 EUR i premie för en Tesla. Deras subvention låg på 50 % av bilens inköpspris med ett tak på 18 000 EUR, där snackade vi supermiljöbilspremie, men man var tvungen att låta bilen vara estniskregistrerad i flera år för att inte bli återbetalningsskyldig. Pengarna i fonden tog slut 2014. Det var samma fond som byggde upp det estniska chademonätverket.
45 000 kr känns väldigt lågt, särskilt som man såg fram emot att det skulle bli 60 000. Tyvärr visar man tydligt att man inte är intresserad av att göra bilflottan fossilfri. Och man gömmer malusen i en fordonsskatt istället för en registreringsavgift så det inte ska drabba försäljningen lika mycket, när själva syftet borde vara att det just ska drabba försäljningen.
45 000 kr känns väldigt lågt, särskilt som man såg fram emot att det skulle bli 60 000. Tyvärr visar man tydligt att man inte är intresserad av att göra bilflottan fossilfri. Och man gömmer malusen i en fordonsskatt istället för en registreringsavgift så det inte ska drabba försäljningen lika mycket, när själva syftet borde vara att det just ska drabba försäljningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bonus/malus
Om det går nån miljard eller två plus, hur stort skulle då bidraget för elbilar kunnat göras?
(Om det skulle vara i balans istället alltså)
Kanske Skatteverkets modell med "samma pris som motsvarande fossila variant" typ skulle vara möjlig?
(Skatteverkets modell för förmånsvärden osv)
(Om det skulle vara i balans istället alltså)
Kanske Skatteverkets modell med "samma pris som motsvarande fossila variant" typ skulle vara möjlig?
(Skatteverkets modell för förmånsvärden osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Bonus/malus
Jag har hört rykten om att tom elbilar blir dyrare med nya systemet pga höjd förmånsskatt. Nån som hänger med hur det där funkar?
Re: Bonus/malus
Ja om motsvarande fosilbil blir dyrare så blir förmånsvärde högre
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Bonus/malus
Fast motsvarande fossilbil blir inte dyrare, den får höjd skatt. Men höjer hög skatt förmånsvärdet?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Bonus/malus
Har jag förstått det rätt så kommer man inte att få ta del av bonusdelen förrän efter ett antal månader. Detta innebär då säkert att många inte får kalkylen att ligga på plus då pengarna måste fram vid köpet. Rimligare vore väl då ett återbetalningskrav om fordonet avyttras inom ett visst antal månader/år.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Bonus/malus
Även idag så måste man hosta upp pengarna själv vid köp. Det tar ett tag innan pengarna betalas ut. Fast om det kommer att krävas ett halvår så blir det så klart en längre fördröjning. Jag gissar att det beror på att om man importerar en bil som ny till ett annat EU-land, d v s om den är nyare än ett halvår eller har gått under 600 mil, så måste Sverige betala tillbaka momsen. Så undrar om vi även får se ett krav på att bilen måste ha gått 600 mil för att man ska få ut pengarna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS