Hyundai Kona Electric

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av StefL »

Jeppe_E skrev:
Företag valutasäkrar inte mot forex växelkurs :)
Nej, det var ju därför jag korrigerade mig till 10,30 efter att ha lyssnat på lunchekot. Och med anpassning till förväntad valutatrend menade jag mer att man kan ju också välja att pressa ner priset lite om man har skäl att anta att kronan kommer att stärkas framöver. Så helt orealistiskt kanske det inte är med ett svenskt pris i spannet 460'-490' med förbehållet att jag inte vet hur mycket vagnskadegarantin kostar.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av frippan »

Ett steg närmare uppkoppling på våra bilar i Europa. Är nästan en deal breaker att inte kunna ha en bil som är online.

http://www.mynewsdesk.com/se/hyundai/pr ... ar-2795726
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
MariaB
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 dec 2015 09:02
Ort: Bromma

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av MariaB »

Och nu har svenska priserna på Hyundai Kona släppts:

Namnet (på utrustningspaketen) är ändrat.
Trend ersätter Premium och Premium ersätter PremiumPlus (samma saker ska ingå i paketen)
39KWh Trend 349.900kr
64KWh Trend 389.900kr
64KWh Premium 424.900kr

Inga leveransdatum än...
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jeppe_E »

MariaB skrev:
Och nu har svenska priserna på Hyundai Kona släppts:

Namnet (på utrustningspaketen) är ändrat.
Trend ersätter Premium och Premium ersätter PremiumPlus (samma saker ska ingå i paketen)
39KWh Trend 349.900kr
64KWh Trend 389.900kr
64KWh Premium 424.900kr

Inga leveransdatum än...
Trevliga priser. Lägre än förväntat (förutsätter att dessa priser är före bonus, annars blev bilen dyrare än förväntat). Men som du säger, inga leveransdatum

Det stod Vintern 2018 tidigare på hyundai.se. Våren sträcker ju sig till April typ...
Skärmavbild 2018-11-18 kl. 15.37.53.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
MariaB
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 dec 2015 09:02
Ort: Bromma

Hyundai Kona Electric

Inlägg av MariaB »

Ja. Det ska vara innan avdrag för miljöbonus.
Och jag har också noterat att man ändrat från 2018/2019 till 2019...
Men jag har en bra kontakt hos handlaren som informerar löpande.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jerker »

MariaB skrev:
Och nu har svenska priserna på Hyundai Kona släppts:

Namnet (på utrustningspaketen) är ändrat.
Trend ersätter Premium och Premium ersätter PremiumPlus (samma saker ska ingå i paketen)
39KWh Trend 349.900kr
64KWh Trend 389.900kr
64KWh Premium 424.900kr

Inga leveransdatum än...
Vad är källan? Någon länk?
Användarvisningsbild
MariaB
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 dec 2015 09:02
Ort: Bromma

Hyundai Kona Electric

Inlägg av MariaB »

Jerker skrev:
MariaB skrev:
Och nu har svenska priserna på Hyundai Kona släppts:

Namnet (på utrustningspaketen) är ändrat.
Trend ersätter Premium och Premium ersätter PremiumPlus (samma saker ska ingå i paketen)
39KWh Trend 349.900kr
64KWh Trend 389.900kr
64KWh Premium 424.900kr

Inga leveransdatum än...
Vad är källan? Någon länk?
RA Motors i Uppsala.
Men ingen länk. Mail från handlaren jag beställt hos.
Lofet2
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 03 mar 2016 01:02

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Lofet2 »

MariaB skrev:
Och nu har svenska priserna på Hyundai Kona släppts:

Namnet (på utrustningspaketen) är ändrat.
Trend ersätter Premium och Premium ersätter PremiumPlus (samma saker ska ingå i paketen)
39KWh Trend 349.900kr
64KWh Trend 389.900kr
64KWh Premium 424.900kr

Inga leveransdatum än...
Bra priser å säkert en bra bil men när man i flera år gått och suktat efter en Model 3 skulle det kännas som ett rejält nerköp :roll:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jerker »

MariaB skrev:
Jerker skrev:
MariaB skrev:
Och nu har svenska priserna på Hyundai Kona släppts:

Namnet (på utrustningspaketen) är ändrat.
Trend ersätter Premium och Premium ersätter PremiumPlus (samma saker ska ingå i paketen)
39KWh Trend 349.900kr
64KWh Trend 389.900kr
64KWh Premium 424.900kr

