Snabbladdare Hemavan-Umeå

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Snabbladdare Hemavan-Umeå

Inlägg av Svenssons »

Såg på uppladning.nu att Umeå Energi verkar satsa på snabbladdare från Hemavan till kusten vilket kommer göra att norrbaggarna kan köra till Sverige den vägen och vi får en ny väg in till Norge.

http://www.umeaenergi.se/el/ladda-elbilen/laddstolpar
Ume.PNG
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 27 jan 2017 10:56

Re: Snabbladdare Hemavan-Umeå

Inlägg av halipte »

Hej! Såg det där även jag. Ringde därför Umeå Energi idag men ingen av laddplatserna är tyvärr påbörjade utan enbart på ritbordet enligt den kvinna jag hamnade hos till slut efter diverse omkopplingar.

Lite surt, hade varit perfekt för mig med en planerad Norge-resa inom kort


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Snabbladdare Hemavan-Umeå

Inlägg av Monark1954 »

Jag har träffat en som av Umeå energi fått svaret att de gräver så fort tjälen gått ur jorden.

Kolla på uppladdning.nu.
Verkar som om Elbilsföreningen Sverige tänker stå för en DC laddare i Storuman förutom de Umeå energi tänker installera längs E12:an.

Jag har registrerat Umeå energis DC/snabbladdare enligt länken i första inlägget men den i Storuman är borta, kanske Elbilsföreningens är samma som den Umeå energi har? Dock jättenöjd om det blir bara blir en DC/Chademo i Storuman då planen visar att det blir fler längs vägen.

Toppensatsning av Umeå energi, de har förstått behovet med de avstånd vi reser i Norrland. Riktiga snabbladdare.

Vattenfalls VD har i en intervju sagt att det räcker med destinationsladdare, han har nog inte varit norr om Uppsala. Samma påstående har en företrädare för Bil Sweden sagt i radio för någon månad sen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Snabbladdare Hemavan-Umeå

Inlägg av Monark1954 »

Det händer mer än Teslas i Storuman som har en egen tråd.

Chademo/CCS Lycksele vid OKQ8 som vi hoppades om redan i våras.
Så här svarar Umeå energi.
"Den rapporten stämmer bra, den står på plats i Lycksele och vi inväntar att den ska anslutas mot elnätet innan vi kan driftsätta den. Preliminärt ska det driftsättas innan jul, förutsatt att vi hinner få anslutningen till elnätet. "

Glöm inte Umeå energis Chademo/CCS i Vindeln.
I praktiken samma körtid Umeå Lycksele som längs blå vägen E12.

När Lycksele är i drift kan vi ta en stor släpvagn efter vår X hela vägen Umeå-Hemavan.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar