Tåg och dess energiförbrukning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Tåg och dess energiförbrukning

Inläggav Teslaägare Anders77 » 20 apr 2017 07:16

Hörde nån som sa att om man åker 2 eller fler i en Tesla från Göteborg till Stockholm så går det åt mindre energi än om man åker tåg.

Nu går iofs tåget oavsett och gör av med sin energi, men har någon bra uträkningar på detta?

Såg på nätet något test av Amtrack tåg där de gjorde av med 10KWh/km i snitt när de åkt Washington DC till NYC. Snitthstighet var 201km/h. Loktåg gör tydligen av med det dubbla.

Det är mycket energi men många som kunde åka med.

Om vi räknar med att en Tesla förare lyckas göra av med bara 0.2KWh/km och är 2 i bilen. Då är tåget bättre om de är 100 eller fler i tåget. Sitter de 4 i Teslan så måste de vara 200 eller fler i tåget för att det skall vara bättre.

Är det korrekt räknat?

Zoidberg, har du koll pä vad X2000 gör av med?

X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inläggav Teslaägare bylund » 20 apr 2017 07:35

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 5734
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Sundbyberg

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inläggav LarsL » 20 apr 2017 07:38

Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Och en: "Mer information om din Model 3 kommer snart"
Användarvisningsbild
LarsL
 
Inlägg: 5726
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inläggav Teslaägare mati » 20 apr 2017 07:46

bylund skrev:Enligt SJ:s siffror gör de av med 70-80 Wh/km per person. Det ska tolkas som vid snittbelägning. Så det blir ungefär detsamma som med tre personer i en Tesla.

Det är en mycket intressant beräkning. Det trodde jag faktiskt inte att det är så "lönsamt" att åka bil. Och då pratar vi väl elektriska tåg antar jag? Det finns ju massor med dieseldrivna tåg kvar iom att många (de flesta?) av de mindre sträckorna på landsbygden inte är elektrifierade.
Model S P85 (såld)
Model S 90D | lev 2017-03-27 | Deep Blue Metallic
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller
Skicka PM om du vill ha 9000kr i rabatt och fri SuC
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 4935
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inläggav Teslaägare Anders77 » 20 apr 2017 07:51

LarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.

Precis. Samt med tåg behöver du oftast någon form av transport till slutmålet med.

Idag åker jag från Kungsbacka till Danderyd. Skulle jag åka tåg hade det blivit bil till pendeltåget ca 2km. Pendeltåg till Göteborg. Tåg till Sthlm sen tunnelbana/pendeltåg eller taxi till Danderyd. Skall även släppa av mina svärföräldrar i Sthlm med.

Räknar man på hela resan så hade nog kommunala resor gjort av med mer energi idag. Dock när jag åker hem i morgon åker jag själv.

Någon som orkar räkna på energin som går åt på detta? :)

X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inläggav zyax » 20 apr 2017 07:57

LarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.


Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.
Dieselgatefossilbrännare (VW Touran) samt en Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel. Köar, sedan juni 2016, till en Model 3 och tror på leverans 2019.
zyax
 
Inlägg: 477
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inläggav Teslaägare Anders77 » 20 apr 2017 08:09

zyax skrev:
LarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.


Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.

Håller med dig helt där.

Som med miljöpremien nu Låta de som redan har bil skattas hårdare för att ge en liten bonus till de som köper ny elbil.

Istället för som oss i C vilja göra det dyrare att köpa ny fossilbil och ge de pengarna som premie till de som köper ny elbil.

Skall man förändra folks beteende måste man göra det dåliga valet oattraktivt och det bra valet attraktivt.

X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inläggav Laban » 20 apr 2017 08:32

zyax skrev:
LarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.


Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.


Det här kom också upp i en tråd på TMC angående eldrivna lastbilar. En del som menade på att det är bättre att flytta mer godstrafik till tåg där endast "the last mile" körs med lastbilar. Fungerar förstås i vissa lägen men det lär aldrig gå i mer glest befolkade delar där man inte kan samköra med persontransporter. Tar man ex timmerbilar så lär det blir svårt att köra dessa transporter med tåg i någon större utsträckning.
Laban
 
Inlägg: 1094
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inläggav Teslaägare bylund » 20 apr 2017 08:51

LarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.

Inte helt sant vad gäller Tesla dock 8-)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 5734
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Sundbyberg

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inläggav vigge50 » 20 apr 2017 09:00

Anders77 skrev:
zyax skrev:
LarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.


Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.

Håller med dig helt där.

Som med miljöpremien nu Låta de som redan har bil skattas hårdare för att ge en liten bonus till de som köper ny elbil.

Istället för som oss i C vilja göra det dyrare att köpa ny fossilbil och ge de pengarna som premie till de som köper ny elbil.

Skall man förändra folks beteende måste man göra det dåliga valet oattraktivt och det bra valet attraktivt.

X90D

Jag håller faktiskt inte med här, min förra klasskompis på högskola var beroende av bil då han skulle köra till och från jobbet, hämta och lämna sina barn på skola och aktiviteter och köra till och från andra saker och detta skulle ta alldeles för lång tid med lokaltrafik. Att han skulle köpa en ny bil för 300 000 fann inte på kartan, han köpte begangnade bilar för kanske 50-80 000 kr. Att höja skatten ytterligare på bensin skulle inte få honom att köpa elbil, de skulle ändrats öka hans utgifter och statens intäkter. Jag tycker dagens system är betydligt bättre, straffa de som trots ett allt större utbud at plug-in hybrider och elbilar väljer att köpa en ny energislukande fossilbil och subventionera elbilar.
vigge50
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Höllviken

Nästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster