Ursäkt från nybliven elbilsägare
Moderator: Redaktion
Ursäkt från nybliven elbilsägare
Hej på er!
Har hela livet varit fascinerad av ny teknik i allmänhet och ny teknik implementerad i bilar i synnerhet. Är dessutom en riktig car guy med förkärlek för brummande mångcylindriga bensinmotorer.
Har skrivit en del dumheter genom åren på detta forum om vikten av lååååång räckvidd. Tar härmed tillbaka det. Så jobbigt att vänta på laddning är det ju inte...
Köpte en BMW i3 BEV igår med stora batteriet i Uppsala. Hemfärden gick mot Mora (28 mil) . Laddade fullt i Gävle (Max) i samband med lunch som ändå skulle ätas nånstans. Kom ut till fulladdad bil med ca 20 mils räckvidd i 90 knyck. Bilen var precis som ni skrivit klar innan jag var det...
Stödladdade (mest för att testa) i Falun, Bjursås samt Rättvik. Inga konstigheter, bra fart på CCS-laddning och konstaterade att det är bra laddningsinfrastruktur i Dalarna!
I övrigt: härlig bil med bra prestanda och sedvanlig BMW-kvalitetskänsla. Ser fram emot en kommande i5, då kan Tesla få det svettigt!
Hälsningar,
Erik
Har hela livet varit fascinerad av ny teknik i allmänhet och ny teknik implementerad i bilar i synnerhet. Är dessutom en riktig car guy med förkärlek för brummande mångcylindriga bensinmotorer.
Har skrivit en del dumheter genom åren på detta forum om vikten av lååååång räckvidd. Tar härmed tillbaka det. Så jobbigt att vänta på laddning är det ju inte...
Köpte en BMW i3 BEV igår med stora batteriet i Uppsala. Hemfärden gick mot Mora (28 mil) . Laddade fullt i Gävle (Max) i samband med lunch som ändå skulle ätas nånstans. Kom ut till fulladdad bil med ca 20 mils räckvidd i 90 knyck. Bilen var precis som ni skrivit klar innan jag var det...
Stödladdade (mest för att testa) i Falun, Bjursås samt Rättvik. Inga konstigheter, bra fart på CCS-laddning och konstaterade att det är bra laddningsinfrastruktur i Dalarna!
I övrigt: härlig bil med bra prestanda och sedvanlig BMW-kvalitetskänsla. Ser fram emot en kommande i5, då kan Tesla få det svettigt!
Hälsningar,
Erik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare
+1
Räckvidd är ju bra men inte så ofantligt avgörande som man kan tro innan man skaffat egen erfarenhet osv
Räckvidd är ju bra men inte så ofantligt avgörande som man kan tro innan man skaffat egen erfarenhet osv
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare
Nu gör vi vår första riktiga långresa på torsdag, så jag kan inte utvärdera räckviddsångesten ännu, men på resan Stockholm Alingsås som jag gjort otaliga gånger med diesel så kör vi 4.5h och rastar runt 2.5h med två småbarn. Om man bara kan tajma en alla raster till Arboga så är det ganska lugnt, i Jung behöver vi bara gå på toaletten för att klara oss i mål.
Som jag sagt förut, fanns det 100kW på rastplatser så skulle vi aldrig märka av att man behöver ladda, men detta är bara teori ännu.
Som jag sagt förut, fanns det 100kW på rastplatser så skulle vi aldrig märka av att man behöver ladda, men detta är bara teori ännu.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare
Man får rutin och lär sig att köra rätt. Jag tänker aldrig på laddning numera. Sist jag var i Göteborg laddade jag bara till 90% innan avfärd och resan blev dessutom lite längre än planerat. Dessutom var det en olycka på E20 som tvingade mig till ytterligare en omväg. Och så var det ösregn hela tiden. Jag litade på bilens räckviddsberäkning och kom till SuC i Jung med 3% batteri, dvs alldeles för mycket marginal.
För ett år sedan hade jag dött av räckviddsångest. Nu tänkte jag bara på att jag själv var minst lika hungrig som bilen.
För ett år sedan hade jag dött av räckviddsångest. Nu tänkte jag bara på att jag själv var minst lika hungrig som bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare
Välkommen, du nyfrälste!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare
Åker man med små barn kan jag förstå att man vill ha lite mer marginal samt även önskan om att anpassa laddning till rasterna. Så fler laddställen behövs. Åker man vuxna eller själv så är det ju i regel aldrig några problem att anpassa rasterna till där laddarna finns.
Det har ju förekommit inlägg här på forumet där någon inte kan tänka sig att stanna några extra halvtimmar på en resa genom hela Tyskland. I och för sig tramsinlägg som jag då valde att inte blanda mig i, men blev lite påmind nu när jag läser detta:
Om man ställer kravet på att kunna köra så långt utan stopp. Då borde tiden vara så viktig för en att man aldrig någonsin skulle göra något av följande:
- Läsa och skriva på forum. (Redan där är trollen diskkvalificerade.)
- Se en film, avsnitt eller youtubeklipp.
- Läsa nyheter på nån nätsida.
- Köra ett spel i mobil eller dator.
- Äta medans man inte kör. (Tror faktiskt tom. att nån hävdade att han aldrig ätit annat än under färd.)
- Läsa skriva inlägg på sociala media eller blogg.
- Läsa och svara på jobbmail (Det bästa är nog att inte ens ha ett jobb utan bara åka tor södra Tyskland så fort och många gånger som möjligt.)
- Vila / sova.
- Gå en promenad.
Och då menar jag att man verkligen aldrig någonsin, resa eller inte, gör något av ovanstående. Om man då och då ändå gör något av ovanstående är det saker man lätt kan göra medans man laddar. Och då är ju ingen tid spilld.
Ursäkta "ranten". Den är absolut inte riktad till dig, erbo73, tvärtom så var det din insikt som fick mig att minnas min åsikt om gamla forumtroll och elbilshatare som ändå inte lyssnar.
Jag själv förlorar alltså nästan ingen tid vid långresor och jag slipper lägga tid på att tanka i vardagen. Totalt sett så spar jag tid.
Lycka till med din i3.
Det har ju förekommit inlägg här på forumet där någon inte kan tänka sig att stanna några extra halvtimmar på en resa genom hela Tyskland. I och för sig tramsinlägg som jag då valde att inte blanda mig i, men blev lite påmind nu när jag läser detta:
Om man ställer kravet på att kunna köra så långt utan stopp. Då borde tiden vara så viktig för en att man aldrig någonsin skulle göra något av följande:
- Läsa och skriva på forum. (Redan där är trollen diskkvalificerade.)
- Se en film, avsnitt eller youtubeklipp.
- Läsa nyheter på nån nätsida.
- Köra ett spel i mobil eller dator.
- Äta medans man inte kör. (Tror faktiskt tom. att nån hävdade att han aldrig ätit annat än under färd.)
- Läsa skriva inlägg på sociala media eller blogg.
- Läsa och svara på jobbmail (Det bästa är nog att inte ens ha ett jobb utan bara åka tor södra Tyskland så fort och många gånger som möjligt.)
- Vila / sova.
- Gå en promenad.
Och då menar jag att man verkligen aldrig någonsin, resa eller inte, gör något av ovanstående. Om man då och då ändå gör något av ovanstående är det saker man lätt kan göra medans man laddar. Och då är ju ingen tid spilld.
Ursäkta "ranten". Den är absolut inte riktad till dig, erbo73, tvärtom så var det din insikt som fick mig att minnas min åsikt om gamla forumtroll och elbilshatare som ändå inte lyssnar.
Jag själv förlorar alltså nästan ingen tid vid långresor och jag slipper lägga tid på att tanka i vardagen. Totalt sett så spar jag tid.
Lycka till med din i3.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare
Välkommen och kul att du kommit på bättre tankar
Jag tycker man ser det där så ofta. Senast idag såg jag någon som skrev på Facebook, något i stil med "innan elbilar klarar 100 mil på en laddning är de inte ett realistiskt alternativ". Det är svårt att förklara för någon som tänker så grundläggande fel varför det är fel. Jag försöker påpeka att den enda gången du öht behöver 100 mils räckvidd är när du tänker köra 100 mil i sträck utan att stanna, men det verkar inte bita.
Jag tycker man ser det där så ofta. Senast idag såg jag någon som skrev på Facebook, något i stil med "innan elbilar klarar 100 mil på en laddning är de inte ett realistiskt alternativ". Det är svårt att förklara för någon som tänker så grundläggande fel varför det är fel. Jag försöker påpeka att den enda gången du öht behöver 100 mils räckvidd är när du tänker köra 100 mil i sträck utan att stanna, men det verkar inte bita.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare
Jag förde den diskussionen häromdagen med en kund. Eller egentligen diskuterade jag ingenting med honom för han hade ju rätt och jag hade fel. Host...host
Han kände nån som hade precis bytt bort sin Tesla mot en Porsche (tror jag det var) eftersom han inte klarade av att köra från Stockholm till Skåne med Teslan. Han förklarade för mig att det inte gick att köra hela sträckan utan att ladda på vägen, och det var naturligtvis helt oacceptabelt. Det tog ju minst en halvtimme extra, typ. Elbilar var bara för lite udda typer som mig som hade hur mycket tid som helst. Men riktiga affärsmän har bråttom och kan inte tramsas med att slösa bort en halvtimme hit och dit.
Nåja, jag kände att det inte var någon idé att ge sig in i den diskussionen. Byter man bort sin elbil mot en fossilbil är man bortom all räddning i mina ögon.
Han kände nån som hade precis bytt bort sin Tesla mot en Porsche (tror jag det var) eftersom han inte klarade av att köra från Stockholm till Skåne med Teslan. Han förklarade för mig att det inte gick att köra hela sträckan utan att ladda på vägen, och det var naturligtvis helt oacceptabelt. Det tog ju minst en halvtimme extra, typ. Elbilar var bara för lite udda typer som mig som hade hur mycket tid som helst. Men riktiga affärsmän har bråttom och kan inte tramsas med att slösa bort en halvtimme hit och dit.
Nåja, jag kände att det inte var någon idé att ge sig in i den diskussionen. Byter man bort sin elbil mot en fossilbil är man bortom all räddning i mina ögon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare
Det lustiga är att jag numera tom tycker det är oerhört besvärande och omständigt att tanka en fossilare dom
få ggr jag numera blir tvungen att köra en sån, det är lixom ett jäkla meck att hålla på och tanka helt i "onödan"
(jämfört med elbilarna)...
Jag skulle i en debatt om att gå från elbilar till fossiler argumentera ganska kraftigt för hur urbota dumt det är och
räkna upp flera nackdelar, förutom bränslekostnaden så luktar det och går inte att tanka hemma osv.
få ggr jag numera blir tvungen att köra en sån, det är lixom ett jäkla meck att hålla på och tanka helt i "onödan"
(jämfört med elbilarna)...
Jag skulle i en debatt om att gå från elbilar till fossiler argumentera ganska kraftigt för hur urbota dumt det är och
räkna upp flera nackdelar, förutom bränslekostnaden så luktar det och går inte att tanka hemma osv.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare
Det enda jag sa var att jag skulle hellre gå än att byta tillbaka till bensinbil. Det finns nog ingenting som skulle få mig att köra fossilt igen. Dödshot kanske...kanske. Nej, jag tror inte ens det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare
Blir nyfiken, har du kört Tesla? i3 var via DriveNow min instegsport till elbilar, men för mig är Tesla i en helt annan klass. Har precis som dig en historia av fossilbilar med många cylindrar och faktiskt främst BMW, men personligen tycker jag inte i3 är särskilt imponerande sett till inredning och kvalitetskänsla. Dock en kul liten bil absolut!erbo73 skrev:Hej på er!
Har hela livet varit fascinerad av ny teknik i allmänhet och ny teknik implementerad i bilar i synnerhet. Är dessutom en riktig car guy med förkärlek för brummande mångcylindriga bensinmotorer.
Har skrivit en del dumheter genom åren på detta forum om vikten av lååååång räckvidd. Tar härmed tillbaka det. Så jobbigt att vänta på laddning är det ju inte...
Köpte en BMW i3 BEV igår med stora batteriet i Uppsala. Hemfärden gick mot Mora (28 mil) . Laddade fullt i Gävle (Max) i samband med lunch som ändå skulle ätas nånstans. Kom ut till fulladdad bil med ca 20 mils räckvidd i 90 knyck. Bilen var precis som ni skrivit klar innan jag var det...
Stödladdade (mest för att testa) i Falun, Bjursås samt Rättvik. Inga konstigheter, bra fart på CCS-laddning och konstaterade att det är bra laddningsinfrastruktur i Dalarna!
I övrigt: härlig bil med bra prestanda och sedvanlig BMW-kvalitetskänsla. Ser fram emot en kommande i5, då kan Tesla få det svettigt!
Hälsningar,
Erik
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare
.. För de måste ju snabbt komma till sitt hotellrum så de får tid över att göra offerter och svara kunder på mail. Fast just denna affärsman kanske säljer Second-handsaker eller duschdraperiringar eller nåt sånt och ändå inte använder mail utan bara vill nå som många nya kunder som går under sin vakna tid.mati skrev:Men riktiga affärsmän har bråttom och kan inte tramsas med att slösa bort en halvtimme hit och dit.
Man kanske bara ska låta dem hållas. Det kommer nog att lösa sig ändå och om några år kommer de att räknas som unika. Då kommer det att kännas suspekt om en säljare dyker upp i ett sotlok (Mitt smeknamn på Diesel ICE).
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare
Har precis varit och "tankat". Satte i sladden.Bjelke skrev:Det lustiga är att jag numera tom tycker det är oerhört besvärande och omständigt att tanka en fossilare dom
få ggr jag numera blir tvungen att köra en sån, det är lixom ett jäkla meck att hålla på och tanka helt i "onödan"
(jämfört med elbilarna)...
Jag skulle i en debatt om att gå från elbilar till fossiler argumentera ganska kraftigt för hur urbota dumt det är och
räkna upp flera nackdelar, förutom bränslekostnaden så luktar det och går inte att tanka hemma osv.
Passade på att ta med soporna när jag ändå gick ut.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare
Sotlok! Den snor jag.Bjorn skrev:Då kommer det att kännas suspekt om en säljare dyker upp i ett sotlok (Mitt smeknamn på Diesel ICE).
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare
Absolut har jag det. Blev långtifrån imponerad av den totala upplevda kvaliteten på material och karosspassning för en bil som kostar kring miljonen jämfört med ICE-bilar i samma prisklass. Dollarkursen gör, enligt mig, att den lämnat det prishärad bilen egentligen (?) hör hemma i. Verkar ju sälja rätt bra ändå så det spelar kanske mindre roll.Legato skrev:Blir nyfiken, har du kört Tesla? i3 var via DriveNow min instegsport till elbilar, men för mig är Tesla i en helt annan klass. Har precis som dig en historia av fossilbilar med många cylindrar och faktiskt främst BMW, men personligen tycker jag inte i3 är särskilt imponerande sett till inredning och kvalitetskänsla. Dock en kul liten bil absolut!erbo73 skrev:Hej på er!
Har hela livet varit fascinerad av ny teknik i allmänhet och ny teknik implementerad i bilar i synnerhet. Är dessutom en riktig car guy med förkärlek för brummande mångcylindriga bensinmotorer.
Har skrivit en del dumheter genom åren på detta forum om vikten av lååååång räckvidd. Tar härmed tillbaka det. Så jobbigt att vänta på laddning är det ju inte...
Köpte en BMW i3 BEV igår med stora batteriet i Uppsala. Hemfärden gick mot Mora (28 mil) . Laddade fullt i Gävle (Max) i samband med lunch som ändå skulle ätas nånstans. Kom ut till fulladdad bil med ca 20 mils räckvidd i 90 knyck. Bilen var precis som ni skrivit klar innan jag var det...
Stödladdade (mest för att testa) i Falun, Bjursås samt Rättvik. Inga konstigheter, bra fart på CCS-laddning och konstaterade att det är bra laddningsinfrastruktur i Dalarna!
I övrigt: härlig bil med bra prestanda och sedvanlig BMW-kvalitetskänsla. Ser fram emot en kommande i5, då kan Tesla få det svettigt!
Hälsningar,
Erik
Min i3 har suite-paketet med skinn vilket säkert gör sitt till för kvalitetskänslan. Den vanliga med grått tyg ser ju tyvärr bara för trist och påver ut invändigt.
Jaggas kommande elbil för att inte tala om Porsches e-mission blir säkerligen den nästa familjebilen. Rolig tid vi har framför oss hursomhelst!
Re: Ursäkt från nybliven elbilsägare
Har en vän som gärna kör i3 genom drive now och tycker det är den bästa bilen där så den är säkert bra.
Men alla som har så bråttom ner på kontinenten varför åker dom bil överhuvud taget?
Man kan spara rätt många timmar på att flyga eller?
Men alla som har så bråttom ner på kontinenten varför åker dom bil överhuvud taget?
Man kan spara rätt många timmar på att flyga eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.