DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en miljo

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av bullen »

Jag tror man ska vara försiktig med btänsleskatten. Det finns så många son kör med en beg bil för några 10000 lappar. En ny bil för dem är inget alternativ. Och en skattehöjning skulle vara ert dråpslag. Lägg bonus malus tyngden vid inköpet för att få ut fler elbilar som om några år kan köpas beg till vettiga priser. Momsfritt på miljöbilar och en extra skatt på alla andra vid inköp. Det blir ett nollsummespel och drabbar inte ägare till befintliga bilar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av Bjelke »

Monark1954 skrev:
"Gör om regeringens initiativ Klimatklivet till ett fast stöd per laddstation och fokusera på destinationsladdare."

Om inte elbilen bara skall bli en andrabil måste det även till stöd till snabbladdare. Speciellt i glesbygd. Vi tar oss inte ens till nästa stad utan snabbladdare om man inte äger en Tesla. Där det är långa avstånd och glest fungerar inte de kommersiella krafterna.
De som tror att gemene man för att köra elbil stannar en timme vid en destinationsladdare vid en liten affär på landsorten för att nå nästa stad, sommarstugan eller fjällen har fel.

Även om vi äger en Tesla så får vi stanna en timme extra för att åka till fjällen i avsaknad av snabbladdare. Gemene man som är inte elbilsfanatiker kommer inte att göra det och vi är för få för att kommersiella satsningar utan stöd kommer igång. I Norrland måste det finnas snabbladdare så att även huvudbilen eller enda bilen kan förflyttas.
Kanske samma sak gäller södra Sverige utanför E4 och E6.

Laddning vid bostad och arbete är givetvis viktigt men en mycket stor del av Sveriges yta är för glest befolkat för att få igång snabbladdningsinvesteringar innan elbilarna är fler än fosilbilarna. Hönan eller ägget?
Precis det jag menade tidigare, det funkar inte utan snabbladdare och för väldigt många så är det avgörande för ett elbilsköp, annars blir det inget alternativ helt
enkelt... Så stöd även till annat än destinationsladdare behövs. Om det bara ska hänga på kommersiella krafter kommer det att ta väldigt lång tid.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av LarsL »

bullen skrev:
Jag tror man ska vara försiktig med btänsleskatten. Det finns så många son kör med en beg bil för några 10000 lappar. En ny bil för dem är inget alternativ. Och en skattehöjning skulle vara ert dråpslag. Lägg bonus malus tyngden vid inköpet för att få ut fler elbilar som om några år kan köpas beg till vettiga priser. Momsfritt på miljöbilar och en extra skatt på alla andra vid inköp. Det blir ett nollsummespel och drabbar inte ägare till befintliga bilar.
Lägg pengarna från bränsleskatten på leasing-avtal, kanske med statliggaranti tex så att "alla" kan leasa en elbil. Vi är ju hyfsat nära den punkt då en elbil är billigare att äga och driva än vad en fossil är att driva. Vid det läget spelar det ingen roll om Volvon kostar 1000kr att köpa eller om den är gratis, de som har råda att åka fossil har råd att åka elbil. Det som behövs är säkra sätt att leasa eller äga bilar även för dem med lite sämre ekonomi, där kan staten gå in och hjälpa till.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Monark1954 skrev:
"Gör om regeringens initiativ Klimatklivet till ett fast stöd per laddstation och fokusera på destinationsladdare."

Om inte elbilen bara skall bli en andrabil måste det även till stöd till snabbladdare. Speciellt i glesbygd. Vi tar oss inte ens till nästa stad utan snabbladdare om man inte äger en Tesla. Där det är långa avstånd och glest fungerar inte de kommersiella krafterna.
De som tror att gemene man för att köra elbil stannar en timme vid en destinationsladdare vid en liten affär på landsorten för att nå nästa stad, sommarstugan eller fjällen har fel.

Även om vi äger en Tesla så får vi stanna en timme extra för att åka till fjällen i avsaknad av snabbladdare. Gemene man som är inte elbilsfanatiker kommer inte att göra det och vi är för få för att kommersiella satsningar utan stöd kommer igång. I Norrland måste det finnas snabbladdare så att även huvudbilen eller enda bilen kan förflyttas.
Kanske samma sak gäller södra Sverige utanför E4 och E6.

Laddning vid bostad och arbete är givetvis viktigt men en mycket stor del av Sveriges yta är för glest befolkat för att få igång snabbladdningsinvesteringar innan elbilarna är fler än fosilbilarna. Hönan eller ägget?
Precis det jag menade tidigare, det funkar inte utan snabbladdare och för väldigt många så är det avgörande för ett elbilsköp, annars blir det inget alternativ helt
enkelt... Så stöd även till annat än destinationsladdare behövs. Om det bara ska hänga på kommersiella krafter kommer det att ta väldigt lång tid.
Ja och det är snabbladdarna som är en dyr investering, en destinationsladdare kan de flesta sätta upp för egna pengar. För att öka antalet Destinationladdare kan man istället jobba med plan och bygglov.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av Torkel »

LarsL skrev:
bullen skrev:
Jag tror man ska vara försiktig med btänsleskatten. Det finns så många son kör med en beg bil för några 10000 lappar. En ny bil för dem är inget alternativ. Och en skattehöjning skulle vara ert dråpslag. ...
Lägg pengarna från bränsleskatten på leasing-avtal, kanske med statliggaranti ...Det som behövs är säkra sätt att leasa eller äga bilar även för dem med lite sämre ekonomi, där kan staten gå in och hjälpa till.
Precis. SBAB skulle kunna erbjuda billig leasing/lån under vissa specifika villkor. Elbilsvälgörenhet. Det är förhållandevis få som har råd med bil idag som inte hade klarat av en billig leasing. Fossiler kostar trots allt rätt mycket att köra. För egen del är drivmedlet 10-15000 kr dyrare/år.

Större problem är isf att fastighetsägare och kommuner sätter upp för få stolpar för nattladdning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av LarsL »

Torkel skrev:
Precis. SBAB skulle kunna erbjuda billig leasing/lån under vissa specifika villkor. Elbilsvälgörenhet. Det är förhållandevis få som har råd med bil idag som inte hade klarat av en billig leasing. Fossiler kostar trots allt rätt mycket att köra. För egen del är drivmedlet 10-15000 kr dyrare/år.

Större problem är isf att fastighetsägare och kommuner sätter upp för få stolpar för nattladdning.
När det gäller ladduttag så skulle det kunna göras på samma sätt som bredbandet. Sätt en kostnad till vilken du har rätt att få ladduttag installerat säg 10 000kr eller kanske ännu hellre en månadskostnad eftersom det handlar om lägenheter.
Skriv svar