En av föregångaren till Tesla Roadster i brand

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

En av föregångaren till Tesla Roadster i brand

Inlägg av vigge50 »

Den elektriska sportbilen Tzero var en liten elektrisk sportbil som gav Elon Musk inspiration till Tesla Roadster och den byggdes av företaget AC Propulsion. Till en början var det även detta företaget som gjorde drivlinan för Roadstern innan Tesla utvecklade de själv och skapade egen tillverkerning. Tzero #2 som förstördes i branden var den ända fungerande för tillfället men de har en annan kvar där batteriet behöver bytas ut. Branden startade i byggnaden då de gjorde experiment med batterier som gick snett och tydligen ska de tidigare på dagen haft en utställning så ytterligare sex Roadster, en Model S, en EV smart och en ACR Viper varit där, om alla eller bara vissa av dessa är förstörda vet jag inte.

Bild

http://www.teslarati.com/historic-tzero ... rned-fire/
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: En av föregångaren till Tesla Roadster i brand

Inlägg av Stefan T »

det nog bara 5 roadsters som blev förstörda inte 6 + dom andra bilarna
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
ZaaBaaWaa
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 jan 2020 22:46

Re: En av föregångaren till Tesla Roadster i brand

Inlägg av ZaaBaaWaa »

Hej allihop! Denna bilmodell är otroligt lik en konstruktion från USA och en konstruktör där som hette Piontek. Hade själv kontakt med honom någon gång i början av 1994. Har ritningarna till bilen i källaren, för jag fick tillstånd att tillverka bilen, men det finansiella läget i Sverige just då gjorde en sådan satsning synnerligen osäker, så jag avstod.
Presenterar en rad bilder, så ser alla.
1994 Pionteck_sporteck_05.jpg
1994 Pionteck_sporteck_04A.jpg
1994 pionteck_sporteck_03A.jpg
Skriv svar