Ursäkt från nybliven elbilsägare

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Ursäkt från nybliven elbilsägare

Inlägg av erbo73 »

Hej på er!

Har hela livet varit fascinerad av ny teknik i allmänhet och ny teknik implementerad i bilar i synnerhet. Är dessutom en riktig car guy med förkärlek för brummande mångcylindriga bensinmotorer.
Har skrivit en del dumheter genom åren på detta forum om vikten av lååååång räckvidd. Tar härmed tillbaka det. Så jobbigt att vänta på laddning är det ju inte...

Köpte en BMW i3 BEV igår med stora batteriet i Uppsala. Hemfärden gick mot Mora (28 mil) . Laddade fullt i Gävle (Max) i samband med lunch som ändå skulle ätas nånstans. Kom ut till fulladdad bil med ca 20 mils räckvidd i 90 knyck. Bilen var precis som ni skrivit klar innan jag var det...

Stödladdade (mest för att testa) i Falun, Bjursås samt Rättvik. Inga konstigheter, bra fart på CCS-laddning och konstaterade att det är bra laddningsinfrastruktur i Dalarna!

I övrigt: härlig bil med bra prestanda och sedvanlig BMW-kvalitetskänsla. Ser fram emot en kommande i5, då kan Tesla få det svettigt!

Hälsningar,
Erik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare

Inlägg av Bjelke »

+1 :)
Räckvidd är ju bra men inte så ofantligt avgörande som man kan tro innan man skaffat egen erfarenhet osv :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare

Inlägg av Remuz »

Nu gör vi vår första riktiga långresa på torsdag, så jag kan inte utvärdera räckviddsångesten ännu, men på resan Stockholm Alingsås som jag gjort otaliga gånger med diesel så kör vi 4.5h och rastar runt 2.5h med två småbarn. Om man bara kan tajma en alla raster till Arboga så är det ganska lugnt, i Jung behöver vi bara gå på toaletten för att klara oss i mål.

Som jag sagt förut, fanns det 100kW på rastplatser så skulle vi aldrig märka av att man behöver ladda, men detta är bara teori ännu.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare

Inlägg av mati »

Man får rutin och lär sig att köra rätt. Jag tänker aldrig på laddning numera. Sist jag var i Göteborg laddade jag bara till 90% innan avfärd och resan blev dessutom lite längre än planerat. Dessutom var det en olycka på E20 som tvingade mig till ytterligare en omväg. Och så var det ösregn hela tiden. Jag litade på bilens räckviddsberäkning och kom till SuC i Jung med 3% batteri, dvs alldeles för mycket marginal. ;)
För ett år sedan hade jag dött av räckviddsångest. Nu tänkte jag bara på att jag själv var minst lika hungrig som bilen. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare

Inlägg av Teslaspolen »

Välkommen, du nyfrälste! ;)
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare

Inlägg av Bjorn »

Åker man med små barn kan jag förstå att man vill ha lite mer marginal samt även önskan om att anpassa laddning till rasterna. Så fler laddställen behövs. Åker man vuxna eller själv så är det ju i regel aldrig några problem att anpassa rasterna till där laddarna finns.

Det har ju förekommit inlägg här på forumet där någon inte kan tänka sig att stanna några extra halvtimmar på en resa genom hela Tyskland. I och för sig tramsinlägg som jag då valde att inte blanda mig i, men blev lite påmind nu när jag läser detta:

Om man ställer kravet på att kunna köra så långt utan stopp. Då borde tiden vara så viktig för en att man aldrig någonsin skulle göra något av följande:
- Läsa och skriva på forum. (Redan där är trollen diskkvalificerade.)
- Se en film, avsnitt eller youtubeklipp.
- Läsa nyheter på nån nätsida.
- Köra ett spel i mobil eller dator.
- Äta medans man inte kör. (Tror faktiskt tom. att nån hävdade att han aldrig ätit annat än under färd.)
- Läsa skriva inlägg på sociala media eller blogg.
- Läsa och svara på jobbmail (Det bästa är nog att inte ens ha ett jobb utan bara åka tor södra Tyskland så fort och många gånger som möjligt.)
- Vila / sova.
- Gå en promenad.
Och då menar jag att man verkligen aldrig någonsin, resa eller inte, gör något av ovanstående. Om man då och då ändå gör något av ovanstående är det saker man lätt kan göra medans man laddar. Och då är ju ingen tid spilld.

Ursäkta "ranten". Den är absolut inte riktad till dig, erbo73, tvärtom så var det din insikt som fick mig att minnas min åsikt om gamla forumtroll och elbilshatare som ändå inte lyssnar.

Jag själv förlorar alltså nästan ingen tid vid långresor och jag slipper lägga tid på att tanka i vardagen. Totalt sett så spar jag tid.

Lycka till med din i3.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare

Inlägg av danni »

Välkommen och kul att du kommit på bättre tankar :)

Jag tycker man ser det där så ofta. Senast idag såg jag någon som skrev på Facebook, något i stil med "innan elbilar klarar 100 mil på en laddning är de inte ett realistiskt alternativ". Det är svårt att förklara för någon som tänker så grundläggande fel varför det är fel. Jag försöker påpeka att den enda gången du öht behöver 100 mils räckvidd är när du tänker köra 100 mil i sträck utan att stanna, men det verkar inte bita.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare

Inlägg av mati »

Jag förde den diskussionen häromdagen med en kund. Eller egentligen diskuterade jag ingenting med honom för han hade ju rätt och jag hade fel. Host...host
Han kände nån som hade precis bytt bort sin Tesla mot en Porsche (tror jag det var) eftersom han inte klarade av att köra från Stockholm till Skåne med Teslan. Han förklarade för mig att det inte gick att köra hela sträckan utan att ladda på vägen, och det var naturligtvis helt oacceptabelt. Det tog ju minst en halvtimme extra, typ. Elbilar var bara för lite udda typer som mig som hade hur mycket tid som helst. Men riktiga affärsmän har bråttom och kan inte tramsas med att slösa bort en halvtimme hit och dit.
Nåja, jag kände att det inte var någon idé att ge sig in i den diskussionen. Byter man bort sin elbil mot en fossilbil är man bortom all räddning i mina ögon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare

Inlägg av Bjelke »

Det lustiga är att jag numera tom tycker det är oerhört besvärande och omständigt att tanka en fossilare dom
få ggr jag numera blir tvungen att köra en sån, det är lixom ett jäkla meck att hålla på och tanka helt i "onödan"
(jämfört med elbilarna)...
Jag skulle i en debatt om att gå från elbilar till fossiler argumentera ganska kraftigt för hur urbota dumt det är och
räkna upp flera nackdelar, förutom bränslekostnaden så luktar det och går inte att tanka hemma osv.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare

Inlägg av mati »

Det enda jag sa var att jag skulle hellre än att byta tillbaka till bensinbil. Det finns nog ingenting som skulle få mig att köra fossilt igen. Dödshot kanske...kanske. Nej, jag tror inte ens det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare

Inlägg av Legato »

erbo73 skrev:
Hej på er!

Har hela livet varit fascinerad av ny teknik i allmänhet och ny teknik implementerad i bilar i synnerhet. Är dessutom en riktig car guy med förkärlek för brummande mångcylindriga bensinmotorer.
Har skrivit en del dumheter genom åren på detta forum om vikten av lååååång räckvidd. Tar härmed tillbaka det. Så jobbigt att vänta på laddning är det ju inte...

Köpte en BMW i3 BEV igår med stora batteriet i Uppsala. Hemfärden gick mot Mora (28 mil) . Laddade fullt i Gävle (Max) i samband med lunch som ändå skulle ätas nånstans. Kom ut till fulladdad bil med ca 20 mils räckvidd i 90 knyck. Bilen var precis som ni skrivit klar innan jag var det...

Stödladdade (mest för att testa) i Falun, Bjursås samt Rättvik. Inga konstigheter, bra fart på CCS-laddning och konstaterade att det är bra laddningsinfrastruktur i Dalarna!

I övrigt: härlig bil med bra prestanda och sedvanlig BMW-kvalitetskänsla. Ser fram emot en kommande i5, då kan Tesla få det svettigt!

Hälsningar,
Erik
Blir nyfiken, har du kört Tesla? i3 var via DriveNow min instegsport till elbilar, men för mig är Tesla i en helt annan klass. Har precis som dig en historia av fossilbilar med många cylindrar och faktiskt främst BMW, men personligen tycker jag inte i3 är särskilt imponerande sett till inredning och kvalitetskänsla. Dock en kul liten bil absolut!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare

Inlägg av Bjorn »

mati skrev:
Men riktiga affärsmän har bråttom och kan inte tramsas med att slösa bort en halvtimme hit och dit.
.. För de måste ju snabbt komma till sitt hotellrum så de får tid över att göra offerter och svara kunder på mail. Fast just denna affärsman kanske säljer Second-handsaker eller duschdraperiringar eller nåt sånt och ändå inte använder mail utan bara vill nå som många nya kunder som går under sin vakna tid.

Man kanske bara ska låta dem hållas. Det kommer nog att lösa sig ändå och om några år kommer de att räknas som unika. Då kommer det att kännas suspekt om en säljare dyker upp i ett sotlok (Mitt smeknamn på Diesel ICE).
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare

Inlägg av bonath »

Bjelke skrev:
Det lustiga är att jag numera tom tycker det är oerhört besvärande och omständigt att tanka en fossilare dom
få ggr jag numera blir tvungen att köra en sån, det är lixom ett jäkla meck att hålla på och tanka helt i "onödan"
(jämfört med elbilarna)...
Jag skulle i en debatt om att gå från elbilar till fossiler argumentera ganska kraftigt för hur urbota dumt det är och
räkna upp flera nackdelar, förutom bränslekostnaden så luktar det och går inte att tanka hemma osv.
Har precis varit och "tankat". Satte i sladden. :D
Passade på att ta med soporna när jag ändå gick ut.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare

Inlägg av Teslaspolen »

Bjorn skrev:
Då kommer det att kännas suspekt om en säljare dyker upp i ett sotlok (Mitt smeknamn på Diesel ICE).
Sotlok! :D Den snor jag.
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare

Inlägg av erbo73 »

Legato skrev:
erbo73 skrev:
Hej på er!

Har hela livet varit fascinerad av ny teknik i allmänhet och ny teknik implementerad i bilar i synnerhet. Är dessutom en riktig car guy med förkärlek för brummande mångcylindriga bensinmotorer.
Har skrivit en del dumheter genom åren på detta forum om vikten av lååååång räckvidd. Tar härmed tillbaka det. Så jobbigt att vänta på laddning är det ju inte...

Köpte en BMW i3 BEV igår med stora batteriet i Uppsala. Hemfärden gick mot Mora (28 mil) . Laddade fullt i Gävle (Max) i samband med lunch som ändå skulle ätas nånstans. Kom ut till fulladdad bil med ca 20 mils räckvidd i 90 knyck. Bilen var precis som ni skrivit klar innan jag var det...

Stödladdade (mest för att testa) i Falun, Bjursås samt Rättvik. Inga konstigheter, bra fart på CCS-laddning och konstaterade att det är bra laddningsinfrastruktur i Dalarna!

I övrigt: härlig bil med bra prestanda och sedvanlig BMW-kvalitetskänsla. Ser fram emot en kommande i5, då kan Tesla få det svettigt!

Hälsningar,
Erik
Blir nyfiken, har du kört Tesla? i3 var via DriveNow min instegsport till elbilar, men för mig är Tesla i en helt annan klass. Har precis som dig en historia av fossilbilar med många cylindrar och faktiskt främst BMW, men personligen tycker jag inte i3 är särskilt imponerande sett till inredning och kvalitetskänsla. Dock en kul liten bil absolut!
Absolut har jag det. Blev långtifrån imponerad av den totala upplevda kvaliteten på material och karosspassning för en bil som kostar kring miljonen jämfört med ICE-bilar i samma prisklass. Dollarkursen gör, enligt mig, att den lämnat det prishärad bilen egentligen (?) hör hemma i. Verkar ju sälja rätt bra ändå så det spelar kanske mindre roll. :)

Min i3 har suite-paketet med skinn vilket säkert gör sitt till för kvalitetskänslan. Den vanliga med grått tyg ser ju tyvärr bara för trist och påver ut invändigt.

Jaggas kommande elbil för att inte tala om Porsches e-mission blir säkerligen den nästa familjebilen. Rolig tid vi har framför oss hursomhelst!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare

Inlägg av Pontus »

Har en vän som gärna kör i3 genom drive now och tycker det är den bästa bilen där så den är säkert bra.
Men alla som har så bråttom ner på kontinenten varför åker dom bil överhuvud taget?
Man kan spara rätt många timmar på att flyga eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar