Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbi

Inlägg av Mats »

Med grova reserveringar för räknefel så....tänkte jag mig på lite lösa gissningar och lite räkneövningar.

min gissning blir i spannet 7-100%
worst Case 7% 2025 och best case 100% 2025

Om vi lite lågt (helt utan hänsyn till stora hopp som till exempel M3 kan skapa) räknar på en ökning av nysålda ev/hybrid på 35% per år skulle det bli

5 år (2022) 3.8%
10 år (2027) 17%

Med några större hopp, till exempel att model3 och några andra bilar kan öka takten från 35% ökning per år till 50% ökning (från 2019) så blir det
5 år (2022) 5.2%
10 år (2027) 39.7%

Om model3 mfl får ökningen(nyförsäljningen) att dubblas från och med 2019 blir det
5 år (2022) 12.4%
7 år (2024) 49.6%
8 år (2025) 100%

obs, "blir" används i sin vidaste mening
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av Jerka »

Finns inte bilarna så kommer folk inte köpa. Det måste finnas vettiga elbilar till vettiga priser och av alla sorter: kombibilar, SUV:ar, småbilar, mellanklassbilar...

Elbilarna som kommer nu kommer sälja bra, men det tar lång tid att ta fram nya bilmodeller och biltillverkarna har inte bråttom, de tjänar ju bra med pengar på sina gamla fossilbilar. De vill ogärna börja tillverka batteribilar så länge de inte tvingas göra det av konkurrensskäl.

Tesla kommer ta marknadsandelar men de har inte kapacitet att ta över hela marknaden, så många bilar kan de inte bygga. Kineserna kommer på bred front, men än så länge har de inte lanserats i västvärlden och jag vet inte om så många européer och amerikaner är beredda att köpa en kinesisk bil.

Tidigare än 2025-2030 tror jag alltså inte att vi får se något riktigt brett genomslag för elbilar.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av Torkel »

vigge50 skrev:
Här diskuteras ofta hur Model 3 och andra elbilar som är på väg kommer göra att elbilar slår igenom stort men frågan är hur stora elbilar kommer bli. Förra året så hade plug-in hybrider och rena elbilar en andel på 0,85% av världens försäljning, hur snabbt kan den växa? Tror ni tillverkarnas gissningar är rimliga eller kommer andelen öka betydligt snabbare? Kommer efterfrågan på elbilar öka snabbare än produktionen så att andelen hålls nere pga tillgängligheten?

Daimler tror på 15-25% rena elbilar 2025
BMW tror på 15-25% elbilar och plug-in hybrider 2025
Volkswagen tror 2-3 miljoner elbilar 2025 och 33% 2030
Volvo ska sälja 1 miljone elbilar, plug-in hybrider och hybrider t.o.m 2025

https://electrek.co/2017/03/24/tesla-el ... imler-ceo/
https://electrek.co/2017/03/22/bmw-elec ... cle-plans/

PS. Vet ni någon annan tillverkare som har satt upp liknande mål så länka.
Regeringen har en ambition om fossiloberoende fordonsflotta år 2030. Tyvärr är det precis som med biltillverkarna, mycket ord - lite verkstad.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av joel80 »

Jag har i flera år sagt att 2025 kommer minst hälften av sålda bilar vara laddbara.. Det jag är osäker på är hur stor del av det som är rena elbilar. Jag tror ändå på att mer än hälften av de laddbara då är rena elbilar... De närmsta åren med kommande releaser av diverse märken kommer nog göra den gissningen tydligare. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av Bjelke »

Torkel skrev:
vigge50 skrev:
Här diskuteras ofta hur Model 3 och andra elbilar som är på väg kommer göra att elbilar slår igenom stort men frågan är hur stora elbilar kommer bli. Förra året så hade plug-in hybrider och rena elbilar en andel på 0,85% av världens försäljning, hur snabbt kan den växa? Tror ni tillverkarnas gissningar är rimliga eller kommer andelen öka betydligt snabbare? Kommer efterfrågan på elbilar öka snabbare än produktionen så att andelen hålls nere pga tillgängligheten?

