Nu har jag nästan köpt en Tesla, men bara nästan.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Nu har jag nästan köpt en Tesla, men bara nästan.

Inlägg av big-olle »

Efter mycket stötande och blötande, läsning på forum, tittat på youtubeklipp och övervägande av företagets ekonomi skrev jag idag på.
Det blir en lätt beggad mercedes electric drive (med tesla-elektronik som ni alla vet).
Varför? Jo, idag har jag en nissan leaf 24kW som passar mina behov utmärkt. Leasingen går snart ut och då är det dax för nytt.
Jag har provkört tesla 2 ggr de sista månaderna och legat sömnlös flera nätter, men jag kan inte (även om vi har råd), motivera inköp av en bil för 900´
Nu blev det istället 250´för en som gått 1400 mil. Fullständigt genomgången och 3 års nybilsgaranti.
Vad jag förstått är at mercan har en kraftfull motor (jämfört med leaf, golf, etc), gott om plats och har en bra komfort. Den ska enligt nästan allas erfarenhet (elbilsforum norge) ha längre räckvidd än leaf 24. Så länge man kör den "rätt".

Rätta mig om jag har fel, men... Mercan har ett 36kWh batteri, men använder normalt bara 28 av dessa. Med en knapptryckning innan laddningen kan man istället använda 31,5kWh. Batteriet är vätskekylt precis som i Tesla och allt detta borde leda till en riktigt bra livslängd på batteriet.

Hämtar den i veckan och har kvar min leaf i 2 månader till. Får väl återkomma med en jämförelserapport senare om någon är intresserad.

Trevlig helg alla!!
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Nu har jag nästan köpt en Tesla, men bara nästan.

Inlägg av Dansken »

Ska bli kul att höra om dina erfarenheter.
Det viktiga är jo inte om det är en Tesla, utan att det är en elektrisk bil!
Låter som att du gjort din research ordentligt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu har jag nästan köpt en Tesla, men bara nästan.

Inlägg av mati »

Enda nackdelen är bara att man inte kan snabbladda Mercan. Då hade den varit helt grym. Men in du klarar dig utan så är det ett jättebra köp. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Nu har jag nästan köpt en Tesla, men bara nästan.

Inlägg av big-olle »

Har faktiskt aldrig snabbladdat min leaf, så det funkar bra för mig.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Nu har jag nästan köpt en Tesla, men bara nästan.

Inlägg av big-olle »

Har nu haft mercan i ca 2v. Här kommer lite synpunkter o fakta:

Den är större än leafen. Vi kunde faktiskt sitta hela familjen i den (5 pers) och åka till Lund för att gå på bio.
Den är snabbare än leafen, lätt.
Tystare. Motorn viner inte som den gör på leafen.
Paddlarna!! Dels använder man rattpaddlar till att öka och minska regen. Dels har den en radar, som i "auto-regen" ökar på regenerationen när man närmar sig framförvarande bilar. Supersmidigt. Vid 0 regen, så seglar den.

Längre räckvidd. Körde idag 14 mil landsväg och hade när jag kom hem 3,5 mil kvar i batteriet.
GOM:en är tillförlitligare i Mercan. I leafen är det verkligen en GOM (guess ´o meter).

Jag har med en försiktig gasfot (legat ganska exakt på hastighetsgränsen) vid upprepade tillfällen legat på mellan 17-18 kWh/100 km. detta motsvarar en förbrukning på ca15-16 kWh/100 km. (Mercedes har valt att visa förbrukningen som en bruttoförbrukning inkl laddförluster, istället för det man är van vid, dvs förbrukning vid körning. Man ska därför dra bort 10%, eller var det 15%...? från den förbrukningssiffra den visar. Idiotiskt och förvirrande om ni frågar mig).

Om man gasar på lite mer, så sticker förbrukningen iväg åt helsike. Leafen var lite mer förlåtande om man hade en tung gasfot.

Totalt sett: Rymligare, tystare, snabbare, bättre räckvidd (24kWh leaf jämför jag med). Jag är supernöjd.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu har jag nästan köpt en Tesla, men bara nästan.

Inlägg av Bjelke »

:) trevlig läsning...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Nu har jag nästan köpt en Tesla, men bara nästan.

Inlägg av stefan007 »

big-olle skrev:
Totalt sett: Rymligare, tystare, snabbare, bättre räckvidd (24kWh leaf jämför jag med). Jag är supernöjd.
Låter som ett kanonköp som passar dina behov perfekt!
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Nu har jag nästan köpt en Tesla, men bara nästan.

Inlägg av Ampera »

Funderar på att plocka upp en från Tyskland. Vilken års modell köpte du?, något mer man skall kolla efter som är bra att ha.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Nu har jag nästan köpt en Tesla, men bara nästan.

Inlägg av big-olle »

Jag köpte en årsmodell 15. Det enda som förändrades till årsmodell 16, vad jag vet är att du kan koppla upp den med en app.
Det viktigast tycker jag är rangeextenderpaketet. Använder den visserligen ganska sällan, men den ger ett par mil extra vid behov. Jag har för mig att bilen levereras med tonade rutor och bättre isolering också med detta paket.
Resten är mer smak och behag. De kommer ganska fullutrustade. Det enda jag saknar i min är det största hifipaketet, men originalstereon är ganska bra faktiskt.

Jag är fortfarande sjukt nöjd. Man kommer över 20 mil med försiktig gasfot. Har legat ner mot 1,4kWh per mil på långresor.

Lycka till.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Nu har jag nästan köpt en Tesla, men bara nästan.

Inlägg av Ampera »

Tack för inputen :D

Du får gärna komma Till Tisdagsträffarna i Löddeköpinge(Vikingatider), vi försöker samla alla BEV's till höger på Amerika sidan. Från 17:00-20:00 brukar det vara.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Nu har jag nästan köpt en Tesla, men bara nästan.

Inlägg av big-olle »

Det gör jag gärna om jag hinner och om det inte spöregnar.
Har bara ett par mil till Lödde.

MVH
Olle
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Skriv svar