Långkörning (semester) med elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Liebhaber
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 apr 2017 11:51

Långkörning (semester) med elbil

Inlägg av Liebhaber »

Ville bara meddela att vi nu har kört 418,2 mil på semester Oslo-Mannheim-Paris-Oslo, det var helt och fullt möjligt med elbil - en Renault Zoe R90 ZE400. En njutning :) :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Långkörning (semester) med elbil

Inlägg av mati »

Riktigt kul att höra. Vad hade ni för snittförbrukning och hur långt kunde ni köra mellan laddningarna?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Liebhaber
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 apr 2017 11:51

Re: Långkörning (semester) med elbil

Inlägg av Liebhaber »

Snittförbrukningen blev 14,1 kW/100 km, avstånden mellan laddningarna var mycket olika men mellan 15-26 mil. Dagsetapper mellan 30-60 mil :) Kostnad för el blev ca 31 euro. Fördelen med Zoe är att många gratisladdare har just 22 kW-laddning. Egentligen kan man nog köra runt hela västeuropa på semester utan någon kostnad för ström alls.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Långkörning (semester) med elbil

Inlägg av apkungen »

Kul. Men inte speciellt kul med R versionen. Hade kunnat tänka mig att göra detsamma med q versionen dock. Synd att den inte finns i Sverige.

Vilken hastighet är optimal att köra för att man inklusive laddning ska komma framåt så fort som möjligt? 80km/h?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Långkörning (semester) med elbil

Inlägg av HelectriC »

Har du en uppskattning hur lång tid ni la totalt på att ladda?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Liebhaber
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 apr 2017 11:51

Re: Långkörning (semester) med elbil

Inlägg av Liebhaber »

Jag hade en Q210 tidigare och har nu lagt märke till att laddhastigheten när batteriet är ganska tomt blir kortare än befarat! Från 12% till 90% på ca 1 timme och 40 minuter. Under den tiden så gör man ju något trevligt som äter lunch och shoppar! Med destinationsladdning över natt och ett längre stopp så kommer man uppåt 40-50 mil och med ytterligare ett kort stopp minst 10 mil till. På vår semester stressar vi inte utan undviker motorvägar/autobahn/autoroute, detta medför en hastighet som ligger kring optimal hastighet 80 kmh. Jag håller på att planera en resebeskrivning just nu och där redovisas det mesta :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Långkörning (semester) med elbil

Inlägg av Bjelke »

Ser fram mot den resebeskrivningen! lite trevligt som kontrast mot alla resor med Teslor som inte känns lika "utmanande" sas ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Långkörning (semester) med elbil

Inlägg av Mats »

apkungen skrev:
Kul. Men inte speciellt kul med R versionen. Hade kunnat tänka mig att göra detsamma med q versionen dock. Synd att den inte finns i Sverige.
Vad menar du med R och Q versionen? Hittar ingen info på hemsidan om dessa versioner...
UPDATE: Jag hittade vad du menade nu, det handlar alltså om snabbladdningsmöjlighet :) i Q-versionen
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Liebhaber
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 apr 2017 11:51

Re: Långkörning (semester) med elbil

Inlägg av Liebhaber »

Ja, det finns flera versioner av Zoe, Q210 med 43 kW AC-laddning och R240, R90 med 22 kW AC-laddning. Det finns även en Q90 med 43 kW-laddning. Men de flesta gratisladdare ute i Europa är just 22 kW så det spelar inte så stor roll då om man vill åka billigt och inte stressar i alla fall. Kostnaden blev ca 300 kr för hela resan. Och den kunde ha varit helt gratis.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Långkörning (semester) med elbil

Inlägg av Arild »

Väldigt intressant att höra om långresa med Zoe och att laddning inte behöver bli svårt eller kostsamt.

Har du skrivit ihop någon reseberättelse eller kanske hur ni planerade laddningar?

Jag tycker det är svårt att hitta destinationsladdning under natten med en Tesla S70D. Hotellen pekar på ett eluttag och UMCn vägrar ladda, så Typ-2 har varit enda möjligheten och de uttagen ligger sällan längs vår väg.

Skriv gärna lite om hur du hittade 22kW uttagen.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Långkörning (semester) med elbil

Inlägg av Jerker »

22-kW-uttag finns på många parkeringar i småkommuner som är lite framåt. De är också oftast gratis. Det är bara att kolla på uppladdning.nu.

Jag kör t.ex. ibland Nyköping-Göteborg/Trollättan och jag klarar mig helt på 22 kW gratisladdare; det är inget större problem.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Långkörning (semester) med elbil

Inlägg av Toja »

Arild skrev:
Väldigt intressant att höra om långresa med Zoe och att laddning inte behöver bli svårt eller kostsamt.

Har du skrivit ihop någon reseberättelse eller kanske hur ni planerade laddningar?

Jag tycker det är svårt att hitta destinationsladdning under natten med en Tesla S70D. Hotellen pekar på ett eluttag och UMCn vägrar ladda, så Typ-2 har varit enda möjligheten och de uttagen ligger sällan längs vår väg.

Skriv gärna lite om hur du hittade 22kW uttagen.
Omdiskuterade kör i Sverige kan du kolla på uppladdning.nu
Om du behöver en Typ 2 kabel på långresa, så får du gärna låna min.
Jag har bara provanvänt den ien gång.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Långkörning (semester) med elbil

Inlägg av Arild »

Jerker skrev:
22-kW-uttag finns på många parkeringar i småkommuner som är lite framåt. De är också oftast gratis. Det är bara att kolla på uppladdning.nu.

Jag kör t.ex. ibland Nyköping-Göteborg/Trollättan och jag klarar mig helt på 22 kW gratisladdare; det är inget större problem.
Kan du nämna några platser på vägen där du brukar ladda?

Vilka avtal/kort brukar du använda?
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Långkörning (semester) med elbil

Inlägg av Arild »

Toja skrev:
Arild skrev:
Väldigt intressant att höra om långresa med Zoe och att laddning inte behöver bli svårt eller kostsamt.

Har du skrivit ihop någon reseberättelse eller kanske hur ni planerade laddningar?

Jag tycker det är svårt att hitta destinationsladdning under natten med en Tesla S70D. Hotellen pekar på ett eluttag och UMCn vägrar ladda, så Typ-2 har varit enda möjligheten och de uttagen ligger sällan längs vår väg.

Skriv gärna lite om hur du hittade 22kW uttagen.
Omdiskuterade kör i Sverige kan du kolla på uppladdning.nu
Om du behöver en Typ 2 kabel på långresa, så får du gärna låna min.
Jag har bara provanvänt den ien gång.
Typ2 köpte vi med bilen och har använt ofta, t ex i Sickla. Men inget hotell vi besökt har Typ2, enbart Schuko eller fransk kontakt med TT-jordning, som bilen inte accepterar. Jag ska testa UMCn igen nu mör vi återvänder till Sverige.

Vi var tvungna att förlita oss på SuC, Destination Charger och enstaka Typ-2 i Frankrike, där de fungerade.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Långkörning (semester) med elbil

Inlägg av Jerker »

Arild skrev:
Jerker skrev:
22-kW-uttag finns på många parkeringar i småkommuner som är lite framåt. De är också oftast gratis. Det är bara att kolla på uppladdning.nu.

Jag kör t.ex. ibland Nyköping-Göteborg/Trollättan och jag klarar mig helt på 22 kW gratisladdare; det är inget större problem.
Kan du nämna några platser på vägen där du brukar ladda?

Vilka avtal/kort brukar du använda?
Nyköping-Trollhättan:
Ödeshög, gratis 22 kW
Mullsjö, gratis 22 kW
Trollhättan olika gratis 22 kW.

Nyköping-Göteborg:
Ödeshög
Jönköping många olika laddare 22 kW, tidigare gratis, nu betal.
Ulricehamn, olika gratis 22 kW

Sen åker jag också ibland till Malmö. Efter Jönköping finns Värnamo med flera gratis 22 kW
Ljungby, flera olika gratis 22 kW
Sen finns det flera olika alternativ sista biten till Malmö.

Utöver dessa gratisladdare har jag hittills endast behövt använda Clever.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Långkörning (semester) med elbil

Inlägg av Bjelke »

Typ alla Scandic börjar få (eller har redan) typ 2-stolpar nu men det är Clevers och jag har inte
frågat om det är gratis med något kort i receptionen eller liknande för jag använder mitt eget kort...
Bollnäs har tex 4 helt nya stolpar med dubbla 22kW-uttag och jag testade nyss och dom ger verkligen 22kW också
(om man har dubbelladdare såklart) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Långkörning (semester) med elbil

Inlägg av Tars »

Bjelke skrev:
Typ alla Scandic börjar få (eller har redan) typ 2-stolpar nu men det är Clevers och jag har inte
frågat om det är gratis med något kort i receptionen eller liknande för jag använder mitt eget kort...
Bollnäs har tex 4 helt nya stolpar med dubbla 22kW-uttag och jag testade nyss och dom ger verkligen 22kW också
(om man har dubbelladdare såklart) :)
Dubbelldaddare är fina grejjer.
Nu när jag får min gamla tillbaka så känns det bra.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Långkörning (semester) med elbil

Inlägg av Gustafsson »

Arild skrev:
Toja skrev:
Arild skrev:
Väldigt intressant att höra om långresa med Zoe och att laddning inte behöver bli svårt eller kostsamt.

Har du skrivit ihop någon reseberättelse eller kanske hur ni planerade laddningar?

Jag tycker det är svårt att hitta destinationsladdning under natten med en Tesla S70D. Hotellen pekar på ett eluttag och UMCn vägrar ladda, så Typ-2 har varit enda möjligheten och de uttagen ligger sällan längs vår väg.

Skriv gärna lite om hur du hittade 22kW uttagen.
Omdiskuterade kör i Sverige kan du kolla på uppladdning.nu
Om du behöver en Typ 2 kabel på långresa, så får du gärna låna min.
Jag har bara provanvänt den ien gång.
Typ2 köpte vi med bilen och har använt ofta, t ex i Sickla. Men inget hotell vi besökt har Typ2, enbart Schuko eller fransk kontakt med TT-jordning, som bilen inte accepterar. Jag ska testa UMCn igen nu mör vi återvänder till Sverige.

Vi var tvungna att förlita oss på SuC, Destination Charger och enstaka Typ-2 i Frankrike, där de fungerade.
Behövde man inte bara en kort polvändande skarvsladd för att shuko ska funka i Frankrike ? Själv köpte jag tidigt en norsk UMC, men har inte använt den ”norska finessen” så ofta.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Långkörning (semester) med elbil

Inlägg av Arild »

Behövde man inte bara en kort polvändande skarvsladd för att shuko ska funka i Frankrike ? Själv köpte jag tidigt en norsk UMC, men har inte använt den ”norska finessen” så ofta.
Jag provade att polvända med två olika förlängningskablar till min UMC på flera platser i DK, DE och FR under de senaste 3 veckorna. När polerna är ”rätt” lyser UMCn grönt, annars blinkar den 3 ggr rött. Den ena kabeln är 10m. med 2,5 mm2 och ska därmed ge minimalt spänningsfall, den andra är 1m. :!:

Tesla-butiken på Place Madelène i Paris visade upp den franska kopplingen till UMCn som tydligen har polvända pinnar. De hade dock leveranstid om jag beställde där. Vi åkte dagen efter. :shock:

Trots grönt fast sken på UMCn, efter att jag polvänt, kan bilen inte ladda. Den går från ”Charging will start momentarily “ till 0-10-20-30-40-20-0 Volt på 1-2 sekunder. Den testar detta tre ggr med samma resultat och visar därefter ”Check power”. Därefter byter de tre lamporna vid bilens ladduttag från grönt till rött. :x

Nu har jag testat detta på 11 olika hotell, hus och camping-uttag utan att lyckas. Nu har vi återvänt till Sv och mellanlandar på Öland. Jag ska testa igen med svenskt uttag, som har TN-C-S jordning. Sen återstår att ringa Tesla och be om en ny UMC. Min är från dec. 2015 och är inte den nya modellen.

(Det är inte så långt till Kalmars SuC, men en onödig omväg för att köra runt på Öland.) :cry:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Skriv svar