ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TAndersson
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 sep 2014 10:10
Ort: Trollhättan

ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av TAndersson »

MC Konsult i Lidköping är sedan januari i år ny återförsäljare av ZERO i Sverige. Dom har både SR och DSR som demohoj och vi lånade hem en 2017 DSR ZF 13.0 några dagar för att testa. Vilken motorcykel!
Det finns 3 körlägen, Eco för stadskörning, Sport för favoritvägen och Custom där man med en app och blåtand ställer in egen nivå på effekt, regenerering osv. I Sportmode eller Custom ställd i max är den helt galet snabb, 0-100 på lite drygt 3 sek. Hur kul som helst på kurvig asfaltväg samtidigt som den är fantastiskt smidig i stan.

ZERO känns rejält välbyggd och är mycket bekväm att köra, förutom att man slipper avgaslukten så är det helt vibrationsfritt också! Inga problem att skjutsa på vilket heller inte ökade förbrukningen nämnvärt. Min fru som är 167 cm provkörde och blev stormförtjust. Jag hörde hennes skratt under hjälmen när hon ljudlöst gled iväg! Hon kom tillbaka närmast chockad över hur snabb den var i Sportmode…

Räckvidden är väldigt beroende på farten. Vid stadskörning fick jag ut bortåt 30 mil (0,35 kWh/mil), vid blandad körning fick jag ca 21 mil (0,52 kWh/mil) och landsväg 70-110 km/h ca 16 mil.
Laddningen tar ca 8,5 h med 240V och det går även att eftermontera ”Charge Tank” så man kan ladda med Type-2 på ca 3 h.


http://www.mckonsult.se/zero/
http://www.zeromotorcycles.com
IMG_1942.JPG
Model 3 Performance -20
Cybertruck AWD Reserverad
Model 3 Long Range -19
Model S 85D -15

Renault Zoe -16
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av AGCF »

Häftigt!
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Tars »

Nice!!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av chpaulin »

Sjukt coola, nästan så man blir sugen på ett MC-kort så man får chansen att köra :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Johnalm »

chpaulin skrev:
Sjukt coola, nästan så man blir sugen på ett MC-kort så man får chansen att köra :D
+1 8-)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Jojo »

Jag hoppas bara att de finns med snabbladdning också någon gång. Än så länge måste min gamla BMW duga... :?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Legato »

Intressant att de är så snåla. Har alltid förundrats över att vanliga mc drar så mycket soppa, en sporthoj drar ju lika mkt soppa som en småbil. Dessa verkar ju bara dra 15-25% av vad en Tesla drar. Coolt!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Gustafsson »

Behövs mer än typ2 för att jag ska bli riktigt intresserad. En ccs eller Chademo skulle nog resultera i ett allvarligt övervägande.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av bylund »

Förr hade de chademo som tillval. Men de kan ju ändå inte ladda så snabbt på dem p g a batteriets litenhet. På ett 6,5-kWh batteri är ju 10 kW lika snabbt som 100 kW på ett 65 kWh-batteri.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Gustafsson »

bylund skrev:
Förr hade de chademo som tillval. Men de kan ju ändå inte ladda så snabbt på dem p g a batteriets litenhet. På ett 6,5-kWh batteri är ju 10 kW lika snabbt som 100 kW på ett 65 kWh-batteri.
Man borde kunna ladda 80-90 % på 30-40 min åtminstone på existerande laddstationer såsom Clevers. Då skulle hojarna fungera för touring och bli ett seriöst alternativ. Mina "gamlingar" går ca 25 mil å sen är det dags för tank å glasspaus. Kan tänka mig en varmkorv också, men inte flera timmars laddning...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av bylund »

Gustafsson skrev:
bylund skrev:
Förr hade de chademo som tillval. Men de kan ju ändå inte ladda så snabbt på dem p g a batteriets litenhet. På ett 6,5-kWh batteri är ju 10 kW lika snabbt som 100 kW på ett 65 kWh-batteri.
Man borde kunna ladda 80-90 % på 30-40 min åtminstone på existerande laddstationer såsom Clevers. Då skulle hojarna fungera för touring och bli ett seriöst alternativ. Mina "gamlingar" går ca 25 mil å sen är det dags för tank å glasspaus. Kan tänka mig en varmkorv också, men inte flera timmars laddning...
Laddaren verkar inte klara mer än max 7,8 kW som mest (om man köper någon form av extern extraladdare), och bara 3,8 kW på typ 1. Och det duger ju inte på långresa, men för kortare turer och pendling verkar den grym.

Förvisso beskriver detta dokument 2016 års modell, kanske det har ändrats:
http://media.zeromotorcycles.com/resour ... -Guide.pdf
Jag har inte hittat någon bättre info än så.

Hmm, jag sålde fossilmotorcykeln förra veckan och tänkte att jag skulle vara utan mc ett tag. Nu blir jag ju lite sugen...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Gustafsson skrev:
bylund skrev:
Förr hade de chademo som tillval. Men de kan ju ändå inte ladda så snabbt på dem p g a batteriets litenhet. På ett 6,5-kWh batteri är ju 10 kW lika snabbt som 100 kW på ett 65 kWh-batteri.
Man borde kunna ladda 80-90 % på 30-40 min åtminstone på existerande laddstationer såsom Clevers. Då skulle hojarna fungera för touring och bli ett seriöst alternativ. Mina "gamlingar" går ca 25 mil å sen är det dags för tank å glasspaus. Kan tänka mig en varmkorv också, men inte flera timmars laddning...
Laddaren verkar inte klara mer än max 7,8 kW som mest (om man köper någon form av extern extraladdare), och bara 3,8 kW på typ 1. Och det duger ju inte på långresa, men för kortare turer och pendling verkar den grym.

Förvisso beskriver detta dokument 2016 års modell, kanske det har ändrats:
http://media.zeromotorcycles.com/resour ... -Guide.pdf
Jag har inte hittat någon bättre info än så.

Hmm, jag sålde fossilmotorcykeln förra veckan och tänkte att jag skulle vara utan mc ett tag. Nu blir jag ju lite sugen...
Har oxo vart utan hoj ett tag nu och dom här har man ju haft ögonen på ett tag ;)
Vad kostar dom i Sverige eg.?
När jag hade min senaste så åkte jag mycket sällan längre än vad en tank räckte till, sen orkade jag inte mer (körde som en tok på en Fireblade och då blir man lite trött ganska snart haha)
så den här räckvidden skulle nog funka till snudd på 100% i mitt fall :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Bod »

Kul att den börjar säljas även här nu. Jag pendlar varje dag till jobbet, mars-november, med MC och vill ha en elektrisk MC. Har tittat på Zero länge. Varit klart frusterad av att veta att den säljs i Norge, Danmark och Finland men inte i Sverige. Lidköping är dock för långt bort. Inte pga räckviddsproblem utan om det strular på något sätt. 35 mil för att åtgärda ett fel är lite långt för mig som är bortskämd med att ha allt nära.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Nusse
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 apr 2014 18:40
Ort: Kumla

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Nusse »

http://www.mckonsult.se/zero/

"Prislista Zero motorcycles 2017

FX ZF6.5 129 900:-
FXS ZF6.5 129 900:-
S ZF6.5 134 900:-
S ZF13.0 169 900:-
SR ZF13.0 194 900:-
DS ZF6.5 134 900:-
DS ZF13.0 169 900:-
DSR ZF13.0 194 900:-

S är Zeros Streetfighter med en räckvidd på upp till 32 mil
SR är R-versionen av S, eller Zeros Hot rod med löjligt bra acceleration
DS är on/offroad-versionen där DS står för Dual Sport – för grus och asfalt
DSR är R-versionen av Dual Sport för maximala äventyr
FX är den gatregistrerade cross-versionen som funkar lika bra på bana som i trafik
FXS är supermotard-modellen för ljudlöst bus på asfalt"
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av lem »

Det är en VÄLDIGT liten hoj. Frugan tyckte det såg ut "som en vuxen på en ponny" när jag satt på den.

Kört ca 30 mil. Häftigt att köra tyst!

Likt Teslan är den "för dyr".
L
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
El Toys
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 mar 2017 08:44

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av El Toys »

Kolla också in Energica mc.
Riktigt snygga italienska hojar.

http://www.e-mcsweden.se/
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Bod »

Har tittat på den men har för mig att den är svindyr. Har också tittat på BMW C Evolution, men den tas inte in i Sverige. Ang att Zeron är liten, är bara positivt. Är kort och har svårt att nå ner på de flesta hojar.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Lophornis »

Känns skönt i hjärtat att motorcyklar börjar elektrifieras. Hoppas crossar, jordbruksmaskiner och båtar kommer snart.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Gustafsson »

El Toys skrev:
Kolla också in Energica mc.
Riktigt snygga italienska hojar.

http://www.e-mcsweden.se/
Verkar gå att snabbladda med DC som option.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Jojo »

Gustafsson skrev:
El Toys skrev:
Kolla också in Energica mc.
Riktigt snygga italienska hojar.

http://www.e-mcsweden.se/
Verkar gå att snabbladda med DC som option.
Det är en jättestor fördel! Ska genast titta på dessa hojar!
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av jonas »

lem skrev:
Det är en VÄLDIGT liten hoj. Frugan tyckte det såg ut "som en vuxen på en ponny" när jag satt på den.

Kört ca 30 mil. Häftigt att köra tyst!

Likt Teslan är den "för dyr".
L
Ändå köper man Teslan ;-)
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av lem »

jonas skrev:
lem skrev:
Det är en VÄLDIGT liten hoj. Frugan tyckte det såg ut "som en vuxen på en ponny" när jag satt på den.

Kört ca 30 mil. Häftigt att köra tyst!

Likt Teslan är den "för dyr".
L
Ändå köper man Teslan ;-)
Inte nu längre. Nu efter dollarkursförändringar är det "ouppnåligt & sanslöst (för) dyr"
L
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Bod »

Det är inte bara i Lidköping man kan köpa en Zero. Även hos Mickes Motor i Växjö tar in dem. Mailade till både till MC-konsult i Lidköping och Mickes motor om möjligheten att köpa hos dem och serva i Stockholm.

Har fått två trevliga svar från Mickes Motor:
Jag förstår ditt problem, trist att du inte bor närmare. I dagsläget har vi ingen sådan kontakt norr om Stockholm, men det finns en Zero-auktoriserad ÅF i Åbo i Finland och det vore konstigt om det inte kommer någon i Stockholm inom kort. Jag vet att Zero är aktiva och letar fler lämpliga återförsäljare med serviceverkstäder i Sverige där antalet ännu är få jämfört med många övriga länder i Europa:

Så jag tror att problemet kommer att lösa sig av sig själv i sinom tid, men jag skulle även vilja säga att det antagligen är ett mindre problem än du befarar. Zeros elhojar är i princip underhållsfria när det gäller motor, drivpaket, batterier och allt övrigt elektriskt. Det är egentligen bara däck, bromsar och fjädring som behöver ses till, och det kan du ju göra på vilken MC-verkstad som helst. Skulle du behöva hjälp med reservdelar kommer vi att ha slitdelarna hemma och kan snabbt leverera dem till dig eller din utvalda verkstad i Stockholm.


och vidare när jag frågade om de hade något emot att jag la upp svaret här:
Hej, du får gärna lägg upp mitt svar och all övrig info om oss och Zero du önskar på Tesla-forumet. All sådan hjälp att nå ut är jättebra. Det var för övrigt genom att provköra en Tesla och jämföra den med ett gäng andra elfordon som fick mig att tända på alla cylindrar och inse att det var just Zero som har vad som krävs för att lyckas och vara en rolig elmotorcykel som jag själv vill ha och köra.
Den som svarat heter Petter.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Bjelke »

Bod skrev:
Det är inte bara i Lidköping man kan köpa en Zero. Även hos Mickes Motor i Växjö tar in dem. Mailade till både till MC-konsult i Lidköping och Mickes motor om möjligheten att köpa hos dem och serva i Stockholm.

Har fått två trevliga svar från Mickes Motor:
Jag förstår ditt problem, trist att du inte bor närmare. I dagsläget har vi ingen sådan kontakt norr om Stockholm, men det finns en Zero-auktoriserad ÅF i Åbo i Finland och det vore konstigt om det inte kommer någon i Stockholm inom kort. Jag vet att Zero är aktiva och letar fler lämpliga återförsäljare med serviceverkstäder i Sverige där antalet ännu är få jämfört med många övriga länder i Europa:

Så jag tror att problemet kommer att lösa sig av sig själv i sinom tid, men jag skulle även vilja säga att det antagligen är ett mindre problem än du befarar. Zeros elhojar är i princip underhållsfria när det gäller motor, drivpaket, batterier och allt övrigt elektriskt. Det är egentligen bara däck, bromsar och fjädring som behöver ses till, och det kan du ju göra på vilken MC-verkstad som helst. Skulle du behöva hjälp med reservdelar kommer vi att ha slitdelarna hemma och kan snabbt leverera dem till dig eller din utvalda verkstad i Stockholm.


och vidare när jag frågade om de hade något emot att jag la upp svaret här:
Hej, du får gärna lägg upp mitt svar och all övrig info om oss och Zero du önskar på Tesla-forumet. All sådan hjälp att nå ut är jättebra. Det var för övrigt genom att provköra en Tesla och jämföra den med ett gäng andra elfordon som fick mig att tända på alla cylindrar och inse att det var just Zero som har vad som krävs för att lyckas och vara en rolig elmotorcykel som jag själv vill ha och köra.
Den som svarat heter Petter.
+1! Mycket bra :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Vasp »

Är jäkla säker på att det finns nån motorcykel modell som har CCS. Tror att det var 20kw max. Läste om nån som åkte runt USA och laddade på CCS stationer. 20 kW på motorcykel borde ju vara jämförbart med 50kw för en bil då batteriet är mindre.
Skriv svar