Vägledning för laddning på BRF-parkering

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vägledning för laddning på BRF-parkering

Inlägg av LarsL »

Läs lite om Småbjörkens installation.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... hilit=Halo
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Vägledning för laddning på BRF-parkering

Inlägg av Seregon »

LarsL skrev:
Läs lite om Småbjörkens installation.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... hilit=Halo
Väldigt oklart dock hur väl en samfällighets lösning med många utspridda garage och tillhörande ekonomi är applicerbar på förhållandevis sammanhållande parkeringsplatser i en brf.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vägledning för laddning på BRF-parkering

Inlägg av LarsL »

Nej jag vet inte. Men bägge borde kunna få bidrag.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vägledning för laddning på BRF-parkering

Inlägg av Teslaspolen »

StefL skrev:
Jag kommer "inom kort" att befinna mig i en liknande situation. Jag bor i en mindre BRF (också i Solna) där vi ska dra om all el i husets källare (längre upp och i alla lägenheter drogs om i samband med stambyte för 12 år sedan). Eftersom jag sitter i styrelsen tänkte jag vara lite proaktiv och se till att vi anpassar eldragningen till de 8 garage vi har i huset till elbilsladdning. Dessa garage hyrs ut separat till boende, och jag antar att det inte borde vara något hinder att söka motsvarande stöd från klimatklivet som man kan göra för parkeringsplatser utomhus - eller är dessa begränsade till att där även finns motorvärmare? (Eftersom det är varmgarage finns av förklarliga skäl inga motorvärmaruttag men det finns eluttag i alla garage, som jag dock inte vet hur mycket de är säkrade för, misstänker 10 A). Eller tänker jag bara bakvänt nu - motorvärmarna fick man med "på köpet" om man valde laddboxar med extra uttag...

Men i allmänhet - är det klokt att även i separata garage sätta in laddboxar eller räcker det med att se till att man drar fram el med tillräcklig kapacitet?

Du tänker bakvänt, Klimatklivet får man för ladduttaget, sedan på juat Halo så följer det med ett motorvärmaruttag på köpet.
maxer
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 mar 2017 13:04

Re: Vägledning för laddning på BRF-parkering

Inlägg av maxer »

jonas skrev:
Sätt upp typ 2 uttag utan sladd. Billigast i längden och säkrast. Typ 2 uttagen kan ni sedan styra själva med vilken effekt som skall avges. Är det få som laddar kan man ha högre ström och tvärtom.
Förslag på olika varianter eller kombinationer där emellan.

2st 3fas a 11kw (3x16A)

eller
3st 3fas a 7,3kW (3x10A)

eller
6st 1fas á 3,7kW (1x16A)

eller
9st 1 fas á 2,3kW (1x10A)
Det är 6st platser och alla måste få ett vanligt motorvärmaruttag minst. Då vi bara har en planka att jobba med (ingen vägg vid parkeringen) så blir vägghängda typ Halo svårt.
Jag tror inte heller på att ha 6st sladdar hängandes på platser där ingen kommer ladda på (just nu 1 av 6st platser som är elbil). Kan ju dröja 10år innan någon mer vill ladda i föreningen.

Den enda laddbox jag hittar som verkar vettig är denna:
https://shop.wallbe.de/en/wallbe-pro-3-7kw.html

Då får man en fast typ 2 kontakt och en Schuko på varje plats. Här skulle det alltså behövas 6st boxar och någon form av stolpar som antagligen måste gjutas ner bakom våran "planka". (är buskage bakom plankan) Kostnaden för 6st blir då ca 70000kr utan installation och gjutning. Uppskattar 100000kr för alltihop.

Offerten för tidigare förslag (3st motorvärmarstolpar med Schuko) ligger på 40000 ink montering osv.
Detta innebär ju att trots klimatklivet så kommer det vara dyrare med riktiga laddboxar. Det stora problemet är att det kommer behövas 6st laddstationer istället för 3 st stolpar.

Hade vi haft en vägg vid parkeringen att montera på så hade det varit en annan historia. Men jag är rädd att det får bli stickpropp framöver. (vi ser dock till att lägga en extra fet kabel för framtiden)
Skriv svar