DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en miljo

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en miljo

Inlägg av jonasl »

http://www.dn.se/debatt/sa-kan-sverige- ... n-ar-2030/

.. och om du drabbas av betalvägg så borde denna länk funka bättre: https://unvis.it/dn.se/debatt/sa-kan-sv ... on-ar-2030

Debattartikeln är signerad av:

Magnus Hall, vd och koncernchef, Vattenfall
Susanna Hurtig, chef E-mobility Norden, Vattenfall
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av jonasl »

Spontant så tyckte jag inte, vid denna sena timme iaf, att inlägget kändes så genomarbetat som det borde. Flera av de 10 punkterna borde kunnat vässas lite till.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av Bjelke »

jonasl skrev:
Spontant så tyckte jag inte, vid denna sena timme iaf, att inlägget kändes så genomarbetat som det borde. Flera av de 10 punkterna borde kunnat vässas lite till.
Håller med, själva grunden är helt OK men den hade kunna göras något bättre.
En sak jag reagerade på var ett fast stöd per laddpunkt vilket skulle gynna destinationsladdare mest (och var deras poäng oxo), så dom som vill satsa på laddare som kostar multum behöver inte
gynnas då destinationsladdning är det viktigaste laddsätttet... Jo det är ju på sätt och vis rätt men samtidigt lika fel kan jag tycka. För väldigt många så är det ju avsaknaden av (snabb)laddmöjlighet
vid längre resor som är själva akilleshälen för ett elbilsägande, och tex Clever är precis lika kommersiell aktör som tex ett hotell osv...
Däremot när det kommer till tex bostadsrättsföreningar så har dom ju helt rätt såklart :)
Snabbladdare servar ju dessutom inte bara långresande ägare...
Men annars en ganska bra artikel iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av mati »

Vattenfall vill nog inte ha konkurrens från andra aktörer som bygger snabbladdare med hjälp av klimatklivet. Så tolkar jag det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Vattenfall vill nog inte ha konkurrens från andra aktörer som bygger snabbladdare med hjälp av klimatklivet. Så tolkar jag det.
Kan nog stämma till viss del :(
Men även dom skulle ju kunna få bidrag till att bygga flera, och direkt eller indirekt så tjänar dom ju pengar på alla laddmöjligheter som byggs :)
Synd att alla inte kan bidraget retroaktivt, för jag skulle iaf tycka det helt OK om tex Gävle energi fick en slant för sin CHAdeMO som dom var supertidiga med att sätta upp med egna medel och
inte ens tagit betalt för att använda (vet inte om det ff är gratis)... Dom tänkte helt rätt redan för flera år sedan :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av LarsL »

Tycker det är rätt att införa ett fast bidrag för en laddstation och inte att man får hälften, om man nu ska få bidrag överhuvudtaget. Sen kanske det ska vara ett bidrag för destinationsladdare och ett för snabbladdare.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av Mickep »

En sak som jag funderat på är om man skulle kunna slopa momsen på elbilar under en visst summa. (argumentet mot är att höginskomstagare får sina mijonbilar sumbventionerade)
men om man satte gränsen 600 000 för att få momsen slopad. Då kommer modell3 ex bli betydligt billigare, samtidigt som knösarna som vill ha modell s och x får betala moms och stödja statskassan utan att några skall ge sneda blickar mot dem. (kan man betala 1 miljon så skall man kunna göra det utan stöd). Det skulle även göra en prispress nedåt för de bilar som ligger nära gränsen. Tror att tyskland hade några liknande tankegångar.
vet inte om man skulle behöva ha kvar bidraget (vilket gör att malus-delen kan vara kvar) om man tar bort bonusdelen så är det inget som dras från statskassan utan den enda påverkan är om det minskar intäkter, men det är enligt mig inte samma sak.

det viktigaste är just att det blir destinationsladdare, detta för att folk överhuvudtaget skall kunna använda elbilen. (huvudelen bör ju laddas över natten på parkeringsplatser, och eftersom den större delen är flerfamiljshus (även hyresrätter) med sämre förutsättningar/inga alls att ladda.(man måste byta motorvärmaruttag et.c.). Snabbladdare är steg två, men det är för långresor, som görs betydligt sällan.

sedan håller jag med om att trots att det var 10 punkter så var det ingen jag riktigt fastnade för.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av Jerka »

Avisera om totalförbud för försäljning av fossilbilar från 2030 säger jag.

Laddstationer och subventioner i all ära, men inget kommer hjälpa så länge inte bilarna finns att köpa. Bra, rejäla elbilar med ordentlig räckvidd, snabbladdning och vettigt pris. De kommer i och för sig komma så småningom ändå, men med förbudshotet hängande över sig måste biltillverkarna agera snabbare och man tar bort osäkerheten gentemot börsägare och styrelse - alla bilar kommer bli elbilar, punkt!
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av strejf »

Jerka skrev:
Avisera om totalförbud för försäljning av fossilbilar från 2030 säger jag.

Laddstationer och subventioner i all ära, men inget kommer hjälpa så länge inte bilarna finns att köpa. Bra, rejäla elbilar med ordentlig räckvidd, snabbladdning och vettigt pris. De kommer i och för sig komma så småningom ändå, men med förbudshotet hängande över sig måste biltillverkarna agera snabbare och man tar bort osäkerheten gentemot börsägare och styrelse - alla bilar kommer bli elbilar, punkt!
Tanken är bra men det skulle nog tyvärr reta upp väldigt många idag som inte förstår hur otroligt mycket bättre och billigare elbilar kommer att vara år 2030. Tror inte att det kommer att vara ett alternativ att köpa fossilbil då ändå.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av Foluke »

Mickep skrev:
En sak som jag funderat på är om man skulle kunna slopa momsen på elbilar under en visst summa. (argumentet mot är att höginskomstagare får sina mijonbilar sumbventionerade)
men om man satte gränsen 600 000 för att få momsen slopad. Då kommer modell3 ex bli betydligt billigare, samtidigt som knösarna som vill ha modell s och x får betala moms och stödja statskassan utan att några skall ge sneda blickar mot dem. (kan man betala 1 miljon så skall man kunna göra det utan stöd). Det skulle även göra en prispress nedåt för de bilar som ligger nära gränsen. Tror att tyskland hade några liknande tankegångar.
vet inte om man skulle behöva ha kvar bidraget (vilket gör att malus-delen kan vara kvar) om man tar bort bonusdelen så är det inget som dras från statskassan utan den enda påverkan är om det minskar intäkter, men det är enligt mig inte samma sak.

det viktigaste är just att det blir destinationsladdare, detta för att folk överhuvudtaget skall kunna använda elbilen. (huvudelen bör ju laddas över natten på parkeringsplatser, och eftersom den större delen är flerfamiljshus (även hyresrätter) med sämre förutsättningar/inga alls att ladda.(man måste byta motorvärmaruttag et.c.). Snabbladdare är steg två, men det är för långresor, som görs betydligt sällan.

sedan håller jag med om att trots att det var 10 punkter så var det ingen jag riktigt fastnade för.
Så låter det ofta i Sverige:"Låt höginkomsttagare betala" och" de rika knösarna skall inte ha någon subvention".
Höginkomsttagare betalar! Progressivt dessutom! När Astrid Lindgren betalade 102% i skatt (eller möjligen marginalskatt) hette det att ("tjänar man så mycket kan man gott betala"!).
Låt marknadskrafterna verka. Sluta subventionera. Vill man styra så höjer man kostnaderna för fossila drivmedel. Folk och bilfabrikanter fattar. Priserna kommer att anpassas med automatik. När folk hade marginalskatt bortåt 90% slutade man jobba. Det var inte bra. När folk får betala 30 litern för fossila drivmedel söker man alternativ. Kommunalt, cykel, samåkning, färre mil och, det smarta alternativet, elbil!
Laddstationer kommer att komma och sätt att ta betalt också. I Teslas fall har de ju löst det med räckvidd och SuC. Andra kommer att se till att det fungerar ör deras produkter också. Annars får de ju inte sälja något.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av LarsL »

En långsam höjning av bränsleskatten är vettigt. Låten vara förutbestämd så att vi redan nu vet att dieseln kommer bara dubbelt så dyr 2025 och sedan dubbelt igen 2030 tex.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av Jerker »

Det ligger ju redan en automatisk höjning av bränsleskatten som görs varje årsskifte. Men den kanske ska vara högre.

Men detta med att låta marknadskrafterna styra, det har ju inte gått så bra hittills. Det är ju en fri marknad med för lite styrning som fick oss hit till den bedrövliga miljösituation vi har idag. När vi diskuterar så här allvarliga frågor som hoten mot mänsklighetens framtid så kan man inte tillåta de fria marknadskrafterna att verka annat än inom väldigt tydliga gränser. Man borde verkligen sätta upp tidsgränser för när fossilbilar måste sluta säljas. Tvinga tillverkarna att ställa om! Lämna inga kryphål! Var lika hård mot alla som fortsätter att smutsa ner med växthusgaser. Bilindustrin är ju inte den enda.

Sluta att tramsa, gör nåt som får effekt!
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av Mickep »

de säger också att marknaden kommer inte kunna sköta omställningen själv, så det behövs incitament för få till en förändring.
Att bara höja skatter (trafik, trängsel däck, bränsle) är eg. bara att straffa folket. det gör bara att marginalerna för att köpa vettigt minskar. Det behövs någon form av morot.som de skriver.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av Tjell »

Mickep skrev:
En sak som jag funderat på är om man skulle kunna slopa momsen på elbilar under en visst summa. (argumentet mot är att höginskomstagare får sina mijonbilar sumbventionerade)
men om man satte gränsen 600 000 för att få momsen slopad. Då kommer modell3 ex bli betydligt billigare, samtidigt som knösarna som vill ha modell s och x får betala moms och stödja statskassan utan att några skall ge sneda blickar mot dem. (kan man betala 1 miljon så skall man kunna göra det utan stöd). Det skulle även göra en prispress nedåt för de bilar som ligger nära gränsen. Tror att tyskland hade några liknande tankegångar.
vet inte om man skulle behöva ha kvar bidraget (vilket gör att malus-delen kan vara kvar) om man tar bort bonusdelen så är det inget som dras från statskassan utan den enda påverkan är om det minskar intäkter, men det är enligt mig inte samma sak.

det viktigaste är just att det blir destinationsladdare, detta för att folk överhuvudtaget skall kunna använda elbilen. (huvudelen bör ju laddas över natten på parkeringsplatser, och eftersom den större delen är flerfamiljshus (även hyresrätter) med sämre förutsättningar/inga alls att ladda.(man måste byta motorvärmaruttag et.c.). Snabbladdare är steg två, men det är för långresor, som görs betydligt sällan.

sedan håller jag med om att trots att det var 10 punkter så var det ingen jag riktigt fastnade för.
Den enda elbil som passar oss är en med 4WD, dvs en 85D. Jag har skrivit flera ggr till alla partier om att totalt slopa moms på alla elbilar rakt av (enklare admin) och även på allt vad energibesparingar öht i hemmet anbelangar. Har knappt fått mer än ett par lama standardsvar...


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av Jerka »

Jag är ändå tveksam till slopad moms. Kostar miljarder och har visserligen effekt, men frågan är om inte elbilarna kommer ta över ändå så fort de finns att köpa. Vill man ha maximal miljövinst finns det kanske bättre sätt att använda pengarna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
de säger också att marknaden kommer inte kunna sköta omställningen själv, så det behövs incitament för få till en förändring.
Att bara höja skatter (trafik, trängsel däck, bränsle) är eg. bara att straffa folket. det gör bara att marginalerna för att köpa vettigt minskar. Det behövs någon form av morot.som de skriver.
Att höja bränslekostnaden var ett straff när det saknades alternativ. Jag var då för 5-10årsedan tvärtemot det. Men nu finns det alternativ och då ska det löna sig att välja, det gör det inte riktigt än.

Om vi höjer skatten på fossilbränsle ordentligt så kan vi ta de pengarna och lägga på elbilar och laddinfrastruktur. Säg att vi inte vill riskera något? Ja då kan vi förskjuta bonusen så att förra årets bränsleskatt betalas ut nästkommande år. Kanske som en generell bonus till alla som äger/kör elbil? Hur mycket skulle 1kr skatt på varje liter dinojuice ge till varje elbilsägare?
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av Foluke »

Jerker skrev:
Det ligger ju redan en automatisk höjning av bränsleskatten som görs varje årsskifte. Men den kanske ska vara högre.

Men detta med att låta marknadskrafterna styra, det har ju inte gått så bra hittills. Det är ju en fri marknad med för lite styrning som fick oss hit till den bedrövliga miljösituation vi har idag. När vi diskuterar så här allvarliga frågor som hoten mot mänsklighetens framtid så kan man inte tillåta de fria marknadskrafterna att verka annat än inom väldigt tydliga gränser. Man borde verkligen sätta upp tidsgränser för när fossilbilar måste sluta säljas. Tvinga tillverkarna att ställa om! Lämna inga kryphål! Var lika hård mot alla som fortsätter att smutsa ner med växthusgaser. Bilindustrin är ju inte den enda.

Sluta att tramsa, gör nåt som får effekt!
"Men detta med att låta marknadskrafterna styra, det har ju inte gått så bra hittills."
Helt rätt om man inte räknar med förutsättningarna som marknaden verkar inom. Drakoniskt höjd bränsleskatt på fossilbränsle! Tala om att skatten på bensin/ diesel höjs med 5 kronor per år upp till ett pris på t.ex 30-35 kronor eller mer! Det kommer att stimulera fantasin hos alla som berörs och det finns massor av klipska människor som kommer att leta efter lösningar. Under tiden kommer fossilförbrukningen minska dramatiskt och skatteintäkterna trots det öka. Det kommer att bli konvulsioner i bilbranschen, transportbranschen m.fl. Men vad har vi att välja på? Redan nu vet vi att polarisarna smälter, temperaturen på jorden ökar, havsnivån börjar stiga. Göteborg och Stockholm blir i bästa fall som Venedig (som väl översvämmas). Vid ekvatorn blir det kanske bortåt 10 grader varmare! Där går ju inte att bo längre! Och vart skall dessa människor ta vägen!?
Det är Jerker som säger, det är hot mot mänsklighetens framtid vi talar om här! Jag håller med honom:
"Sluta tramsa, gör nåt som får effekt!"
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av Monark1954 »

"Gör om regeringens initiativ Klimatklivet till ett fast stöd per laddstation och fokusera på destinationsladdare."

Om inte elbilen bara skall bli en andrabil måste det även till stöd till snabbladdare. Speciellt i glesbygd. Vi tar oss inte ens till nästa stad utan snabbladdare om man inte äger en Tesla. Där det är långa avstånd och glest fungerar inte de kommersiella krafterna.
De som tror att gemene man för att köra elbil stannar en timme vid en destinationsladdare vid en liten affär på landsorten för att nå nästa stad, sommarstugan eller fjällen har fel.

Även om vi äger en Tesla så får vi stanna en timme extra för att åka till fjällen i avsaknad av snabbladdare. Gemene man som är inte elbilsfanatiker kommer inte att göra det och vi är för få för att kommersiella satsningar utan stöd kommer igång. I Norrland måste det finnas snabbladdare så att även huvudbilen eller enda bilen kan förflyttas.
Kanske samma sak gäller södra Sverige utanför E4 och E6.

Laddning vid bostad och arbete är givetvis viktigt men en mycket stor del av Sveriges yta är för glest befolkat för att få igång snabbladdningsinvesteringar innan elbilarna är fler än fosilbilarna. Hönan eller ägget?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av Jerker »

Foluke skrev:
Jerker skrev:
Det ligger ju redan en automatisk höjning av bränsleskatten som görs varje årsskifte. Men den kanske ska vara högre.

Men detta med att låta marknadskrafterna styra, det har ju inte gått så bra hittills. Det är ju en fri marknad med för lite styrning som fick oss hit till den bedrövliga miljösituation vi har idag. När vi diskuterar så här allvarliga frågor som hoten mot mänsklighetens framtid så kan man inte tillåta de fria marknadskrafterna att verka annat än inom väldigt tydliga gränser. Man borde verkligen sätta upp tidsgränser för när fossilbilar måste sluta säljas. Tvinga tillverkarna att ställa om! Lämna inga kryphål! Var lika hård mot alla som fortsätter att smutsa ner med växthusgaser. Bilindustrin är ju inte den enda.

Sluta att tramsa, gör nåt som får effekt!
"Men detta med att låta marknadskrafterna styra, det har ju inte gått så bra hittills."
Helt rätt om man inte räknar med förutsättningarna som marknaden verkar inom. Drakoniskt höjd bränsleskatt på fossilbränsle! Tala om att skatten på bensin/ diesel höjs med 5 kronor per år upp till ett pris på t.ex 30-35 kronor eller mer! Det kommer att stimulera fantasin hos alla som berörs och det finns massor av klipska människor som kommer att leta efter lösningar. Under tiden kommer fossilförbrukningen minska dramatiskt och skatteintäkterna trots det öka. Det kommer att bli konvulsioner i bilbranschen, transportbranschen m.fl. Men vad har vi att välja på? Redan nu vet vi att polarisarna smälter, temperaturen på jorden ökar, havsnivån börjar stiga. Göteborg och Stockholm blir i bästa fall som Venedig (som väl översvämmas). Vid ekvatorn blir det kanske bortåt 10 grader varmare! Där går ju inte att bo längre! Och vart skall dessa människor ta vägen!?
Det är Jerker som säger, det är hot mot mänsklighetens framtid vi talar om här! Jag håller med honom:
"Sluta tramsa, gör nåt som får effekt!"
Jag tycker dessutom att man kan lägga till regler om att varje återförsäljare måste sälja en viss andel elbilar per år, en andel som ökar för varje år. Om de har kunder som står och stampar och vill köpa en fulfossil men kvoten är fylld för försäljaren så får de snällt vänta tills en till elbilskund kommer och köper, eller själva välja en elbil. Låt säg att försäljning av fossiler ska vara helt förbjuden till 2030.

Då skulle andelen sålda elbilar se ut så här:
2018 8%
2019 15%
2020 23%
2021 31%
2022 38%
2023 46%
2024 54%
2025 62%
2026 69%
2027 77%
2028 85%
2029 92%
2030 100%
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av chaffis75 »

Håller med om mycket av de som sägs men i mina ögon är de grundläggande problemet tillgång till produkter som funkar för alla de där som bara ska ha en fungerande bil.
Ja modell 3 är på gång och nya leaf är lovande om ryktena stämmer men ingen av dessa bilar går att köpa idag. Om man sedan tittar närmare på modell 3 så lär du inte kunna gå in och köpa den med under 2 månaders leverans tid dörren 2019 tidigast.
Vad de gäller modell s och x så är detta för dyra bilar och omöjliga att köpa för den stora massan, ja även modell 3 och nya leaf kräver bra ekonomi (men finns ju inte än).
Jag hoppas utvecklingen av nya produkter från alla märken går snabbt så att priserna går ner och i kombination med subventioner så kan vi snabbt ställa om men just idag så ser jag inte att dessa produkter finns.

Måste lägga till att personligen är jag frustrerad över att jag inte kan köpa någon elbil som första bil, X är för dyr och några andra alternativ finns inte idag som passar mig.
Andra bilen löste vi dock och fick vår leaf för ca 2 veckor sedan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av bullen »

Jag tror man ska vara försiktig med btänsleskatten. Det finns så många son kör med en beg bil för några 10000 lappar. En ny bil för dem är inget alternativ. Och en skattehöjning skulle vara ert dråpslag. Lägg bonus malus tyngden vid inköpet för att få ut fler elbilar som om några år kan köpas beg till vettiga priser. Momsfritt på miljöbilar och en extra skatt på alla andra vid inköp. Det blir ett nollsummespel och drabbar inte ägare till befintliga bilar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av Bjelke »

Monark1954 skrev:
"Gör om regeringens initiativ Klimatklivet till ett fast stöd per laddstation och fokusera på destinationsladdare."

Om inte elbilen bara skall bli en andrabil måste det även till stöd till snabbladdare. Speciellt i glesbygd. Vi tar oss inte ens till nästa stad utan snabbladdare om man inte äger en Tesla. Där det är långa avstånd och glest fungerar inte de kommersiella krafterna.
De som tror att gemene man för att köra elbil stannar en timme vid en destinationsladdare vid en liten affär på landsorten för att nå nästa stad, sommarstugan eller fjällen har fel.

Även om vi äger en Tesla så får vi stanna en timme extra för att åka till fjällen i avsaknad av snabbladdare. Gemene man som är inte elbilsfanatiker kommer inte att göra det och vi är för få för att kommersiella satsningar utan stöd kommer igång. I Norrland måste det finnas snabbladdare så att även huvudbilen eller enda bilen kan förflyttas.
Kanske samma sak gäller södra Sverige utanför E4 och E6.

Laddning vid bostad och arbete är givetvis viktigt men en mycket stor del av Sveriges yta är för glest befolkat för att få igång snabbladdningsinvesteringar innan elbilarna är fler än fosilbilarna. Hönan eller ägget?
Precis det jag menade tidigare, det funkar inte utan snabbladdare och för väldigt många så är det avgörande för ett elbilsköp, annars blir det inget alternativ helt
enkelt... Så stöd även till annat än destinationsladdare behövs. Om det bara ska hänga på kommersiella krafter kommer det att ta väldigt lång tid.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av LarsL »

bullen skrev:
Jag tror man ska vara försiktig med btänsleskatten. Det finns så många son kör med en beg bil för några 10000 lappar. En ny bil för dem är inget alternativ. Och en skattehöjning skulle vara ert dråpslag. Lägg bonus malus tyngden vid inköpet för att få ut fler elbilar som om några år kan köpas beg till vettiga priser. Momsfritt på miljöbilar och en extra skatt på alla andra vid inköp. Det blir ett nollsummespel och drabbar inte ägare till befintliga bilar.
Lägg pengarna från bränsleskatten på leasing-avtal, kanske med statliggaranti tex så att "alla" kan leasa en elbil. Vi är ju hyfsat nära den punkt då en elbil är billigare att äga och driva än vad en fossil är att driva. Vid det läget spelar det ingen roll om Volvon kostar 1000kr att köpa eller om den är gratis, de som har råda att åka fossil har råd att åka elbil. Det som behövs är säkra sätt att leasa eller äga bilar även för dem med lite sämre ekonomi, där kan staten gå in och hjälpa till.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Monark1954 skrev:
"Gör om regeringens initiativ Klimatklivet till ett fast stöd per laddstation och fokusera på destinationsladdare."

Om inte elbilen bara skall bli en andrabil måste det även till stöd till snabbladdare. Speciellt i glesbygd. Vi tar oss inte ens till nästa stad utan snabbladdare om man inte äger en Tesla. Där det är långa avstånd och glest fungerar inte de kommersiella krafterna.
De som tror att gemene man för att köra elbil stannar en timme vid en destinationsladdare vid en liten affär på landsorten för att nå nästa stad, sommarstugan eller fjällen har fel.

Även om vi äger en Tesla så får vi stanna en timme extra för att åka till fjällen i avsaknad av snabbladdare. Gemene man som är inte elbilsfanatiker kommer inte att göra det och vi är för få för att kommersiella satsningar utan stöd kommer igång. I Norrland måste det finnas snabbladdare så att även huvudbilen eller enda bilen kan förflyttas.
Kanske samma sak gäller södra Sverige utanför E4 och E6.

Laddning vid bostad och arbete är givetvis viktigt men en mycket stor del av Sveriges yta är för glest befolkat för att få igång snabbladdningsinvesteringar innan elbilarna är fler än fosilbilarna. Hönan eller ägget?
Precis det jag menade tidigare, det funkar inte utan snabbladdare och för väldigt många så är det avgörande för ett elbilsköp, annars blir det inget alternativ helt
enkelt... Så stöd även till annat än destinationsladdare behövs. Om det bara ska hänga på kommersiella krafter kommer det att ta väldigt lång tid.
Ja och det är snabbladdarna som är en dyr investering, en destinationsladdare kan de flesta sätta upp för egna pengar. För att öka antalet Destinationladdare kan man istället jobba med plan och bygglov.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: DN Debatt. ”Så kan Sverige öka antalet elbilar till en m

Inlägg av Torkel »

LarsL skrev:
bullen skrev:
Jag tror man ska vara försiktig med btänsleskatten. Det finns så många son kör med en beg bil för några 10000 lappar. En ny bil för dem är inget alternativ. Och en skattehöjning skulle vara ert dråpslag. ...
Lägg pengarna från bränsleskatten på leasing-avtal, kanske med statliggaranti ...Det som behövs är säkra sätt att leasa eller äga bilar även för dem med lite sämre ekonomi, där kan staten gå in och hjälpa till.
Precis. SBAB skulle kunna erbjuda billig leasing/lån under vissa specifika villkor. Elbilsvälgörenhet. Det är förhållandevis få som har råd med bil idag som inte hade klarat av en billig leasing. Fossiler kostar trots allt rätt mycket att köra. För egen del är drivmedlet 10-15000 kr dyrare/år.

Större problem är isf att fastighetsägare och kommuner sätter upp för få stolpar för nattladdning.
Skriv svar