Daimler tror på 15-25% rena elbilar 2025
BMW tror på 15-25% elbilar och plug-in hybrider 2025
Volkswagen tror 2-3 miljoner elbilar 2025 och 33% 2030
Volvo ska sälja 1 miljone elbilar, plug-in hybrider och hybrider t.o.m 2025

https://electrek.co/2017/03/24/tesla-el ... imler-ceo/
https://electrek.co/2017/03/22/bmw-elec ... cle-plans/

PS. Vet ni någon annan tillverkare som har satt upp liknande mål så länka.
Regeringen har en ambition om fossiloberoende fordonsflotta år 2030. Tyvärr är det precis som med biltillverkarna, mycket ord - lite verkstad.
Ambitionen när det kommer till personbilar verkar väl stämma iaf, för om man ser till så att ingen har råd så försvinner alla bilar och vips så är den ju fossioberoende :lol: :?
(vilket är ungefär vad ett visst parti verkar tycka på riktigt tom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av vigge50 »

Har nu lagt till att Hyundai tror att elbilar kommer stå för 10% av deras försäljning 2025 vilket är ungefär då de tror vätgas kommer ha utvecklats tillräckligt mycket för att ta över.

https://electrek.co/2017/03/30/hyundai- ... m-genesis/
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av vigge50 »

Porsche säger nu att de planerar att 50% av deras totala produktion kommer vara elbilar redan år 2023 :o :D

https://electrek.co/2017/06/26/porsche- ... mission-e/
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av vigge50 »

vigge50 skrev:
Här diskuteras ofta hur Model 3 och andra elbilar som är på väg kommer göra att elbilar slår igenom stort men frågan är hur stora elbilar kommer bli. Förra året så hade plug-in hybrider och rena elbilar en andel på 0,85% av världens försäljning, hur snabbt kan den växa? Tror ni tillverkarnas gissningar är rimliga eller kommer andelen öka betydligt snabbare? Kommer efterfrågan på elbilar öka snabbare än produktionen så att andelen hålls nere pga tillgängligheten?

Daimler tror på 15-25% rena elbilar 2025
BMW tror på 15-25% elbilar och plug-in hybrider 2025
Volkswagen tror 2-3 miljoner elbilar 2025 och 33% 2030
Volvo ska sälja 1 miljoner elbilar, plug-in hybrider och hybrider t.o.m 2025
Hyundai tror att 10% av deras försäljning 2025 kommer vara elbilar
Porsche tror på 50% elbilar redan 2023

https://electrek.co/2017/03/24/tesla-el ... imler-ceo/
https://electrek.co/2017/03/22/bmw-elec ... cle-plans/
https://electrek.co/2017/03/30/hyundai- ... m-genesis/
https://electrek.co/2017/06/26/porsche- ... mission-e/

PS. Vet ni någon annan tillverkare som har satt upp liknande mål så länka.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av Jerker »

Egentligen inte så konstigt att ett företag som Porsche inser att de måste hänga med i omställningen. Bensinbilar har ju inte en chans i ett segment som strävar efter höga prestanda.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av helix »

vigge50 skrev:
Porsche säger nu att de planerar att 50% av deras totala produktion kommer vara elbilar redan år 2023 :o :D

https://electrek.co/2017/06/26/porsche- ... mission-e/
FYI skrev jag om samma nyhet i förrgår 8-)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... start=1240

Riktigt goda nyheter och härligt att Porsche satsar!
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av vigge50 »

helix skrev:
vigge50 skrev:
Porsche säger nu att de planerar att 50% av deras totala produktion kommer vara elbilar redan år 2023 :o :D

https://electrek.co/2017/06/26/porsche- ... mission-e/
FYI skrev jag om samma nyhet i förrgår 8-)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... start=1240

Riktigt goda nyheter och härligt att Porsche satsar!
Såg också de men dels glömde jag bort det och sen tänkte jag att de lika gärna kunde samlas i denna tråden tillsammans med andra mål vi har hört om.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av vigge50 »

Toyota slår nog rekord när det gäller pessimistisk utveckling av elbilar. Utifrån en försäljning på 10 miljoner bilar så tror Toyota så tror Toyota på följande 2030.
4 million to be hybrids
several hundred thousand to be plug-in hybrids
several hundred thousand to be all-electric
De tror att solid stats batterier är förutsättning för att elbilar ska slå igenom på riktigt och att dessa inte kan produceras i storskalig före 2030.

https://insideevs.com/toyota-says-solid ... cade-away/
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av Teslaspolen »

Det där kommer att slå så fel när ingen plötsligt vill ha en HEV med teknik som borde varit standard på 90-talet.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av Swede1 »

Är inte uppåt 10 % av alla nya bilar laddbara av de som säljs i Sverige nu? Och Norge är över 50 % av alla ny bilar laddbara?

Det viktiga är att bilarna åtminstone blir laddbara kan åka 5-10 mil på el (20 kWh). Bensinförbrukningen minskar med över 80 %.

