Hyundai Kona Electric
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Kona Electric
Det där irriterande ljudet när man kör sakta kallas VESS och går att stänga av. Men jag håller med om att det är avskyvärt.
Heads up displayen går att justera så att den funkar även när man är längre.
Heads up displayen går att justera så att den funkar även när man är längre.
Hyundai Kona Electric 64 kWh Premium
Re: Hyundai Kona Electric
Kan tänka mig att Konan måste ner i pris då VW ID lanseras.
Annars blir den svårsåld.
Annars blir den svårsåld.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Kona Electric
Håller med på de flesta punkter, men stereon från Krell är ju sjukt kass! Basen låter som den är i en colaburk. Riktigt dåligt ljud. EGolfens Dynaudioanläggning är mycket bättre och Ipace 825W stereo är många mil bättre i upplevd kvalitet. Även MS premiumljud trycker på betydligt renare. En sak med Kona som dock slår Teslan är den existerande OCH välfungerande ventilationen i stolarna! Det saknar jag enormt i Teslan.Swede1 skrev:Provkört, bra ljud i krell anläggningen, bra adaptiv farthållare, lane assist och autobroms (för cyklist). Dålig antispinnkontroll, spinner uppåt 80-100?! Dubbfria vinter Kumo däck dock. Irriterande ljud när man kör sakta, för fotgängare. Bra knappar , bra skärm (premium), bra navigation, bra ilast, plant golv. Ok känsla vid körning. Stort batteri, 39 mils räckvidd , hände inte mycket vid 4 mils provkörning i rusningstrafik, räckvidd 37 mil efter, 16 grader och sol, en pinne mindre ström, bra. Körde aldrig fortare än ca 100-110 kort sträcka. Måste stänga av bilen innan man kan låsa den, dumt. Ingen app för fjärrvärme, inte ens värme på fjärrkontrollen, dåligt. App även bra för laddstatus. Hård plast på ladduttagen, hur håller det i minus 20 och snö och is? Ingen 4wd på elmodellen. Fina färger och särskilt blå och vit topp. Finns bilar för snabb leverans om man kan stå ut med konfig. Såg inte head up display särskilt bra, satt också något för högt upp, verkar gjord för koreaner som är max 170-180 cm långa. Rattvärme! Bra! Varför har inte premium märkena det? Kan uppväga att man inte kan fjärrvärma. Timer värme har den så klart. Riktigt bra bil för 450 000. -60000 i bonus. Längre räckvidd och större batteri än Tesla short range plus som kostar 540 000 i snik utförande, kanske bättre ljud än Tesla. Utmärkta garantier.
Sammanfattningsvis, mycket bra, skulle dock vilja ha app för värme och laddkontroll, lägre sits för bättre sikt samt fyrhjulsdrift.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Kona Electric
Ok, testade inte basen i Krell, kanske lite stark diskant, möjligen förvrängt ljud. Njae, Christian Gerhaher kom fram mycket fint, med TIDAL Hifi. Utan justering av ljudkurvan. Detaljerna är viktigt för mig och att ljudet inte är förvrängt. En stabil bas kommer i andra hand, men gärna det också för en fulländad upplevelse, men normalt är det så mycket lågfrekvent buller från väg som förstör. Men kör man sakta så. Är det lätt att stänga av fotgängare varningsljudet?HelectriC skrev:Håller med på de flesta punkter, men stereon från Krell är ju sjukt kass! Basen låter som den är i en colaburk. Riktigt dåligt ljud. EGolfens Dynaudioanläggning är mycket bättre och Ipace 825W stereo är många mil bättre i upplevd kvalitet. Även MS premiumljud trycker på betydligt renare. En sak med Kona som dock slår Teslan är den existerande OCH välfungerande ventilationen i stolarna! Det saknar jag enormt i Teslan.Swede1 skrev:Provkört, bra ljud i krell anläggningen, bra adaptiv farthållare, lane assist och autobroms (för cyklist). Dålig antispinnkontroll, spinner uppåt 80-100?! Dubbfria vinter Kumo däck dock. Irriterande ljud när man kör sakta, för fotgängare. Bra knappar , bra skärm (premium), bra navigation, bra ilast, plant golv. Ok känsla vid körning. Stort batteri, 39 mils räckvidd , hände inte mycket vid 4 mils provkörning i rusningstrafik, räckvidd 37 mil efter, 16 grader och sol, en pinne mindre ström, bra. Körde aldrig fortare än ca 100-110 kort sträcka. Måste stänga av bilen innan man kan låsa den, dumt. Ingen app för fjärrvärme, inte ens värme på fjärrkontrollen, dåligt. App även bra för laddstatus. Hård plast på ladduttagen, hur håller det i minus 20 och snö och is? Ingen 4wd på elmodellen. Fina färger och särskilt blå och vit topp. Finns bilar för snabb leverans om man kan stå ut med konfig. Såg inte head up display särskilt bra, satt också något för högt upp, verkar gjord för koreaner som är max 170-180 cm långa. Rattvärme! Bra! Varför har inte premium märkena det? Kan uppväga att man inte kan fjärrvärma. Timer värme har den så klart. Riktigt bra bil för 450 000. -60000 i bonus. Längre räckvidd och större batteri än Tesla short range plus som kostar 540 000 i snik utförande, kanske bättre ljud än Tesla. Utmärkta garantier.
Sammanfattningsvis, mycket bra, skulle dock vilja ha app för värme och laddkontroll, lägre sits för bättre sikt samt fyrhjulsdrift.
Re: Hyundai Kona Electric
Stänga av varningsljudet för fotgängare är superenkelt. Finns en knapp till vänster om ratten. Dock så är det påslaget varje gång bilen startar,
så det blir att trycka ganska ofta
Såg dock någon som tryckt in en pappersbit som hindrar knappen från att "gå tillbaka". Har dock inte testat själv.
så det blir att trycka ganska ofta
Såg dock någon som tryckt in en pappersbit som hindrar knappen från att "gå tillbaka". Har dock inte testat själv.
Hyundai Kona Electric 64 kWh Premium
Re: Hyundai Kona Electric
Jag har kört Kona ett par veckor och är riktigt nöjd med bla köregenskaper och räckvidd. Saknar app och bra navigator. Navigatorn ger inte möjlighet att ange alla gatunummer, vilket ger ett ganska stort tapp i precision. Någon som har tips? Eller bara att byta till abetterroutplanner?Swede1 skrev:Provkört, bra ljud i krell anläggningen, bra adaptiv farthållare, lane assist och autobroms (för cyklist). Dålig antispinnkontroll, spinner uppåt 80-100?! Dubbfria vinter Kumo däck dock. Irriterande ljud när man kör sakta, för fotgängare. Bra knappar , bra skärm (premium), bra navigation, bra ilast, plant golv. Ok känsla vid körning. Stort batteri, 39 mils räckvidd , hände inte mycket vid 4 mils provkörning i rusningstrafik, räckvidd 37 mil efter, 16 grader och sol, en pinne mindre ström, bra. Körde aldrig fortare än ca 100-110 kort sträcka. Måste stänga av bilen innan man kan låsa den, dumt. Ingen app för fjärrvärme, inte ens värme på fjärrkontrollen, dåligt. App även bra för laddstatus. Hård plast på ladduttagen, hur håller det i minus 20 och snö och is? Ingen 4wd på elmodellen. Fina färger och särskilt blå och vit topp. Finns bilar för snabb leverans om man kan stå ut med konfig. Såg inte head up display särskilt bra, satt också något för högt upp, verkar gjord för koreaner som är max 170-180 cm långa. Rattvärme! Bra! Varför har inte premium märkena det? Kan uppväga att man inte kan fjärrvärma. Timer värme har den så klart. Riktigt bra bil för 450 000. -60000 i bonus. Längre räckvidd och större batteri än Tesla short range plus som kostar 540 000 i snik utförande, kanske bättre ljud än Tesla. Utmärkta garantier.
Sammanfattningsvis, mycket bra, skulle dock vilja ha app för värme och laddkontroll, lägre sits för bättre sikt samt fyrhjulsdrift.
Re: Hyundai Kona Electric
Skriv gatunumret före gatuadressen. <22 viktoriagatan> t.ex.MariaB skrev:Jag har kört Kona ett par veckor och är riktigt nöjd med bla köregenskaper och räckvidd. Saknar app och bra navigator. Navigatorn ger inte möjlighet att ange alla gatunummer, vilket ger ett ganska stort tapp i precision. Någon som har tips? Eller bara att byta till abetterroutplanner?Swede1 skrev:Provkört, bra ljud i krell anläggningen, bra adaptiv farthållare, lane assist och autobroms (för cyklist). Dålig antispinnkontroll, spinner uppåt 80-100?! Dubbfria vinter Kumo däck dock. Irriterande ljud när man kör sakta, för fotgängare. Bra knappar , bra skärm (premium), bra navigation, bra ilast, plant golv. Ok känsla vid körning. Stort batteri, 39 mils räckvidd , hände inte mycket vid 4 mils provkörning i rusningstrafik, räckvidd 37 mil efter, 16 grader och sol, en pinne mindre ström, bra. Körde aldrig fortare än ca 100-110 kort sträcka. Måste stänga av bilen innan man kan låsa den, dumt. Ingen app för fjärrvärme, inte ens värme på fjärrkontrollen, dåligt. App även bra för laddstatus. Hård plast på ladduttagen, hur håller det i minus 20 och snö och is? Ingen 4wd på elmodellen. Fina färger och särskilt blå och vit topp. Finns bilar för snabb leverans om man kan stå ut med konfig. Såg inte head up display särskilt bra, satt också något för högt upp, verkar gjord för koreaner som är max 170-180 cm långa. Rattvärme! Bra! Varför har inte premium märkena det? Kan uppväga att man inte kan fjärrvärma. Timer värme har den så klart. Riktigt bra bil för 450 000. -60000 i bonus. Längre räckvidd och större batteri än Tesla short range plus som kostar 540 000 i snik utförande, kanske bättre ljud än Tesla. Utmärkta garantier.
Sammanfattningsvis, mycket bra, skulle dock vilja ha app för värme och laddkontroll, lägre sits för bättre sikt samt fyrhjulsdrift.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Hyundai Kona Electric
Har du hittat en inställning som möjliggör vilken fritextinmatning som helst? Mitt tangentbord styr vilka tecken som är möjliga baserat på för gps:ens kända adresser. Jag lyckas alltså inte skriva vad jag vill ...
Re: Hyundai Kona Electric
Nu har jag provkört Kona, måste säga att jag blev rätt besviken. Tyckte den saknade elbilsaccelerationen (initiala rycket) som jag t.o.m har i min 88 hk Zoe samt org Leaf + nya Leaf. Finns det någon inställning som jag kan ha missat ? Jag ställde in Sport som drive mode , tänkte om det fanns något mer. Sladdrig känsla i ratten som var väldigt tunn. Ormig på vägen vid acceleration men någon här klagade på antispinn funktionen så jag misstänker att det kan ha att göra med det. Ionic var betydligt trevligare att köra och det tyckte även säljaren på Hyundai.
Enormt plastig och gammaldags interiör. Hade med mig min 11 åriga dotter som inte var nådig om alla silverfärgade knappar och dylikt. "Usch, va ful". Men ok, den är relativt billig efter subvention så lite överseende får man kanske ha med det.
Enormt plastig och gammaldags interiör. Hade med mig min 11 åriga dotter som inte var nådig om alla silverfärgade knappar och dylikt. "Usch, va ful". Men ok, den är relativt billig efter subvention så lite överseende får man kanske ha med det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Hyundai Kona Electric
DavidK skrev:Stänga av varningsljudet för fotgängare är superenkelt. Finns en knapp till vänster om ratten. Dock så är det påslaget varje gång bilen startar,
så det blir att trycka ganska ofta
Såg dock någon som tryckt in en pappersbit som hindrar knappen från att "gå tillbaka". Har dock inte testat själv.
Eller så lokaliserar man högtalaren och kopplar ur den Det är ju några år tills besiktningen och har man köpt bilen nu så finns det ju faktiskt ingen lag som säger att den måste fungera
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Hyundai Kona Electric
Vet inte hur det är på Kona, men på Zoe så har högtalaren en egen säkring som jag har dragit ur.Jeppe_E skrev:DavidK skrev:Stänga av varningsljudet för fotgängare är superenkelt. Finns en knapp till vänster om ratten. Dock så är det påslaget varje gång bilen startar,
så det blir att trycka ganska ofta
Såg dock någon som tryckt in en pappersbit som hindrar knappen från att "gå tillbaka". Har dock inte testat själv.
Eller så lokaliserar man högtalaren och kopplar ur den Det är ju några år tills besiktningen och har man köpt bilen nu så finns det ju faktiskt ingen lag som säger att den måste fungera
Re: Hyundai Kona Electric
På Leaf kan man stänga av ljudet med LeafSpy. Besiktningen hade naturligtvis ingen åsikt om det.
Re: Hyundai Kona Electric
Besides the new 3-phase 11 kW on-board charger, the new Hyundai Kona Electric also gets the new Hyundai Blue Link app, optional new centre display touch-screen and heated rear seats.
In Europe, 11 kW on-board chargers should be standard by now, with an additional charger in parallel to reach 22 kW as an option. LG Chem is already producing 11 kW on-board chargers – aimed to the European market – with an impressive energy efficiency of 95 %.
https://pushevs.com/2019/05/07/2020-hyu ... d-charger/
In Europe, 11 kW on-board chargers should be standard by now, with an additional charger in parallel to reach 22 kW as an option. LG Chem is already producing 11 kW on-board chargers – aimed to the European market – with an impressive energy efficiency of 95 %.
https://pushevs.com/2019/05/07/2020-hyu ... d-charger/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Kona Electric
Zalman3 skrev:Besides the new 3-phase 11 kW on-board charger, the new Hyundai Kona Electric also gets the new Hyundai Blue Link app, optional new centre display touch-screen and heated rear seats.
In Europe, 11 kW on-board chargers should be standard by now, with an additional charger in parallel to reach 22 kW as an option. LG Chem is already producing 11 kW on-board chargers – aimed to the European market – with an impressive energy efficiency of 95 %.
https://pushevs.com/2019/05/07/2020-hyu ... d-charger/
Sådär ja. Trefas laddning och appstyrning. Bara klimatisering kvar.
Re: Hyundai Kona Electric
Jag skulle vilja lägga till +100 kW snabbladdning och ett laddnätverk värt namnet norr om Uppsala till den listan.Verdi skrev:Sådär ja. Trefas laddning och appstyrning. Bara klimatisering kvar.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Hyundai Kona Electric
Kanske dags för "Kona-spotting"? Idag i Hanstarondellen i Kista. Kul att fler rullar på vägarna!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Kona Electric
...ussin?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hyundai Kona Electric
Hur många kW kan man ladda en en Kona med? Kan man ladda med 7,4kW enfas såsom jag kan göra med Teslan?
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Re: Hyundai Kona Electric
Sjukvården är eftersatt i Skåne.. Här uppe i mitt län är det i allafall skattefinansierat att operera bort fula r.Bjelke skrev:Och i Skåne rullar dom på R...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Hyundai Kona Electric
Vissa sätter drag på sin Hyundai Kona BEV.
https://thedriven.io/2019/06/10/towing- ... -done/amp/
Det finns drag till bensin Konan. Den får dra 1,3 ton.
https://thedriven.io/2019/06/10/towing- ... -done/amp/
Det finns drag till bensin Konan. Den får dra 1,3 ton.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Kona Electric
Samma som ”en del” gör på sin Model S
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6518
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Hyundai Kona Electric
Skulle jag aldrig göra.HelectriC skrev:Samma som ”en del” gör på sin Model S
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Hyundai Kona Electric
Nu har Hyundai börjat producera Kona EV i Tjeckien och planen är att produktionen ska nå 30 000 Kona EV per år. Hyundai tror att de kommer kunna sälja 80 000 noll-utsläpp bilar i Europa i år vilket enligt de själva kommer vara tillräckligt för att de ska bli ledande här. Väntetiderna lär dock gå ner.
https://electrek.co/2020/03/02/hyundai- ... or-europe/
https://electrek.co/2020/03/02/hyundai- ... or-europe/
Re: Hyundai Kona Electric
...och ett år senare kom Tesla igång med sin Giga Berlin och sopade bort allt motstånd!vigge50 skrev:Nu har Hyundai börjat producera Kona EV i Tjeckien och planen är att produktionen ska nå 30 000 Kona EV per år. Hyundai tror att de kommer kunna sälja 80 000 noll-utsläpp bilar i Europa i år vilket enligt de själva kommer vara tillräckligt för att de ska bli ledande här. Väntetiderna lär dock gå ner.
https://electrek.co/2020/03/02/hyundai- ... or-europe/