"Priser" från TCS

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonas77
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 15 aug 2016 17:47

Re:

Inlägg av Jonas77 »

Örebro bör ligga bra till. Inga kommunala laddare och när liberalerna lägger en motion om fler svarar majoriteten att behovet är tillgodosett.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re:

Inlägg av bonath »

Anders77 skrev:
Halmstad börjar nog bli bra som stad med. De sätter upp på 2 år nu 20 st stolpar på 22kw styck. Tanken är att de skall vara grattis. Bara betala för parkeringen som vanligt.


E-on ska öppna en ChaDeMo på OKQ8 vid Frennarpsvägen i sommar.
Ligger vägg i vägg med CirkelK,s ChaDeMo, vid Arenahallen.

Parkeringshuset Gamletull som har två platser på bottenplanet har nu fått 11 nya typ 2 på fjärde våningen.
Den längst till höger ska vara handikappladdplats, finns inte många såna sägs det.
Smart med fjärde våningen, det är ICE-problem med de på bottenplanet.
Skyltarna är inte uppe än men bockarna är borttagna. Fungerade vid prov 5 minuter.
Ladda_Gamletull.jpeg
Vid stationen har fyra platser, typ 2, också tagits i bruk.
Ladda_Stationen_2.jpeg
Skyltning stationen.
Ladda_Stationen_3.jpeg
Träffade en cyklande herre på platsen som visade sig jobba med "projektet".
Försökte förklara för honom att det bästa är att skylta P-förbud utom för laddande elbilar.
Han verkade inte fatta nånting... :roll:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re:

Inlägg av boreno »

Lidl förtjänar väl goodwill för att de sätter snabbladdare utanför sina butiker?
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re:

Inlägg av danni »

Göteborg har ju faktiskt skärpt upp sig rejält. Snart dags för ett förbättringspris? :D 14 nya snabbladdare har gjort stor skillnad, men destinationsladdningen ligger fortfarande efter. Jag vet dock att det jobbas på det, och att stadens parkeringsbolag ihop med energibolaget jobbar på att kunna erbjuda hemmaladdning till de med gatuparkering är ju ett såvitt jag vet unikt och väldigt välbehövligt initiativ.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Re:

Inlägg av zyax »

boreno skrev:
Lidl förtjänar väl goodwill för att de sätter snabbladdare utanför sina butiker?
Handlade på Lidl före detta, men valt att handla mer där nu.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re:

Inlägg av Remuz »

Finns det en lista på Lidl-butiker som har laddstationer?
P85D svart/svart med gratis SuC
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: "Priser" från TCS

Inlägg av Basunen »

Pris för bästa elbilsstad tycker jag låter sympatiskt. Viktigt att lyfta fram föredömen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re:

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har ett stort problem med det där.

Norrköping har satt upp några fler laddstolpar, nu finns de på tio olika ställen i staden, men jag tror de kommer på jumboplats i alla fall även i år. Ska man "mobba" dem igen i år också? Det skulle varit roligare om jag kunde ge någon annan kängan i år.

Jag tänkte ändå sammanställa listan i år också, och skriva artiklar om den. Vilka städer som har blivit bättre, vad som har hänt, etc. Sen får vi se om det blir en prisutdelning i år också.

Att dela ut någon "Sveriges bästa stad för elbilister" tycker jag är missvisande. Ingen stad är tillräckligt bra. Och att kalla det för "Sveriges minst sugiga stad för elbilister" är inte riktigt samma positiva anda.

Vi skulle dock kunna ta fram nåt pris för "bästa elbilssatsning" eller liknande, där tex Lidl onekligen ligger väldigt bra till i år...
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: "Priser" från TCS

Inlägg av Anders77 »

TiborBlomhall skrev:
Jag har ett stort problem med det där.

Norrköping har satt upp några fler laddstolpar, nu finns de på tio olika ställen i staden, men jag tror de kommer på jumboplats i alla fall även i år. Ska man "mobba" dem igen i år också? Det skulle varit roligare om jag kunde ge någon annan kängan i år.

Jag tänkte ändå sammanställa listan i år också, och skriva artiklar om den. Vilka städer som har blivit bättre, vad som har hänt, etc. Sen får vi se om det blir en prisutdelning i år också.

Att dela ut någon "Sveriges bästa stad för elbilister" tycker jag är missvisande. Ingen stad är tillräckligt bra. Och att kalla det för "Sveriges minst sugiga stad för elbilister" är inte riktigt samma positiva anda.

Vi skulle dock kunna ta fram nåt pris för "bästa elbilssatsning" eller liknande, där tex Lidl onekligen ligger väldigt bra till i år...
Tycker du skall titta på hela kommunerna och inte bara staden. Framför allt nör det kommer till laddare/per invånare.

Som min kommun Kungsbacka. Vi är 25e största kommunen numera, 80 000 invånare, men själva staden är ganska liten ca 20 000 invånare. Infrastrukturen som byggs i staden skall ändå klara av 80 000. Så räknar vi stolpar per 20 000 invånare, men räknar vi på 80 000 är det katastrof.

Men tittar vi på att vi har 100 elbilar innan året är vi elvänliga.

Bara menar att det finns många faktorer att titta på.
Svart X90D, bokat en M3.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re:

Inlägg av Mickep »

Tror också att det är bättre att utse den "bästa" kommunen för elbilar. (det visar att man har ett helhetsgrepp och inte bara ser till tätorten) Tycker inte att argumentet riktigt håller att minst sugiga skulle få priset. så vad? elbilar ÄR ännu i minoritet och tänker man så så kommer det dröja länge innan uppmärksamhet kan ges. (sedan behöver man inte ge pris varje år) Men om man alternerar bäst och sämst (om det nu måste bli ett pris för den) så kan man göra det vartannat år till resp kategori. Antar att anledningen till pris(oavsett att det är bäst eller sämst) är att öka uppmärksamheten för elbilar.
Då tycker jag att "bäst" låter som en bättre klang. För det sker faktiskt investeringar i landet (mycket tack vare klimatklivet). Så jag anser vist att det finns befog att ge ett sådant pris.

frågan är du , hur sätter man ett rättvis pris. olika kommuner har olika förutsättningar att satsa, hur skall man bedöma... Efter befolkningsmängd? efter budget? efter antal elbilar? efter hur lätt det är att få bygglov et.c. när det är sämst så är det enkelt, när man skall ge till bäst blir det plötsligt mer att ta hänsyn till.

Sämsta stad eller företag eller person kan man ha, men då kan man ha det som ett vandringspris. men likväl så kan bäst vara med också och du kanske kommun (det finns 290 st och därmed ett begränsat ranking)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re:

Inlägg av Gustafsson »

Motala är hopplöst att ladda i. Finns typ 2 vid macdonalds. Har för mig att det planeras något, men inget användbart ännu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re:

Inlägg av Vasp »

Min stad/kommun är helt kass på laddinfrastruktur. Vi har Superchargern och en Chademo/CCS/typ2 combo laddare uppe på ok/q8 Solbacken. Bra för genomfart trafik men inte för annat. Utöver det är det i princip helt tomt. Har sett att Skellefteå kraft har satt upp en dubbel typ2 ledstolpe på badhuset Eddahallens parkering. Men den tror jag inte är i drift än.
jespersundqvist
Inlägg: 36
Blev medlem: 24 apr 2017 19:17

Re: "Priser" från TCS

Inlägg av jespersundqvist »

mans71 skrev:
Parkerade i Västerås nära centralstationen häromdagen. Uselt utbud med tanke på Västerås storlek.
Hela Västmanland är ganska uselt vad gäller laddplatser...

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re:

Inlägg av TiborBlomhall »

Nackdelen med att titta på kommuner isf städer är att tex Stockholm består av ett stort antal kommuner.
Ska vi då titta på Danderyd, Ekerö, Järfälla mm kommuner för sig? Blir väldigt konstigt...
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: "Priser" från TCS

Inlägg av Anders77 »

TiborBlomhall skrev:
Nackdelen med att titta på kommuner isf städer är att tex Stockholm består av ett stort antal kommuner.
Ska vi då titta på Danderyd, Ekerö, Järfälla mm kommuner för sig? Blir väldigt konstigt...
Varför då? De har egen ekonomi, de har i vissa fall egna energibolag de har olika politiska styren. Ser inte alls något konstigt med det.

I all annan rankning för kommuner kan man ranka varje enskild kommun. Så nej jag förstår inte ditt argument.
Svart X90D, bokat en M3.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re:

Inlägg av vigge50 »

Anders77 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Nackdelen med att titta på kommuner isf städer är att tex Stockholm består av ett stort antal kommuner.
Ska vi då titta på Danderyd, Ekerö, Järfälla mm kommuner för sig? Blir väldigt konstigt...
Varför då? De har egen ekonomi, de har i vissa fall egna energibolag de har olika politiska styren. Ser inte alls något konstigt med det.

I all annan rankning för kommuner kan man ranka varje enskild kommun. Så nej jag förstår inte ditt argument.
Problemet med att ranka varje enskild kommun är just det att du måste kolla upp varje kommun, det är ett ganska omfattande arbete.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re:

Inlägg av LarsL »

Skulle vara lite trevligt med ett positivt pris också. Kanske bästa förbättrats, eftersom bra elbilskommun inte finns än?
Att ge tex Lidel pris för bästa satsning känns lite konstigt eller? För vad är i så fall Teslas utbyggnad eller Clevers tex?
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re:

Inlägg av Seregon »

Jag tror helt klart på bästa förbättring/insats under året.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re:

Inlägg av Gustafsson »

Jag tycker att både en jumbo och ett spetspris behövs. Använt mig av Lidls laddaren Växjö, men även Växjö energi har gratis CHAdeMO. Kanon!
Clevers satsning är jätteviktig, men eftersom laddning där är så dyr så tycker jag att det inte ska ge lika mycket pluspoäng som de aktörer som tillhandahåller billigare el. Laddaren i Sveg har betytt mycket för många och är ett exempel på "små" men strategiskt viktiga insatser..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Re:

Inlägg av Stefan T »

Heiko skrev:
Falkenberg bör ta platsen som sämsta stad.
De har enbart en laddstation inne på Stortorget som de dessutom tar betalt för och fungerar sisådär.
Helt rätt
Hade inte Falkenberg haft supperchagern och Fortum och Clever laddarna vi Max/McDonalds så hade dom super kassa
Kolla in lilla byn Ullared som har bara 800 pers boende har över gratis 20st laddplatser och mer är på gång
Så det bättrar upp kommunen lite men riktigt kass stad på elbils laddning i centrum
Varberg och Halmstad är klart bättre på destionsladdning
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re:

Inlägg av Elbilisten »

Mitt i denna tråd kom jag att tänka på Laddguldet. Med priset Laddguldet premieras den kommun som ger bäst förutsättningar för elbilar. Därutöver utses årets Ladd-eldsjäl.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... et#p162680

Vi kan ju inte ha två olika Sveriges bästa elbilskommun. Men vi kan kanske ha ett pris som heter Sveriges bästa elbilsföretag?

Föreningen Elbil Sverige utser Årets elbil, Årets elbilsförare och Årets laddplats.

Det här med batterier och sånt har ju både en positiv och en negativ sida. Men jag tycker att allt runt elbilar ska vara positivt, iaf när man delar ut priser. Men "marknaden" för "bästa elbilssomething" är kanske mättad?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re:

Inlägg av TiborBlomhall »

Precis, det var deras priser som gav inspiration till att även ha en "piska" till morotspriserna.

Enligt det feedback jag har fått var det en ögonöppnare inte enbart för Norrköping utan även andra kommuner. Speciellt nyhetsinslaget på TV4 och artikeln i Elbilen i Sverige nådde väldigt många kommuner - och ingen vill vara värst nästa år.

Som vigge skrev är det ett hästjobb att undersöka Sveriges alla 290 kommuner. Speciellt när deras gränser inte visas i uppladdning.nu
Det var betydligt enklare att istället undersöka de 20 största städerna.

"Bästa elbilssatsning" tänkte jag skulle gå till andra än laddbolagen. Typ hotell, köpcentra, varuhus och liknande, såna som inte har elbilsladdning som primärt arbete utan som använder den för att locka kunder. Att Clever bygger massa laddstolpar är liksom deras jobb - men om typ "Nisses Lågprisland" har satt upp massa laddstolpar för att locka till sig kunder är inte lika självklart och bör belönas. Och kan tipsa andra hur man lockar köpstarka elbilskunder.

Bland städerna skulle vi kunna ha "bästa förbättring/insats" som Seregon föreslog. Det kommer liksom ur samma data, inget extrajobb för mig (och sånt brukar jag tycka om ;) ). Och då kan vi hamna i paradoxen att Norrköping vinner båda. De har ju fördubblat antal laddställen nu och jag tror ingen annan stad har gjort det (inte kollat än dock) men jag tror att de ligger ändå sist även i år.

Jag tänkte köra sammanställningen i juni i år, alternativt i augusti. I fjol var det 1 juli men då är jag bortrest.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Re:

Inlägg av bonath »

TiborBlomhall skrev:
De har ju fördubblat antal laddställen nu och jag tror ingen annan stad har gjort det (inte kollat än dock) men jag tror att de ligger ändå sist även i år.
Halmstad é på g...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 17#p167817
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re:

Inlägg av lator »

Om man tittar på lokala energibolag så kan man också få lite perspektiv på hur det satsas på olika orter. BTEA är ett positivt exempel och även Dala Energi tror jag att de heter...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Re:

Inlägg av kler »

Elbilisten skrev:
Det här med batterier och sånt har ju både en positiv och en negativ sida.
Jo, i de kretsarna så... :lol:
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Skriv svar