ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av jonas »

lem skrev:
Det är en VÄLDIGT liten hoj. Frugan tyckte det såg ut "som en vuxen på en ponny" när jag satt på den.

Kört ca 30 mil. Häftigt att köra tyst!

Likt Teslan är den "för dyr".
L
Ändå köper man Teslan ;-)
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av lem »

jonas skrev:
lem skrev:
Det är en VÄLDIGT liten hoj. Frugan tyckte det såg ut "som en vuxen på en ponny" när jag satt på den.

Kört ca 30 mil. Häftigt att köra tyst!

Likt Teslan är den "för dyr".
L
Ändå köper man Teslan ;-)
Inte nu längre. Nu efter dollarkursförändringar är det "ouppnåligt & sanslöst (för) dyr"
L
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Bod »

Det är inte bara i Lidköping man kan köpa en Zero. Även hos Mickes Motor i Växjö tar in dem. Mailade till både till MC-konsult i Lidköping och Mickes motor om möjligheten att köpa hos dem och serva i Stockholm.

Har fått två trevliga svar från Mickes Motor:
Jag förstår ditt problem, trist att du inte bor närmare. I dagsläget har vi ingen sådan kontakt norr om Stockholm, men det finns en Zero-auktoriserad ÅF i Åbo i Finland och det vore konstigt om det inte kommer någon i Stockholm inom kort. Jag vet att Zero är aktiva och letar fler lämpliga återförsäljare med serviceverkstäder i Sverige där antalet ännu är få jämfört med många övriga länder i Europa:

Så jag tror att problemet kommer att lösa sig av sig själv i sinom tid, men jag skulle även vilja säga att det antagligen är ett mindre problem än du befarar. Zeros elhojar är i princip underhållsfria när det gäller motor, drivpaket, batterier och allt övrigt elektriskt. Det är egentligen bara däck, bromsar och fjädring som behöver ses till, och det kan du ju göra på vilken MC-verkstad som helst. Skulle du behöva hjälp med reservdelar kommer vi att ha slitdelarna hemma och kan snabbt leverera dem till dig eller din utvalda verkstad i Stockholm.


och vidare när jag frågade om de hade något emot att jag la upp svaret här:
Hej, du får gärna lägg upp mitt svar och all övrig info om oss och Zero du önskar på Tesla-forumet. All sådan hjälp att nå ut är jättebra. Det var för övrigt genom att provköra en Tesla och jämföra den med ett gäng andra elfordon som fick mig att tända på alla cylindrar och inse att det var just Zero som har vad som krävs för att lyckas och vara en rolig elmotorcykel som jag själv vill ha och köra.
Den som svarat heter Petter.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Bjelke »

Bod skrev:
Det är inte bara i Lidköping man kan köpa en Zero. Även hos Mickes Motor i Växjö tar in dem. Mailade till både till MC-konsult i Lidköping och Mickes motor om möjligheten att köpa hos dem och serva i Stockholm.

Har fått två trevliga svar från Mickes Motor:
Jag förstår ditt problem, trist att du inte bor närmare. I dagsläget har vi ingen sådan kontakt norr om Stockholm, men det finns en Zero-auktoriserad ÅF i Åbo i Finland och det vore konstigt om det inte kommer någon i Stockholm inom kort. Jag vet att Zero är aktiva och letar fler lämpliga återförsäljare med serviceverkstäder i Sverige där antalet ännu är få jämfört med många övriga länder i Europa:

Så jag tror att problemet kommer att lösa sig av sig själv i sinom tid, men jag skulle även vilja säga att det antagligen är ett mindre problem än du befarar. Zeros elhojar är i princip underhållsfria när det gäller motor, drivpaket, batterier och allt övrigt elektriskt. Det är egentligen bara däck, bromsar och fjädring som behöver ses till, och det kan du ju göra på vilken MC-verkstad som helst. Skulle du behöva hjälp med reservdelar kommer vi att ha slitdelarna hemma och kan snabbt leverera dem till dig eller din utvalda verkstad i Stockholm.


och vidare när jag frågade om de hade något emot att jag la upp svaret här:
Hej, du får gärna lägg upp mitt svar och all övrig info om oss och Zero du önskar på Tesla-forumet. All sådan hjälp att nå ut är jättebra. Det var för övrigt genom att provköra en Tesla och jämföra den med ett gäng andra elfordon som fick mig att tända på alla cylindrar och inse att det var just Zero som har vad som krävs för att lyckas och vara en rolig elmotorcykel som jag själv vill ha och köra.
Den som svarat heter Petter.
+1! Mycket bra :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Vasp »

Är jäkla säker på att det finns nån motorcykel modell som har CCS. Tror att det var 20kw max. Läste om nån som åkte runt USA och laddade på CCS stationer. 20 kW på motorcykel borde ju vara jämförbart med 50kw för en bil då batteriet är mindre.
Zero
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 apr 2017 17:50

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Zero »

Är det en sån här snabbladdare du eftersöker?
Bild
LEVEL 2
The Charge Tank works with the rapidly expanding network of Level 2 public and home charging stations using the popular J1772 standard. The Charge Tank is a dealer-installed option available on 2015 and later Zero S, Zero SR, Zero DS and Zero DSR models.
http://www.zeromotorcycles.com/charging/
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av vigge50 »

Zero skrev:
Är det en sån här snabbladdare du eftersöker?
Bild
LEVEL 2
The Charge Tank works with the rapidly expanding network of Level 2 public and home charging stations using the popular J1772 standard. The Charge Tank is a dealer-installed option available on 2015 and later Zero S, Zero SR, Zero DS and Zero DSR models.
http://www.zeromotorcycles.com/charging/
De är en laddkontakt som endast används i USA så det säger inte mycket för oss.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av bylund »

vigge50 skrev:
Zero skrev:
Är det en sån här snabbladdare du eftersöker?
Bild
LEVEL 2
The Charge Tank works with the rapidly expanding network of Level 2 public and home charging stations using the popular J1772 standard. The Charge Tank is a dealer-installed option available on 2015 and later Zero S, Zero SR, Zero DS and Zero DSR models.
http://www.zeromotorcycles.com/charging/
De är en laddkontakt som endast används i USA så det säger inte mycket för oss.
Det är väl en typ 1-kontakt? Så endast i USA är väl att ta i. Den kommer med en typ 2-typ 1-kabel vad jag förstår. Men snabbladdare är det näppeligen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
Intressant att de är så snåla. Har alltid förundrats över att vanliga mc drar så mycket soppa, en sporthoj drar ju lika mkt soppa som en småbil. Dessa verkar ju bara dra 15-25% av vad en Tesla drar. Coolt!
Nja. Det handlar mest om hastighet. MC är betydligt lättare än bilar, men har betydligt sämre aerodynamik.
Dvs de är väldigt effektiva vid låg hastighet och mycke start stopp, men vid motorvägsfart är en vanlig bil ofta snålare.

En Tesla kommer ungefär lika långt i stan som på lands/motorväg. En Zero MC kommer kanske hälften så långt på lands/motorväg jämfört med stadstrafik.

Själv tycker jag att Tesla borde köpa Zero. Fixa så de kan använda Superchargers, vips så har de en enorm potentiell kundbas...
Jag hade köpt en direkt.

PS. Hyrde en elskoter i Kambodja förra vintern. Otroligt behagligt att glida fram ljudlöst.

Sent from my iPhone using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Legato skrev:
Intressant att de är så snåla. Har alltid förundrats över att vanliga mc drar så mycket soppa, en sporthoj drar ju lika mkt soppa som en småbil. Dessa verkar ju bara dra 15-25% av vad en Tesla drar. Coolt!
Nja. Det handlar mest om hastighet. MC är betydligt lättare än bilar, men har betydligt sämre aerodynamik.
Dvs de är väldigt effektiva vid låg hastighet och mycke start stopp, men vid motorvägsfart är en vanlig bil ofta snålare.

En Tesla kommer ungefär lika långt i stan som på lands/motorväg. En Zero MC kommer kanske hälften så långt på lands/motorväg jämfört med stadstrafik.

Själv tycker jag att Tesla borde köpa Zero. Fixa så de kan använda Superchargers, vips så har de en enorm potentiell kundbas...
Jag hade köpt en direkt.

PS. Hyrde en elskoter i Kambodja förra vintern. Otroligt behagligt att glida fram ljudlöst.

Sent from my iPhone using Tapatalk
I originalinlägget här står det att den drog under 0,7 kWh/mil i " landsvägsfart 70-110". Det är ungefär en fjärdedel av vad min X slurpar i sig... Visst det beror ju extremt mkt på om snittet är ca 100 eller ca 80 men om siffran stämmer så är det ju inte ens i närheten av vad en bil drar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TAndersson
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 sep 2014 10:10
Ort: Trollhättan

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av TAndersson »

Snittet var nog runt 85-90. Hastighet och ev. motvind har stor betydelse på räckvidden. MC Konsult nämnde runt 11-12 mils räckvidd i 110 km/h konstant vilket verkar rimligt.

ZERO uppger för DSR ZF 13.0 (11.4 kWh Nominal capacity):
City 237 km (48 Wh/km)
Highway, 89 km/h 142 km (80 Wh/km)
>>Combined 177 km (64 Wh/km)
Highway, 113 km/h 113 km (101 Wh/km)
>>Combined 153 km (75 Wh/km)
Range (new EU std) 129 km (88 Wh/km)

http://www.zeromotorcycles.com/eu/zero- ... ?model=dsr
Model 3 Performance -20
Cybertruck AWD Reserverad
Model 3 Long Range -19
Model S 85D -15

Renault Zoe -16
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Cay »

Jag är sugen på att gå "all-in" på elfordon och -maskiner (Automower, check!) och byta ut min BMW GSA mot en Zero eller liknande. Finns någon på forumet som redan gjort detta och vill dela med sig av erfarenheter?
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av lem »

Jag har funderat (lånat zero några ggr):
- liten mc utan bra packväskor (jag har en K75GS, hade K12GT också)
- för dyr
- oklart hur hårt batterier körs (livslängd)
- funkar ej vintertid? (K75GS har T63 nabbdäck m dubb på vintern)
- ej vindruta

Jag blir galen på trafiksituationen i Sthlm så mc är perfekt!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Cay »

Min tveksamhet kretsar kring laddtiden. Nu verkar den kunna "snabbladdas" på 2-3h efter 15mils räckvidd på 100-väg, vilket naturligtvis är helt ointressant för en touringhoj.

Ljudet då, du som kör i Sthlm, är du inte rädd för att bli helt osynlig för trafikanterna när du inte hörs?
Zero
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 apr 2017 17:50

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Zero »

Kanske kan Elhojsbloggen ge lite guidning om hur det är att ha och köra Zeros elmotorcyklar? Du hittar den på:

http://elmotorcykel.frejfaxe.se

Inlägg om hur det är att köra "ljudlöst" är på väg. Tack för tipset!
OBS, bloggen är under uppbyggnad och dina synpunkter och kommentarer tas därför tacksamt emot.

Mvh Petter och Zero-teamet på Mickes Motor i Växjö
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Bod »

Trevlig blogg :)

Har jag tur och vädret tillåter, kanska jag kan åka förbi och titta på en Zero 28 oktober. Då är jag nämligen i Kosta.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Zero
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 apr 2017 17:50

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Zero »

Även om Zero Motorcycles är det märke vi säljer på Mickes Motor vill vi gärna uppmärksamma hojintresserade Tesla-ägare om elmotorcykeln Energicas snabbladdningsmöjligheter, vilket efterfrågats tidigare i denna tråd:
http://elmotorcykel.frejfaxe.se/finbeso ... langturer/
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av snowtroll »

TomSo skrev:
MC Konsult i Lidköping är sedan januari i år ny återförsäljare av ZERO i Sverige. Dom har både SR och...

http://www.mckonsult.se/zero/
http://www.zeromotorcycles.com
Wow, cool.

Jag har sett en del recensioner där el enduro hojar knäpper fosilarna på fingrarna i så att säga rättvisa dueller med etapp tids jämförelser :mrgreen:
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Zero
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 apr 2017 17:50

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Zero »

Nu finns recensioner av Zeros elmotorcyklar på elhojsbloggen:
Zero DSR (och DS):
http://elmotorcykel.frejfaxe.se/recensi ... -att-kora/
Zero FX (och FXS):
http://elmotorcykel.frejfaxe.se/recensi ... -att-kora/
Zero SR (och S):
http://elmotorcykel.frejfaxe.se/recensi ... -att-kora/

Mvh Petter och Zero-teamet på Mickes Motor i Växjö
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av jonas »

Nu verkar det finnas 2018 av Zero motorcyklar. Nu med snabbare laddning 6kW, 3-fas? något större batteri, och lite mer optimerad motor på högre varvtal. trådlös uppdatering ala Tesla fast via appen då.
http://elmotorcykel.frejfaxe.se/zero-20 ... bladdning/
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av 12man »

Idag fick se via en blocket annons


Bergshamra solna
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av bylund »

12man skrev:
Idag fick se via en blocket annons


Bergshamra solna
Tack för den! Jag gräver fram mc-stället och åker dit!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Bjelke »

Fubbigt!! Jag hade oxo velat prova ju...
Fråga om dom ska till Bollnäs oxå ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av bylund »

Det var ingen turné, bara en utflykt till Stockholm för deras del.

Roliga motorcyklar att köra. Inte så bra för passagerare dock. Men jag skulle absolut vilja ha en sådan för regionala sommarresor.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: ZERO Motorcycles på MC Konsult i Lidköping

Inlägg av Bod »

Skit, hoppas dom kommer hit igen.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Skriv svar