Inga leveransdatum än...
Vad är källan? Någon länk?
RA Motors i Uppsala.
Men ingen länk. Mail från handlaren jag beställt hos.
OK, tack!
Renmark
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 okt 2018 12:21

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Renmark »

Intressanta priser. Riktiga Ioniq-dödande priser.
Nu lär ju just Ioniqens priser sänkas * hoppas* :)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jeppe_E »

Lofet2 skrev:
MariaB skrev:
Och nu har svenska priserna på Hyundai Kona släppts:

Namnet (på utrustningspaketen) är ändrat.
Trend ersätter Premium och Premium ersätter PremiumPlus (samma saker ska ingå i paketen)
39KWh Trend 349.900kr
64KWh Trend 389.900kr
64KWh Premium 424.900kr

Inga leveransdatum än...
Bra priser å säkert en bra bil men när man i flera år gått och suktat efter en Model 3 skulle det kännas som ett rejält nerköp :roll:

Jo, men... Om nu TM3 bara kommer i LR till en början, och man måste addera AP för att få motsvarande funktion (eller ja, något bättre) än Kona. Så pratar vi ändå väldigt stor prisskillnad. Typ 650kkr för en LR med AP efter bonus, jämfört med 365kkr för en KONA Premium.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Walker »

Jeppe_E skrev:
Lofet2 skrev:
MariaB skrev:
Och nu har svenska priserna på Hyundai Kona släppts:

Namnet (på utrustningspaketen) är ändrat.
Trend ersätter Premium och Premium ersätter PremiumPlus (samma saker ska ingå i paketen)
39KWh Trend 349.900kr
64KWh Trend 389.900kr
64KWh Premium 424.900kr

Inga leveransdatum än...
Bra priser å säkert en bra bil men när man i flera år gått och suktat efter en Model 3 skulle det kännas som ett rejält nerköp :roll:

Jo, men... Om nu TM3 bara kommer i LR till en början, och man måste addera AP för att få motsvarande funktion (eller ja, något bättre) än Kona. Så pratar vi ändå väldigt stor prisskillnad. Typ 650kkr för en LR med AP efter bonus, jämfört med 365kkr för en KONA Premium.
Då tycker jag att du ska köpa en Kona
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Laban »

Jeppe_E skrev:
Jo, men... Om nu TM3 bara kommer i LR till en början, och man måste addera AP för att få motsvarande funktion (eller ja, något bättre) än Kona. Så pratar vi ändå väldigt stor prisskillnad. Typ 650kkr för en LR med AP efter bonus, jämfört med 365kkr för en KONA Premium.
Med tanke på att vi pratar om AWD, 0-100 på 4.5s, 4.7m lång, premium sedan vs en bil i Golf klassen, icke AWD, 4.15m lång, 0-100 på 7s , icke premium segmentet så ser jag inga konstigheter med prisskillnaden. Sen är väl skillnaden i AP funktionen relativt stor vad jag förstår. Två helt olika bilar helt enkelt.

Men ut med bilarna i butikerna nu bara. Får ofta frågor om elbilar och inte sällan hamnar landar det i "om 2-3 år kommer det att finnas elbilar av just den modell ni efterfrågar". Blir skönt att slippa säga det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Verdi »

MariaB skrev:
Och nu har svenska priserna på Hyundai Kona släppts:

Namnet (på utrustningspaketen) är ändrat.
Trend ersätter Premium och Premium ersätter PremiumPlus (samma saker ska ingå i paketen)
39KWh Trend 349.900kr
64KWh Trend 389.900kr
64KWh Premium 424.900kr

Inga leveransdatum än...
Synd att de är framhjulsdrivna bara. Men jag ska absolut åka och kolla på den när den dyker upp. Jättebra pris!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Gustafsson »

Vem vill köpa en laddhybrid nu ? Tror att t.ex. Prius får sig en hård tackling här.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jeppe_E »

Gustafsson skrev:
Vem vill köpa en laddhybrid nu ? Tror att t.ex. Prius får sig en hård tackling här.
Ja, personligen tycker jag att Toyota har valt helt fel väg med sina laddhybrider. Men det är väl för att de ska få en lite mjukare övergång till BEVs.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av kler »

De tidigare Priusarna var ju kanon (från perspektivet att elektrifiera det som elektrifieras kan) - men de borde överge dem nu.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Gustafsson »

kler skrev:
De tidigare Priusarna var ju kanon (från perspektivet att elektrifiera det som elektrifieras kan) - men de borde överge dem nu.
Haft fyra st :roll: . Och har den senaste laddhybriden kvar i ”firman”. Kör den aldrig själv dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Henrik Torphammar »

På ett annat forum skriver man följande and appstödet "UVO"
el<$ skrev:
Elmil skrev:
Stämmer denna artikel fortfarande så kommer ”UVO-Europe” först på nya Soul EV 2019 och senare i slutet av 2019 även på e-Niro som då även får ny navigationsskärm: https://www.tu.no/artikler/de-forste-e- ... ner/447687
Tyvärr kommer det alltså inte fungera på ”äldre” bilar. :(
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

app är egentligen lite överskattat. Det är för de som är intresserade av "sånt". Min fru använder aldrig appen till eGolfen. Inte heller mina svärföräldrar som också har eGolf. För mig är det kul, jag gillar sånt, men jag hade klarat mig utan också och det är inte en grund att inte köpa en bil. Jag hade låne-Tesla stora delar av förra sommaren och fick då inte tillgång till bilens via app. Det gick bra ändå! Semestern var lika bra även utan :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
app är egentligen lite överskattat. Det är för de som är intresserade av "sånt". Min fru använder aldrig appen till eGolfen. Inte heller mina svärföräldrar som också har eGolf. För mig är det kul, jag gillar sånt, men jag hade klarat mig utan också och det är inte en grund att inte köpa en bil. Jag hade låne-Tesla stora delar av förra sommaren och fick då inte tillgång till bilens via app. Det gick bra ändå! Semestern var lika bra även utan :D

Förvärmning, kontrollera att den verkligen laddar osv. För mig är det ovärderligt.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Henrik Torphammar »

HelectriC skrev:
app är egentligen lite överskattat. Det är för de som är intresserade av "sånt". Min fru använder aldrig appen till eGolfen. Inte heller mina svärföräldrar som också har eGolf. För mig är det kul, jag gillar sånt, men jag hade klarat mig utan också och det är inte en grund att inte köpa en bil. Jag hade låne-Tesla stora delar av förra sommaren och fick då inte tillgång till bilens via app. Det gick bra ändå! Semestern var lika bra även utan :D
Jag gillar min dieselvärmare alla dagar utom när jag glömt aktivera den. I Leaf fanns det också timer men den fungerade bara med laddsladden inkoppad eller om appen hade en bra dag och fungerade. Praktiskt med rapport om laddstopp osv. Så jag känner tvärt om emot dig att jag gärna vill ha en app. I synnerhet ställt i relation till bilens pris som i mina ögon mätt blir dubbelt så högt mot om jag tittat på en annan bil(ICE). Jag kommer ju nerifrån så att säga och tycker 300k+ är jäkligt saftigt för en bil.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

Fördelen med elbil är att värmen kommer så extremt mycket snabbare än i fossilbil. Därför är appförvärmning faktiskt inte lika viktigt om man klarar att stå ut med kylan de första 30sek. Jag känner många som inte använder appen alls på sin elbil. Delvis pga att den är dålig hos vissa producenter, men också för att de inte ser ett direkt behov.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av evilirish »

Som ägare av både Leaf och Tesla kan jag säga att det är skillnad på app och app.
Tesla's är gjord för att alltid fungera (även om det finns smolk i den bägaren, Ala Telia-buggen som gjorde den kontaktbar under natten).
Nissan köpte in det billigaste de hittade på mjukvaru-återvinningen, kollade om den funkade en gång och sen skeppade de den. Och hade ingen uppföljning på om den fortsatte att fungera.

Tesla's app är ovärderlig för mig, t.ex för att slå igång värmen när min fru eller barn ska vistas i den på vinterhalvåret. För egen räkning när jag funderar på om jag låst bilen eller inte, och kunna styra laddningen om/när jag behöver, och därmed slippa gå ut i snålblåsten.

Att bara skapa en app har i sig inget värde, det är hur bra man gör den som räknas..
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Walker »

Exakt! Car-net appen till eGolfen är ett skämt. :evil: fungerar knappt ibland. Har talat med min säljare att det INTE är ok. Jag kommer kräva att de fixar till det. Att inte kunna värma sin bil på vintern/kyla den på sommaren är inte ok.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar