Hetsig diskussion med Volvo-chef

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hakan_k
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 mar 2016 15:56
Ort: Vara, Västra Götaland

Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av hakan_k »

Jag var på Djäknedagen i Skara i helgen, då det är trettio år sedan jag tog studenten där. Blev som det bör sig mycket diskussion om var alla jobbar och så. Det visade sig att en av mina gamla klasskamrater är någon typ av chef på Volvo och till slut så kunde jag inte låta bli att ställa den ytterst känsliga frågan: "När kommer Volvo med en riktig elbil?".
Då öppnades sig portarna fullständigt för denna chef och jag blev bombarderad med precis alla elbilsmyter som finns och lite till. Kolkraftsel, jordartsmetaller, att Tesla inte går med vinst och att ingen vill ha elbilar var bara några av det skarpa angrepp som kom. Jag försökte givetvis förklara och avväpna alla myter, vilket gjorde honom om möjligt ännu argare. Till slut, efter 20-30 minuters diskussion, insåg jag att det bara var och ge upp för annars hade han fått hjärtattack då han vid detta laget var högröd i ansiktet och det rök ur öronen. Avslutade med två frågor som fick ganska intressanta svar. Enligt honom kommer deras riktiga elbilar någon gång 2020-2023 (om nu någon mot förmodan verkligen vill ha sådana) och att det tar Volvo 18 månader att ta fram en ny bilmodell. Detta skulle om det var sant innebära att de inte ens börjat med arbetet, vilket känns otroligt konstigt.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av janni »

Påminner lite om när Ericsson eller Nokia vägrade förstå att mobilmarknaden var på väg att förändras, går snabbt utför om man inte hänger med.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av Jerker »

Men nu har Volvo kinesiska ägare som kanske har en lite annan förståelse för detta med elbilar. Vi får väl se. Annars är Vovlo en av kandidaterna till gamla bilföretag som kommer att gå under.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av TiborBlomhall »

Jobbade han månntro med motorn, växellådan, avgassystemet eller annan "onödig" delsystem?

Jag tror också det är de kinesiska ägarna som släpar de motvilliga svenskarna i riktning mot elbilar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Jobbade han månntro med motorn, växellådan, avgassystemet eller annan "onödig" delsystem?
Haha! Ja, jag kan tänka mig att det var nåt sånt! Han verkar ha betett sig som om han vore hotad på nåt sätt!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av mati »

Jag kan i det sammanhanget berätta nånting som stämmer mycket bra överens med en av Tibors artiklar häromveckan. Jag pratade med en granne igår vars svärson har varit i Kina precis nyligen. Han sa att de pratar bara om elbilar och miljö och är skitförbannade på alla som vägrar inse att vi måste sluta att köra på fossila bränslen. De vill absolut inte ha bensinbilar längre, det är bara el som gäller.
Det var kanske ändå inte så dumt att Volvo blev kinesiskt. I början tyckte man ju att det var förfärligt. Nu kan det faktiskt vara deras räddning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av danni »

De officiella uppgifterna från Volvo säger ju elbil till 2019. Och det tar mycket, mycket längre än 18 månader att utveckla en helt ny bilmodell. Vad är det för tomte du hittat egentligen?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av Anders77 »

Känner en som jobbar på just Volvo med elbilsutvecklingen.

De har jobbat med den i några år redan. Dock reviderat sin plan ett antal gånger eftersom de upptäcker varje år att det som de tänkt leverera 2019 redan finns på marknaden. Senast i år har de fått göra om planen, eller som han sa till mig. Vi vet inte om det vi utvecklar idag är det som kommer vara i bilen 2019, för allt går så fort idag på marknaden.

Undrar om de på elbilsavdelningen vågar gå på firma festerna med fossilmänniskorna? :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av mati »

Det är väl så det ser ut när man inte leder utvecklingen utan bara försöker att hänga med så gott det går.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av Bjelke »

Anders77 skrev:
...

Undrar om de på elbilsavdelningen vågar gå på firma festerna med fossilmänniskorna? :)
:lol: Ja du.... eller så har dom hiskeligt roligt tillsammans, men antagligen inte...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Det är väl så det ser ut när man inte leder utvecklingen utan bara försöker att hänga med så gott det går.
Precis. Hade de satsat på något som kan konkurrera med deras fossilbilar så hade de inte behövt revidera några planer. Halvdana "compliance" bilar är det värre med..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av kangru »

Anders77 skrev:
Känner en som jobbar på just Volvo med elbilsutvecklingen.

De har jobbat med den i några år redan. Dock reviderat sin plan ett antal gånger eftersom de upptäcker varje år att det som de tänkt leverera 2019 redan finns på marknaden. Senast i år har de fått göra om planen, eller som han sa till mig. Vi vet inte om det vi utvecklar idag är det som kommer vara i bilen 2019, för allt går så fort idag på marknaden.

Undrar om de på elbilsavdelningen vågar gå på firma festerna med fossilmänniskorna? :)
Detta är om något det som kommer skilja mellan konkurs och nirvana. De som har möjligheten att sikta mot ett rörligt mål och skjuta lagom mycket framför för att ha rätt produkt vid rätt tid till rätt pris på rätt marknad. Om Volvo konsekvent siktar fel så kommer de snart inte ha mer pengar att försöka med. Tesla's modell för Agile-release och att saker kommer på en torsdag och att det inte görs några bakåtkompabilitetssaker för tidigare bilar (ingen AP2 retrofit för AP1 osv) gör att vissa kunder blir ledsna men å andra sidan kommer det stora flertalet att få en mycket bättre produkt mycket tidigare. Om Volvo inte vågar med detta så är det nog slut.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 969
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av Toja »

Jag är inte så orolig för Volvo.
Även om det finns en hel del bakåtsträvare där så kräver Kina att dom gör bra elbilar.
Det är det som gäller i Kina.
Sen måste dom tillverka El Volvo i Kina annars är det 25% tullavgifter.

Kina har tom fått Toyota att börja utveckla elbilar. Annars får dom ingen försäljning i Kina.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av LarsL »

Om du var i Skara så är det väl troligt att han jobbar i Skövde och då är det kolvmotorer som gäller. Tror inte att Volvos ledning har talat om för Skövde hur körda de är, inte på allvar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Om du var i Skara så är det väl troligt att han jobbar i Skövde och då är det kolvmotorer som gäller. Tror inte att Volvos ledning har talat om för Skövde hur körda de är, inte på allvar.
Det är nog många på Volvo som inte fått den informationen! :shock:
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av Limbster »

Anders77 skrev:
Känner en som jobbar på just Volvo med elbilsutvecklingen.

De har jobbat med den i några år redan. Dock reviderat sin plan ett antal gånger eftersom de upptäcker varje år att det som de tänkt leverera 2019 redan finns på marknaden. Senast i år har de fått göra om planen, eller som han sa till mig. Vi vet inte om det vi utvecklar idag är det som kommer vara i bilen 2019, för allt går så fort idag på marknaden.

Undrar om de på elbilsavdelningen vågar gå på firma festerna med fossilmänniskorna? :)
Samtidigt för konsumenten går det super super långsamt, Nissan Leaf från 2011 är fortfarande en gångbara elbil och en av få elbilar som finns på marknaden till vettigt pris. Utvecklingen har fan stått mer eller mindre stilla för konsumenten. Alla dessa floskler om billiga batterier och tekniksprång mm. Volvo gjorde ju en el C30, vad hände sedan? De fastande i flosklernas värld.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av Smutt »

Samtidigt för konsumenten går det super super långsamt, Nissan Leaf från 2011 är fortfarande en gångbara elbil och en av få elbilar som finns på marknaden till vettigt pris. Utvecklingen har fan stått mer eller mindre stilla för konsumenten. Alla dessa floskler om billiga batterier och tekniksprång mm. Volvo gjorde ju en el C30, vad hände sedan? De fastande i flosklernas värld.

Var nog många drömmar inblandade etanol alllt möjligt vi skulle få från vår svenska skog och hälla i tanken är nog först nu många vaknar tyvärr
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av Jerker »

Smutt skrev:
Var nog många drömmar inblandade etanol alllt möjligt vi skulle få från vår svenska skog och hälla i tanken är nog först nu många vaknar tyvärr
På det sättet förstår man tillverkarna. De blev rejält blåsta i samband med satsningen på etanol. Idag är den försäljningen helt död. Klart att det finns skepsis nu när alla säger att de ska satsa på elbilar.
Användarvisningsbild
hakan_k
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 mar 2016 15:56
Ort: Vara, Västra Götaland

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av hakan_k »

LarsL skrev:
Om du var i Skara så är det väl troligt att han jobbar i Skövde och då är det kolvmotorer som gäller. Tror inte att Volvos ledning har talat om för Skövde hur körda de är, inte på allvar.
Han jobbar mycket riktigt i Skövde. Han var i alla fall väldigt stolt över Volvos miljöplan där de skall sluta utveckla dieselmotorn. :D
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av mati »

hakan_k skrev:
LarsL skrev:
Om du var i Skara så är det väl troligt att han jobbar i Skövde och då är det kolvmotorer som gäller. Tror inte att Volvos ledning har talat om för Skövde hur körda de är, inte på allvar.
Han jobbar mycket riktigt i Skövde. Han var i alla fall väldigt stolt över Volvos miljöplan där de skall sluta utveckla dieselmotorn. :D
Jag har också varit på Volvo i Skövde. Jobbar han på IT kanske? ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
hakan_k
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 mar 2016 15:56
Ort: Vara, Västra Götaland

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av hakan_k »

mati skrev:
hakan_k skrev:
LarsL skrev:
Om du var i Skara så är det väl troligt att han jobbar i Skövde och då är det kolvmotorer som gäller. Tror inte att Volvos ledning har talat om för Skövde hur körda de är, inte på allvar.
Han jobbar mycket riktigt i Skövde. Han var i alla fall väldigt stolt över Volvos miljöplan där de skall sluta utveckla dieselmotorn. :D
Jag har också varit på Volvo i Skövde. Jobbar han på IT kanske? ;)
Nej det gör han verkligen inte. Han har inte Facebook eller något annat socialt media. Mail är så långt han kan sträcka sig.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av Jerker »

hakan_k skrev:
Mail är så långt han kan sträcka sig.
Haha! Det påminner mig om en kompis som är domare på en tingsrätt. Han har alltid varit anti all IT-teknik och har fortfarande ingen FB och kommer aldrig att skaffa det heller. Men när han fått sin första fasta tjänst som domare så var det sedan länge infört att alla hade en e-postadress dit viktig information levererades och det ingick ju i plikterna att läsa e-posten. När han jobbat där ett par år så kom vi och prata om mail och annat och jag minns inte hur diskussionen gick, men det ledde fram till att han sa ungefär "Mail?... Nja, jag vet inte, det står nåt om att jag har olästa mail när jag loggar in på datorn, men det har jag aldrig kollat."

Nå, detta var ungefär 10 år sedan, och efter att hans fru gett honom en rejäl avhyvling så börja han sköta sitt mailkonto på jobbet. :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
hakan_k skrev:
Mail är så långt han kan sträcka sig.
Haha! Det påminner mig om en kompis som är domare på en tingsrätt. Han har alltid varit anti all IT-teknik och har fortfarande ingen FB och kommer aldrig att skaffa det heller. Men när han fått sin första fasta tjänst som domare så var det sedan länge infört att alla hade en e-postadress dit viktig information levererades och det ingick ju i plikterna att läsa e-posten. När han jobbat där ett par år så kom vi och prata om mail och annat och jag minns inte hur diskussionen gick, men det ledde fram till att han sa ungefär "Mail?... Nja, jag vet inte, det står nåt om att jag har olästa mail när jag loggar in på datorn, men det har jag aldrig kollat."

Nå, detta var ungefär 10 år sedan, och efter att hans fru gett honom en rejäl avhyvling så börja han sköta sitt mailkonto på jobbet. :D
Inte helt kul att hamna framför en sådan domare i ett it ärende.
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av Jerka »

Jag vet inte om jag tror på det där med rörligt mål. Jag tror allt man behöver göra är att lansera en bil som ger en bra helhetslösning för folk så kommer de köpa den oavsett vad konkurrenterna hittar på. Receptet är:

Bra räckvidd
Snabbladdning
Vettigt pris (helt okej att vara lite dyrare än dieselbilarna, det är ju trots allt en bättre produkt)
Normalt utseende

Kort sagt, bilen ska erbjuda ungefär det som fossilbilarna erbjuder fast med eldriftens alla fördelar. Då kommer man ha en produkt som folk kan köpa och den kommer konkurrera på den vanliga bilmarknaden vilken är 100 gånger större än elbilsmarknaden idag.
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: Hetsig diskussion med Volvo-chef

Inlägg av Bjorn N »

Jerker skrev:
hakan_k skrev:
Mail är så långt han kan sträcka sig.
Haha! Det påminner mig om en kompis som är domare på en tingsrätt. Han har alltid varit anti all IT-teknik och har fortfarande ingen FB och kommer aldrig att skaffa det heller. Men när han fått sin första fasta tjänst som domare så var det sedan länge infört att alla hade en e-postadress dit viktig information levererades och det ingick ju i plikterna att läsa e-posten. När han jobbat där ett par år så kom vi och prata om mail och annat och jag minns inte hur diskussionen gick, men det ledde fram till att han sa ungefär "Mail?... Nja, jag vet inte, det står nåt om att jag har olästa mail när jag loggar in på datorn, men det har jag aldrig kollat."
. :D
Och det i sin tur påminner mig om när jag och en kompis som vid pass 1998-99 när vi inte kände någon på festen (det här var studentåren när man "hamnade" på suspekta fester hela tiden) brukade gå in i rollen som orerande gubbe och gormade om "Nej till EG", och" Email är framtiden, men det är småföretagarna på lansbygdn som kommer få betala priset!"
Skriv svar