Hyundai Kona Electric

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Leo »

Att de inte gör vinst beror nog på att Hyundai anses som en av de allra bästa i bilbranschen på ”skalfördelar”. Dvs att använda samma komponenter i många bilmodeller.

Skulle tro att en elbil, tex Kona trots allt innehåller allt för många ”unika” komponenter och, iförhållande till fossilbilarna, är väldigt små volymer.

Se hur det gick med den lovande Chevrolet Bolt/Ampera-E. Även där anges man gå back osv.

Så är nog ännu svårt att få ned slutpriset rejält utan subventioner.

Skulle nog tro att VW ligger bäst till framöver med sin ID-plattform. Som lär kunna ha stora skalfördelar när de kommer med flera modeller baserat på samma grundtänk och skalbara plattform. Är ändå väldigt skeptisk till att den släpps till något revolutionerande kundpris. Har de en trång sektor på tex batterier och får väldigt hög efterfrågan så varför ska de de då sälja den till klart lägre pris än marknaden lär vara beredd att betala?
De lär ju knappast ha kunnat undgå hur det ser ut med efterfrågan i tex Norge osv.

Samma sak med tex LRF-rabatten som nämns som ”självklar” att få av flera. I många såna avtal står olika modeller med olikar rabattsatser. Så rabattstrukturen på framtida rena elbilsmodeller kan nog se helt annorlunda ut i såna avtal. Särskilt om leverantören har brist och efterfrågan är hög.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
MariaB
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 dec 2015 09:02
Ort: Bromma

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av MariaB »

frippan skrev:
Man blev lite sugen i väntan på model 3, frågan är när det är leverans på konan?
De första kundbeställda Hyundai Kona Electric kan komma till Sverige i slutet på januari enligt helt uppdaterad information från Hyundai till den handlare där jag beställt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Laban »

Leo skrev:
Att de inte gör vinst beror nog på att Hyundai anses som en av de allra bästa i bilbranschen på ”skalfördelar”. Dvs att använda samma komponenter i många bilmodeller.
Att de inte gör vinst beror på att det är för låga volymer i dagsläget:
"Vi tjänar pengar i Europa, men som för alla andra biltillverkare har vi utmaningen att vi inte tjänar pengar på elbilar", säger Thomas Schmid, och hänvisar till att det helt enkelt inte säljs tillräckligt många elbilar än.
Men löser man det ena problemet bör man väl då också lösa det andra, efterfrågan finns:
Som det ser ut nu har Hyundai fått hela 7.000 beställningar på Kona Electric på den viktiga norska elbilsmarknaden. Det är dubbelt så många bilar som Hyundai sålde i Norge förra året.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Leo »

Laban: Såg att jag var minst sagt otydligt i mitt inlägg!

Huyndai gör inte vinst pga vääääldigt låga volymer TROTS att de anses vara de som är en av de biltillverkare som är duktigast på skalfördelar =de är antagligen de som har bästa ”förutsättningarna” att kunna få till ett hyfsat pris ihop med låg volym och inte ens de får till lönsamheten som det är idag.

Biltillverkningsbranschen är en av de branscher med sämst marginaler (och överkapacitet i världen). Därför så många samarbetar på olika sätt för att få upp ”volymer” =skalfördelar. Dessutom måste även många bilmodeller produceras under många år för att på så sätt bli lönsamma och ”tjäna in” utvecklingskostnaderna.

Desto mindre volym, eller dyrare utvecklingskostnader, eller små marginaler (typ småbilar), eller mindre biltillverkare eller lägre pris som marknaden vill betala, desto längre måste en befintlig modell produceras innan nästa modell kommer. Där tex Volvo (som är väldigt liten i ett sådant här sammanhang) måste ha ovanligt långa produktlivscykler på sina bil modeller för att få till lönsamheten. (Pga att det alltså är väldigt dyrt att utveckla nya bilmodeller)

Så många biltillverkare sitter nog fast i ”produktlivscykler” där man enligt ”originalplanen” skulle ha levt med en befintlig modell ännu länge till för att börja ”skörda det man sått”.

Så det är inte så lätt att snabbt vända på skutan och byta till elbilar. Eller att snabbt få fram kunskap, pengar, underleverantörer.

Dvs jag tycker inte det är det minsta konstigt att ”ingen har möjlighet” att få fram en billig elbil, med lång räckvidd, som går att leverera OCH producera med vinst. Det är liksom helt logiskt. Allt annat är nog mest rent önsketänkande.

Den här omställningen som börjat de senaste 2-3åren hos biltillverkarna innebär att OM det ska finnas någon ”trovärdighet/realism” i det hela (därav min skeptiska inställning till Sono mitors, Uniti osv) så dröjer det ännu några år innan man lyckas ha såna önskade elbilar levererbara, i volym OCH med vinst. Tesla har ju liksom startat för 15år sen och hela tiden investerat i en och samma riktning. De har inget ”fossilbagage” (utveckling, fabriker, ingenjörer, nedplöjda utvecklingskostnader osv) med sig heller. Så även fast de hållit på så länge är det svårt med den beryktade 35”$ model 3 som ännu spökar. Visst de stora biltillverkarna har gigantiska ekonomiska muskler på ett sätt, men på ett annat sätt har de ju en ännu mer gigantisk ”ryggsäck” också som försvårar och indirekt bromsar!

Att presentera ”koncept” eller små volymer av olönsamma elbilar är alltså ganska snabbt gjort. Det är den riktigt stora verkliga omställningen till att kunna få ihop det med lönsamhet och verklig möjlighet att leverera volymer som tar tid och kostar gigantiska summor.

”Distuption” är nog alltid svårt för stora företag att hantera nästan oavsett hur tidigt uppvaknandet och insikten kommer.

Därav min slutsats att av de 2 befintliga biltillverkarna som har bäst förutsättningar att lyckas är det nog följande:

Huyndai/Kia pga sin suveräna förmåga med skalfördelar och relativt tidiga satsning på överkomliga elbilar med vettig räckvidd

VW med sin oerhörda satsning på ID och ett ”plattformstänk” som GER FÖRUTSÄTTNINGAR till låga utvecklingskostnader framöver för flera modeller, ambitioner att säkra batteritillgång, gigantisk volymtillverkare, mycket kommunikation utåt och utfästelser (ungefär som att man berättar om nyårslöftena så ökar pressen/chansen att de lyckas) dieselfrågan som säkert bidragit till omställningsviljan/möjligheter/krismedvetenheten internt att ändra fokus med ny inriktning.

Nissan må ha varit tidiga med Leaf som helt klart var en pionjär och en väldigt lyckad elbil för den tiden (2010) Men tyvärr som biltillverkare tror jag deras chanser framöver är klart lägre än de två ovan. Ungefär som det i musikbranschen pratas om ”one hit wonder”.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av LarsL »

Problemet är batterier, batterier och batterier. Så länge alla etablerade tillverkare förlitar sig på LG så kommer det inga priser som sticker ut från de andra. Ska vi se stora volymer till överkomligt pris så får vi förlita oss på kineserna (tex BYD) eller Tesla för det är de som gör det lite utanför boxen.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av TeslaTissel »

Leo skrev:
Laban: Såg att jag var minst sagt otydligt i mitt inlägg!

Huyndai gör inte vinst pga vääääldigt låga volymer TROTS att de anses vara de som är en av de biltillverkare som är duktigast på skalfördelar =de är antagligen de som har bästa ”förutsättningarna” att kunna få till ett hyfsat pris ihop med låg volym och inte ens de får till lönsamheten som det är idag.

Biltillverkningsbranschen är en av de branscher med sämst marginaler (och överkapacitet i världen). Därför så många samarbetar på olika sätt för att få upp ”volymer” =skalfördelar. Dessutom måste även många bilmodeller produceras under många år för att på så sätt bli lönsamma och ”tjäna in” utvecklingskostnaderna.

Desto mindre volym, eller dyrare utvecklingskostnader, eller små marginaler (typ småbilar), eller mindre biltillverkare eller lägre pris som marknaden vill betala, desto längre måste en befintlig modell produceras innan nästa modell kommer. Där tex Volvo (som är väldigt liten i ett sådant här sammanhang) måste ha ovanligt långa produktlivscykler på sina bil modeller för att få till lönsamheten. (Pga att det alltså är väldigt dyrt att utveckla nya bilmodeller)

Så många biltillverkare sitter nog fast i ”produktlivscykler” där man enligt ”originalplanen” skulle ha levt med en befintlig modell ännu länge till för att börja ”skörda det man sått”.

Så det är inte så lätt att snabbt vända på skutan och byta till elbilar. Eller att snabbt få fram kunskap, pengar, underleverantörer.

Dvs jag tycker inte det är det minsta konstigt att ”ingen har möjlighet” att få fram en billig elbil, med lång räckvidd, som går att leverera OCH producera med vinst. Det är liksom helt logiskt. Allt annat är nog mest rent önsketänkande.

Den här omställningen som börjat de senaste 2-3åren hos biltillverkarna innebär att OM det ska finnas någon ”trovärdighet/realism” i det hela (därav min skeptiska inställning till Sono mitors, Uniti osv) så dröjer det ännu några år innan man lyckas ha såna önskade elbilar levererbara, i volym OCH med vinst. Tesla har ju liksom startat för 15år sen och hela tiden investerat i en och samma riktning. De har inget ”fossilbagage” (utveckling, fabriker, ingenjörer, nedplöjda utvecklingskostnader osv) med sig heller. Så även fast de hållit på så länge är det svårt med den beryktade 35”$ model 3 som ännu spökar. Visst de stora biltillverkarna har gigantiska ekonomiska muskler på ett sätt, men på ett annat sätt har de ju en ännu mer gigantisk ”ryggsäck” också som försvårar och indirekt bromsar!

Att presentera ”koncept” eller små volymer av olönsamma elbilar är alltså ganska snabbt gjort. Det är den riktigt stora verkliga omställningen till att kunna få ihop det med lönsamhet och verklig möjlighet att leverera volymer som tar tid och kostar gigantiska summor.

”Distuption” är nog alltid svårt för stora företag att hantera nästan oavsett hur tidigt uppvaknandet och insikten kommer.

Därav min slutsats att av de 2 befintliga biltillverkarna som har bäst förutsättningar att lyckas är det nog följande:

Huyndai/Kia pga sin suveräna förmåga med skalfördelar och relativt tidiga satsning på överkomliga elbilar med vettig räckvidd

VW med sin oerhörda satsning på ID och ett ”plattformstänk” som GER FÖRUTSÄTTNINGAR till låga utvecklingskostnader framöver för flera modeller, ambitioner att säkra batteritillgång, gigantisk volymtillverkare, mycket kommunikation utåt och utfästelser (ungefär som att man berättar om nyårslöftena så ökar pressen/chansen att de lyckas) dieselfrågan som säkert bidragit till omställningsviljan/möjligheter/krismedvetenheten internt att ändra fokus med ny inriktning.

Nissan må ha varit tidiga med Leaf som helt klart var en pionjär och en väldigt lyckad elbil för den tiden (2010) Men tyvärr som biltillverkare tror jag deras chanser framöver är klart lägre än de två ovan. Ungefär som det i musikbranschen pratas om ”one hit wonder”.
Väldigt bra bild av situationen just för biltillverkarna!
Bra skrivet också Leo. Mycket av det här har så småningom blivit allt tydligare för konsumenten.
Tyvärr är denne ibland kortsiktig och ser istället biltillverkarna som pappskallar. Vilket slår tillbaka på dem när de med alla medel försöker fuska för att komma undan dessa problem. Bland de värsta är ju VW som just nu får enormt mycket kritik i Tyskland.
Precis som du skriver så är det enormt komplext.

Skulle vilja kommentera ytterliga re men tiden räcker inte för det då jag förbereder mig för en konferens om Cirkulär ekonomi i morgon.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Problemet är batterier, batterier och batterier. Så länge alla etablerade tillverkare förlitar sig på LG så kommer det inga priser som sticker ut från de andra. Ska vi se stora volymer till överkomligt pris så får vi förlita oss på kineserna (tex BYD) eller Tesla för det är de som gör det lite utanför boxen.
Och lilla (än så länge) Northvolt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Leo »

Visst är det så att ”nyckeln” heter batterier!

Är inte själv superinsatt men tyvärr är det väl så att det är LG, Samsung och Tesla & BMW som fokuserar mest på ”miljövettig och människoetisk”

BYD, Schenzen BAK och CTI-group producerar förvisso batterier och kanske i stora volymer till rimligt pris. Men det verkar i alla fall inte vara de som är de ”goda exemplen” på hur vi vill att elbilsrevolutionen (=batteriproduktion) ska göras. Så utöver tillgång och pris finns det ju andra aspekter också. Så det kanske också delvis förklarar varför många biltillverkare nu verkar vända sig till LG och Samsung.

Där tex Northvolt som förvisso ”planerar” att bli en hyfsat stor spelare till slut! (32GWh jämför med Teslas 50GWh).

Bild från Bloombergs på nuvarande och planerade batterifabriker. Där bubblornas storlek representerar HELA VÄRLDENS nuvarande OCH (kända) planerade produktionen i närtid. Där jag försökt rita in Nortvholt. Som sagt. Batterier är helt klart nyckeln till framgång!
DF508457-4BD1-4924-A2C7-79D0F1318FA1.png
A7643C1A-850A-439F-AB77-3C068016C72C.png
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av vigge50 »

Leo skrev:
Visst är det så att ”nyckeln” heter batterier!

Är inte själv superinsatt men tyvärr är det väl så att det är LG, Samsung och Tesla & BMW som fokuserar mest på ”miljövettig och människoetisk”

BYD, Schenzen BAK och CTI-group producerar förvisso batterier och kanske i stora volymer till rimligt pris. Men det verkar i alla fall inte vara de som är de ”goda exemplen” på hur vi vill att elbilsrevolutionen (=batteriproduktion) ska göras. Så utöver tillgång och pris finns det ju andra aspekter också. Så det kanske också delvis förklarar varför många biltillverkare nu verkar vända sig till LG och Samsung.

Där tex Northvolt som förvisso ”planerar” att bli en hyfsat stor spelare till slut! (32GWh jämför med Teslas 50GWh).

Bild från Bloombergs på nuvarande och planerade batterifabriker. Där bubblornas storlek representerar HELA VÄRLDENS nuvarande OCH (kända) planerade produktionen i närtid. Där jag försökt rita in Nortvholt. Som sagt. Batterier är helt klart nyckeln till framgång!
Samtidigt håller sig BYD sig fortfarande till batterier helt utan kobolt vad jag har förstått vilket inte bör glömmas bort. Många tillverkare jobbar mot att nå dit men BYD håller sig kvar till batterier som kanske inte är lika energitäta men som är helt fria.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Leo »

Jag vet inte så mycket om BYD men kan det bero på att de fokuserar mycket elbussar också? Dvs där varken plats eller vikt antagligen är de viktigaste parametrarna. Dvs ”energieffektivitet” (volym, vikt) inte är lika kritiskt som på en liten personbil.
Men samtidigt är de ju världens största elbiltillverkare också. Så det kanske inte alls hänger ihop så? Någon annan kanske vet mer om bakgrunden till att BYD valt att bygga batterierna som de gjort. (Kan ju tex vara patent, låg tillverkningskostnad, befintliga produktionsresurser, funkar i både elbilar/bussar osv)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Wilson »

Kan ha fel, men tror inte att spikade priser dykt upp här i tråden förut.

Enligt FB-inlägg från Bilbyter börjar 39kWh på 349’. 64kWh kostar 389’. Från dessa priser kommer sedan 60’ i bonus räknas av.

Alltså samma pris för stora batteriet som för en Leaf 40kwh N-Connecta (mellanvarianten).

Verdi

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Verdi »

Ursäkta min okunskap men är inte Kona jätteliten? Vad är det som gör den mer spännande än t ex Ioniq?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Henrik Torphammar »

Wilson skrev:
Kan ha fel, men tror inte att spikade priser dykt upp här i tråden förut.

Enligt FB-inlägg från Bilbyter börjar 39kWh på 349’. 64kWh kostar 389’. Från dessa priser kommer sedan 60’ i bonus räknas av.

Alltså samma pris för stora batteriet som för en Leaf 40kwh N-Connecta (mellanvarianten).

Om den infon är sann dvs. Det sägs ju även att lilla batteriet inte kommer lanseras här eller kanske inte alls utanför hemmamarknaden. I samma veva dyker det upp uppgifter om att Leaf 60 kommer kosta $5500 mer än 40kWh. Fortfarande vet vi väldigt lite tyvärr.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
Ursäkta min okunskap men är inte Kona jätteliten? Vad är det som gör den mer spännande än t ex Ioniq?
Dubbelt så stort batteri mot Ioniq och om uppgiften stämmer samma pris?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
Ursäkta min okunskap men är inte Kona jätteliten? Vad är det som gör den mer spännande än t ex Ioniq?
Kona är en liten bil, ja.
Det som gör den intressantare är väl att den har betydligt längre räckvidd. 45mil istället för 20 (typ).
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Wilson »

Henrik Torphammar skrev:
Wilson skrev:
Kan ha fel, men tror inte att spikade priser dykt upp här i tråden förut.

Enligt FB-inlägg från Bilbyter börjar 39kWh på 349’. 64kWh kostar 389’. Från dessa priser kommer sedan 60’ i bonus räknas av.

Alltså samma pris för stora batteriet som för en Leaf 40kwh N-Connecta (mellanvarianten).

Om den infon är sann dvs. Det sägs ju även att lilla batteriet inte kommer lanseras här eller kanske inte alls utanför hemmamarknaden. I samma veva dyker det upp uppgifter om att Leaf 60 kommer kosta $5500 mer än 40kWh. Fortfarande vet vi väldigt lite tyvärr.
Tja, jag utgår ifrån att priserna stämmer eftersom de tar beställningar på den. 6-7 månader får man tydligen vänta.
Verdi

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Verdi skrev:
Ursäkta min okunskap men är inte Kona jätteliten? Vad är det som gör den mer spännande än t ex Ioniq?
Kona är en liten bil, ja.
Det som gör den intressantare är väl att den har betydligt längre räckvidd. 45mil istället för 20 (typ).

Samtidigt är den inte alls lika snål i hög fart.

Gjorde en Stockholm-Malmö test på abetterrouteplanner

Kona 64 kWh
07:58 varav 01:53 laddning.

Ioniq
08:02 varav 01:39 laddning.


Tycker det är ganska jämnt skägg. Mycket på grund av att Ioniqs reference consumption @ 110 km/h är 140Wh/km medan den är 200 Wh/km för Kona. Dock behövde man stanna och ladda 4 ggr med Ioniq men bara 2 ggr med Kona. Men om den gör rätt så skiljer det i princip ingenting på totalen. 4 minuter på 8 timmar är inte mycket att bråka om.


Nu kanske jag stirrar mig blind på mina förhållanden men de enda ggr som räckvidden är intressant är då jag kör typ motorväg eller snabb landsväg. När man snurrar runt hemmavid så spelar räckvidden inte så stor roll. Fast om man inte kan ladda hemma så är ju Kona väldigt mycket bättre.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av LarsL »

Om räckvidden är lite för dålig så påverkar den vardagen också. Det är ju jobbigt om man måste stanna till och ladda till vardags. Men har man över 15-20 mils räckvidd så börjar ju problemet försvinna.

Jag har märkt att många korta stopp blir ganska irriterande. Att stanna en eller två gånger på väg mellan Stockholm och Göteborg är bara bekvämt och något vi skulle göra oavsett. Stoppen får gärna blir 40-60 minuter, det är ingen fara med det. Med 4 stopp börjar bli lite tråkigt och man vet inte riktigt vad man ska göra. Dessutom blir stoppen för korta för att riktigt kunna äta i lugn och ro.
Med det sagt så skulle jag nog välja 40kWh före 60kWh i alla fall åtminstone om pris skillnaden blir ordentlig.
Verdi

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Om räckvidden är lite för dålig så påverkar den vardagen också. Det är ju jobbigt om man måste stanna till och ladda till vardags. Men har man över 15-20 mils räckvidd så börjar ju problemet försvinna.

Jag har märkt att många korta stopp blir ganska irriterande. Att stanna en eller två gånger på väg mellan Stockholm och Göteborg är bara bekvämt och något vi skulle göra oavsett. Stoppen får gärna blir 40-60 minuter, det är ingen fara med det. Med 4 stopp börjar bli lite tråkigt och man vet inte riktigt vad man ska göra. Dessutom blir stoppen för korta för att riktigt kunna äta i lugn och ro.
Med det sagt så skulle jag nog välja 40kWh före 60kWh i alla fall åtminstone om pris skillnaden blir ordentlig.

Javisst. Men min poäng är att Kona inte är så jäkla fantastisk bara för att den har ett större batteri. En Ioniq med 64 kWh skulle ju dock få fantastiskt bra räckvidd på motorväg. Lätt över 40 mil. Nu äts batteriet upp av högre luftmotstånd. Jäkla SUV-trend. Hatar SUV:ar.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Laban »

Leo skrev:
Huyndai/Kia pga sin suveräna förmåga med skalfördelar och relativt tidiga satsning på överkomliga elbilar med vettig räckvidd
Det Hyundai/Kia har gjort är att köpa in en drivlina från LG, tagit ett befintligt fossil-chassi och gjort en riktig trevlig elbil av det. Något man kan tycka att alla stora tillverkare kan göra och med minimal utvecklingskostnad. Allt är ju redan utvecklat.

Det som återstår att se är väl om denna lösning gör att man kan producera den mängd elbilar som behövs. Vi ser ju ex att Audi nu verkar få förhandla med LG om priset på batterierna till e-Tron. De vill tydligen höja priset med 10% pga den ökande efterfrågan.

Tror heller inte att I.D plattformen innebär lägre utvecklingskostnader för VW, snarare tvärtom. Däremot ett i förlängningen lägre pris pga lägre produktionskostnader samt bättre bilar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av TiborBlomhall »

Verdi skrev:
Ursäkta min okunskap men är inte Kona jätteliten? Vad är det som gör den mer spännande än t ex Ioniq?
Nej Kona är inte alls jätteliten. Mini-SUV med bra plats inuti. Jag upplevde Ioniq som trängre.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av frippan »

Samtidigt är den inte alls lika snål i hög fart.

Gjorde en Stockholm-Malmö test på abetterrouteplanner

Kona 64 kWh
07:58 varav 01:53 laddning.

Ioniq
08:02 varav 01:39 laddning.
Tesla björn körde ju dryga 50 mil på en laddning i 90kmh, kör du 90 ner och laddar en gång så borde du kunna vara ner på 7h.
Senast redigerad av frippan, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Verdi

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Verdi »

frippan skrev:
Samtidigt är den inte alls lika snål i hög fart.

Gjorde en Stockholm-Malmö test på abetterrouteplanner

Kona 64 kWh
07:58 varav 01:53 laddning.

Ioniq
08:02 varav 01:39 laddning.
[/quote

Tesla björn körde ju dryga 50 mil på en laddning i 90kmh, kör du 90 ner och laddar en gång så borde du kunna vara ner på 7h.
Jag vet inte om 200 Wh/km vid 110 km/h stämmer.
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av halper »

Verdi skrev:
…En Ioniq med 64 kWh skulle ju dock få fantastiskt bra räckvidd på motorväg. Lätt över 40 mil. Nu äts batteriet upp av högre luftmotstånd. Jäkla SUV-trend. Hatar SUV:ar.
Jobbiga att parkera, dyra i drift och onödigt mycket material för en ensam pendlare. Och ja, en ”sports utility vehicle” som aldrig varit körts ens på grusväg. Vad är det fel för på en SUV? :p
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av frippan »

Verdi skrev:
Jag vet inte om 200 Wh/km vid 110 km/h stämmer.
Björn uppskattar förbrukningen till 190Wh/km vid 120 km/h, men det är väl alltid bättre att räkna på lite högre om man råkar ha sina tunga sulor på sig.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Skriv svar