Hyundai Kona Electric
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Kona Electric
Laddtiden är som jag förväntar mig. Jag som inte har möjlighet till hemmaladdning kan med den räckvidden och laddhastighet klara mig på att ladda på snabbladdare och när jag är hos mina föräldrar.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Hyundai Kona Electric
Samtidigt hade ju en billigare 39kWh slagit 64:an om den laddat "som den ska". Det blir liksom konstigt när man kommer med en ny bil som har sämre spec än den gamla?!Laban skrev:70 kW var lite med tanke på att Ionic klarar det. Men oavsett vad det beror på (cellerna, batteripacket, begränsat i mjukvara..) så tycker jag ändå 70 kW är rätt ok med tanke på vilken typ av bil det är och hur mycket den förbrukar. Jag är positivt överraskad överlag.Henrik Torphammar skrev:Tyvärr verkar det som om Kona har samma gamla celler som Zoe och Ampera-e. De kan inte laddas med mer än 1C sägs det. ..
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Hyundai Kona Electric
Kanske, men vi vet inte vilken typ av celler Ionic har. Högre C, lägre energidensitet är ingen omöjlighet. Vad 39:an har för celler vet vi förstås inte men den behöver inte nödvändigtvis ha samma som 64:an. Speciellt om tillgången på batterier är begränsad.Henrik Torphammar skrev:Samtidigt hade ju en billigare 39kWh slagit 64:an om den laddat "som den ska". Det blir liksom konstigt när man kommer med en ny bil som har sämre spec än den gamla?!
Sen är det tidigt också, 70 kW begränsningen kan ha andra orsaker. Mjukvara, inkompatibilitet med laddaren osv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Hyundai Kona Electric
Men tex Nissan Leaf 64kWh ska ju ha samma drivlina från LG Chem.
Och vi har ju sett att den laddar med 102kW,
varför kan då Kona ladda lika snabbt?
Och vi har ju sett att den laddar med 102kW,
varför kan då Kona ladda lika snabbt?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Kona Electric
Enligt en diskussion på nätet (hänvisar till http://www.etnews.com/20180309000211) kommer inte ens Niro och Kona ha exakt samma batterier. NCM 622 vs NCM811. Så vi ska kanske inte anta för mycket i detta fall.Zalman3 skrev:Men tex Nissan Leaf 64kWh ska ju ha samma drivlina från LG Chem.
Och vi har ju sett att den laddar med 102kW,
varför kan då Kona ladda lika snabbt?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Hyundai Kona Electric
Tesla Björn hävdar att Kona batteriet är större än 64kWh.
Dels för att det går hyfsat snabbt att ladda till 100%, men även för att då man laddat till 100% så har man motorbroms kvar.
Minst 66-68kwh har alltså Kona.
I prisklassen 325.000NOK har dagens Kona
rekordräckvidd!
Med lugn körning kommer man ju 50 mil!
Dels för att det går hyfsat snabbt att ladda till 100%, men även för att då man laddat till 100% så har man motorbroms kvar.
Minst 66-68kwh har alltså Kona.
I prisklassen 325.000NOK har dagens Kona
rekordräckvidd!
Med lugn körning kommer man ju 50 mil!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Kona Electric
Trodde det var bekräftat sedan en tid tillbaka att det var 64 kWh användbart. Jämför ex Tesla 90 kWh som har 82 kWh användbart osv.Zalman3 skrev:Tesla Björn hävdar att Kona batteriet är större än 64kWh.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Hyundai Kona Electric
På Ioniq är 28kWh som anges det som är användbart. (Dvs batteriet är större egentligen)
Ganska troligt att det anges på samma sätt för Kona. Dvs att man valt att ange användbar storlek på batteriet när man anger 60 i batteristorlek.
Ganska troligt att det anges på samma sätt för Kona. Dvs att man valt att ange användbar storlek på batteriet när man anger 60 i batteristorlek.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Hyundai Kona Electric
ECO läge, AC på inställd på 21 grader, ca 90 km/h - 51 mil. Imponerande.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Hyundai Kona Electric
Björn testade Tesla 3 long range och efter 50milLaban skrev:
ECO läge, AC på inställd på 21 grader, ca 90 km/h - 51 mil. Imponerande.
så hade han 4% kvar.
Även Tesla S100 har inte mycket räckvidd kvar efter att ha kört 50mil.
Hyundai kan verkligen få sina elbilar att gå snålt.
Och med ett hyfsat stort batteri blir räckvidden svårslagen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Kona Electric
Han körde 90 km/h även där så Hyundai har lyckats riktigt bra. Sen blir det antagligen större skillnad om man kör 120 km/h och man kan väl argumentera för att det är då (långkörning) man behöver räckvidden som mest, samt förstås då att Model 3 laddar snabbare.Zalman3 skrev:Björn testade Tesla 3 long range och efter 50mil
så hade han 4% kvar.
Men oavsett så bådar det gott för framtiden, man kommer långt med ett 100 kWh pack med så låg förbrukning som de nya elbilarna har. Så länge man inte behöver dra en husvagn i alla fall.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Hyundai Kona Electric
Skulle säga att det räcker med 40-50kWh om du kommer 50 mil på 64kWh. Bjørn fick ju till och med stanna och gå på toa för att klara resan, varför inte passa på att ladda samtidigt? Jag skulle köpt 39kWh varianten om bilen storleksmässigt passat mig.
Re: Hyundai Kona Electric
Bor man i Norge är det inte ofta man kör 120 om man håller sig inom såväl landets som lagens gränser...Laban skrev:
Han körde 90 km/h även där så Hyundai har lyckats riktigt bra. Sen blir det antagligen större skillnad om man kör 120 km/h och man kan väl argumentera för att det är då (långkörning) man behöver räckvidden som mest, samt förstås då att Model 3 laddar snabbare.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Hyundai Kona Electric
Men dragkrok...
Kona har 200+hp. Lång räckvidd vätskekyld batteri. Vad är det som hindrar Hyundai från att typgodkänna den. Avsaknad av awd?
Kona har 200+hp. Lång räckvidd vätskekyld batteri. Vad är det som hindrar Hyundai från att typgodkänna den. Avsaknad av awd?
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Hyundai Kona Electric
Vilja.
De behöver inte utrusta den med dragkapacitet då de vet att batterier kommer vara svårt att få tag i redan utan att alla som ska ha drag på sin bil köper deras bil, de också.
Mao så kommer de sälja slut på alla de tillverkar utan att få draghjälp av en dragkrok.
Hmm nu var jag nästan lite vitsig, förlåt.
Mvh PP
Edit... mer seriöst svar kan vara att det saknas lite kylkapacitet i batteripacket för att klara tex alpbackar med 1000kg släp. Bedöms kanske som ej kostnaddsvärt då de kommer sälja sjut allt de tillverkar utan drag ändå.
Om x år kommer tex dragkrok vara en viktig detalj för att få sin bilmodell slutsåld, ej nu i dessa årslånga väntetider. Tyvärr för oss som önskar drag.
///PP
De behöver inte utrusta den med dragkapacitet då de vet att batterier kommer vara svårt att få tag i redan utan att alla som ska ha drag på sin bil köper deras bil, de också.
Mao så kommer de sälja slut på alla de tillverkar utan att få draghjälp av en dragkrok.
Hmm nu var jag nästan lite vitsig, förlåt.
Mvh PP
Edit... mer seriöst svar kan vara att det saknas lite kylkapacitet i batteripacket för att klara tex alpbackar med 1000kg släp. Bedöms kanske som ej kostnaddsvärt då de kommer sälja sjut allt de tillverkar utan drag ändå.
Om x år kommer tex dragkrok vara en viktig detalj för att få sin bilmodell slutsåld, ej nu i dessa årslånga väntetider. Tyvärr för oss som önskar drag.
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Hyundai Kona Electric
Jag har också lite svårt att se vem som är huvudkundgruppen för Kona med 64kWh? En liten bil, med ganska litet bagage, som går jättelångt Är det mån tro enbart för fossilbilsförare som menar att man ska köra elbil som man kör fossilt? Tanka 1 gång i veckan? Jag tycker det är synd att det lilla batteriet inte erbjuds, det hade nog varit mer passande både i pris och räckvidd för denna typ av bil.LarsL skrev:Skulle säga att det räcker med 40-50kWh om du kommer 50 mil på 64kWh. Bjørn fick ju till och med stanna och gå på toa för att klara resan, varför inte passa på att ladda samtidigt? Jag skulle köpt 39kWh varianten om bilen storleksmässigt passat mig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Kona Electric
Orkar inte ens länka till Expressen-muppen. Maken till usel journalist får man leta efter. Men han tycker iaf Leaf är konkurrenten och hasplade ur sig ett pris på Kona som enbart byggde på hans egna påhitt att den inte får vara avsevärt dyrare än LeafHelectriC skrev:Jag har också lite svårt att se vem som är huvudkundgruppen för Kona med 64kWh? En liten bil, med ganska litet bagage, som går jättelångt Är det mån tro enbart för fossilbilsförare som menar att man ska köra elbil som man kör fossilt? Tanka 1 gång i veckan? Jag tycker det är synd att det lilla batteriet inte erbjuds, det hade nog varit mer passande både i pris och räckvidd för denna typ av bil.LarsL skrev:Skulle säga att det räcker med 40-50kWh om du kommer 50 mil på 64kWh. Bjørn fick ju till och med stanna och gå på toa för att klara resan, varför inte passa på att ladda samtidigt? Jag skulle köpt 39kWh varianten om bilen storleksmässigt passat mig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Hyundai Kona Electric
Priser för Kona EV 64kWh i:
Tyskland
34.600 EURO
https://www.hyundai.de/Modelle/KONA-Elektro.html
Nederländerna
39.195 EURO
https://www.hyundai.nl/hyundai-kona-electric#prices
Norge
325.900NOK
https://www.hyundai.no/magasinet/kona-e ... ar-kommet/
EDIT
Uppskattat pris i England
Hyundai Kona Electric 64 kWh
£30,000
https://ev-database.uk/car/1126/Hyundai ... ric-64-kWh
Hyundai Kona Electric 40 kWh
£24,995
https://ev-database.uk/car/1129/Hyundai ... ric-40-kWh
Konkurrenter
Kia Niro EV Long-Range 64kWh
£30.000
https://ev-database.uk/car/1125/Kia-Niro-EV-Long-Range
Volkswagen I.D. 60kWh
£26.000
https://ev-database.uk/car/1127/Volkswagen-ID
Nissan Leaf E-Plus 60kWh
£30.000
https://ev-database.uk/car/1144/Nissan-Leaf-E-Plus
Tyskland
34.600 EURO
https://www.hyundai.de/Modelle/KONA-Elektro.html
Nederländerna
39.195 EURO
https://www.hyundai.nl/hyundai-kona-electric#prices
Norge
325.900NOK
https://www.hyundai.no/magasinet/kona-e ... ar-kommet/
EDIT
Uppskattat pris i England
Hyundai Kona Electric 64 kWh
£30,000
https://ev-database.uk/car/1126/Hyundai ... ric-64-kWh
Hyundai Kona Electric 40 kWh
£24,995
https://ev-database.uk/car/1129/Hyundai ... ric-40-kWh
Konkurrenter
Kia Niro EV Long-Range 64kWh
£30.000
https://ev-database.uk/car/1125/Kia-Niro-EV-Long-Range
Volkswagen I.D. 60kWh
£26.000
https://ev-database.uk/car/1127/Volkswagen-ID
Nissan Leaf E-Plus 60kWh
£30.000
https://ev-database.uk/car/1144/Nissan-Leaf-E-Plus
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Kona Electric
Läste lite snabbt på VW ID i länken ovan. Som jag förstod den * som fanns angivet så var priset angivet med subvention på 4500€. Alltså gissar man i den artikeln på ett pris på 30500€.
Kollade på en till också och alla bilars priser som anges på den sidan verkar räkna med 4500€ i subvention lika som ID.
Upplever ofta att det i media och på Internet blandas och missuppfattas väldigt mycket omkring just priser, i vilket land de anges, ev skatter (moms) , subventioner osv ihop med ofta (optimistiska) gissningar om låga priser.
Kollade på en till också och alla bilars priser som anges på den sidan verkar räkna med 4500€ i subvention lika som ID.
Upplever ofta att det i media och på Internet blandas och missuppfattas väldigt mycket omkring just priser, i vilket land de anges, ev skatter (moms) , subventioner osv ihop med ofta (optimistiska) gissningar om låga priser.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Hyundai Kona Electric
DN hade en recension. Gissade att priset skulle bli runt 400-450 kkr. Tyckte det var kite väl dyrt.
Beror väl vad man jämför med.
Beror väl vad man jämför med.
Re: Hyundai Kona Electric
Nu kan du leasa en 64kWh Hyundai Kona för
3.995kr per månad.
Ring 019-308999 och beställ.
3.995kr per månad.
Ring 019-308999 och beställ.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Kona Electric
Sjukt hemligt... Man får lite känslan av att numret ska gå till typ "Kalles Svets, Städ & Biluthyrning"Zalman3 skrev:Nu kan du leasa en 64kWh Hyundai Kona för
3.995kr per månad.
Ring 019-308999 och beställ.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Hyundai Kona Electric
Det är Bilexpo i Örebro.
Omsatte 135 miljoner 2016.
Omsatte 135 miljoner 2016.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Kona Electric
Haha, jag förstår att det inte var Kalles...Zalman3 skrev:Det är Bilexpo i Örebro.
Omsatte 135 miljoner 2016.
Det var en liten hint om att det kan vara bra att skriva ut vilket företag det är som har erbjudandet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Hyundai Kona Electric
2026 är går det nog bättre för Kalles...Legato skrev:Haha, jag förstår att det inte var Kalles...Zalman3 skrev:Det är Bilexpo i Örebro.
Omsatte 135 miljoner 2016.
Det var en liten hint om att det kan vara bra att skriva ut vilket företag det är som har erbjudandet.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.