Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
Moderator: Redaktion
Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
Här diskuteras ofta hur Model 3 och andra elbilar som är på väg kommer göra att elbilar slår igenom stort men frågan är hur stora elbilar kommer bli. Förra året så hade plug-in hybrider och rena elbilar en andel på 0,85% av världens försäljning, hur snabbt kan den växa? Tror ni tillverkarnas gissningar är rimliga eller kommer andelen öka betydligt snabbare? Kommer efterfrågan på elbilar öka snabbare än produktionen så att andelen hålls nere pga tillgängligheten?
Daimler tror på 15-25% rena elbilar 2025
BMW tror på 15-25% elbilar och plug-in hybrider 2025
Volkswagen tror 2-3 miljoner elbilar 2025 och 33% 2030
Volvo ska sälja 1 miljoner elbilar, plug-in hybrider och hybrider t.o.m 2025
Hyundai tror att 10% av deras försäljning 2025 kommer vara elbilar
Porsche tror på 50% elbilar redan 2023
https://electrek.co/2017/03/24/tesla-el ... imler-ceo/
https://electrek.co/2017/03/22/bmw-elec ... cle-plans/
https://electrek.co/2017/03/30/hyundai- ... m-genesis/
https://electrek.co/2017/06/26/porsche- ... mission-e/
PS. Vet ni någon annan tillverkare som har satt upp liknande mål så länka.
Daimler tror på 15-25% rena elbilar 2025
BMW tror på 15-25% elbilar och plug-in hybrider 2025
Volkswagen tror 2-3 miljoner elbilar 2025 och 33% 2030
Volvo ska sälja 1 miljoner elbilar, plug-in hybrider och hybrider t.o.m 2025
Hyundai tror att 10% av deras försäljning 2025 kommer vara elbilar
Porsche tror på 50% elbilar redan 2023
https://electrek.co/2017/03/24/tesla-el ... imler-ceo/
https://electrek.co/2017/03/22/bmw-elec ... cle-plans/
https://electrek.co/2017/03/30/hyundai- ... m-genesis/
https://electrek.co/2017/06/26/porsche- ... mission-e/
PS. Vet ni någon annan tillverkare som har satt upp liknande mål så länka.
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 2 gång.
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
Riktigt bra tråd!
Jag tror vi når majoritet elbilar i nyförsäljning runt år 2030 Är helt övertygad om att elpriserna och batteripriserna kommer göra elbilen helt överlägsen tills dess, den stora frågan är bara hur mycket käppar i hjulen oljeindustrin och politikerna kommer "bidra" med.
Jag tror vi når majoritet elbilar i nyförsäljning runt år 2030 Är helt övertygad om att elpriserna och batteripriserna kommer göra elbilen helt överlägsen tills dess, den stora frågan är bara hur mycket käppar i hjulen oljeindustrin och politikerna kommer "bidra" med.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
Jag tror att Tesla räknat med 100% elbilar 2025!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
Inte helt otroligt om det avser nyproducerade bilar. Tillverkningskostnaden utveckling har likheter med datorbranschen.Svenssons skrev:Jag tror att Tesla räknat med 100% elbilar 2025!
http://www.nyteknik.se/fordon/ovantade- ... il-6394480
"- Om priserna fortsätter att falla i den här takten kan kostnaden för per kilowattimme vara nere i 1 300 kronor till i början av 2020-talet. Då kan elbilar konkurrera direkt med bensin- och dieseldrivna bilar, säger Björn Nykvist, en av forskarna, till Elektroniktidningen."
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
Monnark1954: Den där nyheten är ju redan riktigt gammal. Under förra året kom vi under det. Teslsas kostnad per kwh har hintats är nere på nära $100 och Bolt köper sina för $145/kwh.
http://www.mychevybolt.com/forum/viewtopic.php?t=155
http://www.mychevybolt.com/forum/viewtopic.php?t=155
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
Kul att det går fortare än vad som förutspåtts med data från 2014.joel80 skrev:Monnark1954: Den där nyheten är ju redan riktigt gammal. Under förra året kom vi under det. Teslsas kostnad per kwh har hintats är nere på nära $100 och Bolt köper sina för $145/kwh.
http://www.mychevybolt.com/forum/viewtopic.php?t=155
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
Ja det känns som att de flesta beräkningarna både gällande batterier och solceller senaste årtiondet varit way off.
Och beräkningen av elbilar också i viss mån..
Och beräkningen av elbilar också i viss mån..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
Har förvisso inte med mål att göra men i februari stod rena elbilar för 1,6% av Renaults försäljning i världen, undra hur det står sig mot BMWs siffror om endast rena elbilar hade räknas.
http://insideevs.com/renault-increased- ... o-new-zoe/
http://insideevs.com/renault-increased- ... o-new-zoe/
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
Om elbilarna når 25% av nyförsäljningen 2025 så har vi helt klart kommit in i början av den branta S-kurvan. Det kommer därifrån gå ruskigt fort upp mot avplaningen där fossilen är stendöd.
Jag tror det kommer gå ännu fortare... När väl tipppunkten kommer och elbilen är totalt sett billigare för majoriteten kommer det gå undan. Folk tänker med plånboken så allt annat är egentligen oviktigt.
När det sker är ju frågan, de svenska forskarna trodde som sagt 2014 att dagens batteripriser skulle vara tippunkten... hmm. Kanske har vi redan tippat fast vi inte sett bilarna än?
Jag tror det kommer gå ännu fortare... När väl tipppunkten kommer och elbilen är totalt sett billigare för majoriteten kommer det gå undan. Folk tänker med plånboken så allt annat är egentligen oviktigt.
När det sker är ju frågan, de svenska forskarna trodde som sagt 2014 att dagens batteripriser skulle vara tippunkten... hmm. Kanske har vi redan tippat fast vi inte sett bilarna än?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19530
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
Ja lite komiskt är det allt, för OM det bara vore priset på batterier som avgör priset på bilen så skulle vi kanske redan varaLarsL skrev:Om elbilarna når 25% av nyförsäljningen 2025 så har vi helt klart kommit in i början av den branta S-kurvan. Det kommer därifrån gå ruskigt fort upp mot avplaningen där fossilen är stendöd.
Jag tror det kommer gå ännu fortare... När väl tipppunkten kommer och elbilen är totalt sett billigare för majoriteten kommer det gå undan. Folk tänker med plånboken så allt annat är egentligen oviktigt.
När det sker är ju frågan, de svenska forskarna trodde som sagt 2014 att dagens batteripriser skulle vara tippunkten... hmm. Kanske har vi redan tippat fast vi inte sett bilarna än?
i mål, men nu är det ju tyvärr inte så, för precis som jag skrivit flera ggr så sätter dom priset baserat på lite andra saker
som dom inte verkar vilja redovisa men beräknat antal (storleken på serien) sätts uppenbarligen mycket lågt
Man blir lätt lite nedslagen av det här
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbi
Med grova reserveringar för räknefel så....tänkte jag mig på lite lösa gissningar och lite räkneövningar.
min gissning blir i spannet 7-100%
worst Case 7% 2025 och best case 100% 2025
Om vi lite lågt (helt utan hänsyn till stora hopp som till exempel M3 kan skapa) räknar på en ökning av nysålda ev/hybrid på 35% per år skulle det bli
5 år (2022) 3.8%
10 år (2027) 17%
Med några större hopp, till exempel att model3 och några andra bilar kan öka takten från 35% ökning per år till 50% ökning (från 2019) så blir det
5 år (2022) 5.2%
10 år (2027) 39.7%
Om model3 mfl får ökningen(nyförsäljningen) att dubblas från och med 2019 blir det
5 år (2022) 12.4%
7 år (2024) 49.6%
8 år (2025) 100%
obs, "blir" används i sin vidaste mening
min gissning blir i spannet 7-100%
worst Case 7% 2025 och best case 100% 2025
Om vi lite lågt (helt utan hänsyn till stora hopp som till exempel M3 kan skapa) räknar på en ökning av nysålda ev/hybrid på 35% per år skulle det bli
5 år (2022) 3.8%
10 år (2027) 17%
Med några större hopp, till exempel att model3 och några andra bilar kan öka takten från 35% ökning per år till 50% ökning (från 2019) så blir det
5 år (2022) 5.2%
10 år (2027) 39.7%
Om model3 mfl får ökningen(nyförsäljningen) att dubblas från och med 2019 blir det
5 år (2022) 12.4%
7 år (2024) 49.6%
8 år (2025) 100%
obs, "blir" används i sin vidaste mening
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
Finns inte bilarna så kommer folk inte köpa. Det måste finnas vettiga elbilar till vettiga priser och av alla sorter: kombibilar, SUV:ar, småbilar, mellanklassbilar...
Elbilarna som kommer nu kommer sälja bra, men det tar lång tid att ta fram nya bilmodeller och biltillverkarna har inte bråttom, de tjänar ju bra med pengar på sina gamla fossilbilar. De vill ogärna börja tillverka batteribilar så länge de inte tvingas göra det av konkurrensskäl.
Tesla kommer ta marknadsandelar men de har inte kapacitet att ta över hela marknaden, så många bilar kan de inte bygga. Kineserna kommer på bred front, men än så länge har de inte lanserats i västvärlden och jag vet inte om så många européer och amerikaner är beredda att köpa en kinesisk bil.
Tidigare än 2025-2030 tror jag alltså inte att vi får se något riktigt brett genomslag för elbilar.
Elbilarna som kommer nu kommer sälja bra, men det tar lång tid att ta fram nya bilmodeller och biltillverkarna har inte bråttom, de tjänar ju bra med pengar på sina gamla fossilbilar. De vill ogärna börja tillverka batteribilar så länge de inte tvingas göra det av konkurrensskäl.
Tesla kommer ta marknadsandelar men de har inte kapacitet att ta över hela marknaden, så många bilar kan de inte bygga. Kineserna kommer på bred front, men än så länge har de inte lanserats i västvärlden och jag vet inte om så många européer och amerikaner är beredda att köpa en kinesisk bil.
Tidigare än 2025-2030 tror jag alltså inte att vi får se något riktigt brett genomslag för elbilar.
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
Regeringen har en ambition om fossiloberoende fordonsflotta år 2030. Tyvärr är det precis som med biltillverkarna, mycket ord - lite verkstad.vigge50 skrev:Här diskuteras ofta hur Model 3 och andra elbilar som är på väg kommer göra att elbilar slår igenom stort men frågan är hur stora elbilar kommer bli. Förra året så hade plug-in hybrider och rena elbilar en andel på 0,85% av världens försäljning, hur snabbt kan den växa? Tror ni tillverkarnas gissningar är rimliga eller kommer andelen öka betydligt snabbare? Kommer efterfrågan på elbilar öka snabbare än produktionen så att andelen hålls nere pga tillgängligheten?
Daimler tror på 15-25% rena elbilar 2025
BMW tror på 15-25% elbilar och plug-in hybrider 2025
Volkswagen tror 2-3 miljoner elbilar 2025 och 33% 2030
Volvo ska sälja 1 miljone elbilar, plug-in hybrider och hybrider t.o.m 2025
https://electrek.co/2017/03/24/tesla-el ... imler-ceo/
https://electrek.co/2017/03/22/bmw-elec ... cle-plans/
PS. Vet ni någon annan tillverkare som har satt upp liknande mål så länka.
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
Jag har i flera år sagt att 2025 kommer minst hälften av sålda bilar vara laddbara.. Det jag är osäker på är hur stor del av det som är rena elbilar. Jag tror ändå på att mer än hälften av de laddbara då är rena elbilar... De närmsta åren med kommande releaser av diverse märken kommer nog göra den gissningen tydligare.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19530
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
Ambitionen när det kommer till personbilar verkar väl stämma iaf, för om man ser till så att ingen har råd så försvinner alla bilar och vips så är den ju fossioberoendeTorkel skrev:Regeringen har en ambition om fossiloberoende fordonsflotta år 2030. Tyvärr är det precis som med biltillverkarna, mycket ord - lite verkstad.vigge50 skrev:Här diskuteras ofta hur Model 3 och andra elbilar som är på väg kommer göra att elbilar slår igenom stort men frågan är hur stora elbilar kommer bli. Förra året så hade plug-in hybrider och rena elbilar en andel på 0,85% av världens försäljning, hur snabbt kan den växa? Tror ni tillverkarnas gissningar är rimliga eller kommer andelen öka betydligt snabbare? Kommer efterfrågan på elbilar öka snabbare än produktionen så att andelen hålls nere pga tillgängligheten?
Daimler tror på 15-25% rena elbilar 2025
BMW tror på 15-25% elbilar och plug-in hybrider 2025
Volkswagen tror 2-3 miljoner elbilar 2025 och 33% 2030
Volvo ska sälja 1 miljone elbilar, plug-in hybrider och hybrider t.o.m 2025
https://electrek.co/2017/03/24/tesla-el ... imler-ceo/
https://electrek.co/2017/03/22/bmw-elec ... cle-plans/
PS. Vet ni någon annan tillverkare som har satt upp liknande mål så länka.
(vilket är ungefär vad ett visst parti verkar tycka på riktigt tom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
Har nu lagt till att Hyundai tror att elbilar kommer stå för 10% av deras försäljning 2025 vilket är ungefär då de tror vätgas kommer ha utvecklats tillräckligt mycket för att ta över.
https://electrek.co/2017/03/30/hyundai- ... m-genesis/
https://electrek.co/2017/03/30/hyundai- ... m-genesis/
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
Porsche säger nu att de planerar att 50% av deras totala produktion kommer vara elbilar redan år 2023
https://electrek.co/2017/06/26/porsche- ... mission-e/
https://electrek.co/2017/06/26/porsche- ... mission-e/
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
vigge50 skrev:Här diskuteras ofta hur Model 3 och andra elbilar som är på väg kommer göra att elbilar slår igenom stort men frågan är hur stora elbilar kommer bli. Förra året så hade plug-in hybrider och rena elbilar en andel på 0,85% av världens försäljning, hur snabbt kan den växa? Tror ni tillverkarnas gissningar är rimliga eller kommer andelen öka betydligt snabbare? Kommer efterfrågan på elbilar öka snabbare än produktionen så att andelen hålls nere pga tillgängligheten?
Daimler tror på 15-25% rena elbilar 2025
BMW tror på 15-25% elbilar och plug-in hybrider 2025
Volkswagen tror 2-3 miljoner elbilar 2025 och 33% 2030
Volvo ska sälja 1 miljoner elbilar, plug-in hybrider och hybrider t.o.m 2025
Hyundai tror att 10% av deras försäljning 2025 kommer vara elbilar
Porsche tror på 50% elbilar redan 2023
https://electrek.co/2017/03/24/tesla-el ... imler-ceo/
https://electrek.co/2017/03/22/bmw-elec ... cle-plans/
https://electrek.co/2017/03/30/hyundai- ... m-genesis/
https://electrek.co/2017/06/26/porsche- ... mission-e/
PS. Vet ni någon annan tillverkare som har satt upp liknande mål så länka.
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
Egentligen inte så konstigt att ett företag som Porsche inser att de måste hänga med i omställningen. Bensinbilar har ju inte en chans i ett segment som strävar efter höga prestanda.
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
FYI skrev jag om samma nyhet i förrgårvigge50 skrev:Porsche säger nu att de planerar att 50% av deras totala produktion kommer vara elbilar redan år 2023
https://electrek.co/2017/06/26/porsche- ... mission-e/
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... start=1240
Riktigt goda nyheter och härligt att Porsche satsar!
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
Såg också de men dels glömde jag bort det och sen tänkte jag att de lika gärna kunde samlas i denna tråden tillsammans med andra mål vi har hört om.helix skrev:FYI skrev jag om samma nyhet i förrgårvigge50 skrev:Porsche säger nu att de planerar att 50% av deras totala produktion kommer vara elbilar redan år 2023
https://electrek.co/2017/06/26/porsche- ... mission-e/
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... start=1240
Riktigt goda nyheter och härligt att Porsche satsar!
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
Toyota slår nog rekord när det gäller pessimistisk utveckling av elbilar. Utifrån en försäljning på 10 miljoner bilar så tror Toyota så tror Toyota på följande 2030.
https://insideevs.com/toyota-says-solid ... cade-away/
De tror att solid stats batterier är förutsättning för att elbilar ska slå igenom på riktigt och att dessa inte kan produceras i storskalig före 2030.4 million to be hybrids
several hundred thousand to be plug-in hybrids
several hundred thousand to be all-electric
https://insideevs.com/toyota-says-solid ... cade-away/
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
Det där kommer att slå så fel när ingen plötsligt vill ha en HEV med teknik som borde varit standard på 90-talet.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
Är inte uppåt 10 % av alla nya bilar laddbara av de som säljs i Sverige nu? Och Norge är över 50 % av alla ny bilar laddbara?
Det viktiga är att bilarna åtminstone blir laddbara kan åka 5-10 mil på el (20 kWh). Bensinförbrukningen minskar med över 80 %.
Sverige når 50 % laddbara nya bilar år 2020 gissar jag. Särskilt om elbilar subventioneras mer.
Det viktiga är att bilarna åtminstone blir laddbara kan åka 5-10 mil på el (20 kWh). Bensinförbrukningen minskar med över 80 %.
Sverige når 50 % laddbara nya bilar år 2020 gissar jag. Särskilt om elbilar subventioneras mer.
Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar
Fast tänker gemene man verkligen med plånboken när det gäller bilar? Om så var fallet skulle ju varken Mercedes, BMW, Audi, Volvo eller ens Volksvagen sälja en enda bil (eller Tesla för den delen), och marknaden för bränsleslukande SUV:ar skulle i princip vara stendöd. Det finns billigare bilar av andra märken och modeller med mycket lägre total ägandekostnad som uppfyller precis samma behov, om man nu tänker med plånboken och strikt ser bilar som transportmedel som ska ta en från en punkt till en annan för billigast möjliga peng.LarsL skrev:Om elbilarna når 25% av nyförsäljningen 2025 så har vi helt klart kommit in i början av den branta S-kurvan. Det kommer därifrån gå ruskigt fort upp mot avplaningen där fossilen är stendöd.
Jag tror det kommer gå ännu fortare... När väl tipppunkten kommer och elbilen är totalt sett billigare för majoriteten kommer det gå undan. Folk tänker med plånboken så allt annat är egentligen oviktigt.
När det sker är ju frågan, de svenska forskarna trodde som sagt 2014 att dagens batteripriser skulle vara tippunkten... hmm. Kanske har vi redan tippat fast vi inte sett bilarna än?
Jag tycker tvärt om att just bilar är en produkt där de flesta tänker fullständigt irrationellt ur ett ekonomiskt hänseende, och istället låter ”vill ha känslor” och den personliga självbilden få en väldigt stor betydelse vid val av märke och modell. Därför tror att försäljningen av elbilar framöver kommer vara mer beroende av att folk fler och fler får chansen att köra/åka elbil och att det på ett eller annat sätt skapas ett ha-begär, snarare än att de blir billigare än fossilbilarna. Däremot kommer det såklart underlätta om de kommer ner i pris så pass så att folk har möjlghet att faktiskt även uppfylla ha-begäret.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)