Lastbalansering - tesla wall connector

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Lastbalansering - tesla wall connector

Inlägg av peken »

Nu har frun beställt en e-golf som hon får i sommar. Och jag ska ha en model 3 så småningom.

Gissar att det är många, eller åtminstone någon, som har en tesla och en andra bil som har typ 2 1-fas laddning. Hur har ni löst eran laddning?

Vi har huvudsäkring på 20A på vår villa. Jag tänkte då att två stycken tesla wallconnector som lastbalanserar är bästa lösningen för oss. Fruns bil kommer ladda 1-fas 16A och min 3-fas 16A. Är 2 stycken wall connector bästa lösningen?
Jag inbillar mig att det är det. Teslas laddare är ju billig om man kollar på konkurrenter.
Som jag skrev först, villan är säkrad på 20A. Om man sättar två wall connectors, som matas med 3*16A. Och i normalfallet laddas en bil med 1*16 och en med 3*16.
Jag inbillar mig att detta kommer funka bra och är bästa lösningen. Men det finns ju mängder med erfaranheter på detta forum så jag slänger ut en fråga här. Hur bör jag göra?
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Lastbalansering - tesla wall connector

Inlägg av peken »

Jag är nyfiken i allmänhet av att höra erfaranheter av er som har två tesla wall connector med lastbalansering.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Lastbalansering - tesla wall connector

Inlägg av Hammar »

Lastbalansering funkar inget vidare när ena bilen laddar 1-fas och andra 3-fas. Säg att båda skall dela på 10A. Då kommer ena bilen att ladda 1x5A och andra 3x5A.
Alla faserna begränsas till den mängd ström som bilen får ta ut på den fasen som delas.

Då är det bättre att låta e-golfen få en egen fas. Skaffa 2st WC, och koppla den ena som 1-fas. (kan vara bra att du undersöker hur mycket du i övrigt belastar de olika faserna, och använder den minst använda till e-golfen)
WC nr 2 kopplar du som 3-fas, och kopplar de två faser du inte använde till e-golfen som fas 1 och 2. Den fas som du använde till e-golfen kopplar du inte in till denna WC, eller så skaffar du en strömbrytare som bryter strömmen till e-golfens WC i ena läget, och fas nummer 3 i Teslans WC i andra läget. Då kommer e-golfen att ladda på 1 fas, och Teslan på 2 faser. Skaffar du brytaren så har du ju även möjligheten att bryta strömen till e-golfen och ladda Teslan på 3 faser.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Lastbalansering - tesla wall connector

Inlägg av Feddan »

Vi har två Tesla Wall Charger hemma. Frun har en e-Up. Jag tycker det är en smidig lösning för man behöver inte tänka på något, det är bara att koppla i.
Som det precis nämndes så är lastbalanseringen inte speciellt smart. Men när den som laddat en-fas är färdigladdad så kan ju Teslan fläska på med 3*16A.

Så jag hade rekommenderat lösningen, om ni inte måste ladda från två i princip tomma batterier varje dag, då kanske ni ska dela upp det med en 1-fas-laddare och en 2-fas-laddare.
Men en fördel med att inte göra det är att man kan parkera vid vilken laddare man vill (man blir inte låst till sin parkeringsplats) .
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Lastbalansering - tesla wall connector

Inlägg av peken »

Det var så jag misstänkte att det fungerade. Men 1*8A (1,8kW) och 3*8A (5,5kW) är ju helt ok om man inte behöver ladda från tomt och det behöver man ju som oftast inte göra. Och som du Feddan säger så vill vi inte vara låsta till en specifik laddare. Och när man kommer hem vill man bara stoppa i sladden utan att fundera. Sen kan man styra från mobilen om man vill slå på laddning eller klimat. För hemma gissar jag att vi kommer ha schedulerad laddning på natten.

Men hur funkar det om bägge bilarna är inkopplade men låt säga att teslan inte laddar (eller att man manuellt stänger av laddning via appen) får då e-golfen 1*16A då?
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Lastbalansering - tesla wall connector

Inlägg av Leo »

Har e-Golf och Tesla och säkrade upp till 25A huvudsäkring då det blev två elbilar. Har aldrig haft problem eller blåst en huvudsäkring. Sen lagar vi mat och använder alla grejor helt fritt utan att fundera på om/hur bilarna laddas.

Laddar med 16A enfas på e-Golfen och vanliga UMC på Teslan. Dock nästan alltid låga 5A trefas på Teslan då det ändå med det ger 15-20 mil över en natt och Tesla inte används så frekvent.

Mina två Tesla Wallbox ligger fortfarande kvar omonterat i förpackningen sen förra året då jag inte riktigt kommit mig för att få de uppmonterade ;)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Lastbalansering - tesla wall connector

Inlägg av LarsL »

Jag tänker mig en liknade lösning med 1+2fas uttag. Sen kommer jag sätta en belastningsvakt på alltihop så att jag slipper fundera på när bilen laddas utan det sköter sig själv när det finns tillgänglig ström.
https://www.elbutik.se/product.html/bel ... eldon-vasa
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 10 aug 2016 12:02
Ort: Eskilstuna

Re: Lastbalansering - tesla wall connector

Inlägg av Jocke73 »

Intressant diskussion. Vi funderar även vi på en e-golf till frun.

Har idag ett trefasuttag och kommer behöva något mer till e-golfen...

Dock undrar jag hur fasen du gjort för få leverans e-golfen i sommar? Fick preliminär byggstart vecka 47 och leverans i mellandagarna...

Lite för lång väntetid!

/Jocke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Lastbalansering - tesla wall connector

Inlägg av peken »

Jocke73 skrev:
Intressant diskussion. Vi funderar även vi på en e-golf till frun.

Har idag ett trefasuttag och kommer behöva något mer till e-golfen...

Dock undrar jag hur fasen du gjort för få leverans e-golfen i sommar? Fick preliminär byggstart vecka 47 och leverans i mellandagarna...

Lite för lång väntetid!

/Jocke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det var säljaren som sa mellan v27 och v30. Han visade mig på dator att orderboken var full för v2? - v26 och för v31-v3? (minns inte start respektive slutvecka för de perioderna därav frågetecknen). Så därför skulle bilen komma med i batchen för v27-v30. Hoppas verkligen det stämmer, men det är ju inget vi fått bekräftat från VW på något sätt.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Lastbalansering - tesla wall connector

Inlägg av Tars »

Jocke73 skrev:
Intressant diskussion. Vi funderar även vi på en e-golf till frun.

Har idag ett trefasuttag och kommer behöva något mer till e-golfen...

Dock undrar jag hur fasen du gjort för få leverans e-golfen i sommar? Fick preliminär byggstart vecka 47 och leverans i mellandagarna...

Lite för lång väntetid!

/Jocke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Demobil? Om inget annat så kan jag höra efter med en som jobbar inom vag som har tillgång till info som du eller jag inte har.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 10 aug 2016 12:02
Ort: Eskilstuna

Re: Lastbalansering - tesla wall connector

Inlägg av Jocke73 »

Får se om hon får det jobbet hon helst vill ha. Den arbetsgivaren har rätt bra villkor på personalbil. Då kan en demobil vara aktuellt.

När ska du starta bilförmedlingsfirma, Tars?

/Jocke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Lastbalansering - tesla wall connector

Inlägg av Tars »

Hjälper vänner och bekanta gratis.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Lastbalansering - tesla wall connector

Inlägg av Monark1954 »

peken skrev:
Det var så jag misstänkte att det fungerade. Men 1*8A (1,8kW) och 3*8A (5,5kW) är ju helt ok om man inte behöver ladda från tomt och det behöver man ju som oftast inte göra. Och som du Feddan säger så vill vi inte vara låsta till en specifik laddare. Och när man kommer hem vill man bara stoppa i sladden utan att fundera. Sen kan man styra från mobilen om man vill slå på laddning eller klimat. För hemma gissar jag att vi kommer ha schedulerad laddning på natten.

Men hur funkar det om bägge bilarna är inkopplade men låt säga att teslan inte laddar (eller att man manuellt stänger av laddning via appen) får då e-golfen 1*16A då?
För oss med Leaf och Tesla måste vi koppla loss laddsladden från Leafen för att få 3*16A som vi har inställt som max. Händer sällan, att vi behöver ladda så mycket. Normalt räcker 1*8 +3*8 A mer än väl. Bägge bilarna kopplas in när vi kommer hem och styrs av respektive bils timer när laddning startar, vanligtvis kring midnatt.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Lastbalansering - tesla wall connector

Inlägg av peken »

Jocke73 skrev:
Intressant diskussion. Vi funderar även vi på en e-golf till frun.

Har idag ett trefasuttag och kommer behöva något mer till e-golfen...

Dock undrar jag hur fasen du gjort för få leverans e-golfen i sommar? Fick preliminär byggstart vecka 47 och leverans i mellandagarna...

Lite för lång väntetid!

/Jocke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag var i kontakt med säljaren nu på morgonen igen. Han sa att vi bör få preliminärt byggstart för bilen innan denna vecka slut. Han kollade vad en tidigare kund, som beställde för två veckor sedan, och han hade fått preliminär byggstart v26. När bilen sen väl är byggd tar det 2-3v innan den står hos bilhandlaren här i Sverige.

Det preliminära datumet är ju just bara ett preliminärt datum. Men om man fick preliminär byggstart v 26 om man beställde för två veckor sedan så bör det ju inte vara så många veckor längre fram om man beställer idag.
När bilen väl planeras in för produktion så får man ett faktiskt produktionsdatum. All uppdatering med vad som händer. När bilen byggs, den skeppas på båt etc, kommer vi få notiser om via mail.

Edit: Säljaren ringde precis upp precis när jag hade postat detta inlägget. Han hade undersökt saken lite mer. Och i någon information som skickats ut för två månader sedan stod det något om v45. Produktionsstarten av nya e-golf startar denna veckan tydligen. Och det finns nog dom som beställt tidigt och ligger långt fram i kön. Men faktum kvarstår att prel. byggstart var v 26 för en annan kund. Nu återstår det att se vilken prel. byggstart vi får. Det kan ju bero på vilken utrustning och så kanske, men vi har beställt en identisk som den andra kunden. Vi har varit sparsamma med tillvalen.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Skriv svar