Bonus/malus

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bonus/malus

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har hört rykten om att tom elbilar blir dyrare med nya systemet pga höjd förmånsskatt. Nån som hänger med hur det där funkar?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bonus/malus

Inlägg av Smutt »

Ja om motsvarande fosilbil blir dyrare så blir förmånsvärde högre
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bonus/malus

Inlägg av bylund »

Fast motsvarande fossilbil blir inte dyrare, den får höjd skatt. Men höjer hög skatt förmånsvärdet?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Bonus/malus

Inlägg av lator »

Har jag förstått det rätt så kommer man inte att få ta del av bonusdelen förrän efter ett antal månader. Detta innebär då säkert att många inte får kalkylen att ligga på plus då pengarna måste fram vid köpet. Rimligare vore väl då ett återbetalningskrav om fordonet avyttras inom ett visst antal månader/år.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bonus/malus

Inlägg av bylund »

Även idag så måste man hosta upp pengarna själv vid köp. Det tar ett tag innan pengarna betalas ut. Fast om det kommer att krävas ett halvår så blir det så klart en längre fördröjning. Jag gissar att det beror på att om man importerar en bil som ny till ett annat EU-land, d v s om den är nyare än ett halvår eller har gått under 600 mil, så måste Sverige betala tillbaka momsen. Så undrar om vi även får se ett krav på att bilen måste ha gått 600 mil för att man ska få ut pengarna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Bonus/malus

Inlägg av Mickep »

Ser inte att bonusdelen har ökat. jag menar 5000. det är knappt inflationen har gjort sedan bonus infördes. spankdelen däremot. Där är det rejäla piskor med krossat glas och 39 rapp.
Fordonskatten ökas med ca 350 för alla(?). Tidigare var förslaget att skattebefrielsen på 5 år slopas för miljöbilar (har inte sett om det är kvar i förslaget)
Nej, detta är inte ett attraktivt för bilägare att välja rätt, snarare att inte ha bil överhuvudtaget. t.o.m. bonusen ser jag som inskränkt och sämre.
De beräknar också att det kommer ge ett överskott på 1-2 miljarder per år till statskassan, så om någon undrar om det gör detta för bilismen så är svaret ganska tydligt nej, utan dett är för att skinna bilägare ytterligare. Gissar att motormännen kommer att ha ett och annat att säga.

detta är en remissinstans? eller? tycker nog att club sweden skall skicka in ett remissyttrande om det finns folk som vill lägga tid på det.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bonus/malus

Inlägg av bylund »

Detta är väl det slutgiltiga förslaget. Remissrundan har varit.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Bonus/malus

Inlägg av Wilson »

bylund skrev:
Detta är väl det slutgiltiga förslaget. Remissrundan har varit.
Det skulle man verkligen kunna tro, men tydligen blir det en ny remissrunda. Vågar man gissa på samma kritikstorm som när utredningen presenterade sitt förslag?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6658766
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Bonus/malus

Inlägg av Mickep »

Det verkar som om skattebefrielse tas bort från elbilar också, så den egentliga höjningen är runt 3000 (ca 2000 i skatt de 5åren). Det är inget annat än pinsamt lite. Börjar mer och mer luta åt att minska (eller ta bort) momsen när man köper miljöbilar. Fördelen med det är att man minskar risken att tillverkarna höjer priset ( som hantverkarna gjorde när rotavdraget infördes) och det är bara att lägga till villkoret att bilägaren får betala momsen om de säljer den inom några år.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Bonus/malus

Inlägg av Legato »

Mickep skrev:
Det verkar som om skattebefrielse tas bort från elbilar också, så den egentliga höjningen är runt 3000 (ca 2000 i skatt de 5åren). Det är inget annat än pinsamt lite. Börjar mer och mer luta åt att minska (eller ta bort) momsen när man köper miljöbilar. Fördelen med det är att man minskar risken att tillverkarna höjer priset ( som hantverkarna gjorde när rotavdraget infördes) och det är bara att lägga till villkoret att bilägaren får betala momsen om de säljer den inom några år.
Förstår inte vitsen med att ge oss Teslaköpare en mycket större absolut bonus än någon som köper en Ioniq eller e-golf. Poängen är ju att få MÅNGA att byta till el-bil, inte att få folk att köpa lyx/prestandabilar. Jag tycker fast bonus är bra, men OM man skulle göra någon logisk justering så tycker jag det vore vettigt att titta på energiförbrukning även på elbilar, dvs ge större bonus till de som väljer en snål elbil...

Jag tycker det överlägset största felet i förslaget är att ösa pengar över hybrider baserat på deras låtsas-förbrukning. Storleksordningen 15.000:- till hybrid och 100.000:- till elbil hade varit vettigare och antagligen haft ungefär samma kostnad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bonus/malus

Inlägg av Smutt »

Legato skrev:
Mickep skrev:
Det verkar som om skattebefrielse tas bort från elbilar också, så den egentliga höjningen är runt 3000 (ca 2000 i skatt de 5åren). Det är inget annat än pinsamt lite. Börjar mer och mer luta åt att minska (eller ta bort) momsen när man köper miljöbilar. Fördelen med det är att man minskar risken att tillverkarna höjer priset ( som hantverkarna gjorde när rotavdraget infördes) och det är bara att lägga till villkoret att bilägaren får betala momsen om de säljer den inom några år.
Förstår inte vitsen med att ge oss Teslaköpare en mycket större absolut bonus än någon som köper en Ioniq eller e-golf. Poängen är ju att få MÅNGA att byta till el-bil, inte att få folk att köpa lyx/prestandabilar. Jag tycker fast bonus är bra, men OM man skulle göra någon logisk justering så tycker jag det vore vettigt att titta på energiförbrukning även på elbilar, dvs ge större bonus till de som väljer en snål elbil...

Jag tycker det överlägset största felet i förslaget är att ösa pengar över hybrider baserat på deras låtsas-förbrukning. Storleksordningen 15.000:- till hybrid och 100.000:- till elbil hade varit vettigare och antagligen haft ungefär samma kostnad.

Lite läskigt bara om det fyller sverige med elbilar som inte klarar av en stolpe :roll:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Bonus/malus

Inlägg av Mickep »

Legato skrev:
Mickep skrev:
Det verkar som om skattebefrielse tas bort från elbilar också, så den egentliga höjningen är runt 3000 (ca 2000 i skatt de 5åren). Det är inget annat än pinsamt lite. Börjar mer och mer luta åt att minska (eller ta bort) momsen när man köper miljöbilar. Fördelen med det är att man minskar risken att tillverkarna höjer priset ( som hantverkarna gjorde när rotavdraget infördes) och det är bara att lägga till villkoret att bilägaren får betala momsen om de säljer den inom några år.
Förstår inte vitsen med att ge oss Teslaköpare en mycket större absolut bonus än någon som köper en Ioniq eller e-golf. Poängen är ju att få MÅNGA att byta till el-bil, inte att få folk att köpa lyx/prestandabilar. Jag tycker fast bonus är bra, men OM man skulle göra någon logisk justering så tycker jag det vore vettigt att titta på energiförbrukning även på elbilar, dvs ge större bonus till de som väljer en snål elbil...

Jag tycker det överlägset största felet i förslaget är att ösa pengar över hybrider baserat på deras låtsas-förbrukning. Storleksordningen 15.000:- till hybrid och 100.000:- till elbil hade varit vettigare och antagligen haft ungefär samma kostnad.
Precis och därför som jag velar, är svårt att få något system som inte ör helt orättvist. men 45000 är närmast ett hån. 60-80 000 hade varit bättre, hydrider känns det rimligt att de får lite mindre, men det är ändå ett steg på vägen(dock litet) 3000 är inget helt enkelt (med statsfinanserna är som det är och det är MYCKET enklare för partier i opposition att lägga populistiska förslag) (anser att 100 000 är lite mycket (är dock inte emot det) men centerns förslag kan jag inte riktigt ta på allvar (även om jag skulle önska att jag gjorde det) med avdrag på 100 000 då har man närmast raderat skillnaden för ioniq (mellan el och hybrid) exempelvis.
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Bonus/malus

Inlägg av Wilson »

Smutt skrev:
Lite läskigt bara om det fyller sverige med elbilar som inte klarar av en stolpe :roll:
Det här var andra gången jag sett att du uttrycker oro för stolpar. Rätta mig om jag har fel, men jag gissar att det, som tidigare diskuterats här på forumet, handlar om BMW i3s misslyckande i Euro NCAPs stolptest.

Om vi nu ska diskutera detta på ett Teslaforum, är det väl naturligt att vi jämför resultatet mot säg en Model S. Faktum är att Teslan hade samma problem i stolptestet, med höga påfrestningar på bröstkorgen. Ska man tro på poängen verkar ju snarare BMWn vara den som skyddar passagerarna bäst vid en kollision.