Sverige når 50 % laddbara nya bilar år 2020 gissar jag. Särskilt om elbilar subventioneras mer.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av iAkita »

LarsL skrev:
Om elbilarna når 25% av nyförsäljningen 2025 så har vi helt klart kommit in i början av den branta S-kurvan. Det kommer därifrån gå ruskigt fort upp mot avplaningen där fossilen är stendöd.

Jag tror det kommer gå ännu fortare... När väl tipppunkten kommer och elbilen är totalt sett billigare för majoriteten kommer det gå undan. Folk tänker med plånboken så allt annat är egentligen oviktigt.
När det sker är ju frågan, de svenska forskarna trodde som sagt 2014 att dagens batteripriser skulle vara tippunkten... hmm. Kanske har vi redan tippat fast vi inte sett bilarna än?
Fast tänker gemene man verkligen med plånboken när det gäller bilar? Om så var fallet skulle ju varken Mercedes, BMW, Audi, Volvo eller ens Volksvagen sälja en enda bil (eller Tesla för den delen), och marknaden för bränsleslukande SUV:ar skulle i princip vara stendöd. Det finns billigare bilar av andra märken och modeller med mycket lägre total ägandekostnad som uppfyller precis samma behov, om man nu tänker med plånboken och strikt ser bilar som transportmedel som ska ta en från en punkt till en annan för billigast möjliga peng.

Jag tycker tvärt om att just bilar är en produkt där de flesta tänker fullständigt irrationellt ur ett ekonomiskt hänseende, och istället låter ”vill ha känslor” och den personliga självbilden få en väldigt stor betydelse vid val av märke och modell. Därför tror att försäljningen av elbilar framöver kommer vara mer beroende av att folk fler och fler får chansen att köra/åka elbil och att det på ett eller annat sätt skapas ett ha-begär, snarare än att de blir billigare än fossilbilarna. Däremot kommer det såklart underlätta om de kommer ner i pris så pass så att folk har möjlghet att faktiskt även uppfylla ha-begäret.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av joel80 »

Swede1 skrev:
Är inte uppåt 10 % av alla nya bilar laddbara av de som säljs i Sverige nu? Och Norge är över 50 % av alla ny bilar laddbara?

Det viktiga är att bilarna åtminstone blir laddbara kan åka 5-10 mil på el (20 kWh). Bensinförbrukningen minskar med över 80 %.

Sverige når 50 % laddbara nya bilar år 2020 gissar jag. Särskilt om elbilar subventioneras mer.
Vi får nog vänta några år till. Det är ca 7% nu som är laddbara. Det har rätt stadigt ökat med ca 60% per år under flera år tillbaka. Från rätt små siffror så det har inte varit så stor skillnad per år sett i procent av nybilsförsäljningen.
Men nu börjar 60% ökning per år bli en rätt stor del.
Fortsätter vi så är vi uppe i 10% vid årsskiftet, 16% i slutet av 2019, 25.6% 2020, 40.7% 2021 och en bit över 60% 2022.

Nu tror jag att det finns en risk att det saktar in lite om nått år p.g.a brist på elbilar! Tillverkarna hinner inte med och metall-branschen behöver några fler år på sig för att ändra fokus i vad man bryter.
Batterifabriken måste bli färdigbyggda.

Min gissning är att vi hamnar någonstans kring 2023-2025 med 50% laddbara, och att det inom nått år svänger över så att större del av försäljningen är BEV istället för PHEV.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av vigge50 »

Även om BMW satsat mest på PHEV så har jag ändå sätt de som en tillverkare som satsar på mycket på laddbar fram tills nu, 2030 tror de att 85% av alla bilar de säljer fortfarande kommer ha fossilmotor. :o :shock:

https://insideevs.com/bmw-exec-85-cars-engine-in-2030/
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av mickeisol »

Bor i norrlands inland.

Dom flesta jag känner börjar att titta efter billiga elbilar för pendling, men det finns ju inte många beg billiga elbilar att uppbringa (tack norge för det).

Med tanke på tesla 3 försäljningsframgångar just nu i USA (en snygg bil med anständig räckvidd och ett pris som inte är helt uppåt väggarna), så är väl konceptet redan givet hur en framsynt biltillverkare skall stjäla marknads andelar i respektive fordons-segment.

Enligt batterikalkylen på tesla semi (2kwh/miles och 500miles räckvidd long range =1000kwh samt 300miles räckvidd short range=600kwh batteri. Pris long range $180000 short range $150000. $30000/400kwh= $75/kwh ut till kund???????)
Nya roadstern har 200kwh batteri (bättre energidensitet etc), dvs dessa finns nog redan i pipeline lagom till semins försäljningsdebut.

Jag tror att prisraset på batterier och försäljningsökningen på elfordon är kraftigt underskattat
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av Zalman3 »

mickeisol skrev:
Bor i norrlands inland.

Dom flesta jag känner börjar att titta efter billiga elbilar för pendling, men det finns ju inte många beg billiga elbilar att uppbringa (tack norge för det).

Med tanke på tesla 3 försäljningsframgångar just nu i USA (en snygg bil med anständig räckvidd och ett pris som inte är helt uppåt väggarna), så är väl konceptet redan givet hur en framsynt biltillverkare skall stjäla marknads andelar i respektive fordons-segment.

Enligt batterikalkylen på tesla semi (2kwh/miles och 500miles räckvidd long range =1000kwh samt 300miles räckvidd short range=600kwh batteri. Pris long range $180000 short range $150000. $30000/400kwh= $75/kwh ut till kund???????)
Nya roadstern har 200kwh batteri (bättre energidensitet etc), dvs dessa finns nog redan i pipeline lagom till semins försäljningsdebut.

Jag tror att prisraset på batterier och försäljningsökningen på elfordon är kraftigt underskattat

Det stora genombrottet sker redan 2019.
Nästan alla biltillverkare har då elbilar i sitt sortiment.
Priserna blir också allt mer humana.

Exempel:
Nissan Leaf Visio 40kWh, vet jag en som köpte för ca 233.000kr i juli.
Renault Zoe 41kWh, vet jag en som köpte för ca 220.000kr i juli.
Hyundai Kona 39kWh finns att köpa för ca 260.000kr efter rabatt på 29.000kr( och stöd på 60.000kr).
"Jag har nu fått reda på att nya Hyundai Kona Electric, med 39kWh batteri och 30 mil räckvidd (finns även med 64kWh batteri och 50 mil räckvidd som tillval) börjar på 289 000kr efter att bonusen på 60 000kr är avdragen"

VW ID kommer 2019 att kosta från 250.000kr, efter stöd blir det 190.000kr.
"Volkswagens prischock ska knocka konkurrenterna"
"Vi kommer att hamna klart under 25 000 euro. När priset är jämförbart med en dieseldriven bil – då tror jag inte att vi kommer att ha svårt att övertyga miljontals att välja elbilen, säger Jochen."
https://www.nyteknik.se/fordon/volkswag ... na-6932061
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av vigge50 »

Strax efter att Volkswagen kritiserar de nya utsläppslagarna i EU så pratar en del i Jaguars ledning om att försöka få bort alla fossilmotorer ur sortimenten inom en 10 års period. Nu är det inte än säkert att detta kommer gå igenom men låter som bra planer.

https://www.teslarati.com/jaguar-transi ... ric-fleet/
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av TeslaTissel »

Zalman3 skrev:
mickeisol skrev:
Bor i norrlands inland.

Dom flesta jag känner börjar att titta efter billiga elbilar för pendling, men det finns ju inte många beg billiga elbilar att uppbringa (tack norge för det).

Med tanke på tesla 3 försäljningsframgångar just nu i USA (en snygg bil med anständig räckvidd och ett pris som inte är helt uppåt väggarna), så är väl konceptet redan givet hur en framsynt biltillverkare skall stjäla marknads andelar i respektive fordons-segment.

Enligt batterikalkylen på tesla semi (2kwh/miles och 500miles räckvidd long range =1000kwh samt 300miles räckvidd short range=600kwh batteri. Pris long range $180000 short range $150000. $30000/400kwh= $75/kwh ut till kund???????)
Nya roadstern har 200kwh batteri (bättre energidensitet etc), dvs dessa finns nog redan i pipeline lagom till semins försäljningsdebut.

Jag tror att prisraset på batterier och försäljningsökningen på elfordon är kraftigt underskattat

Det stora genombrottet sker redan 2019.
Nästan alla biltillverkare har då elbilar i sitt sortiment.
Priserna blir också allt mer humana.

Exempel:
Nissan Leaf Visio 40kWh, vet jag en som köpte för ca 233.000kr i juli.
Renault Zoe 41kWh, vet jag en som köpte för ca 220.000kr i juli.
Hyundai Kona 39kWh finns att köpa för ca 260.000kr efter rabatt på 29.000kr( och stöd på 60.000kr).
"Jag har nu fått reda på att nya Hyundai Kona Electric, med 39kWh batteri och 30 mil räckvidd (finns även med 64kWh batteri och 50 mil räckvidd som tillval) börjar på 289 000kr efter att bonusen på 60 000kr är avdragen"

VW ID kommer 2019 att kosta från 250.000kr, efter stöd blir det 190.000kr.
"Volkswagens prischock ska knocka konkurrenterna"
"Vi kommer att hamna klart under 25 000 euro. När priset är jämförbart med en dieseldriven bil – då tror jag inte att vi kommer att ha svårt att övertyga miljontals att välja elbilen, säger Jochen."
https://www.nyteknik.se/fordon/volkswag ... na-6932061
Jag vill inte förstöra förhoppningarna, men jag tror att den riktigt stora flaskhalsen blir...
BATTERI-TILLGÅNGEN!

Tex. HUNDAI Kona Electric, det visar sig att Hundai inte kan leverera dessa i tillräcklig mängd och väljer att placera de färdiga enheterna på (lämpliga) nyckelmarknader, som tex. Norge. Huruvida de kan möta efter-frågan är oklart?
HUNDAI Sonic Electric verkar också vara begränsad tillgång till med långa leveranstider som följd.
Audi e-tron blir förmodligen också svår att få tag i? Den är ändå relativt sett dyr i inköps-pris och har då kanske inte lika stor efterfrågan som tex NISSAN Leaf eller Tesla Model 3.

Lithium-produktion och batterier (kom ihåg också att det innebär även alla typer av batterier av konsument-produkter, mobil-telefoner etc. etc.), - är alltså bokstavligen den värsta bromsen och det ser inte ut att lätta de närmaste åren. Förhoppningsvis kommer en ökning inom kort då flera fabriker planerar olika produktionsenheter är ganska frekvent omnämnda. NORTHVOLT är ju inte klara heller.

Många svenska kunder frågar sig nu, både konsument och småföretagare och transport-företag.
Hur länge till kan en vänta?
Skall jag behålla min gamla fossilbil som slörpar i sig dyrt bränsle för 17 kr litern?
Skall jag stå ut med kamremsbyte på min minivan för 14.000 kr.
Skall jag sälja fanskapet, åka kommunalt och käka knäckebröd tills min efterlängtade elbil kommer?

Ja, hur göra? För den som verkligen vill byta nu?
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av Simon »

Svenssons skrev:
Jag tror att Tesla räknat med 100% elbilar 2025! ;)
Alltså ingen förbättring jämfört med 2008. Tesla, skärp er innan ni blir omsprungna av alla andra biltillverkare i världen. :lol:
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av vigge50 »

TeslaTissel skrev:
Zalman3 skrev:
mickeisol skrev:
Bor i norrlands inland.

Dom flesta jag känner börjar att titta efter billiga elbilar för pendling, men det finns ju inte många beg billiga elbilar att uppbringa (tack norge för det).

Med tanke på tesla 3 försäljningsframgångar just nu i USA (en snygg bil med anständig räckvidd och ett pris som inte är helt uppåt väggarna), så är väl konceptet redan givet hur en framsynt biltillverkare skall stjäla marknads andelar i respektive fordons-segment.

Enligt batterikalkylen på tesla semi (2kwh/miles och 500miles räckvidd long range =1000kwh samt 300miles räckvidd short range=600kwh batteri. Pris long range $180000 short range $150000. $30000/400kwh= $75/kwh ut till kund???????)
Nya roadstern har 200kwh batteri (bättre energidensitet etc), dvs dessa finns nog redan i pipeline lagom till semins försäljningsdebut.

Jag tror att prisraset på batterier och försäljningsökningen på elfordon är kraftigt underskattat

Det stora genombrottet sker redan 2019.
Nästan alla biltillverkare har då elbilar i sitt sortiment.
Priserna blir också allt mer humana.

Exempel:
Nissan Leaf Visio 40kWh, vet jag en som köpte för ca 233.000kr i juli.
Renault Zoe 41kWh, vet jag en som köpte för ca 220.000kr i juli.
Hyundai Kona 39kWh finns att köpa för ca 260.000kr efter rabatt på 29.000kr( och stöd på 60.000kr).
"Jag har nu fått reda på att nya Hyundai Kona Electric, med 39kWh batteri och 30 mil räckvidd (finns även med 64kWh batteri och 50 mil räckvidd som tillval) börjar på 289 000kr efter att bonusen på 60 000kr är avdragen"

VW ID kommer 2019 att kosta från 250.000kr, efter stöd blir det 190.000kr.
"Volkswagens prischock ska knocka konkurrenterna"
"Vi kommer att hamna klart under 25 000 euro. När priset är jämförbart med en dieseldriven bil – då tror jag inte att vi kommer att ha svårt att övertyga miljontals att välja elbilen, säger Jochen."
https://www.nyteknik.se/fordon/volkswag ... na-6932061
Jag vill inte förstöra förhoppningarna, men jag tror att den riktigt stora flaskhalsen blir...
BATTERI-TILLGÅNGEN!

Tex. HUNDAI Kona Electric, det visar sig att Hundai inte kan leverera dessa i tillräcklig mängd och väljer att placera de färdiga enheterna på (lämpliga) nyckelmarknader, som tex. Norge. Huruvida de kan möta efter-frågan är oklart?
HUNDAI Sonic Electric verkar också vara begränsad tillgång till med långa leveranstider som följd.
Audi e-tron blir förmodligen också svår att få tag i? Den är ändå relativt sett dyr i inköps-pris och har då kanske inte lika stor efterfrågan som tex NISSAN Leaf eller Tesla Model 3.

Lithium-produktion och batterier (kom ihåg också att det innebär även alla typer av batterier av konsument-produkter, mobil-telefoner etc. etc.), - är alltså bokstavligen den värsta bromsen och det ser inte ut att lätta de närmaste åren. Förhoppningsvis kommer en ökning inom kort då flera fabriker planerar olika produktionsenheter är ganska frekvent omnämnda. NORTHVOLT är ju inte klara heller.

Många svenska kunder frågar sig nu, både konsument och småföretagare och transport-företag.
Hur länge till kan en vänta?
Skall jag behålla min gamla fossilbil som slörpar i sig dyrt bränsle för 17 kr litern?
Skall jag stå ut med kamremsbyte på min minivan för 14.000 kr.
Skall jag sälja fanskapet, åka kommunalt och käka knäckebröd tills min efterlängtade elbil kommer?

Ja, hur göra? För den som verkligen vill byta nu?
Jag kan bara hålla med, jag har slutat titta på olika tillverkares elbilar sätt till pris, jag kollar nästan bara på hur mycket de säljer eller förväntar sig sälja. När Ioniq kom så hyllades den mängder för att vara en riktigt bra elbil trots sitt mindre batteri men det tog inte lång tid innan det var 12 månaders leveranstid. Volkswagen skulle kunna gå ut imorgon och säga att de börjar producera Nio nu i december och säljer den för 200 000 kr men jag kom inte bli imponerad och hylla deras satsning förrän jag ser att de levererar över 100k per kvartal.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av Geni87 »

vigge50 skrev:
Strax efter att Volkswagen kritiserar de nya utsläppslagarna i EU så pratar en del i Jaguars ledning om att försöka få bort alla fossilmotorer ur sortimenten inom en 10 års period. Nu är det inte än säkert att detta kommer gå igenom men låter som bra planer.

https://www.teslarati.com/jaguar-transi ... ric-fleet/
Låter spännande! Plattformen som I-pace bygger på är ju inte helt dum så det är bara att slipa på den och utveckla fler modeller!
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tillverkarnas uppsatt förväntningar/mål med elbilar

Inlägg av Bjelke »

Geni87 skrev:
vigge50 skrev:
Strax efter att Volkswagen kritiserar de nya utsläppslagarna i EU så pratar en del i Jaguars ledning om att försöka få bort alla fossilmotorer ur sortimenten inom en 10 års period. Nu är det inte än säkert att detta kommer gå igenom men låter som bra planer.

https://www.teslarati.com/jaguar-transi ... ric-fleet/
Låter spännande! Plattformen som I-pace bygger på är ju inte helt dum så det är bara att slipa på den och utveckla fler modeller!
Absolut! Bland det bästa jag läst på ett tag :)
Jaguar är ingen gigant i branschen men mycket bra signaler iaf, eller kanske just för sin storlek som gör det lite lättare att gå över till eldrift? Men å
andra sidan har dom en lite mer speciell kundkrets som kan vara känsliga för förändringar (gäller ju ganska många märken iofs).
Jag tror dom ser chansen att ta marknadsandelar likt Tesla nu innan dom stora får fart.
Låter smart att satsa på en XJ-modell tidigt också :) en av dom har ju tom ett lämpligt namn :mrgreen:
XJ Supercharged.JPG
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar