Tåg och dess energiförbrukning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inläggav Teslaägare Legato » 20 apr 2017 09:02

bylund skrev:
LarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.

Inte helt sant vad gäller Tesla dock 8-)

"Dit den behövs" är ju i allra högsta grad relevant men "när den behövs" är det ju inte eftersom jämförelsen gjordes med ett genomsnittsbelagt tåg. Hade jämförelsen gjorts med ett fullt tåg hade det dock varit relevant.

Sen gissar jag iofs också att kostnaden för det extra slitaget på bilvägen är avsevärt högre än för spåret, särskilt vintertid.
Röd sub miljonen X, blå semifossil andrabil och en vit sommarfossil-cab.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bylund » 20 apr 2017 09:11

Legato skrev:
bylund skrev:
LarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.

"Dit den behövs" är ju i allra högsta grad relevant men "när den behövs" är det ju inte eftersom jämförelsen gjordes med ett genomsnittsbelagt tåg. Hade jämförelsen gjorts med ett fullt tåg hade det dock varit relevant.

Sen gissar jag iofs också att kostnaden för det extra slitaget på bilvägen är avsevärt högre än för spåret, särskilt vintertid.

Jag menade mest att det blir en del nöjeskörande med Tesla som strikt talat inte behövs. ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 20 apr 2017 10:33

bylund skrev:
Jag menade mest att det blir en del nöjeskörande med Tesla som strikt talat inte behövs. ;)

Absolut! Det var jag som slarvade med citeringen, mitt svar var ju egentligen gällande LarsLs inlägg.
Röd sub miljonen X, blå semifossil andrabil och en vit sommarfossil-cab.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MangeT » 20 apr 2017 11:17

Borde det inte gå att göra tågen lättare och med mindre förbrukning? Oftast i energijämförelser brukar tågen ha väldigt hög förbrukning har jag för mig. Måste erkänna att jag har väldigt lite kunskaper kring detta så kan hända att jag är fel ute.
MangeT
Model S 60 d ägare!
Om du vill få 8.000kr rabatt vid köp av Tesla så använd denna länk:
http://ts.la/magnus2759
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 20 apr 2017 12:07

MangeT skrev:Borde det inte gå att göra tågen lättare och med mindre förbrukning? Oftast i energijämförelser brukar tågen ha väldigt hög förbrukning har jag för mig. Måste erkänna att jag har väldigt lite kunskaper kring detta så kan hända att jag är fel ute.

Vikten har (tyvärr) ganska liten påverkan förutom när det är väldigt mycket start/stopp och backar, vilket kan förbättras om man regen-bromsar (som på elbilar men vet inte om
alla tåg gör det men dom moderna gör det iaf),
luftmotståndet är det största boven...
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få 9000kr i rabatt, fri Supercharging och en mini-SuC! :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Teslaägare +46 » 20 apr 2017 12:20

Bjelke skrev:
MangeT skrev:Borde det inte gå att göra tågen lättare och med mindre förbrukning? Oftast i energijämförelser brukar tågen ha väldigt hög förbrukning har jag för mig. Måste erkänna att jag har väldigt lite kunskaper kring detta så kan hända att jag är fel ute.

Vikten har (tyvärr) ganska liten påverkan förutom när det är väldigt mycket start/stopp och backar, vilket kan förbättras om man regen-bromsar (som på elbilar men vet inte om
alla tåg gör det men dom moderna gör det iaf),
luftmotståndet är det största boven...

Allt är relativt...
Räknar man in all rälsbunden trafik (person- och godstransporter) i Sverige som går på el så förbrukar de tillsammans lite drygt tre (3) TWh om året. Det är mindre än 20 procent av Sveriges årliga vindkraftproduktion...
Äger en röd S85D. Reserverat två stycken Model 3.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inläggav neriksson » 20 apr 2017 12:32

Anders77 skrev:
zyax skrev:

Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.

Håller med dig helt där.

Som med miljöpremien nu Låta de som redan har bil skattas hårdare för att ge en liten bonus till de som köper ny elbil.

Istället för som oss i C vilja göra det dyrare att köpa ny fossilbil och ge de pengarna som premie till de som köper ny elbil.

Skall man förändra folks beteende måste man göra det dåliga valet oattraktivt och det bra valet attraktivt.

X90D

Men vänta nu... Gällde inte den ökade straffskatten bara nya billköp?
Reserverat Model 3
neriksson

Inläggav Teslaägare MSO » 20 apr 2017 12:54

bylund skrev:

Nej. Det finns fasen ett problem där. Det är lätt att man kör mer helt enkelt. Jag drog upp till Norefjell över dagen för att åka lite skidor i förrgår tex (från Gbg). 2x41 mil. Själv i bilen.
Det hade jag ju aldrig gjort med fossilaren... :geek:
2017 S60->S75 Pano, vinterpaket, silver. 2015 S85D Pano, titanium.
http://ts.la/markus6547 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 21 apr 2017 16:42

mati skrev:
bylund skrev:Enligt SJ:s siffror gör de av med 70-80 Wh/km per person. Det ska tolkas som vid snittbelägning. Så det blir ungefär detsamma som med tre personer i en Tesla.

Det är en mycket intressant beräkning. Det trodde jag faktiskt inte att det är så "lönsamt" att åka bil. Och då pratar vi väl elektriska tåg antar jag? Det finns ju massor med dieseldrivna tåg kvar iom att många (de flesta?) av de mindre sträckorna på landsbygden inte är elektrifierade.

Finns det dieseldrivna lok i passagerartrafik i Sverige?
Model S 75D Midnight Silver, Soltak, Köldpaket, AP2, ljusbruna premiumsäten http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 21 apr 2017 16:48

Anders77 skrev:
zyax skrev:

Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.

Håller med dig helt där.

Som med miljöpremien nu Låta de som redan har bil skattas hårdare för att ge en liten bonus till de som köper ny elbil.

Istället för som oss i C vilja göra det dyrare att köpa ny fossilbil och ge de pengarna som premie till de som köper ny elbil.

Skall man förändra folks beteende måste man göra det dåliga valet oattraktivt och det bra valet attraktivt.

X90D

Så fattiga människor på landsbygden ska sponsra inköp av Tesla-bilar i miljonklassen? Alltså, fy fan.

Säg att du är en ensamstående mamma som bor 3 mil utanför Sveg. Du kör en 10 år gammal Volvo V70 eftersom den är billig, rymlig och säker då du har 3 barn.

Ska hon då betala straffskatt för att ni/vi som har gott ställt och bor centralt i Sverige ska ha råd med en Tesla?

Det är ju helt fel att beskatta äldre bilar. De finns ju redan. Deras utsläpp för tillverkning har redan skrivits av och de körs antagligen inte så långt per år i snitt heller. De bilar som körs allra mesta är bilar är under 3 år gamla. Förmåns- och tjänstebilar ofta. Det är ju de som ska förmås välja elbilar så att de så småningom sipprar ner till den ensamma mamman utanför Sveg. Men ska hon ha råd i framtiden ska hon inte skattas ihjäl nu....
Model S 75D Midnight Silver, Soltak, Köldpaket, AP2, ljusbruna premiumsäten http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon