Vätgasartikel

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Vätgasartikel

Inlägg av Gustafsson »

Hittade denna (norska) artikel om vätgasbilar, ganska bra sammanfattning tycker jag.
https://elbil.no/hvor-baerekraftig-er-h ... drivstoff/

/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Vätgasartikel

Inlägg av wilfried »

https://www.sydsvenskan.se/2017-04-14/i ... iljonbilar

"Vätgasstationen i Malmö försvann i september, så det finns idag ingenstans för bilarna att tanka."

"Bland annat har Räddningstjänsten krävt att alla som tankar bilarna ska gå en utbildning."
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vätgasartikel

Inlägg av vigge50 »

wilfried skrev:
https://www.sydsvenskan.se/2017-04-14/i ... iljonbilar

"Vätgasstationen i Malmö försvann i september, så det finns idag ingenstans för bilarna att tanka."

"Bland annat har Räddningstjänsten krävt att alla som tankar bilarna ska gå en utbildning."
Så då finns det ingen vätgasmack söder om Göteborg i Sverige, hoppas ingen privatperson i södra Sverige lurades att köpa en Mirai
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7305
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vätgasartikel

Inlägg av TiborBlomhall »

Sista meningen:
– Vätgasbilarna är ett bra komplement till våra andra fordon, och en del i vårt mål att bli helt utsläppsfria.
Man kan ju aldrig bli helt utsläppsfri med en vätgasbil då den ju släpper ut vattenånga? (Som förresten är en växthusgas)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vätgasartikel

Inlägg av mati »

Jag fattar inte riktigt vad de håller på med. Varför krångla till det med svindyra vätgasbilar som inte går att använda? Är det så otänkbart att skaffa vanliga elbilar istället?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vätgasartikel

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
wilfried skrev:
https://www.sydsvenskan.se/2017-04-14/i ... iljonbilar

"Vätgasstationen i Malmö försvann i september, så det finns idag ingenstans för bilarna att tanka."

"Bland annat har Räddningstjänsten krävt att alla som tankar bilarna ska gå en utbildning."
Så då finns det ingen vätgasmack söder om Göteborg i Sverige, hoppas ingen privatperson i södra Sverige lurades att köpa en Mirai
Med tanke på att bilarna kostar 1,9 miljoner kr så är antalet privatabilar nog litet...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vätgasartikel

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
vigge50 skrev:
wilfried skrev:
https://www.sydsvenskan.se/2017-04-14/i ... iljonbilar

"Vätgasstationen i Malmö försvann i september, så det finns idag ingenstans för bilarna att tanka."

"Bland annat har Räddningstjänsten krävt att alla som tankar bilarna ska gå en utbildning."
Så då finns det ingen vätgasmack söder om Göteborg i Sverige, hoppas ingen privatperson i södra Sverige lurades att köpa en Mirai
Med tanke på att bilarna kostar 1,9 miljoner kr så är antalet privatabilar nog litet...
Tror inte det är möjligt att köpa en Mirai ens om man vill. Toyota verkar endast vilja leasa ut dem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vätgasartikel

Inlägg av 12man »

är väl en hyundai x35 på bilden @ 1.9 millar, motsvarande vanliga är tucsonen? @300k, 1.6m extra för vaddå, tesla behöver lite riktiga säljare som kan få kommunerna att köpa bilar som de inte behöver låna ut till göteborg, tyvärr ser väl Model X ut att kosta typ 800k+ för den oinvigde ,medans ix35 inte ser ut att kosta en spänn över 299.999:-
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vätgasartikel

Inlägg av bjelkeman »

Vätgasbilar är renare än elbilar enligt denna artikel i DN.
http://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-belas ... tgasbilen/

Undrar hur mycket solelinstallationen som ska installeras på Gigafactory 1 kommer påverka den kalkylen?

https://www.theverge.com/2017/1/11/1423 ... 0-megawatt
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Vätgasartikel

Inlägg av Tjell »

Solpark i t. ex. Tchad > DC-el till t. ex. Tunisien (ABB-teknik) > spjälka Medelhavsvatten till vätgaspatroner/syre (många olika format) > transport (på vätgasdrivna båtar/lastbilar) till t. ex. Europa > brukas i allt från mobiltelefoner till flygplan > restprodukt vatten.

Det kommer troligen aldrig att ske eftersom det inte finns på kartan att ett land som t. ex. Tchad ska kunna vinna på något alls, öht!!!


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Vätgasartikel

Inlägg av Daoops »

mati skrev:
Jag fattar inte riktigt vad de håller på med. Varför krångla till det med svindyra vätgasbilar som inte går att använda? Är det så otänkbart att skaffa vanliga elbilar istället?
För ett par år sedan lät det säkert skitbra när ett gäng japanska gubbar satt och filosoferade. Japan hade just haft en härdsmälta och kärnkraften måste bort, någon numera sparkad ingenjör hade lovat dom att Li-Io batterier inte kommer att slå så det verkar väl klockrent att leapfrogga direkt på foolcells. Så Japan och Toyota investerar ihop, vad kan gå fel? Nu har dom säkert börjat vända skutan, men det är ju jobbigt både prestigemässigt och när man är störst med marginal på något (dvs vanliga bilar) så är frågan om man helt okej med att kasta upp allt i luften för att se vart det landar.
Eller kortare sagt, a kodak moment.
Skriv svar