Hyundai Kona Electric

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av vigge50 »

Jeppe_E skrev:
vigge50 skrev:
Låt oss strunta i om bilen har en eller tjugo ägare, var blir kostnaden för att köra en Kona EV jämfört med en vanlig Kona om vi kör 2000 mil om året i 20 år. Alltså, kan vi försöka räkna ut LCC(Life cycle cost) för båda bilarna?

Ganska meningslös uträkning, eftersom det föreligger ganska stor sannolikhet att båda bilarna är skrot efter 20 år :)

Men, om prisskillnaden mellan en fossilvariant och en elvariant är 150kkr efter bonussystemet, och båda bilarna är skrot efter 20 år, samt att vi för den sakens skull säger att service/reperation är samma.
Fossil
20 år vägskatt = 30000kr (1500kr/år?)
40000 mil á 12 kr (17 kr/liter x0,7) = 480000kr
Lånekostnad inkl ränta = 280000
Summa: 790.000 kr

Elbil
20 års vägskatt = 7200kr
40000 mil á 4 kr (uppskattat genomsnittspris) = 160000kr
Lånekostnad inkl ränta = 460000
Summa 630.000 kr
Nu är den vanliga Niro hybrid, kanske är det helt fel av mig att anta att de drar mindre än en vanlig fossil men det är tillräckligt för att vägskatten idag ska vara 360 kr, samma som elbilar.
Kollade på Kias hemsida för förbrukning och då har eNiro 1,59 kWh/mil och Niro drar 0,37 l/mil. Höjde vanliga Niros förbrukning till 0,4 och fick följande uträkning.
Niro vs eNiro.png
Drar jag upp Niros förbrukning till 0,5 så är det efter 11 år innan det blir jämt. Läggar man dock till de 18 000 kr du skrev extra i lånekostnad så tar det 12 år innan det är fördel för eNiro. För totalpriset över 20 år så är det förvisso 109 400 kr som skiljer men det verkar helt klart som att det tar lång tid att spara in mellanskillnaden även om vi räknar med 2000 mil vilket nog är mer än de flesta kör.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Jeppe_E skrev:
vigge50 skrev:
Låt oss strunta i om bilen har en eller tjugo ägare, var blir kostnaden för att köra en Kona EV jämfört med en vanlig Kona om vi kör 2000 mil om året i 20 år. Alltså, kan vi försöka räkna ut LCC(Life cycle cost) för båda bilarna?

Ganska meningslös uträkning, eftersom det föreligger ganska stor sannolikhet att båda bilarna är skrot efter 20 år :)

Men, om prisskillnaden mellan en fossilvariant och en elvariant är 150kkr efter bonussystemet, och båda bilarna är skrot efter 20 år, samt att vi för den sakens skull säger att service/reperation är samma.
Fossil
20 år vägskatt = 30000kr (1500kr/år?)
40000 mil á 12 kr (17 kr/liter x0,7) = 480000kr
Lånekostnad inkl ränta = 280000
Summa: 790.000 kr

Elbil
20 års vägskatt = 7200kr
40000 mil á 4 kr (uppskattat genomsnittspris) = 160000kr
Lånekostnad inkl ränta = 460000
Summa 630.000 kr
Nu är den vanliga Niro hybrid, kanske är det helt fel av mig att anta att de drar mindre än en vanlig fossil men det är tillräckligt för att vägskatten idag ska vara 360 kr, samma som elbilar.
Kollade på Kias hemsida för förbrukning och då har eNiro 1,59 kWh/mil och Niro drar 0,37 l/mil. Höjde vanliga Niros förbrukning till 0,4 och fick följande uträkning.
Niro vs eNiro.png
Drar jag upp Niros förbrukning till 0,5 så är det efter 11 år innan det blir jämt. Läggar man dock till de 18 000 kr du skrev extra i lånekostnad så tar det 12 år innan det är fördel för eNiro. För totalpriset över 20 år så är det förvisso 109 400 kr som skiljer men det verkar helt klart som att det tar lång tid att spara in mellanskillnaden även om vi räknar med 2000 mil vilket nog är mer än de flesta kör.
Fast nu gör du ju "standardfelet" och räknar 100% värdefall istället för att räkna faktiskt värdefall för en viss tidsperiod.

4-6 år tar det nog att "köra om" med den elektriska versionen om du räknar den faktiska TCOn beroende på körsträcka.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av joel80 »

Bjelke skrev:
Och att bensinpriset inte stiger under perioden (eller elpriset men det är mycket lägre i förhållande så det ska mycket till innan det påverkar mer än bensinpriset)...
Bensinpriset kommer sjunka. Under en period kommer det (om det inte motas med ännu högre skatter) vara det lägsta på länge.
När efterfrågan på olja börjar minska kommer oljepriset rasa p.g.a överproduktion. Det kommer ganska snabbt bli olönsamt att t.ex utvinna ur oljesand.. Och länder med dyr arbetskraft kan få det besvärligt. (typ Norge.)

Fast det kan såklart bli lite dyrare innan den värsta krisen (för oljebolagen) sätter in.. Eller har det redan börjat dala?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

joel80 skrev:
Bjelke skrev:
Och att bensinpriset inte stiger under perioden (eller elpriset men det är mycket lägre i förhållande så det ska mycket till innan det påverkar mer än bensinpriset)...
Bensinpriset kommer sjunka. Under en period kommer det (om det inte motas med ännu högre skatter) vara det lägsta på länge.
När efterfrågan på olja börjar minska kommer oljepriset rasa p.g.a överproduktion. Det kommer ganska snabbt bli olönsamt att t.ex utvinna ur oljesand.. Och länder med dyr arbetskraft kan få det besvärligt. (typ Norge.)

Fast det kan såklart bli lite dyrare innan den värsta krisen (för oljebolagen) sätter in.. Eller har det redan börjat dala?
Bensinpriset är ju i stort sett bara skatt, så att se till råvarupriset ger i stort sett inget. Mer avgörande är nog vad en ny regering gör med skatten.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av joel80 »

Momsen på den del som är primoduktionskostnaden har ju direkt koppling till oljepriset.


Snittpris 2018:
Produktkostnad och bruttomarginal: 5,52 kronor/liter 

Moms på bensinen*: 1,38 kronor
Energiskatt**: 3,87 kronor/liter 
Koldioxidskatt**: 2,57 kronor/liter
Moms på skatten*: 1,61 kronor


Alltså den del som påverkas är 5.52+1.38=6.90kr. Så ändå nästan 50% av priset påverkas direkt av oljepriset.
Att vi nu har priser på under 14kr/litern på vissa mackar mot för runt 16kr i somras beror ju på att oljepriset gått ner.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
krivik
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016 21:09

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av krivik »

Är det någon som har något intressant att skriva om Hyundai Kona Electric här i tråden som är titulerad "Hyundai Kona Electric"? ;-)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jeppe_E »

krivik skrev:
Är det någon som har något intressant att skriva om Hyundai Kona Electric här i tråden som är titulerad "Hyundai Kona Electric"? ;-)
Nej. :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

Jag ska försöka lägga in något som har med Kona att göra om ca 2v när jag får min. Fick bekräftat igår att bilen nu har kommit till Norge.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svampen
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 apr 2018 16:39

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Svampen »

Någon som pratat med återförsäljare när/om bilen med det lilla batteriet kan beställas/levereras?

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
GuruX
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 feb 2019 18:44

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av GuruX »

Nu är det nog inte så fasligt långt kvar till säljstart.
Det går att bygga sin Kona Electric på Hyundais hemsida. Efter att man har byggt går det att boka provkörning och i listan se vilka återförsäljare har Kona Electric (om det inte är så att de bara har listat alla Hyundaiåterförsäljare).
Dessutom registrerades det tydligen 42 st Kona Electric i Januari. Det luktar demobilar.

Hur är det med app till Kona Electric? Har något hört om det? Det finns ju ingen till de E-Niro som säljs nu. Har Hyundai kanske löst detta?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

GuruX skrev:
Nu är det nog inte så fasligt långt kvar till säljstart.
Det går att bygga sin Kona Electric på Hyundais hemsida. Efter att man har byggt går det att boka provkörning och i listan se vilka återförsäljare har Kona Electric (om det inte är så att de bara har listat alla Hyundaiåterförsäljare).
Dessutom registrerades det tydligen 42 st Kona Electric i Januari. Det luktar demobilar.

Hur är det med app till Kona Electric? Har något hört om det? Det finns ju ingen till de E-Niro som säljs nu. Har Hyundai kanske löst detta?
Nix, ingen app till Kona.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

Nu var dagen då Konan kom. Trevlig bil, väldigt bra förbrukning. Jag körde i sport och absolut inte lugnt. Hamnade då på 13kWh/100km. Det är hälften av min Tesla och nästan lika stora batterier :o
Men bilen för övrigt skiljer sig naturligtvis enormt mycket från en Tesla. Konan är ungefär lika stor som en golf, dock betydligt plastigare i inredningen. Ärligt talat förstår jag fortfarande inte helt vem kundgruppen är? Det måst ju vara folk som är rädda för att koppla in laddsladden för ofta. Bilen är alldeles för liten att ha som familjebil till långresor och om man inte ska åka på långresa, så är ju batteriet alldeles för stort. Vad är poängen med att släpa runt på ett så stort batteri när man har bilen till stadskörning och vardagskörning? Men men, det är bra det kommer fler elbilar på marknaden. Den har massa bra utrustning, ventilation i stolarna, rattvärme, adaptiv farthållare, induktiv mobilladdning och massa annat.

Nu ska den flippas :D
BDC93DD6-1D25-44CB-ADBA-9BFA90C9788C.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jeppe_E »

HelectriC skrev:
Nu ska den flippas :D
Köper du nya bilar från Sverige och säljer dem i Norge eller? :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av juristen »

Ser mycket trevlig ut och imponerande förbrukning! :)

För det unga alternativt pensionerade paret eller den lilla familjen så duger den nog utmärkt både runt stan och på långfärd. Och tycker man batteriet är för stort finns det iaf i Sverige en 39kWh-variant med svagare motor. Jag skulle ändå välja det större batteriet, prisskillnaden är inte så stor och det passar bra med mitt pendlingsmönster. Skulle kunna ladda allt utom semesterturerna hemma.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

Jeppe_E skrev:
HelectriC skrev:
Nu ska den flippas :D
Köper du nya bilar från Sverige och säljer dem i Norge eller? :lol:
Nej, jag är bara snabb med att reservera och drar fördel av de extrema leveranstiderna som är nu. Jag importerar inga bilar, då blir det bara massa jobb med garantier och sånt om nåt händer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svampen
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 apr 2018 16:39

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Svampen »

https://www.blocket.se/vi/83885092.htm

En annons på Kona med lilla batteriet. Blir helt ok pris jämfört med en Leaf 40 tycker jag.

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

Svampen skrev:
https://www.blocket.se/vi/83885092.htm

En annons på Kona med lilla batteriet. Blir helt ok pris jämfört med en Leaf 40 tycker jag.

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Lilla batteriet är nog tillräckligt stort för ganska många. Generellt så måste jag säga att Kona är en väldigt trevlig elbil. Jaguaren hade betydligt fler märkliga egenheter, som tog en stund att vänja sig vid (infotainmentsystem tex, som är mycket mer logiskt i Kona). Har kört Kona nu i en vecka och den är bra, helt enkelt! Inte alls samma premiumkänsla, som Tesla eller Jaguar, men det förväntar man ju inte heller av en Hyundai i den prisklassen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av TeslaTissel »

HelectriC skrev:
Svampen skrev:
https://www.blocket.se/vi/83885092.htm

En annons på Kona med lilla batteriet. Blir helt ok pris jämfört med en Leaf 40 tycker jag.

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Lilla batteriet är nog tillräckligt stort för ganska många. Generellt så måste jag säga att Kona är en väldigt trevlig elbil. Jaguaren hade betydligt fler märkliga egenheter, som tog en stund att vänja sig vid (infotainmentsystem tex, som är mycket mer logiskt i Kona). Har kört Kona nu i en vecka och den är bra, helt enkelt! Inte alls samma premiumkänsla, som Tesla eller Jaguar, men det förväntar man ju inte heller av en Hyundai i den prisklassen.



Det talas nu om att Hundai inte kan leverera på grund av extra hög efterfrågan! Länk: https://insideevs.com/hyundai-cant-ship ... zy-demand/
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av vigge50 »

I usa rapporteras det nu att bilförsäljare lägger på över $5000 på listpriset tack vare att efterfrågan är så mycket högre än tillgången.

https://insideevs.com/hyundai-dealers-p ... -electric/
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Mickep »

Sånt där beteende är lite irriterande. Då gillar man bättre tesla so har en model utan rabett och förhandling. (den enda som är smolket i bägaren är att tesla är för dyr)
Verdi

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Sånt där beteende är lite irriterande. Då gillar man bättre tesla so har en model utan rabett och förhandling. (den enda som är smolket i bägaren är att tesla är för dyr)

Tillgång och efterfrågan fungerar ju så. Jag tycker det är rätt bra att handlarna höjer priset istället för att folk ska köpa på spekulation eller "ha tur". I Sverige är det så mycket rackarspel bakom kulisserna när det gäller populära modeller som det råder brist på. Ibland köper bilsäljare själv "bristbilar" genom bulvaner för att tjäna en hacka. Eller så blir det där vanliga om att den som har bäst kontakter och bästa munlädret som kapar åt sig gobitarna.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

Jaha, så var Konan såld. Den var väldigt mycket enklare att sälja med förtjänst än iPacen. Det var en trevlig bil, hoppas köparen får mycket nöje.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Bjelke »

Bra jobbat :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Tars »

HelectriC skrev:
Jaha, så var Konan såld. Den var väldigt mycket enklare att sälja med förtjänst än iPacen. Det var en trevlig bil, hoppas köparen får mycket nöje.
Hur tycker du bagageutrymmet var på bilen?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

Tars skrev:
HelectriC skrev:
Jaha, så var Konan såld. Den var väldigt mycket enklare att sälja med förtjänst än iPacen. Det var en trevlig bil, hoppas köparen får mycket nöje.
Hur tycker du bagageutrymmet var på bilen?
Det gick att sänka golvet om man plockade ur frigolitinsatsen och då blev det ok storlek. Det är fortfarande på golfnivå+ så man ska inte jämföra med en Tesla eller Volvo V70.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar