Byta ut fossilbilen
Postat: 21 apr 2017 08:56
Skulle behöva lite råd från några insatta.
Vi skall göra oss av med vår andrabil som är en fossilbil och har lite funderingar. Är inne på en Leaf -14 som gått 7500 mil och undrar om räckvidden kommer vara tillräcklig för våra behov. Frugan har längre än mig till jobbet så hon kommer använda Teslan
Jag har 9 mil tur o retur varav 3 mil på motorväg, kommer leafen klara det även på vintern? Om så är fallet kommer det då bli tvunget att ladda fullt varje dag på vintern, vilket inte känns optimalt för batteriet.
Vad ska man tänka på när man kollar på en begagnad Leaf?
Innan vi köpte Teslan så provkörde vi en I3 som är en jätterolig bil att köra men begränsningen med bara två platser bak kommer funka dåligt då båda ungarna ofta vill ha med sig kompisar hem från skolan.
E-Golfen känns inte aktuell heller då de många VW-bilar vi har på jobbet lider av väldigt mycket kvalitetsproblem (inga elbilar dock). Känns inte så tryggt med nya bilar som måste byta växellåda , kopplingar, databoxar mm efter bara ett år. Varför skulle elbilen vara annorlunda.
Min tanke är att köra en Leaf i några år (om det funkar) och sedan kanske byta till en bil med längre räckvidd som då sjunkit i pris. Känns lite mycket att lägga dryga 300k på en andrabil just nu.
Skall bli gött att slippa åka till macken
Vi skall göra oss av med vår andrabil som är en fossilbil och har lite funderingar. Är inne på en Leaf -14 som gått 7500 mil och undrar om räckvidden kommer vara tillräcklig för våra behov. Frugan har längre än mig till jobbet så hon kommer använda Teslan
Jag har 9 mil tur o retur varav 3 mil på motorväg, kommer leafen klara det även på vintern? Om så är fallet kommer det då bli tvunget att ladda fullt varje dag på vintern, vilket inte känns optimalt för batteriet.
Vad ska man tänka på när man kollar på en begagnad Leaf?
Innan vi köpte Teslan så provkörde vi en I3 som är en jätterolig bil att köra men begränsningen med bara två platser bak kommer funka dåligt då båda ungarna ofta vill ha med sig kompisar hem från skolan.
E-Golfen känns inte aktuell heller då de många VW-bilar vi har på jobbet lider av väldigt mycket kvalitetsproblem (inga elbilar dock). Känns inte så tryggt med nya bilar som måste byta växellåda , kopplingar, databoxar mm efter bara ett år. Varför skulle elbilen vara annorlunda.
Min tanke är att köra en Leaf i några år (om det funkar) och sedan kanske byta till en bil med längre räckvidd som då sjunkit i pris. Känns lite mycket att lägga dryga 300k på en andrabil just nu.
Skall bli gött att slippa åka till macken