Precis. Hade de satsat på något som kan konkurrera med deras fossilbilar så hade de inte behövt revidera några planer. Halvdana "compliance" bilar är det värre med..mati skrev:Det är väl så det ser ut när man inte leder utvecklingen utan bara försöker att hänga med så gott det går.
Hetsig diskussion med Volvo-chef
Moderator: Redaktion
Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef
Detta är om något det som kommer skilja mellan konkurs och nirvana. De som har möjligheten att sikta mot ett rörligt mål och skjuta lagom mycket framför för att ha rätt produkt vid rätt tid till rätt pris på rätt marknad. Om Volvo konsekvent siktar fel så kommer de snart inte ha mer pengar att försöka med. Tesla's modell för Agile-release och att saker kommer på en torsdag och att det inte görs några bakåtkompabilitetssaker för tidigare bilar (ingen AP2 retrofit för AP1 osv) gör att vissa kunder blir ledsna men å andra sidan kommer det stora flertalet att få en mycket bättre produkt mycket tidigare. Om Volvo inte vågar med detta så är det nog slut.Anders77 skrev:Känner en som jobbar på just Volvo med elbilsutvecklingen.
De har jobbat med den i några år redan. Dock reviderat sin plan ett antal gånger eftersom de upptäcker varje år att det som de tänkt leverera 2019 redan finns på marknaden. Senast i år har de fått göra om planen, eller som han sa till mig. Vi vet inte om det vi utvecklar idag är det som kommer vara i bilen 2019, för allt går så fort idag på marknaden.
Undrar om de på elbilsavdelningen vågar gå på firma festerna med fossilmänniskorna?
Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef
Jag är inte så orolig för Volvo.
Även om det finns en hel del bakåtsträvare där så kräver Kina att dom gör bra elbilar.
Det är det som gäller i Kina.
Sen måste dom tillverka El Volvo i Kina annars är det 25% tullavgifter.
Kina har tom fått Toyota att börja utveckla elbilar. Annars får dom ingen försäljning i Kina.
Även om det finns en hel del bakåtsträvare där så kräver Kina att dom gör bra elbilar.
Det är det som gäller i Kina.
Sen måste dom tillverka El Volvo i Kina annars är det 25% tullavgifter.
Kina har tom fått Toyota att börja utveckla elbilar. Annars får dom ingen försäljning i Kina.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef
Om du var i Skara så är det väl troligt att han jobbar i Skövde och då är det kolvmotorer som gäller. Tror inte att Volvos ledning har talat om för Skövde hur körda de är, inte på allvar.
Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef
Det är nog många på Volvo som inte fått den informationen!LarsL skrev:Om du var i Skara så är det väl troligt att han jobbar i Skövde och då är det kolvmotorer som gäller. Tror inte att Volvos ledning har talat om för Skövde hur körda de är, inte på allvar.
Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef
Samtidigt för konsumenten går det super super långsamt, Nissan Leaf från 2011 är fortfarande en gångbara elbil och en av få elbilar som finns på marknaden till vettigt pris. Utvecklingen har fan stått mer eller mindre stilla för konsumenten. Alla dessa floskler om billiga batterier och tekniksprång mm. Volvo gjorde ju en el C30, vad hände sedan? De fastande i flosklernas värld.Anders77 skrev:Känner en som jobbar på just Volvo med elbilsutvecklingen.
De har jobbat med den i några år redan. Dock reviderat sin plan ett antal gånger eftersom de upptäcker varje år att det som de tänkt leverera 2019 redan finns på marknaden. Senast i år har de fått göra om planen, eller som han sa till mig. Vi vet inte om det vi utvecklar idag är det som kommer vara i bilen 2019, för allt går så fort idag på marknaden.
Undrar om de på elbilsavdelningen vågar gå på firma festerna med fossilmänniskorna?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef
Samtidigt för konsumenten går det super super långsamt, Nissan Leaf från 2011 är fortfarande en gångbara elbil och en av få elbilar som finns på marknaden till vettigt pris. Utvecklingen har fan stått mer eller mindre stilla för konsumenten. Alla dessa floskler om billiga batterier och tekniksprång mm. Volvo gjorde ju en el C30, vad hände sedan? De fastande i flosklernas värld.
Var nog många drömmar inblandade etanol alllt möjligt vi skulle få från vår svenska skog och hälla i tanken är nog först nu många vaknar tyvärr
Var nog många drömmar inblandade etanol alllt möjligt vi skulle få från vår svenska skog och hälla i tanken är nog först nu många vaknar tyvärr
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef
På det sättet förstår man tillverkarna. De blev rejält blåsta i samband med satsningen på etanol. Idag är den försäljningen helt död. Klart att det finns skepsis nu när alla säger att de ska satsa på elbilar.Smutt skrev:Var nog många drömmar inblandade etanol alllt möjligt vi skulle få från vår svenska skog och hälla i tanken är nog först nu många vaknar tyvärr
Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef
Han jobbar mycket riktigt i Skövde. Han var i alla fall väldigt stolt över Volvos miljöplan där de skall sluta utveckla dieselmotorn.LarsL skrev:Om du var i Skara så är det väl troligt att han jobbar i Skövde och då är det kolvmotorer som gäller. Tror inte att Volvos ledning har talat om för Skövde hur körda de är, inte på allvar.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
CyberTruck single engine förbokad
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef
Jag har också varit på Volvo i Skövde. Jobbar han på IT kanske?hakan_k skrev:Han jobbar mycket riktigt i Skövde. Han var i alla fall väldigt stolt över Volvos miljöplan där de skall sluta utveckla dieselmotorn.LarsL skrev:Om du var i Skara så är det väl troligt att han jobbar i Skövde och då är det kolvmotorer som gäller. Tror inte att Volvos ledning har talat om för Skövde hur körda de är, inte på allvar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef
Nej det gör han verkligen inte. Han har inte Facebook eller något annat socialt media. Mail är så långt han kan sträcka sig.mati skrev:Jag har också varit på Volvo i Skövde. Jobbar han på IT kanske?hakan_k skrev:Han jobbar mycket riktigt i Skövde. Han var i alla fall väldigt stolt över Volvos miljöplan där de skall sluta utveckla dieselmotorn.LarsL skrev:Om du var i Skara så är det väl troligt att han jobbar i Skövde och då är det kolvmotorer som gäller. Tror inte att Volvos ledning har talat om för Skövde hur körda de är, inte på allvar.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
CyberTruck single engine förbokad
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef
Haha! Det påminner mig om en kompis som är domare på en tingsrätt. Han har alltid varit anti all IT-teknik och har fortfarande ingen FB och kommer aldrig att skaffa det heller. Men när han fått sin första fasta tjänst som domare så var det sedan länge infört att alla hade en e-postadress dit viktig information levererades och det ingick ju i plikterna att läsa e-posten. När han jobbat där ett par år så kom vi och prata om mail och annat och jag minns inte hur diskussionen gick, men det ledde fram till att han sa ungefär "Mail?... Nja, jag vet inte, det står nåt om att jag har olästa mail när jag loggar in på datorn, men det har jag aldrig kollat."hakan_k skrev:Mail är så långt han kan sträcka sig.
Nå, detta var ungefär 10 år sedan, och efter att hans fru gett honom en rejäl avhyvling så börja han sköta sitt mailkonto på jobbet.
Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef
Inte helt kul att hamna framför en sådan domare i ett it ärende.Jerker skrev:Haha! Det påminner mig om en kompis som är domare på en tingsrätt. Han har alltid varit anti all IT-teknik och har fortfarande ingen FB och kommer aldrig att skaffa det heller. Men när han fått sin första fasta tjänst som domare så var det sedan länge infört att alla hade en e-postadress dit viktig information levererades och det ingick ju i plikterna att läsa e-posten. När han jobbat där ett par år så kom vi och prata om mail och annat och jag minns inte hur diskussionen gick, men det ledde fram till att han sa ungefär "Mail?... Nja, jag vet inte, det står nåt om att jag har olästa mail när jag loggar in på datorn, men det har jag aldrig kollat."hakan_k skrev:Mail är så långt han kan sträcka sig.
Nå, detta var ungefär 10 år sedan, och efter att hans fru gett honom en rejäl avhyvling så börja han sköta sitt mailkonto på jobbet.
Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef
Jag vet inte om jag tror på det där med rörligt mål. Jag tror allt man behöver göra är att lansera en bil som ger en bra helhetslösning för folk så kommer de köpa den oavsett vad konkurrenterna hittar på. Receptet är:
Bra räckvidd
Snabbladdning
Vettigt pris (helt okej att vara lite dyrare än dieselbilarna, det är ju trots allt en bättre produkt)
Normalt utseende
Kort sagt, bilen ska erbjuda ungefär det som fossilbilarna erbjuder fast med eldriftens alla fördelar. Då kommer man ha en produkt som folk kan köpa och den kommer konkurrera på den vanliga bilmarknaden vilken är 100 gånger större än elbilsmarknaden idag.
Bra räckvidd
Snabbladdning
Vettigt pris (helt okej att vara lite dyrare än dieselbilarna, det är ju trots allt en bättre produkt)
Normalt utseende
Kort sagt, bilen ska erbjuda ungefär det som fossilbilarna erbjuder fast med eldriftens alla fördelar. Då kommer man ha en produkt som folk kan köpa och den kommer konkurrera på den vanliga bilmarknaden vilken är 100 gånger större än elbilsmarknaden idag.
Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef
Och det i sin tur påminner mig om när jag och en kompis som vid pass 1998-99 när vi inte kände någon på festen (det här var studentåren när man "hamnade" på suspekta fester hela tiden) brukade gå in i rollen som orerande gubbe och gormade om "Nej till EG", och" Email är framtiden, men det är småföretagarna på lansbygdn som kommer få betala priset!"Jerker skrev:Haha! Det påminner mig om en kompis som är domare på en tingsrätt. Han har alltid varit anti all IT-teknik och har fortfarande ingen FB och kommer aldrig att skaffa det heller. Men när han fått sin första fasta tjänst som domare så var det sedan länge infört att alla hade en e-postadress dit viktig information levererades och det ingick ju i plikterna att läsa e-posten. När han jobbat där ett par år så kom vi och prata om mail och annat och jag minns inte hur diskussionen gick, men det ledde fram till att han sa ungefär "Mail?... Nja, jag vet inte, det står nåt om att jag har olästa mail när jag loggar in på datorn, men det har jag aldrig kollat."hakan_k skrev:Mail är så långt han kan sträcka sig.
.
Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef
Åherregud, det skulle man ha velat se... gråter glädjetårar...hakan_k skrev:Då öppnades sig portarna fullständigt för denna chef och jag blev bombarderad med precis alla elbilsmyter som finns och lite till. Kolkraftsel, jordartsmetaller, att Tesla inte går med vinst och att ingen vill ha elbilar var bara några av det skarpa angrepp som kom.....
Till slut, efter 20-30 minuters diskussion, insåg jag att det bara var och ge upp för annars hade han fått hjärtattack då han vid detta laget var högröd i ansiktet och det rök ur öronen.
MYLR-24