Okej, då sparar man alltså 1000-375=625 kr/månad eller 7500 kr om året. Vad bra att det bara tar 20 år att köra in den extra kostnaden som elbilen kostar om du väljer att inte sälja den...Jeppe_E skrev:Om man kör 2000 mil om året x 10 kr minus elkostnaden på 3000 kr, så är det i princip 1000 kr dyrare per månad att köra med fossilvarianten.vigge50 skrev:Det är säkert ett stort hopp upp från en Zoe men den kostar samtidigt 120 000 kr mer, vem förväntar sig inte en betydligt bättre bil då?
Kollar vi på Niro så ser vi att det skiljer 209 000 kr mellan hybriden och den elektriska. Även efter bonus så skiljer det 149 000 kr, hur övertalar man någon som inte är elbilsfrälst att det är värt 149 000 kr att köra elektrisk? Visst, eNiro kommer med största sannolikhet att ha högre andrahandsvärde så skillnaden blir inte så stor i längden men du kommer med största sannolikhet behöva ta ett betydligt större lån för att köpa bilen. Det ska verkligen bli intressant när elbilar kan börja konkurrera med fossilbilar även vid inköpspriset så att du inte behöver ta x hundra tusen extra i lån bara för at köpa en elbil.
Jämför vi Clio med Zoe så är det just nu "bara" 130 000 kr som skiljer efter supermiljöbilspremien. Visst, just nu är det 20 000 sänkt pris på Clio så för ordinarie pris är det 110 000 kr som skiljer.
Kostnaden för 150.000kr extra i lån till 3% ränta är 4500kr per år, eller 375 kr i månaden. Man måste se hela bilden
Okej, du sparar nog lite mer på service och i dagsläget fordonsskatt så säg 17 år.