Hyundai Kona Electric

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

DavidK
elbilist
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 jan 2019 09:05

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av DavidK »

Det där irriterande ljudet när man kör sakta kallas VESS och går att stänga av. Men jag håller med om att det är avskyvärt.

Heads up displayen går att justera så att den funkar även när man är längre.
Hyundai Kona Electric 64 kWh Premium
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Zalman3 »

Kan tänka mig att Konan måste ner i pris då VW ID lanseras.
Annars blir den svårsåld.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

Swede1 skrev:
Provkört, bra ljud i krell anläggningen, bra adaptiv farthållare, lane assist och autobroms (för cyklist). Dålig antispinnkontroll, spinner uppåt 80-100?! Dubbfria vinter Kumo däck dock. Irriterande ljud när man kör sakta, för fotgängare. Bra knappar , bra skärm (premium), bra navigation, bra ilast, plant golv. Ok känsla vid körning. Stort batteri, 39 mils räckvidd , hände inte mycket vid 4 mils provkörning i rusningstrafik, räckvidd 37 mil efter, 16 grader och sol, en pinne mindre ström, bra. Körde aldrig fortare än ca 100-110 kort sträcka. Måste stänga av bilen innan man kan låsa den, dumt. Ingen app för fjärrvärme, inte ens värme på fjärrkontrollen, dåligt. App även bra för laddstatus. Hård plast på ladduttagen, hur håller det i minus 20 och snö och is? Ingen 4wd på elmodellen. Fina färger och särskilt blå och vit topp. Finns bilar för snabb leverans om man kan stå ut med konfig. Såg inte head up display särskilt bra, satt också något för högt upp, verkar gjord för koreaner som är max 170-180 cm långa. Rattvärme! Bra! Varför har inte premium märkena det? Kan uppväga att man inte kan fjärrvärma. Timer värme har den så klart. Riktigt bra bil för 450 000. -60000 i bonus. Längre räckvidd och större batteri än Tesla short range plus som kostar 540 000 i snik utförande, kanske bättre ljud än Tesla. Utmärkta garantier.

Sammanfattningsvis, mycket bra, skulle dock vilja ha app för värme och laddkontroll, lägre sits för bättre sikt samt fyrhjulsdrift.
Håller med på de flesta punkter, men stereon från Krell är ju sjukt kass! Basen låter som den är i en colaburk. Riktigt dåligt ljud. EGolfens Dynaudioanläggning är mycket bättre och Ipace 825W stereo är många mil bättre i upplevd kvalitet. Även MS premiumljud trycker på betydligt renare. En sak med Kona som dock slår Teslan är den existerande OCH välfungerande ventilationen i stolarna! Det saknar jag enormt i Teslan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Swede1 »

HelectriC skrev:
Swede1 skrev:
Provkört, bra ljud i krell anläggningen, bra adaptiv farthållare, lane assist och autobroms (för cyklist). Dålig antispinnkontroll, spinner uppåt 80-100?! Dubbfria vinter Kumo däck dock. Irriterande ljud när man kör sakta, för fotgängare. Bra knappar , bra skärm (premium), bra navigation, bra ilast, plant golv. Ok känsla vid körning. Stort batteri, 39 mils räckvidd , hände inte mycket vid 4 mils provkörning i rusningstrafik, räckvidd 37 mil efter, 16 grader och sol, en pinne mindre ström, bra. Körde aldrig fortare än ca 100-110 kort sträcka. Måste stänga av bilen innan man kan låsa den, dumt. Ingen app för fjärrvärme, inte ens värme på fjärrkontrollen, dåligt. App även bra för laddstatus. Hård plast på ladduttagen, hur håller det i minus 20 och snö och is? Ingen 4wd på elmodellen. Fina färger och särskilt blå och vit topp. Finns bilar för snabb leverans om man kan stå ut med konfig. Såg inte head up display särskilt bra, satt också något för högt upp, verkar gjord för koreaner som är max 170-180 cm långa. Rattvärme! Bra! Varför har inte premium märkena det? Kan uppväga att man inte kan fjärrvärma. Timer värme har den så klart. Riktigt bra bil för 450 000. -60000 i bonus. Längre räckvidd och större batteri än Tesla short range plus som kostar 540 000 i snik utförande, kanske bättre ljud än Tesla. Utmärkta garantier.

Sammanfattningsvis, mycket bra, skulle dock vilja ha app för värme och laddkontroll, lägre sits för bättre sikt samt fyrhjulsdrift.
Håller med på de flesta punkter, men stereon från Krell är ju sjukt kass! Basen låter som den är i en colaburk. Riktigt dåligt ljud. EGolfens Dynaudioanläggning är mycket bättre och Ipace 825W stereo är många mil bättre i upplevd kvalitet. Även MS premiumljud trycker på betydligt renare. En sak med Kona som dock slår Teslan är den existerande OCH välfungerande ventilationen i stolarna! Det saknar jag enormt i Teslan.
Ok, testade inte basen i Krell, kanske lite stark diskant, möjligen förvrängt ljud. Njae, Christian Gerhaher kom fram mycket fint, med TIDAL Hifi. Utan justering av ljudkurvan. Detaljerna är viktigt för mig och att ljudet inte är förvrängt. En stabil bas kommer i andra hand, men gärna det också för en fulländad upplevelse, men normalt är det så mycket lågfrekvent buller från väg som förstör. Men kör man sakta så. Är det lätt att stänga av fotgängare varningsljudet?
DavidK
elbilist
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 jan 2019 09:05

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av DavidK »

Stänga av varningsljudet för fotgängare är superenkelt. Finns en knapp till vänster om ratten. Dock så är det påslaget varje gång bilen startar,
så det blir att trycka ganska ofta :(

Såg dock någon som tryckt in en pappersbit som hindrar knappen från att "gå tillbaka". Har dock inte testat själv.
Hyundai Kona Electric 64 kWh Premium
Användarvisningsbild
MariaB
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 dec 2015 09:02
Ort: Bromma

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av MariaB »

Swede1 skrev:
Provkört, bra ljud i krell anläggningen, bra adaptiv farthållare, lane assist och autobroms (för cyklist). Dålig antispinnkontroll, spinner uppåt 80-100?! Dubbfria vinter Kumo däck dock. Irriterande ljud när man kör sakta, för fotgängare. Bra knappar , bra skärm (premium), bra navigation, bra ilast, plant golv. Ok känsla vid körning. Stort batteri, 39 mils räckvidd , hände inte mycket vid 4 mils provkörning i rusningstrafik, räckvidd 37 mil efter, 16 grader och sol, en pinne mindre ström, bra. Körde aldrig fortare än ca 100-110 kort sträcka. Måste stänga av bilen innan man kan låsa den, dumt. Ingen app för fjärrvärme, inte ens värme på fjärrkontrollen, dåligt. App även bra för laddstatus. Hård plast på ladduttagen, hur håller det i minus 20 och snö och is? Ingen 4wd på elmodellen. Fina färger och särskilt blå och vit topp. Finns bilar för snabb leverans om man kan stå ut med konfig. Såg inte head up display särskilt bra, satt också något för högt upp, verkar gjord för koreaner som är max 170-180 cm långa. Rattvärme! Bra! Varför har inte premium märkena det? Kan uppväga att man inte kan fjärrvärma. Timer värme har den så klart. Riktigt bra bil för 450 000. -60000 i bonus. Längre räckvidd och större batteri än Tesla short range plus som kostar 540 000 i snik utförande, kanske bättre ljud än Tesla. Utmärkta garantier.

Sammanfattningsvis, mycket bra, skulle dock vilja ha app för värme och laddkontroll, lägre sits för bättre sikt samt fyrhjulsdrift.
Jag har kört Kona ett par veckor och är riktigt nöjd med bla köregenskaper och räckvidd. Saknar app och bra navigator. Navigatorn ger inte möjlighet att ange alla gatunummer, vilket ger ett ganska stort tapp i precision. Någon som har tips? Eller bara att byta till abetterroutplanner?
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av bonath »

MariaB skrev:
Swede1 skrev:
Provkört, bra ljud i krell anläggningen, bra adaptiv farthållare, lane assist och autobroms (för cyklist). Dålig antispinnkontroll, spinner uppåt 80-100?! Dubbfria vinter Kumo däck dock. Irriterande ljud när man kör sakta, för fotgängare. Bra knappar , bra skärm (premium), bra navigation, bra ilast, plant golv. Ok känsla vid körning. Stort batteri, 39 mils räckvidd , hände inte mycket vid 4 mils provkörning i rusningstrafik, räckvidd 37 mil efter, 16 grader och sol, en pinne mindre ström, bra. Körde aldrig fortare än ca 100-110 kort sträcka. Måste stänga av bilen innan man kan låsa den, dumt. Ingen app för fjärrvärme, inte ens värme på fjärrkontrollen, dåligt. App även bra för laddstatus. Hård plast på ladduttagen, hur håller det i minus 20 och snö och is? Ingen 4wd på elmodellen. Fina färger och särskilt blå och vit topp. Finns bilar för snabb leverans om man kan stå ut med konfig. Såg inte head up display särskilt bra, satt också något för högt upp, verkar gjord för koreaner som är max 170-180 cm långa. Rattvärme! Bra! Varför har inte premium märkena det? Kan uppväga att man inte kan fjärrvärma. Timer värme har den så klart. Riktigt bra bil för 450 000. -60000 i bonus. Längre räckvidd och större batteri än Tesla short range plus som kostar 540 000 i snik utförande, kanske bättre ljud än Tesla. Utmärkta garantier.

Sammanfattningsvis, mycket bra, skulle dock vilja ha app för värme och laddkontroll, lägre sits för bättre sikt samt fyrhjulsdrift.
Jag har kört Kona ett par veckor och är riktigt nöjd med bla köregenskaper och räckvidd. Saknar app och bra navigator. Navigatorn ger inte möjlighet att ange alla gatunummer, vilket ger ett ganska stort tapp i precision. Någon som har tips? Eller bara att byta till abetterroutplanner?
Skriv gatunumret före gatuadressen. <22 viktoriagatan> t.ex.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
MariaB
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 dec 2015 09:02
Ort: Bromma

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av MariaB »

Har du hittat en inställning som möjliggör vilken fritextinmatning som helst? Mitt tangentbord styr vilka tecken som är möjliga baserat på för gps:ens kända adresser. Jag lyckas alltså inte skriva vad jag vill ...
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Laban »

Nu har jag provkört Kona, måste säga att jag blev rätt besviken. Tyckte den saknade elbilsaccelerationen (initiala rycket) som jag t.o.m har i min 88 hk Zoe samt org Leaf + nya Leaf. Finns det någon inställning som jag kan ha missat ? Jag ställde in Sport som drive mode , tänkte om det fanns något mer. Sladdrig känsla i ratten som var väldigt tunn. Ormig på vägen vid acceleration men någon här klagade på antispinn funktionen så jag misstänker att det kan ha att göra med det. Ionic var betydligt trevligare att köra och det tyckte även säljaren på Hyundai.

Enormt plastig och gammaldags interiör. Hade med mig min 11 åriga dotter som inte var nådig om alla silverfärgade knappar och dylikt. "Usch, va ful". Men ok, den är relativt billig efter subvention så lite överseende får man kanske ha med det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jeppe_E »

DavidK skrev:
Stänga av varningsljudet för fotgängare är superenkelt. Finns en knapp till vänster om ratten. Dock så är det påslaget varje gång bilen startar,
så det blir att trycka ganska ofta :(

Såg dock någon som tryckt in en pappersbit som hindrar knappen från att "gå tillbaka". Har dock inte testat själv.

Eller så lokaliserar man högtalaren och kopplar ur den :) Det är ju några år tills besiktningen och har man köpt bilen nu så finns det ju faktiskt ingen lag som säger att den måste fungera :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jerker »

Jeppe_E skrev:
DavidK skrev:
Stänga av varningsljudet för fotgängare är superenkelt. Finns en knapp till vänster om ratten. Dock så är det påslaget varje gång bilen startar,
så det blir att trycka ganska ofta :(

Såg dock någon som tryckt in en pappersbit som hindrar knappen från att "gå tillbaka". Har dock inte testat själv.

Eller så lokaliserar man högtalaren och kopplar ur den :) Det är ju några år tills besiktningen och har man köpt bilen nu så finns det ju faktiskt ingen lag som säger att den måste fungera :)
Vet inte hur det är på Kona, men på Zoe så har högtalaren en egen säkring som jag har dragit ur.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av LarsL »

På Leaf kan man stänga av ljudet med LeafSpy. Besiktningen hade naturligtvis ingen åsikt om det.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Zalman3 »

Besides the new 3-phase 11 kW on-board charger, the new Hyundai Kona Electric also gets the new Hyundai Blue Link app, optional new centre display touch-screen and heated rear seats.
In Europe, 11 kW on-board chargers should be standard by now, with an additional charger in parallel to reach 22 kW as an option. LG Chem is already producing 11 kW on-board chargers – aimed to the European market – with an impressive energy efficiency of 95 %.

https://pushevs.com/2019/05/07/2020-hyu ... d-charger/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Besides the new 3-phase 11 kW on-board charger, the new Hyundai Kona Electric also gets the new Hyundai Blue Link app, optional new centre display touch-screen and heated rear seats.
In Europe, 11 kW on-board chargers should be standard by now, with an additional charger in parallel to reach 22 kW as an option. LG Chem is already producing 11 kW on-board chargers – aimed to the European market – with an impressive energy efficiency of 95 %.

https://pushevs.com/2019/05/07/2020-hyu ... d-charger/

Sådär ja. Trefas laddning och appstyrning. Bara klimatisering kvar.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av juristen »

Verdi skrev:
Sådär ja. Trefas laddning och appstyrning. Bara klimatisering kvar.
Jag skulle vilja lägga till +100 kW snabbladdning och ett laddnätverk värt namnet norr om Uppsala till den listan. :mrgreen:
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av themax »

IMG_0146.jpg
Kanske dags för "Kona-spotting"? Idag i Hanstarondellen i Kista. Kul att fler rullar på vägarna!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Bjelke »

Och i Skåne rullar dom på R...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av taliz »

...ussin?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Nyren »

Hur många kW kan man ladda en en Kona med? Kan man ladda med 7,4kW enfas såsom jag kan göra med Teslan?
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av joel80 »

Bjelke skrev:
Och i Skåne rullar dom på R...
Sjukvården är eftersatt i Skåne.. Här uppe i mitt län är det i allafall skattefinansierat att operera bort fula r.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Zalman3 »

Vissa sätter drag på sin Hyundai Kona BEV.
https://thedriven.io/2019/06/10/towing- ... -done/amp/

Det finns drag till bensin Konan. Den får dra 1,3 ton.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

Samma som ”en del” gör på sin Model S
8D2E42A3-914A-44DE-8BD3-C85C2F929346.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Tars »

HelectriC skrev:
Samma som ”en del” gör på sin Model S
Skulle jag aldrig göra.
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av vigge50 »

Nu har Hyundai börjat producera Kona EV i Tjeckien och planen är att produktionen ska nå 30 000 Kona EV per år. Hyundai tror att de kommer kunna sälja 80 000 noll-utsläpp bilar i Europa i år vilket enligt de själva kommer vara tillräckligt för att de ska bli ledande här. Väntetiderna lär dock gå ner.

https://electrek.co/2020/03/02/hyundai- ... or-europe/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Nu har Hyundai börjat producera Kona EV i Tjeckien och planen är att produktionen ska nå 30 000 Kona EV per år. Hyundai tror att de kommer kunna sälja 80 000 noll-utsläpp bilar i Europa i år vilket enligt de själva kommer vara tillräckligt för att de ska bli ledande här. Väntetiderna lär dock gå ner.

https://electrek.co/2020/03/02/hyundai- ... or-europe/
...och ett år senare kom Tesla igång med sin Giga Berlin och sopade bort allt motstånd! 8-)
Skriv svar