BMW i3
Vuxenskydd 31p (varav 6,6p i stolptestet)
Barn 40p
Fotgängare 21p
Säkerhetsutrustning 5p

Model S
Vuxenskydd 31p (varav 6,3p i stolptestet)
Barn 38p
Fotgängare 24p
Säkerhetsutrustning 9p


BMWs resultat blev ju lite mer nagelfarna när man inte nådde upp till fem stjärnor, men nu var det ju inte passagerarnas säkerhet som fällde i3an, utan det var dåliga resultat i påkörningstest, samt aktiva säkerhetssystem som saknades. Att BMWn kritiseras för detta kan jag tycka är helt ok. Gångtrafikanters liv är ju lika viktiga som alla andras, och finns det bilar som hanterar påkörningsolyckor bättre skall detta givetvis premieras. Samma med förebyggande säkerhetsutrustning. Sparar man in på detta ökar ju risken att öht hamna i en olycka, och BMW tyckte uppenbarligen inte att det var viktigt att montera något så enkelt som bältespåminnare i baksätet. Lustigt egentligen, det var ju inte så att BMW inte kände till kriterierna, utan man chansade väl på att klara av 5 stjärnor ändå.

Ska sanningen fram så hade jag så klart ändå hellre suttit i en Tesla om olyckan är framme. Jag vet ju att NCAP-resultaten inte är helt jämförbara mellan år och bilklasser, och Model S är ju en klart större och tyngre bil, vilket borde hjälpa till när det smäller (förutom just mot en stolpe/träd, eller något annat fast föremål).

http://euroncap.blob.core.windows.net/m ... 5stars.pdf
http://euroncap.blob.core.windows.net/m ... 4stars.pdf
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bonus/malus

Inlägg av Smutt »

Vissa misstag fastnar för alltid hade vi diskuterat en Mercedes A Klass så hade frågan varit välter den? Att BMW på en ny bil fick en 4 är under all kritik det hade stått en på min parkering annars, Men nu misslyckades dom, så stolpe är tyvärr minnet av deras första försök på en bra elbil. i det här fallet så använde jag stolpe som ett roligare sätt att beskriva bilar som inte når hela vägen när det gäller säkerhet.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Bonus/malus

Inlägg av FredrikR »

1-2 miljarder plus! Det var ingen liten summa. Då finns det ju pengar till det nationella snabbladdningsnätverket: http://teslaclubsweden.se/snsln-3/ :D

En nackdel med det är väl att om det skulle läggas några hundra miljoner på laddstationer till elbilar så skulle det självfallet få läggas otaliga miljarder på vätgasstationer.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Bonus/malus

Inlägg av Wilson »

Smutt skrev:
Vissa misstag fastnar för alltid hade vi diskuterat en Mercedes A Klass så hade frågan varit välter den? Att BMW på en ny bil fick en 4 är under all kritik det hade stått en på min parkering annars, Men nu misslyckades dom, så stolpe är tyvärr minnet av deras första försök på en bra elbil. i det här fallet så använde jag stolpe som ett roligare sätt att beskriva bilar som inte når hela vägen när det gäller säkerhet.
Ok, då förstår jag hur du tänker. Ja, säkerhet är viktigt, men jag är inte överdrivet orolig över att våra vägar skall översvämmas av elbilar med undermålig säkerhet. Men visst skulle man väl kunna sätta krav på att vissa säkerhetskrav skall uppfyllas för att man ska kunna få ta del av av subventionerna. Det skulle kännas väl magstarkt om man kunde få en eldriven mopedbil för en spottstyver, när vi vet att dessa faller ihop som en tårtkartong vid en kollision.
Det behöver dock inte nödvändigtvis finnas en samband mellan bilpris och säkerhetsnivå. Det finns både bra och dåliga exempel på säkerhetsarbete i de flesta prisklasser. Det handlar mer om tillverkarnas ambitioner och prioriteringar.
Senast redigerad av Wilson, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Bonus/malus

Inlägg av Wilson »

FredrikR skrev:
1-2 miljarder plus! Det var ingen liten summa. Då finns det ju pengar till det nationella snabbladdningsnätverket: http://teslaclubsweden.se/snsln-3/ :D

En nackdel med det är väl att om det skulle läggas några hundra miljoner på laddstationer till elbilar så skulle det självfallet få läggas otaliga miljarder på vätgasstationer.
Tack för att du tog oss tillbaka till topic efter min lilla utflykt. Ja, det rör sig om ett överskott på i runda slängar 5000 kr per bil på en 300 000 bilars-marknad. Rätt saftigt. Det skulle räcka till både stöd för laddnätverk, samt ett betydligt mer substantiellt inköpsstöd till elbilar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bonus/malus

Inlägg av LarsL »

Med tanke på risken att vätgasbilar och mackar kommer tugga i sig miljarder så föredrar jag att vi inte har någon bonus alls.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Bonus/malus

Inlägg av chaffis75 »

Legato skrev:

Förstår inte vitsen med att ge oss Teslaköpare en mycket större absolut bonus än någon som köper en Ioniq eller e-golf. Poängen är ju att få MÅNGA att byta till el-bil, inte att få folk att köpa lyx/prestandabilar. Jag tycker fast bonus är bra, men OM man skulle göra någon logisk justering så tycker jag det vore vettigt att titta på energiförbrukning även på elbilar, dvs ge större bonus till de som väljer en snål elbil...

Jag tycker det överlägset största felet i förslaget är att ösa pengar över hybrider baserat på deras låtsas-förbrukning. Storleksordningen 15.000:- till hybrid och 100.000:- till elbil hade varit vettigare och antagligen haft ungefär samma kostnad.
Håller med dig helt här även om jag också tycker att de ska finnas lite baskrav för att man ska få denna klump summa, t.ex. viss säkerhets nivå, kanske att bilen ska klara minst X antal mil och att de inte får finnas någon räckvidds förlägnare som kan använda sig av fossila bränslen. Gillar också att man redan nu börjar titta på förbrukning och ge olika bonusar kopplande till förbrukning.

Den exakta nivån får nog justeras årligen, om något år så är de kanske inte ens lönsamt att köpa en fossil bil så tycker jag man kan ta bort dessa bonusar.

Sedan tycker jag att man också borde hjälpa till med utbyggnaden av ladd nätverken. Tex så skulle en grej kunna vara att när en man bygger en ny plats för snabbladdning så betalar staten laddare nummer 2. Jämför man med Teslas laddnätverk så är ju t.ex. clever ganska kast för har man otur så har någon precis börjat ladda innan du kommer till laddaren och då får du vänta 30 minuter, om de alltid finns minst 2 laddare så minskas denna risken plus att de i snitt bara blir 15 minuter att vänta. Vi råkade ut för detta ett par gånger under helgen och detta är helt klart en nackdel när man kör elbil och måste ladda.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Bonus/malus

Inlägg av vigge50 »

chaffis75 skrev:
Legato skrev:

Förstår inte vitsen med att ge oss Teslaköpare en mycket större absolut bonus än någon som köper en Ioniq eller e-golf. Poängen är ju att få MÅNGA att byta till el-bil, inte att få folk att köpa lyx/prestandabilar. Jag tycker fast bonus är bra, men OM man skulle göra någon logisk justering så tycker jag det vore vettigt att titta på energiförbrukning även på elbilar, dvs ge större bonus till de som väljer en snål elbil...

Jag tycker det överlägset största felet i förslaget är att ösa pengar över hybrider baserat på deras låtsas-förbrukning. Storleksordningen 15.000:- till hybrid och 100.000:- till elbil hade varit vettigare och antagligen haft ungefär samma kostnad.
Håller med dig helt här även om jag också tycker att de ska finnas lite baskrav för att man ska få denna klump summa, t.ex. viss säkerhets nivå, kanske att bilen ska klara minst X antal mil och att de inte får finnas någon räckvidds förlägnare som kan använda sig av fossila bränslen. Gillar också att man redan nu börjar titta på förbrukning och ge olika bonusar kopplande till förbrukning.

Den exakta nivån får nog justeras årligen, om något år så är de kanske inte ens lönsamt att köpa en fossil bil så tycker jag man kan ta bort dessa bonusar.

Sedan tycker jag att man också borde hjälpa till med utbyggnaden av ladd nätverken. Tex så skulle en grej kunna vara att när en man bygger en ny plats för snabbladdning så betalar staten laddare nummer 2. Jämför man med Teslas laddnätverk så är ju t.ex. clever ganska kast för har man otur så har någon precis börjat ladda innan du kommer till laddaren och då får du vänta 30 minuter, om de alltid finns minst 2 laddare så minskas denna risken plus att de i snitt bara blir 15 minuter att vänta. Vi råkade ut för detta ett par gånger under helgen och detta är helt klart en nackdel när man kör elbil och måste ladda.
Här i Sverige så räknas faktiskt BMW i3 REX som en plug-in hybrid och inte en ren elbil.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bonus/malus

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
Legato skrev:
Sedan tycker jag att man också borde hjälpa till med utbyggnaden av ladd nätverken. Tex så skulle en grej kunna vara att när en man bygger en ny plats för snabbladdning så betalar staten laddare nummer 2. Jämför man med Teslas laddnätverk så är ju t.ex. clever ganska kast för har man otur så har någon precis börjat ladda innan du kommer till laddaren och då får du vänta 30 minuter, om de alltid finns minst 2 laddare så minskas denna risken plus att de i snitt bara blir 15 minuter att vänta. Vi råkade ut för detta ett par gånger under helgen och detta är helt klart en nackdel när man kör elbil och måste ladda.
Det går väl dock oftast att ladda 11/16,5/22kW vid de flesta snabbladdarna, t.ex. Clevers, samtidigt som någon annan laddar på snabbladdaren. Optimalt är det dock inte.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Bonus/malus

Inlägg av joel80 »

Jag tycker det är märkligt att man inte har fler anslutningar per laddare! Om man kommer till en laddare som är upptagen behöver man ju nu vänta i bilen tills den blir ledig. Om man istället hade en anslutning till kunde man koppla in bilen och få det som är över efter den andra bilen tagit så mkt den kan.. Allt eftersom den börjar bli full-laddad ökar ju då också ens egen laddning och man använder laddaren mer effektivt. (läs: högre vinst för t.ex Clever.)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Bonus/malus

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
Det går väl dock oftast att ladda 11/16,5/22kW vid de flesta snabbladdarna, t.ex. Clevers, samtidigt som någon annan laddar på snabbladdaren. Optimalt är det dock inte.
Inte om du har en Leaf.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bonus/malus

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
Svenssons skrev:
Det går väl dock oftast att ladda 11/16,5/22kW vid de flesta snabbladdarna, t.ex. Clevers, samtidigt som någon annan laddar på snabbladdaren. Optimalt är det dock inte.
Inte om du har en Leaf.
De med fast Typ2-kabel gör det lite svårare för t.ex. Leaf ja men då ligger inte felet helt hos den som satte upp laddstolpen utan på biltillverkaren. Typ 2 är ju ändå den vanligaste standarden för långsamladdare och sedan är det rätt bekvämt med fast kabel. Har inte full koll på hur många snabbladdare som även har Typ 2 utan fast kabel. Tror inte det är så vanligt. Håller med om att man åtminstonne borde kunna koppla flera snabbladdaruttag till samma laddare även ifall det bara är en som kan ladda åt gången. Det hade underlättat köandet och effektiviteten rätt mycket.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bonus/malus

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
Svenssons skrev:
Det går väl dock oftast att ladda 11/16,5/22kW vid de flesta snabbladdarna, t.ex. Clevers, samtidigt som någon annan laddar på snabbladdaren. Optimalt är det dock inte.
Inte om du har en Leaf.
De med fast Typ2-kabel gör det lite svårare för t.ex. Leaf ja men då ligger inte felet helt hos den som satte upp laddstolpen utan på biltillverkaren. Typ 2 är ju ändå den vanligaste standarden för långsamladdare och sedan är det rätt bekvämt med fast kabel. Har inte full koll på hur många snabbladdare som även har Typ 2 utan fast kabel. Tror inte det är så vanligt. Håller med om att man åtminstonne borde kunna koppla flera snabbladdaruttag till samma laddare även ifall det bara är en som kan ladda åt gången. Det hade underlättat köandet och effektiviteten rätt mycket.
Dom som tillverkar laddarna tänker nog "bara" att det ska finnas "alla" uttag och eftersom dom med typ 1 har CHAdeMO oxo så funkar det bra, men lite snålt
tänkt som sagt var. Det borde vara enkelt att lägga till en typ 1 fast kabel oxo på samma laddare...
Finns det någon bil med typ 1 och som inte har CHAdeMO? Leaf:en har väl sålts utan snabbladdning oxo, eller minns jag helt fel?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar