Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av joel80 »

Swede1 skrev:
Är inte uppåt 10 % av alla nya bilar laddbara av de som säljs i Sverige nu? Och Norge är över 50 % av alla ny bilar laddbara?

Det viktiga är att bilarna åtminstone blir laddbara kan åka 5-10 mil på el (20 kWh). Bensinförbrukningen minskar med över 80 %.

Sverige når 50 % laddbara nya bilar år 2020 gissar jag. Särskilt om elbilar subventioneras mer.
Vi får nog vänta några år till. Det är ca 7% nu som är laddbara. Det har rätt stadigt ökat med ca 60% per år under flera år tillbaka. Från rätt små siffror så det har inte varit så stor skillnad per år sett i procent av nybilsförsäljningen.
Men nu börjar 60% ökning per år bli en rätt stor del.
Fortsätter vi så är vi uppe i 10% vid årsskiftet, 16% i slutet av 2019, 25.6% 2020, 40.7% 2021 och en bit över 60% 2022.

Nu tror jag att det finns en risk att det saktar in lite om nått år p.g.a brist på elbilar! Tillverkarna hinner inte med och metall-branschen behöver några fler år på sig för att ändra fokus i vad man bryter.
Batterifabriken måste bli färdigbyggda.

Min gissning är att vi hamnar någonstans kring 2023-2025 med 50% laddbara, och att det inom nått år svänger över så att större del av försäljningen är BEV istället för PHEV.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av vigge50 »

Även om BMW satsat mest på PHEV så har jag ändå sätt de som en tillverkare som satsar på mycket på laddbar fram tills nu, 2030 tror de att 85% av alla bilar de säljer fortfarande kommer ha fossilmotor. :o :shock:

https://insideevs.com/bmw-exec-85-cars-engine-in-2030/
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av mickeisol »

Bor i norrlands inland.

Dom flesta jag känner börjar att titta efter billiga elbilar för pendling, men det finns ju inte många beg billiga elbilar att uppbringa (tack norge för det).

Med tanke på tesla 3 försäljningsframgångar just nu i USA (en snygg bil med anständig räckvidd och ett pris som inte är helt uppåt väggarna), så är väl konceptet redan givet hur en framsynt biltillverkare skall stjäla marknads andelar i respektive fordons-segment.

Enligt batterikalkylen på tesla semi (2kwh/miles och 500miles räckvidd long range =1000kwh samt 300miles räckvidd short range=600kwh batteri. Pris long range $180000 short range $150000. $30000/400kwh= $75/kwh ut till kund???????)
Nya roadstern har 200kwh batteri (bättre energidensitet etc), dvs dessa finns nog redan i pipeline lagom till semins försäljningsdebut.

Jag tror att prisraset på batterier och försäljningsökningen på elfordon är kraftigt underskattat
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av Zalman3 »

mickeisol skrev:
Bor i norrlands inland.

Dom flesta jag känner börjar att titta efter billiga elbilar för pendling, men det finns ju inte många beg billiga elbilar att uppbringa (tack norge för det).

Med tanke på tesla 3 försäljningsframgångar just nu i USA (en snygg bil med anständig räckvidd och ett pris som inte är helt uppåt väggarna), så är väl konceptet redan givet hur en framsynt biltillverkare skall stjäla marknads andelar i respektive fordons-segment.

Enligt batterikalkylen på tesla semi (2kwh/miles och 500miles räckvidd long range =1000kwh samt 300miles räckvidd short range=600kwh batteri. Pris long range $180000 short range $150000. $30000/400kwh= $75/kwh ut till kund???????)
Nya roadstern har 200kwh batteri (bättre energidensitet etc), dvs dessa finns nog redan i pipeline lagom till semins försäljningsdebut.

Jag tror att prisraset på batterier och försäljningsökningen på elfordon är kraftigt underskattat

Det stora genombrottet sker redan 2019.
Nästan alla biltillverkare har då elbilar i sitt sortiment.
Priserna blir också allt mer humana.

Exempel:
Nissan Leaf Visio 40kWh, vet jag en som köpte för ca 233.000kr i juli.
Renault Zoe 41kWh, vet jag en som köpte för ca 220.000kr i juli.
Hyundai Kona 39kWh finns att köpa för ca 260.000kr efter rabatt på 29.000kr( och stöd på 60.000kr).
"Jag har nu fått reda på att nya Hyundai Kona Electric, med 39kWh batteri och 30 mil räckvidd (finns även med 64kWh batteri och 50 mil räckvidd som tillval) börjar på 289 000kr efter att bonusen på 60 000kr är avdragen"

VW ID kommer 2019 att kosta från 250.000kr, efter stöd blir det 190.000kr.
"Volkswagens prischock ska knocka konkurrenterna"
"Vi kommer att hamna klart under 25 000 euro. När priset är jämförbart med en dieseldriven bil – då tror jag inte att vi kommer att ha svårt att övertyga miljontals att välja elbilen, säger Jochen."
https://www.nyteknik.se/fordon/volkswag ... na-6932061
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av vigge50 »

Strax efter att Volkswagen kritiserar de nya utsläppslagarna i EU så pratar en del i Jaguars ledning om att försöka få bort alla fossilmotorer ur sortimenten inom en 10 års period. Nu är det inte än säkert att detta kommer gå igenom men låter som bra planer.

https://www.teslarati.com/jaguar-transi ... ric-fleet/
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av TeslaTissel »

Zalman3 skrev:
mickeisol skrev:
Bor i norrlands inland.

Dom flesta jag känner börjar att titta efter billiga elbilar för pendling, men det finns ju inte många beg billiga elbilar att uppbringa (tack norge för det).

Med tanke på tesla 3 försäljningsframgångar just nu i USA (en snygg bil med anständig räckvidd och ett pris som inte är helt uppåt väggarna), så är väl konceptet redan givet hur en framsynt biltillverkare skall stjäla marknads andelar i respektive fordons-segment.

Enligt batterikalkylen på tesla semi (2kwh/miles och 500miles räckvidd long range =1000kwh samt 300miles räckvidd short range=600kwh batteri. Pris long range $180000 short range $150000. $30000/400kwh= $75/kwh ut till kund???????)
Nya roadstern har 200kwh batteri (bättre energidensitet etc), dvs dessa finns nog redan i pipeline lagom till semins försäljningsdebut.

Jag tror att prisraset på batterier och försäljningsökningen på elfordon är kraftigt underskattat

Det stora genombrottet sker redan 2019.
Nästan alla biltillverkare har då elbilar i sitt sortiment.
Priserna blir också allt mer humana.

Exempel:
Nissan Leaf Visio 40kWh, vet jag en som köpte för ca 233.000kr i juli.
Renault Zoe 41kWh, vet jag en som köpte för ca 220.000kr i juli.
Hyundai Kona 39kWh finns att köpa för ca 260.000kr efter rabatt på 29.000kr( och stöd på 60.000kr).
"Jag har nu fått reda på att nya Hyundai Kona Electric, med 39kWh batteri och 30 mil räckvidd (finns även med 64kWh batteri och 50 mil räckvidd som tillval) börjar på 289 000kr efter att bonusen på 60 000kr är avdragen"

VW ID kommer 2019 att kosta från 250.000kr, efter stöd blir det 190.000kr.
"Volkswagens prischock ska knocka konkurrenterna"
"Vi kommer att hamna klart under 25 000 euro. När priset är jämförbart med en dieseldriven bil – då tror jag inte att vi kommer att ha svårt att övertyga miljontals att välja elbilen, säger Jochen."
https://www.nyteknik.se/fordon/volkswag ... na-6932061
Jag vill inte förstöra förhoppningarna, men jag tror att den riktigt stora flaskhalsen blir...
BATTERI-TILLGÅNGEN!

Tex. HUNDAI Kona Electric, det visar sig att Hundai inte kan leverera dessa i tillräcklig mängd och väljer att placera de färdiga enheterna på (lämpliga) nyckelmarknader, som tex. Norge. Huruvida de kan möta efter-frågan är oklart?
HUNDAI Sonic Electric verkar också vara begränsad tillgång till med långa leveranstider som följd.
Audi e-tron blir förmodligen också svår att få tag i? Den är ändå relativt sett dyr i inköps-pris och har då kanske inte lika stor efterfrågan som tex NISSAN Leaf eller Tesla Model 3.

Lithium-produktion och batterier (kom ihåg också att det innebär även alla typer av batterier av konsument-produkter, mobil-telefoner etc. etc.), - är alltså bokstavligen den värsta bromsen och det ser inte ut att lätta de närmaste åren. Förhoppningsvis kommer en ökning inom kort då flera fabriker planerar olika produktionsenheter är ganska frekvent omnämnda. NORTHVOLT är ju inte klara heller.

Många svenska kunder frågar sig nu, både konsument och småföretagare och transport-företag.
Hur länge till kan en vänta?
Skall jag behålla min gamla fossilbil som slörpar i sig dyrt bränsle för 17 kr litern?
Skall jag stå ut med kamremsbyte på min minivan för 14.000 kr.
Skall jag sälja fanskapet, åka kommunalt och käka knäckebröd tills min efterlängtade elbil kommer?

Ja, hur göra? För den som verkligen vill byta nu?
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av Simon »

Svenssons skrev:
Jag tror att Tesla räknat med 100% elbilar 2025! ;)
Alltså ingen förbättring jämfört med 2008. Tesla, skärp er innan ni blir omsprungna av alla andra biltillverkare i världen. :lol:
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av vigge50 »

TeslaTissel skrev:
Zalman3 skrev:
mickeisol skrev:
Bor i norrlands inland.

Dom flesta jag känner börjar att titta efter billiga elbilar för pendling, men det finns ju inte många beg billiga elbilar att uppbringa (tack norge för det).

Med tanke på tesla 3 försäljningsframgångar just nu i USA (en snygg bil med anständig räckvidd och ett pris som inte är helt uppåt väggarna), så är väl konceptet redan givet hur en framsynt biltillverkare skall stjäla marknads andelar i respektive fordons-segment.

Enligt batterikalkylen på tesla semi (2kwh/miles och 500miles räckvidd long range =1000kwh samt 300miles räckvidd short range=600kwh batteri. Pris long range $180000 short range $150000. $30000/400kwh= $75/kwh ut till kund???????)
Nya roadstern har 200kwh batteri (bättre energidensitet etc), dvs dessa finns nog redan i pipeline lagom till semins försäljningsdebut.

Jag tror att prisraset på batterier och försäljningsökningen på elfordon är kraftigt underskattat

Det stora genombrottet sker redan 2019.
Nästan alla biltillverkare har då elbilar i sitt sortiment.
Priserna blir också allt mer humana.

Exempel:
Nissan Leaf Visio 40kWh, vet jag en som köpte för ca 233.000kr i juli.
Renault Zoe 41kWh, vet jag en som köpte för ca 220.000kr i juli.
Hyundai Kona 39kWh finns att köpa för ca 260.000kr efter rabatt på 29.000kr( och stöd på 60.000kr).
"Jag har nu fått reda på att nya Hyundai Kona Electric, med 39kWh batteri och 30 mil räckvidd (finns även med 64kWh batteri och 50 mil räckvidd som tillval) börjar på 289 000kr efter att bonusen på 60 000kr är avdragen"

VW ID kommer 2019 att kosta från 250.000kr, efter stöd blir det 190.000kr.
"Volkswagens prischock ska knocka konkurrenterna"
"Vi kommer att hamna klart under 25 000 euro. När priset är jämförbart med en dieseldriven bil – då tror jag inte att vi kommer att ha svårt att övertyga miljontals att välja elbilen, säger Jochen."
https://www.nyteknik.se/fordon/volkswag ... na-6932061
Jag vill inte förstöra förhoppningarna, men jag tror att den riktigt stora flaskhalsen blir...
BATTERI-TILLGÅNGEN!

Tex. HUNDAI Kona Electric, det visar sig att Hundai inte kan leverera dessa i tillräcklig mängd och väljer att placera de färdiga enheterna på (lämpliga) nyckelmarknader, som tex. Norge. Huruvida de kan möta efter-frågan är oklart?
HUNDAI Sonic Electric verkar också vara begränsad tillgång till med långa leveranstider som följd.
Audi e-tron blir förmodligen också svår att få tag i? Den är ändå relativt sett dyr i inköps-pris och har då kanske inte lika stor efterfrågan som tex NISSAN Leaf eller Tesla Model 3.

Lithium-produktion och batterier (kom ihåg också att det innebär även alla typer av batterier av konsument-produkter, mobil-telefoner etc. etc.), - är alltså bokstavligen den värsta bromsen och det ser inte ut att lätta de närmaste åren. Förhoppningsvis kommer en ökning inom kort då flera fabriker planerar olika produktionsenheter är ganska frekvent omnämnda. NORTHVOLT är ju inte klara heller.

Många svenska kunder frågar sig nu, både konsument och småföretagare och transport-företag.
Hur länge till kan en vänta?
Skall jag behålla min gamla fossilbil som slörpar i sig dyrt bränsle för 17 kr litern?
Skall jag stå ut med kamremsbyte på min minivan för 14.000 kr.
Skall jag sälja fanskapet, åka kommunalt och käka knäckebröd tills min efterlängtade elbil kommer?

Ja, hur göra? För den som verkligen vill byta nu?
Jag kan bara hålla med, jag har slutat titta på olika tillverkares elbilar sätt till pris, jag kollar nästan bara på hur mycket de säljer eller förväntar sig sälja. När Ioniq kom så hyllades den mängder för att vara en riktigt bra elbil trots sitt mindre batteri men det tog inte lång tid innan det var 12 månaders leveranstid. Volkswagen skulle kunna gå ut imorgon och säga att de börjar producera Nio nu i december och säljer den för 200 000 kr men jag kom inte bli imponerad och hylla deras satsning förrän jag ser att de levererar över 100k per kvartal.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av Geni87 »

vigge50 skrev:
Strax efter att Volkswagen kritiserar de nya utsläppslagarna i EU så pratar en del i Jaguars ledning om att försöka få bort alla fossilmotorer ur sortimenten inom en 10 års period. Nu är det inte än säkert att detta kommer gå igenom men låter som bra planer.

https://www.teslarati.com/jaguar-transi ... ric-fleet/
Låter spännande! Plattformen som I-pace bygger på är ju inte helt dum så det är bara att slipa på den och utveckla fler modeller!
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av Bjelke »

Geni87 skrev:
vigge50 skrev:
Strax efter att Volkswagen kritiserar de nya utsläppslagarna i EU så pratar en del i Jaguars ledning om att försöka få bort alla fossilmotorer ur sortimenten inom en 10 års period. Nu är det inte än säkert att detta kommer gå igenom men låter som bra planer.

https://www.teslarati.com/jaguar-transi ... ric-fleet/
Låter spännande! Plattformen som I-pace bygger på är ju inte helt dum så det är bara att slipa på den och utveckla fler modeller!
Absolut! Bland det bästa jag läst på ett tag :)
Jaguar är ingen gigant i branschen men mycket bra signaler iaf, eller kanske just för sin storlek som gör det lite lättare att gå över till eldrift? Men å
andra sidan har dom en lite mer speciell kundkrets som kan vara känsliga för förändringar (gäller ju ganska många märken iofs).
Jag tror dom ser chansen att ta marknadsandelar likt Tesla nu innan dom stora får fart.
Låter smart att satsa på en XJ-modell tidigt också :) en av dom har ju tom ett lämpligt namn :mrgreen:
XJ Supercharged.JPG
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av mickeisol »

vigge50 skrev:
TeslaTissel skrev:
Zalman3 skrev:
mickeisol skrev:
Bor i norrlands inland.

Dom flesta jag känner börjar att titta efter billiga elbilar för pendling, men det finns ju inte många beg billiga elbilar att uppbringa (tack norge för det).

Med tanke på tesla 3 försäljningsframgångar just nu i USA (en snygg bil med anständig räckvidd och ett pris som inte är helt uppåt väggarna), så är väl konceptet redan givet hur en framsynt biltillverkare skall stjäla marknads andelar i respektive fordons-segment.

Enligt batterikalkylen på tesla semi (2kwh/miles och 500miles räckvidd long range =1000kwh samt 300miles räckvidd short range=600kwh batteri. Pris long range $180000 short range $150000. $30000/400kwh= $75/kwh ut till kund???????)
Nya roadstern har 200kwh batteri (bättre energidensitet etc), dvs dessa finns nog redan i pipeline lagom till semins försäljningsdebut.

Jag tror att prisraset på batterier och försäljningsökningen på elfordon är kraftigt underskattat

Det stora genombrottet sker redan 2019.
Nästan alla biltillverkare har då elbilar i sitt sortiment.
Priserna blir också allt mer humana.

Exempel:
Nissan Leaf Visio 40kWh, vet jag en som köpte för ca 233.000kr i juli.
Renault Zoe 41kWh, vet jag en som köpte för ca 220.000kr i juli.
Hyundai Kona 39kWh finns att köpa för ca 260.000kr efter rabatt på 29.000kr( och stöd på 60.000kr).
"Jag har nu fått reda på att nya Hyundai Kona Electric, med 39kWh batteri och 30 mil räckvidd (finns även med 64kWh batteri och 50 mil räckvidd som tillval) börjar på 289 000kr efter att bonusen på 60 000kr är avdragen"

VW ID kommer 2019 att kosta från 250.000kr, efter stöd blir det 190.000kr.
"Volkswagens prischock ska knocka konkurrenterna"
"Vi kommer att hamna klart under 25 000 euro. När priset är jämförbart med en dieseldriven bil – då tror jag inte att vi kommer att ha svårt att övertyga miljontals att välja elbilen, säger Jochen."
https://www.nyteknik.se/fordon/volkswag ... na-6932061
Jag vill inte förstöra förhoppningarna, men jag tror att den riktigt stora flaskhalsen blir...
BATTERI-TILLGÅNGEN!

Tex. HUNDAI Kona Electric, det visar sig att Hundai inte kan leverera dessa i tillräcklig mängd och väljer att placera de färdiga enheterna på (lämpliga) nyckelmarknader, som tex. Norge. Huruvida de kan möta efter-frågan är oklart?
HUNDAI Sonic Electric verkar också vara begränsad tillgång till med långa leveranstider som följd.
Audi e-tron blir förmodligen också svår att få tag i? Den är ändå relativt sett dyr i inköps-pris och har då kanske inte lika stor efterfrågan som tex NISSAN Leaf eller Tesla Model 3.

Lithium-produktion och batterier (kom ihåg också att det innebär även alla typer av batterier av konsument-produkter, mobil-telefoner etc. etc.), - är alltså bokstavligen den värsta bromsen och det ser inte ut att lätta de närmaste åren. Förhoppningsvis kommer en ökning inom kort då flera fabriker planerar olika produktionsenheter är ganska frekvent omnämnda. NORTHVOLT är ju inte klara heller.

Många svenska kunder frågar sig nu, både konsument och småföretagare och transport-företag.
Hur länge till kan en vänta?
Skall jag behålla min gamla fossilbil som slörpar i sig dyrt bränsle för 17 kr litern?
Skall jag stå ut med kamremsbyte på min minivan för 14.000 kr.
Skall jag sälja fanskapet, åka kommunalt och käka knäckebröd tills min efterlängtade elbil kommer?

Ja, hur göra? För den som verkligen vill byta nu?
Jag kan bara hålla med, jag har slutat titta på olika tillverkares elbilar sätt till pris, jag kollar nästan bara på hur mycket de säljer eller förväntar sig sälja. När Ioniq kom så hyllades den mängder för att vara en riktigt bra elbil trots sitt mindre batteri men det tog inte lång tid innan det var 12 månaders leveranstid. Volkswagen skulle kunna gå ut imorgon och säga att de börjar producera Nio nu i december och säljer den för 200 000 kr men jag kom inte bli imponerad och hylla deras satsning förrän jag ser att de levererar över 100k per kvartal.
Jo självklart är det batterier som är flaskhalsen.

När tesla började initialt med överrenskommelse att bygga en batterifabrik i nevada i juli 2014, och nu är det fyra år senare och den producerar batterier till runt 5000 bilar i veckan (skall väl öka upp mera fram till årsskiftet.).
Vet nån ifall det har börjat byggas några stora batterifabriker (northvolt kanske)?
kommer det att ta mindre än fyra år innan dom producerar till mer än 5000 bilar i veckan?

Dom här bilarna som kommer nu (tesla 3, LG 64 etc), dom kanske bara fungerar som broms till nybilsförsäljning av fossilbilar.
Jag menar vem vill kasta bort en massa pengar på nya fossilbilar när man vet att det är nära att få tag på vettiga elbilar.
Finns ju redan mycket begagnat att klara sig med i väntan på.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av Bjelke »

mickeisol skrev:
...
Dom här bilarna som kommer nu (tesla 3, LG 64 etc), dom kanske bara fungerar som broms till nybilsförsäljning av fossilbilar.
Jag menar vem vill kasta bort en massa pengar på nya fossilbilar när man vet att det är nära att få tag på vettiga elbilar.
Finns ju redan mycket begagnat att klara sig med i väntan på.
Ja det är väl det här som vi oftast kommer fram till är största orsaken att dom stora är så jäkla sega med sina satsningar på elbilar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av Laban »

mickeisol skrev:
Vet nån ifall det har börjat byggas några stora batterifabriker (northvolt kanske)?
Visst byggs det batterifabriker:

https://qz.com/1317745/here-are-all-the ... -building/

De två största är CATL och BYD:
Contemporary Amperex Technology, China’s largest EV battery maker, is building a 24-GWh factory in its headquarter city Ningde, in a tea-growing province in southern China. When completed in 2020, it will boost the company’s total production capacity to 88 GWh a year.

BYD’s new 24 GWh Qinghai plant will boost the company’s total capacity to 60 GWh in 2019. The plant is expected to have a production capacity of 10 GWh this year. The company built the plant in Qinghai because 83% of the country’s lithium (link in Chinese) is located in the province.
LG bygger en till fabrik i Kina:

https://pulsenews.co.kr/view.php?year=2018&no=455222
South Korea’s LG Chem, one of the world’s top secondary battery makers, is building its second battery plant in China for a full capacity of powering over 500,000 electric vehicles by 2023 that would expand its output from China by 10-fold from current level to ensure competitiveness by the time Beijing ends subsidy program for EVs.
Fabriken i Polen ska byggas ut från att klara 100 000 bilar/år (antar ~60 kWh) till 300 000 bilar/år. Inget exakt datum sagt dock:

https://pushevs.com/2018/03/12/lg-chem- ... in-poland/

Enligt kartan kan LG bygga batterier för sammanlagt 280 000 bilar/år i dagsläget. Men det ska då delas på VW koncernen, Kia/Hyundai, Nissan/Renault, Mercedes. Fler ?

Då räcker inte 280k bilar/år speciellt långt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av Mickep »

Tror också många blir avskräckt att köpa elbil om man måste vänta i över ett år, speciellt nu när så många rimligt prisatta är runt hörnet. Då vill man inte gärna betala för en halvdyr bil då man troligtvis kan köpa en billigare med likvärdig spec när man får den om 18 månader.
Pris och tillgänglighet tror jag är bromsklossen.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av Walker »

Mickep skrev:
Tror också många blir avskräckt att köpa elbil om man måste vänta i över ett år, speciellt nu när så många rimligt prisatta är runt hörnet. Då vill man inte gärna betala för en halvdyr bil då man troligtvis kan köpa en billigare med likvärdig spec när man får den om 18 månader.
Pris och tillgänglighet tror jag är bromsklossen.
Med en dåres envishet hävdar jag åter att det är tillgången som styr ALLT, även priset.
Ett ex är VW’s activeinfodisplay som de facto är billigare än original instrument. Men eftersom det har varit en bristvara från underlev har man tagit duktigt betalt för den (4000.-)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av TeslaTissel »

Walker skrev:
Mickep skrev:
Tror också många blir avskräckt att köpa elbil om man måste vänta i över ett år, speciellt nu när så många rimligt prisatta är runt hörnet. Då vill man inte gärna betala för en halvdyr bil då man troligtvis kan köpa en billigare med likvärdig spec när man får den om 18 månader.
Pris och tillgänglighet tror jag är bromsklossen.
Med en dåres envishet hävdar jag åter att det är tillgången som styr ALLT, även priset.
Ett ex är VW’s activeinfodisplay som de facto är billigare än original instrument. Men eftersom det har varit en bristvara från underlev har man tagit duktigt betalt för den (4000.-)
Se där, ännu ett knep av dem att ändå få lite korvören?

Men det är ju inte smart taktik när konsumenterna upptäcker det? Eller?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av Walker »

TeslaTissel skrev:
Walker skrev:
Mickep skrev:
Tror också många blir avskräckt att köpa elbil om man måste vänta i över ett år, speciellt nu när så många rimligt prisatta är runt hörnet. Då vill man inte gärna betala för en halvdyr bil då man troligtvis kan köpa en billigare med likvärdig spec när man får den om 18 månader.
Pris och tillgänglighet tror jag är bromsklossen.
Med en dåres envishet hävdar jag åter att det är tillgången som styr ALLT, även priset.
Ett ex är VW’s activeinfodisplay som de facto är billigare än original instrument. Men eftersom det har varit en bristvara från underlev har man tagit duktigt betalt för den (4000.-)
Se där, ännu ett knep av dem att ändå få lite korvören?

Men det är ju inte smart taktik när konsumenterna upptäcker det? Eller?
Det spelar väl ingen roll om konsumenten vet? Jag visste, men bockade ändå i det till min eGolf - för att jag vill ha det.
Så länge någon är villig att betala vad de begär är det ju bara att ta betalt. Samma med elbilarna - om de säljer allt de tillverkar finns ingen anledning att krypa på priset, tvärtom.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar