Leasa Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Leasa Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

jespersundqvist skrev:
Bjelke skrev:
Med 4 mil till jobbet börjar det absolut bli intressant med en elbil, även ekonomiskt ;)
Väg även in dom andra fördelarna så är det helt klart värt det! :)
Leafen är helt klart en vettig aspirant, men även dom andra funkar för 4+4 mil :)
Leafen har bara enfasladdning för vardagsladdning men även CHAdeMO iaf...
Min har rullat över 7000 mil utan ett besök på verkstad (förutom vanlig service som dock är lite dyr tycker jag).
Låter lovande, kör du leasing eller har du köpt bilen?
Har du någon koll på om laddaren som jag lär ha hemma ingår i leasing eller inte. Isåfall vilket pris pratar vi om för en laddare?

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Jag låter Schukel kabel sitta kvar hemma till vardags. Ute laddar man ändå med typ 2 kabel som ingick. Laddbox behövs inte eftersom den inte ger något extra utöver vad kabel ger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leasa Nissan Leaf

Inlägg av Bjelke »

jespersundqvist skrev:
Bjelke skrev:
Med 4 mil till jobbet börjar det absolut bli intressant med en elbil, även ekonomiskt ;)
Väg även in dom andra fördelarna så är det helt klart värt det! :)
Leafen är helt klart en vettig aspirant, men även dom andra funkar för 4+4 mil :)
Leafen har bara enfasladdning för vardagsladdning men även CHAdeMO iaf...
Min har rullat över 7000 mil utan ett besök på verkstad (förutom vanlig service som dock är lite dyr tycker jag).
Låter lovande, kör du leasing eller har du köpt bilen?
Har du någon koll på om laddaren som jag lär ha hemma ingår i leasing eller inte. Isåfall vilket pris pratar vi om för en laddare?

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Leasing på firman...
Hemma kör man med bilens inbyggda laddare och kabeln som behövs för det följer med bilen, tror att den som
följer med bilen är begränsad till 10A (min original är det iaf) men beroende på variant av bilen så kan man ladda
med upp till 32A även hemma (med annan kabel och grymma säkringar då förstås). Har bilen en inbyggd laddare för
32A så kan man iaf köra på den effekten på en hel del stolpar "på stan"...
Hemma behövs det alltså bara ett eluttag för normal laddning :) men man bör kolla så att det är sjyst och klarar av
strömmen under en längre tid (dock inget svårt men bra att kolla ändå sas)...
Jag kör på 10A hemma men har en extra kabel som kan köra på 16A (bilen drar som mest 14,3 med lilla laddaren som
jag har)...
Extra trevligt blir det dock om man sätter upp en laddbox som är gjort för ändamålet och dom kostar typ 5-10 tusen... Men
det är fortfarande bilens inbyggda laddare som används (dvs inge mer kräm jämfört med kabeln som följer med bilen).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Leasa Nissan Leaf

Inlägg av Smutt »

jespersundqvist skrev:
Smutt skrev:
Ta självklart en elbil som klarat 5 stjärnor i krocktest
Leaf har 5 stjärnor, men inte i3?

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Exakt så mellan dom är valet enkelt :)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
jespersundqvist
Inlägg: 36
Blev medlem: 24 apr 2017 19:17

Re: Leasa Nissan Leaf

Inlägg av jespersundqvist »

Bjelke skrev:
jespersundqvist skrev:
Bjelke skrev:
Med 4 mil till jobbet börjar det absolut bli intressant med en elbil, även ekonomiskt ;)
Väg även in dom andra fördelarna så är det helt klart värt det! :)
Leafen är helt klart en vettig aspirant, men även dom andra funkar för 4+4 mil :)
Leafen har bara enfasladdning för vardagsladdning men även CHAdeMO iaf...
Min har rullat över 7000 mil utan ett besök på verkstad (förutom vanlig service som dock är lite dyr tycker jag).
Låter lovande, kör du leasing eller har du köpt bilen?
Har du någon koll på om laddaren som jag lär ha hemma ingår i leasing eller inte. Isåfall vilket pris pratar vi om för en laddare?

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Leasing på firman...
Hemma kör man med bilens inbyggda laddare och kabeln som behövs för det följer med bilen, tror att den som
följer med bilen är begränsad till 10A (min original är det iaf) men beroende på variant av bilen så kan man ladda
med upp till 32A även hemma (med annan kabel och grymma säkringar då förstås). Har bilen en inbyggd laddare för
32A så kan man iaf köra på den effekten på en hel del stolpar "på stan"...
Hemma behövs det alltså bara ett eluttag för normal laddning :) men man bör kolla så att det är sjyst och klarar av
strömmen under en längre tid (dock inget svårt men bra att kolla ändå sas)...
Jag kör på 10A hemma men har en extra kabel som kan köra på 16A (bilen drar som mest 14,3 med lilla laddaren som
jag har)...
Extra trevligt blir det dock om man sätter upp en laddbox som är gjort för ändamålet och dom kostar typ 5-10 tusen... Men
det är fortfarande bilens inbyggda laddare som används (dvs inge mer kräm jämfört med kabeln som följer med bilen).
Ok, tack.
LarsL skrev:
jespersundqvist skrev:
Bjelke skrev:
Med 4 mil till jobbet börjar det absolut bli intressant med en elbil, även ekonomiskt ;)
Väg även in dom andra fördelarna så är det helt klart värt det! :)
Leafen är helt klart en vettig aspirant, men även dom andra funkar för 4+4 mil :)
Leafen har bara enfasladdning för vardagsladdning men även CHAdeMO iaf...
Min har rullat över 7000 mil utan ett besök på verkstad (förutom vanlig service som dock är lite dyr tycker jag).
Låter lovande, kör du leasing eller har du köpt bilen?
Har du någon koll på om laddaren som jag lär ha hemma ingår i leasing eller inte. Isåfall vilket pris pratar vi om för en laddare?

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Jag låter Schukel kabel sitta kvar hemma till vardags. Ute laddar man ändå med typ 2 kabel som ingick. Laddbox behövs inte eftersom den inte ger något extra utöver vad kabel ger.
Det lät ju bra, strömmen hemma är inget problem, om det skulle vara problem har jag en elektriker till bror!
Får säga på karamellen, låter verkligen lovande. Och mycket häftigare att åka elbil enligt mig, än fossilbil!

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Leasa Nissan Leaf

Inlägg av Jerker »

jespersundqvist skrev:
Får säga på karamellen, låter verkligen lovande. Och mycket häftigare att åka elbil enligt mig, än fossilbil!

Skickat från min E6653 via Tapatalk
"Får säga på karamellen" Visst är autocorrect underbart? :lol:
jespersundqvist
Inlägg: 36
Blev medlem: 24 apr 2017 19:17

Re: Leasa Nissan Leaf

Inlägg av jespersundqvist »

Jerker skrev:
jespersundqvist skrev:
Får säga på karamellen, låter verkligen lovande. Och mycket häftigare att åka elbil enligt mig, än fossilbil!

Skickat från min E6653 via Tapatalk
"Får säga på karamellen" Visst är autocorrect underbart? :lol:
Ojdå, ja precis :D Speciellt om man inte läser igenom meningen innan man publicerar!...
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Leasa Nissan Leaf

Inlägg av apkungen »

Se till att kolla på milen du får köra, jag antar att du behöver 2kmil per år om du kör 8 mil per arbetsdag. Det bästa är att ta bilen via företaget pga lågt förmånsvärde om du kan. Annars kan du kanske få en leaf privat med rätt mil för 3500kr/mån. Du lär ju spara typ 1700kr/mån på bensin runt 2000 för själva bilen är inte fy skam :).

Min erfarenhet om bilarna;
Leaf: bra bil på många sätt. Stor och rymlig tycker jag, men ändå relativt liten. De senaste modellerna har både större batteri och värmepump samt bättre info på skärmen om energi användning etc. Räckviddsmätaren visar glädjesiffror och vid 6 procent batteri slutar bilen helt visa både räckvidd och batteri procent men i övrigt är den najs. I extremfall om man kör riktigt fort på kalla vintern eller vid riktigt kast underlag och nederbörd kommer man bara 8 mil, kör man försiktigt och max 70km/h runt i typ Stockholm på sommaren kommer man runt 20 mil. Det går alltid att komma minst 11-12 mil.

Ioniq: min favoritbil just nu. Kommer 13-27 mil och man kan alltid minst komma runt 16 mil är min erfarenhet (inte kört den riktigt lika mycket som leaf dock). Den går stabilt och bekvämt. Självstyrning och adaptiv farthållare är riktigt najs och den drar sjukt lite el. Cirka 30 procent mindre än leaf. Men den kommer att kosta mer än en leaf frågan är om det är värt det. Ja tycker jag om du vill köra minst 5-10 långresor per år. Den här kan du dra till Tandådalen med två laddstopp på 30 min med.

I3: rolig bil. Lätt och snabb. Kul att köra, men kostar mer och tillför egentligen inte så mycket förutom någon extramil mot leaf. Den är mindre och mer spår, styr och vindkänslig i höga hastigheter. En i3 med räckviddsförlängare är egentligen inte så dumt däremot. Har önskat mig det för att slippa räckviddsångest och trasiga laddare flera gånger. Körde till hudiksvall och tillbaka med just en sån fast med det lilla batteriet, gick som en dans och tog inte mycket längre tid än med fossilbil. Använde 5l bensin på hela resan.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Leasa Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Ioniq har lång leveranstid! Har hört på tider som ger leverans i December om den beställs nu. Det är bra att ha koll på åtminstone.
jespersundqvist
Inlägg: 36
Blev medlem: 24 apr 2017 19:17

Re: Leasa Nissan Leaf

Inlägg av jespersundqvist »

apkungen skrev:
Se till att kolla på milen du får köra, jag antar att du behöver 2kmil per år om du kör 8 mil per arbetsdag. Det bästa är att ta bilen via företaget pga lågt förmånsvärde om du kan. Annars kan du kanske få en leaf privat med rätt mil för 3500kr/mån. Du lär ju spara typ 1700kr/mån på bensin runt 2000 för själva bilen är inte fy skam :).

Min erfarenhet om bilarna;
Leaf: bra bil på många sätt. Stor och rymlig tycker jag, men ändå relativt liten. De senaste modellerna har både större batteri och värmepump samt bättre info på skärmen om energi användning etc. Räckviddsmätaren visar glädjesiffror och vid 6 procent batteri slutar bilen helt visa både räckvidd och batteri procent men i övrigt är den najs. I extremfall om man kör riktigt fort på kalla vintern eller vid riktigt kast underlag och nederbörd kommer man bara 8 mil, kör man försiktigt och max 70km/h runt i typ Stockholm på sommaren kommer man runt 20 mil. Det går alltid att komma minst 11-12 mil.

Ioniq: min favoritbil just nu. Kommer 13-27 mil och man kan alltid minst komma runt 16 mil är min erfarenhet (inte kört den riktigt lika mycket som leaf dock). Den går stabilt och bekvämt. Självstyrning och adaptiv farthållare är riktigt najs och den drar sjukt lite el. Cirka 30 procent mindre än leaf. Men den kommer att kosta mer än en leaf frågan är om det är värt det. Ja tycker jag om du vill köra minst 5-10 långresor per år. Den här kan du dra till Tandådalen med två laddstopp på 30 min med.

I3: rolig bil. Lätt och snabb. Kul att köra, men kostar mer och tillför egentligen inte så mycket förutom någon extramil mot leaf. Den är mindre och mer spår, styr och vindkänslig i höga hastigheter. En i3 med räckviddsförlängare är egentligen inte så dumt däremot. Har önskat mig det för att slippa räckviddsångest och trasiga laddare flera gånger. Körde till hudiksvall och tillbaka med just en sån fast med det lilla batteriet, gick som en dans och tog inte mycket längre tid än med fossilbil. Använde 5l bensin på hela resan.
Tror jag var lite otydlig eller skrev fel, jag har 4mil tur-retur till jobbet. Kommer cykla en dag/vecka vilket gör att jag borde klara mig på 1500mil/år.
Ska tala lite med mina föräldrar ikväll, vad de tycker. Antingen blir det en Leaf eller någon fossilbil :(

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Leasa Nissan Leaf

Inlägg av pinussen »

Fick just min leasing leaf för en vecka sen, har det riktigt trevligt :) Har 1500 mil per år, får se hur det håller, volvon gick exakt det förra året.

Frågan är om det kommer några fler leasingerbjudanden innan nya leafen kommer, säljaren trodde inte det men, han var ju säljare iofs :) Nu arande tog slut sista Mars. Troligen börjar de producera nya versionen snart istället.

Just leasing har varit rätt hårt subventionerat av Nissan så kostnaden har varit väldigt förmånlig. Frågan är om det fortsätter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar