Sida 1 av 2

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 20 apr 2017 09:02
av Legato
bylund skrev:
LarsL skrev:
Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Inte helt sant vad gäller Tesla dock 8-)
"Dit den behövs" är ju i allra högsta grad relevant men "när den behövs" är det ju inte eftersom jämförelsen gjordes med ett genomsnittsbelagt tåg. Hade jämförelsen gjorts med ett fullt tåg hade det dock varit relevant.

Sen gissar jag iofs också att kostnaden för det extra slitaget på bilvägen är avsevärt högre än för spåret, särskilt vintertid.

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 20 apr 2017 09:11
av bylund
Legato skrev:
bylund skrev:
LarsL skrev:
Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Inte helt sant vad gäller Tesla dock 8-)
"Dit den behövs" är ju i allra högsta grad relevant men "när den behövs" är det ju inte eftersom jämförelsen gjordes med ett genomsnittsbelagt tåg. Hade jämförelsen gjorts med ett fullt tåg hade det dock varit relevant.

Sen gissar jag iofs också att kostnaden för det extra slitaget på bilvägen är avsevärt högre än för spåret, särskilt vintertid.
Jag menade mest att det blir en del nöjeskörande med Tesla som strikt talat inte behövs. ;)

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 20 apr 2017 10:33
av Legato
bylund skrev:

Jag menade mest att det blir en del nöjeskörande med Tesla som strikt talat inte behövs. ;)
Absolut! Det var jag som slarvade med citeringen, mitt svar var ju egentligen gällande LarsLs inlägg.

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 20 apr 2017 11:17
av MangeT
Borde det inte gå att göra tågen lättare och med mindre förbrukning? Oftast i energijämförelser brukar tågen ha väldigt hög förbrukning har jag för mig. Måste erkänna att jag har väldigt lite kunskaper kring detta så kan hända att jag är fel ute.

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 20 apr 2017 12:07
av Bjelke
MangeT skrev:
Borde det inte gå att göra tågen lättare och med mindre förbrukning? Oftast i energijämförelser brukar tågen ha väldigt hög förbrukning har jag för mig. Måste erkänna att jag har väldigt lite kunskaper kring detta så kan hända att jag är fel ute.
Vikten har (tyvärr) ganska liten påverkan förutom när det är väldigt mycket start/stopp och backar, vilket kan förbättras om man regen-bromsar (som på elbilar men vet inte om
alla tåg gör det men dom moderna gör det iaf),
luftmotståndet är det största boven...

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 20 apr 2017 12:20
av +46
Bjelke skrev:
MangeT skrev:
Borde det inte gå att göra tågen lättare och med mindre förbrukning? Oftast i energijämförelser brukar tågen ha väldigt hög förbrukning har jag för mig. Måste erkänna att jag har väldigt lite kunskaper kring detta så kan hända att jag är fel ute.
Vikten har (tyvärr) ganska liten påverkan förutom när det är väldigt mycket start/stopp och backar, vilket kan förbättras om man regen-bromsar (som på elbilar men vet inte om
alla tåg gör det men dom moderna gör det iaf),
luftmotståndet är det största boven...
Allt är relativt...
Räknar man in all rälsbunden trafik (person- och godstransporter) i Sverige som går på el så förbrukar de tillsammans lite drygt tre (3) TWh om året. Det är mindre än 20 procent av Sveriges årliga vindkraftproduktion...

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 20 apr 2017 12:32
av neriksson
Anders77 skrev:
zyax skrev:
LarsL skrev:
Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.
Håller med dig helt där.

Som med miljöpremien nu Låta de som redan har bil skattas hårdare för att ge en liten bonus till de som köper ny elbil.

Istället för som oss i C vilja göra det dyrare att köpa ny fossilbil och ge de pengarna som premie till de som köper ny elbil.

Skall man förändra folks beteende måste man göra det dåliga valet oattraktivt och det bra valet attraktivt.

X90D

Men vänta nu... Gällde inte den ökade straffskatten bara nya billköp?

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 20 apr 2017 12:54
av MSO
bylund skrev:
LarsL skrev:
Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Inte helt sant vad gäller Tesla dock 8-)
Nej. Det finns fasen ett problem där. Det är lätt att man kör mer helt enkelt. Jag drog upp till Norefjell över dagen för att åka lite skidor i förrgår tex (från Gbg). 2x41 mil. Själv i bilen.
Det hade jag ju aldrig gjort med fossilaren... :geek:

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 21 apr 2017 16:42
av Verdi
mati skrev:
bylund skrev:
Enligt SJ:s siffror gör de av med 70-80 Wh/km per person. Det ska tolkas som vid snittbelägning. Så det blir ungefär detsamma som med tre personer i en Tesla.
Det är en mycket intressant beräkning. Det trodde jag faktiskt inte att det är så "lönsamt" att åka bil. Och då pratar vi väl elektriska tåg antar jag? Det finns ju massor med dieseldrivna tåg kvar iom att många (de flesta?) av de mindre sträckorna på landsbygden inte är elektrifierade.

Finns det dieseldrivna lok i passagerartrafik i Sverige?

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 21 apr 2017 16:48
av Verdi
Anders77 skrev:
zyax skrev:
LarsL skrev:
Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.
Håller med dig helt där.

Som med miljöpremien nu Låta de som redan har bil skattas hårdare för att ge en liten bonus till de som köper ny elbil.

Istället för som oss i C vilja göra det dyrare att köpa ny fossilbil och ge de pengarna som premie till de som köper ny elbil.

Skall man förändra folks beteende måste man göra det dåliga valet oattraktivt och det bra valet attraktivt.

X90D

Så fattiga människor på landsbygden ska sponsra inköp av Tesla-bilar i miljonklassen? Alltså, fy fan.

Säg att du är en ensamstående mamma som bor 3 mil utanför Sveg. Du kör en 10 år gammal Volvo V70 eftersom den är billig, rymlig och säker då du har 3 barn.

Ska hon då betala straffskatt för att ni/vi som har gott ställt och bor centralt i Sverige ska ha råd med en Tesla?

Det är ju helt fel att beskatta äldre bilar. De finns ju redan. Deras utsläpp för tillverkning har redan skrivits av och de körs antagligen inte så långt per år i snitt heller. De bilar som körs allra mesta är bilar är under 3 år gamla. Förmåns- och tjänstebilar ofta. Det är ju de som ska förmås välja elbilar så att de så småningom sipprar ner till den ensamma mamman utanför Sveg. Men ska hon ha råd i framtiden ska hon inte skattas ihjäl nu....

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 21 apr 2017 16:50
av Verdi
MSO skrev:
bylund skrev:
LarsL skrev:
Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Inte helt sant vad gäller Tesla dock 8-)
Nej. Det finns fasen ett problem där. Det är lätt att man kör mer helt enkelt. Jag drog upp till Norefjell över dagen för att åka lite skidor i förrgår tex (från Gbg). 2x41 mil. Själv i bilen.
Det hade jag ju aldrig gjort med fossilaren... :geek:
Varför inte? Tar du dig själv på så stort allvar? Då kan man ju sluta leva helt. Det är ju absolut mest klimatsmart. :)

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 21 apr 2017 17:16
av bjelkeman
Kan vara flera anledningar: dyrare milkostnad, tråkigt/drygt att köra, tröttsamt utan autopilot. Finns säkert flera bra anledningar.

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 21 apr 2017 18:47
av bylund
Verdi skrev:
mati skrev:
bylund skrev:
Enligt SJ:s siffror gör de av med 70-80 Wh/km per person. Det ska tolkas som vid snittbelägning. Så det blir ungefär detsamma som med tre personer i en Tesla.
Det är en mycket intressant beräkning. Det trodde jag faktiskt inte att det är så "lönsamt" att åka bil. Och då pratar vi väl elektriska tåg antar jag? Det finns ju massor med dieseldrivna tåg kvar iom att många (de flesta?) av de mindre sträckorna på landsbygden inte är elektrifierade.

Finns det dieseldrivna lok i passagerartrafik i Sverige?
På mindre linjer, t ex inlandsbanan går det några nattåg vintertid till skidorter.

Sedan finns det en del länstrafik med rälsbussar, men de är strikt talat inte lok.

Inget av dessa lär nog hamna i SJ:s statistik dock.

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 21 apr 2017 21:15
av mati
Verdi skrev:
mati skrev:
bylund skrev:
Enligt SJ:s siffror gör de av med 70-80 Wh/km per person. Det ska tolkas som vid snittbelägning. Så det blir ungefär detsamma som med tre personer i en Tesla.
Det är en mycket intressant beräkning. Det trodde jag faktiskt inte att det är så "lönsamt" att åka bil. Och då pratar vi väl elektriska tåg antar jag? Det finns ju massor med dieseldrivna tåg kvar iom att många (de flesta?) av de mindre sträckorna på landsbygden inte är elektrifierade.

Finns det dieseldrivna lok i passagerartrafik i Sverige?
Jajamän. Från Mariestad till Göteborg tex går Kinnekulletåget. Ett tåg som har sett sina bästa dagar strax efter vikingatiden. Det är Västtrafik, inte SJ. Det finns många som vill att sträckan elektrifieras, eftersom det är navelsträngen för ett mycket stort antal pendlare som jobbar i Göteborg. Spåret är totalt utslitet och tåget får oftast inte köra fortare än 50km/h. Men trafikverket vill inte lägga pengar på det.

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 21 apr 2017 21:39
av Torkel
mati skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
bylund skrev:
Enligt SJ:s siffror gör de av med 70-80 Wh/km per person. Det ska tolkas som vid snittbelägning. Så det blir ungefär detsamma som med tre personer i en Tesla.
Det är en mycket intressant beräkning. Det trodde jag faktiskt inte att det är så "lönsamt" att åka bil. Och då pratar vi väl elektriska tåg antar jag? Det finns ju massor med dieseldrivna tåg kvar iom att många (de flesta?) av de mindre sträckorna på landsbygden inte är elektrifierade.

Finns det dieseldrivna lok i passagerartrafik i Sverige?
Jajamän. Från Mariestad till Göteborg tex går Kinnekulletåget. Ett tåg som har sett sina bästa dagar strax efter vikingatiden. Det är Västtrafik, inte SJ. Det finns många som vill att sträckan elektrifieras, eftersom det är navelsträngen för ett mycket stort antal pendlare som jobbar i Göteborg. Spåret är totalt utslitet och tåget får oftast inte köra fortare än 50km/h. Men trafikverket vill inte lägga pengar på det.

Men det är ju så mysigt att ta tåget!

Till Lidköping går det iaf lika fort som att köra bil... Om man tar någon av de 6 avgångarna på vardagar... och det inte är någon försening... och om man vill till Lidköpings resecentrum från Göteborgs central. :)

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 21 apr 2017 21:45
av Bjelke
Strax utanför Ockelbo har dom ett gammalt smalspårigt tåg som kör några km, tror det tom att det är koldrivet :lol:

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 21 apr 2017 21:57
av mati
Torkel skrev:
Men det är ju så mysigt att ta tåget!

Till Lidköping går det iaf lika fort som att köra bil... Om man tar någon av de 6 avgångarna på vardagar... och det inte är någon försening... och om man vill till Lidköpings resecentrum från Göteborgs central. :)
Ja, jag vet. Jättemysigt. Sambon tvingades åka med just Kinnekulletåget under en tid när hon jobbade i Göteborg. Det var rena helvetet. En gång hade de inte tömt toaletterna och helt enkelt låst dörren så att dasset inte gick att använda. Och så går tågjäveln bara i 50 km/h. 3 timmar utan toalett med en orolig mage. Trevligt. En annan gång fungerade inte värmen och det var typ -10 grader ute. Och inne. Mysigt.
Sen ändrades tidtabellen så att tåget gick 17:05 från Göteborg. Alltså noll chans för en människa med vanliga arbetstider att hinna med tåget såvida man inte jobbar på centralstationen. Då började hon veckopendla. :x

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 21 apr 2017 22:17
av Svenssons
Verdi skrev:
Finns det dieseldrivna lok i passagerartrafik i Sverige?
Jag har Kustpilen som granne ca 20 meter från huset:

http://www.jarnvag.net/vagnguide/y2

http://www.jarnvag.net/banguide/linkoping-kalmar

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 22 apr 2017 07:31
av Anders77
Verdi skrev:
Anders77 skrev:
zyax skrev:
LarsL skrev:
Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.
Håller med dig helt där.

Som med miljöpremien nu Låta de som redan har bil skattas hårdare för att ge en liten bonus till de som köper ny elbil.

Istället för som oss i C vilja göra det dyrare att köpa ny fossilbil och ge de pengarna som premie till de som köper ny elbil.

Skall man förändra folks beteende måste man göra det dåliga valet oattraktivt och det bra valet attraktivt.

X90D

Så fattiga människor på landsbygden ska sponsra inköp av Tesla-bilar i miljonklassen? Alltså, fy fan.

Säg att du är en ensamstående mamma som bor 3 mil utanför Sveg. Du kör en 10 år gammal Volvo V70 eftersom den är billig, rymlig och säker då du har 3 barn.

Ska hon då betala straffskatt för att ni/vi som har gott ställt och bor centralt i Sverige ska ha råd med en Tesla?

Det är ju helt fel att beskatta äldre bilar. De finns ju redan. Deras utsläpp för tillverkning har redan skrivits av och de körs antagligen inte så långt per år i snitt heller. De bilar som körs allra mesta är bilar är under 3 år gamla. Förmåns- och tjänstebilar ofta. Det är ju de som ska förmås välja elbilar så att de så småningom sipprar ner till den ensamma mamman utanför Sveg. Men ska hon ha råd i framtiden ska hon inte skattas ihjäl nu....
Ja redan befintliga bilar som rullar på vägarna idag blir beskattade.

Läs om det här. http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... s-av-alla/

X90D

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 22 apr 2017 07:47
av hanty
Verdi skrev:
Anders77 skrev:
zyax skrev:
LarsL skrev:
Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.
Håller med dig helt där.

Som med miljöpremien nu Låta de som redan har bil skattas hårdare för att ge en liten bonus till de som köper ny elbil.

Istället för som oss i C vilja göra det dyrare att köpa ny fossilbil och ge de pengarna som premie till de som köper ny elbil.

Skall man förändra folks beteende måste man göra det dåliga valet oattraktivt och det bra valet attraktivt.

X90D

Så fattiga människor på landsbygden ska sponsra inköp av Tesla-bilar i miljonklassen? Alltså, fy fan.

Säg att du är en ensamstående mamma som bor 3 mil utanför Sveg. Du kör en 10 år gammal Volvo V70 eftersom den är billig, rymlig och säker då du har 3 barn.

Ska hon då betala straffskatt för att ni/vi som har gott ställt och bor centralt i Sverige ska ha råd med en Tesla?

Det är ju helt fel att beskatta äldre bilar. De finns ju redan. Deras utsläpp för tillverkning har redan skrivits av och de körs antagligen inte så långt per år i snitt heller. De bilar som körs allra mesta är bilar är under 3 år gamla. Förmåns- och tjänstebilar ofta. Det är ju de som ska förmås välja elbilar så att de så småningom sipprar ner till den ensamma mamman utanför Sveg. Men ska hon ha råd i framtiden ska hon inte skattas ihjäl nu....
Det pågår ju två parallella diskussioner i tråden men vill bara kommentera ovanstående:
Det torde vara uppenbart för de flesta att höjtinköpspriset på fosilbilarna och sänkt på supermiljöbilar styr inköp mot dessa (se på Norge). Elbilar har ju redan mycket lägre rörliga driftskostnader. En Tesla Model S 75 kostar idag ungefär lika mycket som Volvo XC60/BMW520 eller motsvarande som tjänstebil över 3 år ( ca3000 mil årligen) om man beaktar brutto/ nettokostnader. Varför leasas dessa fossiler fortfarande i stor utsträckning som tjänstebilar när det finns bättre alternativ? Inköpspriset torde vara en avgörande faktor. Andra faktorer som bristfällig ladinfrastruktur för lägenhetsboende, fördommar/okunskap om elbilar spelar förstås in.
Varför lägger regeringen då ett förslag med en fördelningsprofil motsatt deras vanliga politik ( jag tror inte socialdemokrater är så korkade att dom inte inser det orimliga i att belasta ägare till gamla bilar med en extra skatt)?
Svaret torde vara industripolitik enligt devisen från Gyllenhammars tid " det som är bra för Volvo är bra för Sverige". Tack vare Volvo (och tidigare Saab) har vi ingen "straffskatt" på bilar (jämför med Danmark och Norge ca 200%- Norges exceptionella subventioner av elbilar härrör ju från den tiden då man där försökte få igång en elbilsproduktion, Danmark trappar ju redan ner sin skattesubvention av elbilar av budgetskäl).
Vidare är våra tjänstebilsregler designade efter Volvos modellutbud med lyxbilstillägg strax över priset på Volvos volymmodeller i tjänstebilssegmentet, man lyckas tom göra miljömontret Volvo XC90 hybrid hyfsat förmånlig som tjänstebil. Att Tesla är så extremt förmånlig som tjänstebil är nog bara en "olycklig omständighet" som lagstiftarna inte lyckats "åtgärda". Skulle många fler välja Tesla framför Volvo som tjänstebil funnes nog en risk för kreativa lagförslag ( likt Tyskland som begränsade miljöbilssubventionen till strax under Teslas billigaste modell - Teslas motdrag var ju S60)
Vi lär således inte få några vettiga elbilsincitament innan Volvo kommit på banan.
Är det så smart? Kina avancerar snabbt på den inhemska elbilsmarknaden, tillverkar även så billiga solel utrustning att EU infört importreglering för att skydda inhems produktion. Västeuropa riskerar ett hamna på efterkälken! Sätt tummen i ögat på Volvo med bra elbilssubventionen och tvinga dem att skynda på elbilsitvecklingen innan det är försent!

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 22 apr 2017 08:01
av LarsL
Verdi skrev:
Anders77 skrev:
zyax skrev:
LarsL skrev:
Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.
Håller med dig helt där.

Som med miljöpremien nu Låta de som redan har bil skattas hårdare för att ge en liten bonus till de som köper ny elbil.

Istället för som oss i C vilja göra det dyrare att köpa ny fossilbil och ge de pengarna som premie till de som köper ny elbil.

Skall man förändra folks beteende måste man göra det dåliga valet oattraktivt och det bra valet attraktivt.

X90D

Så fattiga människor på landsbygden ska sponsra inköp av Tesla-bilar i miljonklassen? Alltså, fy fan.

Säg att du är en ensamstående mamma som bor 3 mil utanför Sveg. Du kör en 10 år gammal Volvo V70 eftersom den är billig, rymlig och säker då du har 3 barn.

Ska hon då betala straffskatt för att ni/vi som har gott ställt och bor centralt i Sverige ska ha råd med en Tesla?

Det är ju helt fel att beskatta äldre bilar. De finns ju redan. Deras utsläpp för tillverkning har redan skrivits av och de körs antagligen inte så långt per år i snitt heller. De bilar som körs allra mesta är bilar är under 3 år gamla. Förmåns- och tjänstebilar ofta. Det är ju de som ska förmås välja elbilar så att de så småningom sipprar ner till den ensamma mamman utanför Sveg. Men ska hon ha råd i framtiden ska hon inte skattas ihjäl nu....
Leasa en Leaf så är det problem solved, garanterat billigare än en risig Volvo som går sönder hela tiden.

Ja, jag vet en del får inte låna pengar till en leasing. Men det är faktiskt ett annat problem och ett som absolut inte är olösbart.

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 22 apr 2017 08:45
av Jerker
LarsL skrev:
Leasa en Leaf så är det problem solved, garanterat billigare än en risig Volvo som går sönder hela tiden.

Ja, jag vet en del får inte låna pengar till en leasing. Men det är faktiskt ett annat problem och ett som absolut inte är olösbart.
Låna pengar till en leasing? Vad menar du? Själva vitsen med en leasing är ju att man inte behöver låna pengar. Iaf inte privatleasing som är utan kontantinsats. Däremot görs en kreditkontroll för att se om du har råd med månadskostnaden.

Privatleasing är ett system som kommer att ge möjlighet för många fler att ha nya bilar och det kommer att underlätta för elbilsomställningen då det kommer ut fler nya bilar på marknaden.

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 22 apr 2017 09:25
av Anders77
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Leasa en Leaf så är det problem solved, garanterat billigare än en risig Volvo som går sönder hela tiden.

Ja, jag vet en del får inte låna pengar till en leasing. Men det är faktiskt ett annat problem och ett som absolut inte är olösbart.
Låna pengar till en leasing? Vad menar du? Själva vitsen med en leasing är ju att man inte behöver låna pengar. Iaf inte privatleasing som är utan kontantinsats. Däremot görs en kreditkontroll för att se om du har råd med månadskostnaden.

Privatleasing är ett system som kommer att ge möjlighet för många fler att ha nya bilar och det kommer att underlätta för elbilsomställningen då det kommer ut fler nya bilar på marknaden.
Håller med helt där.
Privatleasing kommer påskynda omställningen.

Kontantinsats vid gamla privatlån/köp för privatpersoner har varit ett problem.



X90D

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 22 apr 2017 14:12
av LarsL
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Leasa en Leaf så är det problem solved, garanterat billigare än en risig Volvo som går sönder hela tiden.

Ja, jag vet en del får inte låna pengar till en leasing. Men det är faktiskt ett annat problem och ett som absolut inte är olösbart.
Låna pengar till en leasing? Vad menar du? Själva vitsen med en leasing är ju att man inte behöver låna pengar. Iaf inte privatleasing som är utan kontantinsats. Däremot görs en kreditkontroll för att se om du har råd med månadskostnaden.

Privatleasing är ett system som kommer att ge möjlighet för många fler att ha nya bilar och det kommer att underlätta för elbilsomställningen då det kommer ut fler nya bilar på marknaden.
Du måste ha kreditvärdigthet för att privatleasa. Jag har dessutom ett belopp som jag "betalar ränta på". Skulle räntan dra iväg uppåt skulle min leasingavgift gå upp.

Jag fick nämligen skit när jag glömde detaljen att "alla" inte kan ta en privatleasing. De med betalningsanmärkningar är körda tex.

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Postat: 22 apr 2017 16:56
av Jerker
LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Leasa en Leaf så är det problem solved, garanterat billigare än en risig Volvo som går sönder hela tiden.

Ja, jag vet en del får inte låna pengar till en leasing. Men det är faktiskt ett annat problem och ett som absolut inte är olösbart.
Låna pengar till en leasing? Vad menar du? Själva vitsen med en leasing är ju att man inte behöver låna pengar. Iaf inte privatleasing som är utan kontantinsats. Däremot görs en kreditkontroll för att se om du har råd med månadskostnaden.

Privatleasing är ett system som kommer att ge möjlighet för många fler att ha nya bilar och det kommer att underlätta för elbilsomställningen då det kommer ut fler nya bilar på marknaden.
Du måste ha kreditvärdigthet för att privatleasa. Jag har dessutom ett belopp som jag "betalar ränta på". Skulle räntan dra iväg uppåt skulle min leasingavgift gå upp.

Jag fick nämligen skit när jag glömde detaljen att "alla" inte kan ta en privatleasing. De med betalningsanmärkningar är körda tex.
Absolut! Det finns fortfarande de som inte kommer att kunna privatleasa bil heller eftersom de har betalningsanmärkningar eller för dåligt ekonomiskt utrymme. Men det har öppnat för fler. För mig var det ett sätt att skaffa en elbil direkt. Jag hade då inte lagt undan pengar till en kontantinsats, så det hade tagit mig ytterligare ett par år. Nu lägger jag undan pengar så jag har till ett Tesla3-köp, men nu har jag börjat svänga och funderar på om jag trots allt ska leasa min första Tesla, för efter ytterligare 3-4 år kommer det att finnas massor av intressanta elbilar att välja på, förutom europeiska alternativ kanske också en Tesla X...