Vägledning för laddning på BRF-parkering

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

maxer
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 mar 2017 13:04

Vägledning för laddning på BRF-parkering

Inlägg av maxer »

Hej, jag sitter med i styrelsen för en liten BRF i Solna och vi håller på att renovera hela fastigheten (trapphus, ny elcentral osv).

I samband med detta så kommer vi att byta ut motorvärmarstolparna (som inte fungerar alls, antagligen 30-40 år gamla).
Tanken är då att vi ska installera 3st nya stolpar till våra 6st parkeringsplatser.
Förslaget är att installera stolpar med en extra "alltid på" Schuko där eventuella elbilar kan laddas. (jag kör en BMW i3)
Se länk: http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/la ... -stolpe-lv

Vi kommer också dra en ny kabel till parkeringen med 6mm^2 (25A) eller 10mm^2 (35A) som kopplas in till nya elcentralen. Värt att nämna är att hela fastigheten har haft en huvudsäkring på 65A som vi nu kommer att höja till 85A. (är endast 15 lght i föreningen). Vi befinner oss också i Råsunda och kan inte ha någon "häftig" laddbox som drar till sig uppmärksamhet av berusade fotbollsfantaster.

Frågan är alltså, är det dumt att ladda på Schuko eller finns det ett värde i detta för föreningen?
Om mina uträkningar stämmer så kan man ladda 1840W på varje Schuko. (max 8A, se nedan citat från elsäkerhetsverket)
Det ger ca 1 mil per timme, så parkerar man bilen 12h per natt kan man teoretiskt pendla 12 mil varje dag.
Med en säkring på 35A så borde 3 elbilar kunna ladda samtidigt på varsin stolpe (varsin fas?).

Citat från rapport:
Elsäkerhetsverket har i Sverige med anledning av just elsäkerhetsfrågor runt användning av t.ex. ”motorvärmaruttag” för laddning av elbilar skrivit; ”Mode1- respektive Mode 2-laddning är inte förbjudna utan egentligen ganska vanliga i Norge. Vid laddning via en Schuko-kontakt rekommenderar man att den kontinuerliga laddningsströmmen begränsas till max 8 A. ” Texten finns på sidan 28 i rapporten “Informationsbehov rörande elsäkerhet kring laddinfrastrukturen för elbilar”

Är tacksam för förslag, synpunkter!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vägledning för laddning på BRF-parkering

Inlägg av LarsL »

Det blir billigare att sätta dit riktiga typ 2 uttag och få bidrag från Klimatklivet. Om ni skaffar en laddbox med ett schukeluttag så får ni motorvärmaren på köpet.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vägledning för laddning på BRF-parkering

Inlägg av joel80 »

Med 35A kan du väl egentligen ladda med 10A per bil utan några problem.
En ny installation med shucko har inga problem att leverera 10A konstant. Det man ska vara försiktig med är att dra hög strömstyrka från äldre uttag där dragningen och hälsan på uttag och kablage kanske inte alltid är på topp.

Sen får man hålla isär trefas och enfas.. En 3fas på 32A är ju på 400v och kan mata 22kw. (alltså rent teoretiskt räcka till över 10 elbilar som laddar med 10A var.)

Du skriver 35A.. Är det då alltså endast en fas som ni ska dela upp på tre uttag?

Drar ni fram en 16A trefas kan ni dela upp det vid uttagen och alltså få uttagen säkrade till 16A enfas på platserna.

Nackdelen om ni bara säkrar platserna till att klara 10 eller 8A per uttag är att säkringar a kan komma att gå när folk kopplar in sina bilar med egna kablar ställda till högre än 10A...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vägledning för laddning på BRF-parkering

Inlägg av Teslaspolen »

Att ha schuko som alltid är på öppnar för missbruk, kanske någon kopplar motorvärmaren där och så står den och drar massa ström helt i onödan.

Absolut bättre än inget alls, men välj Typ2 som har en extra schuko i så fall.
maxer
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 mar 2017 13:04

Re: Vägledning för laddning på BRF-parkering

Inlägg av maxer »

joel80 skrev:
Med 35A kan du väl egentligen ladda med 10A per bil utan några problem.
En ny installation med shucko har inga problem att leverera 10A konstant. Det man ska vara försiktig med är att dra hög strömstyrka från äldre uttag där dragningen och hälsan på uttag och kablage kanske inte alltid är på topp.

Sen får man hålla isär trefas och enfas.. En 3fas på 32A är ju på 400v och kan mata 22kw. (alltså rent teoretiskt räcka till över 10 elbilar som laddar med 10A var.)

Du skriver 35A.. Är det då alltså endast en fas som ni ska dela upp på tre uttag?

Drar ni fram en 16A trefas kan ni dela upp det vid uttagen och alltså få uttagen säkrade till 16A enfas på platserna.

Nackdelen om ni bara säkrar platserna till att klara 10 eller 8A per uttag är att säkringar a kan komma att gå när folk kopplar in sina bilar med egna kablar ställda till högre än 10A...

Så här står det i vårat anbud för elen:
Motorvärmare:
En ny huvudledning 4x6/6 installeras från ny central till befintliga motorvärmarcentraler.
Jag bodde inte i fastigheten när anbuden togs in så jag försöker förstå hur läget ligger till.
Har ni några förslag på billiga bra laddare där vi ändå förser samtliga parkeringar med motorvärmare (med timer)?
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Vägledning för laddning på BRF-parkering

Inlägg av jonas »

Sätt upp typ 2 uttag utan sladd. Billigast i längden och säkrast. Typ 2 uttagen kan ni sedan styra själva med vilken effekt som skall avges. Är det få som laddar kan man ha högre ström och tvärtom.
Förslag på olika varianter eller kombinationer där emellan.

2st 3fas a 11kw (3x16A)

eller
3st 3fas a 7,3kW (3x10A)

eller
6st 1fas á 3,7kW (1x16A)

eller
9st 1 fas á 2,3kW (1x10A)
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vägledning för laddning på BRF-parkering

Inlägg av joel80 »

Vi har 2st Halo på vårat kontor kopplad till varsin fas på en 16A trefas. Den laddaren har även shucko-uttag... Däremot ser den kanske lite "spaceig" ut och du ville ju inte ha nått uppseendeväckande..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Vägledning för laddning på BRF-parkering

Inlägg av StefL »

Jag kommer "inom kort" att befinna mig i en liknande situation. Jag bor i en mindre BRF (också i Solna) där vi ska dra om all el i husets källare (längre upp och i alla lägenheter drogs om i samband med stambyte för 12 år sedan). Eftersom jag sitter i styrelsen tänkte jag vara lite proaktiv och se till att vi anpassar eldragningen till de 8 garage vi har i huset till elbilsladdning. Dessa garage hyrs ut separat till boende, och jag antar att det inte borde vara något hinder att söka motsvarande stöd från klimatklivet som man kan göra för parkeringsplatser utomhus - eller är dessa begränsade till att där även finns motorvärmare? (Eftersom det är varmgarage finns av förklarliga skäl inga motorvärmaruttag men det finns eluttag i alla garage, som jag dock inte vet hur mycket de är säkrade för, misstänker 10 A). Eller tänker jag bara bakvänt nu - motorvärmarna fick man med "på köpet" om man valde laddboxar med extra uttag...

Men i allmänhet - är det klokt att även i separata garage sätta in laddboxar eller räcker det med att se till att man drar fram el med tillräcklig kapacitet?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Vägledning för laddning på BRF-parkering

Inlägg av Seregon »

Jag passar på att ställa kompletteringsfrågor här i tråden.

Jag har nyligen lyft frågan för vår bostadsrättsförening i centrala Uppsala om att byta ut våra 10A motorvärmaruttag utomhus mot lastbalanserade Typ2-boxar med extra schuko-uttag (typ Halo wallbox) och har fått frågan om vad det skulle kosta före/efter klimatklivet inklusive allt arbete. Är det någon som har erfarenheter eller allmän koll på det?
Det handlar om antingen runt 16 eller 16+16 stolpar.
Model S85D -15, "Voltaire"
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vägledning för laddning på BRF-parkering

Inlägg av joel80 »

Våra två Halo inklusive installation gick på ca 14k plus moms om jag kommer ihåg rätt.

Man borde ju kunna komma ner lägre per box om man ska ha många..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vägledning för laddning på BRF-parkering

Inlägg av LarsL »

Läs lite om Småbjörkens installation.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... hilit=Halo
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Vägledning för laddning på BRF-parkering

Inlägg av Seregon »

LarsL skrev:
Läs lite om Småbjörkens installation.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... hilit=Halo
Väldigt oklart dock hur väl en samfällighets lösning med många utspridda garage och tillhörande ekonomi är applicerbar på förhållandevis sammanhållande parkeringsplatser i en brf.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vägledning för laddning på BRF-parkering

Inlägg av LarsL »

Nej jag vet inte. Men bägge borde kunna få bidrag.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vägledning för laddning på BRF-parkering

Inlägg av Teslaspolen »

StefL skrev:
Jag kommer "inom kort" att befinna mig i en liknande situation. Jag bor i en mindre BRF (också i Solna) där vi ska dra om all el i husets källare (längre upp och i alla lägenheter drogs om i samband med stambyte för 12 år sedan). Eftersom jag sitter i styrelsen tänkte jag vara lite proaktiv och se till att vi anpassar eldragningen till de 8 garage vi har i huset till elbilsladdning. Dessa garage hyrs ut separat till boende, och jag antar att det inte borde vara något hinder att söka motsvarande stöd från klimatklivet som man kan göra för parkeringsplatser utomhus - eller är dessa begränsade till att där även finns motorvärmare? (Eftersom det är varmgarage finns av förklarliga skäl inga motorvärmaruttag men det finns eluttag i alla garage, som jag dock inte vet hur mycket de är säkrade för, misstänker 10 A). Eller tänker jag bara bakvänt nu - motorvärmarna fick man med "på köpet" om man valde laddboxar med extra uttag...

Men i allmänhet - är det klokt att även i separata garage sätta in laddboxar eller räcker det med att se till att man drar fram el med tillräcklig kapacitet?

Du tänker bakvänt, Klimatklivet får man för ladduttaget, sedan på juat Halo så följer det med ett motorvärmaruttag på köpet.
maxer
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 mar 2017 13:04

Re: Vägledning för laddning på BRF-parkering

Inlägg av maxer »

jonas skrev:
Sätt upp typ 2 uttag utan sladd. Billigast i längden och säkrast. Typ 2 uttagen kan ni sedan styra själva med vilken effekt som skall avges. Är det få som laddar kan man ha högre ström och tvärtom.
Förslag på olika varianter eller kombinationer där emellan.

2st 3fas a 11kw (3x16A)

eller
3st 3fas a 7,3kW (3x10A)

eller
6st 1fas á 3,7kW (1x16A)

eller
9st 1 fas á 2,3kW (1x10A)
Det är 6st platser och alla måste få ett vanligt motorvärmaruttag minst. Då vi bara har en planka att jobba med (ingen vägg vid parkeringen) så blir vägghängda typ Halo svårt.
Jag tror inte heller på att ha 6st sladdar hängandes på platser där ingen kommer ladda på (just nu 1 av 6st platser som är elbil). Kan ju dröja 10år innan någon mer vill ladda i föreningen.

Den enda laddbox jag hittar som verkar vettig är denna:
https://shop.wallbe.de/en/wallbe-pro-3-7kw.html

Då får man en fast typ 2 kontakt och en Schuko på varje plats. Här skulle det alltså behövas 6st boxar och någon form av stolpar som antagligen måste gjutas ner bakom våran "planka". (är buskage bakom plankan) Kostnaden för 6st blir då ca 70000kr utan installation och gjutning. Uppskattar 100000kr för alltihop.

Offerten för tidigare förslag (3st motorvärmarstolpar med Schuko) ligger på 40000 ink montering osv.
Detta innebär ju att trots klimatklivet så kommer det vara dyrare med riktiga laddboxar. Det stora problemet är att det kommer behövas 6st laddstationer istället för 3 st stolpar.

Hade vi haft en vägg vid parkeringen att montera på så hade det varit en annan historia. Men jag är rädd att det får bli stickpropp framöver. (vi ser dock till att lägga en extra fet kabel för framtiden)
Skriv svar