Hyundai Kona Electric
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Kona Electric
nu har jag beställt en Kona haha, min fru (kona på norska) undrar vad jag håller på med, med alla bilar
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Kona Electric
HelectriC skrev:nu har jag beställt en Kona haha, min fru (kona på norska) undrar vad jag håller på med, med alla bilar
-
- Inlägg: 455
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Hyundai Kona Electric
Läser inte alla elbilsägare KONTAKTannonser?bullen skrev:Og hvor bestiller man en ny kona
Re: Hyundai Kona Electric
Du har ju en Roadster, jag trodde at du föredrar den en kona. Prismässigt är den troligen en bättre investering.bullen skrev:Og hvor bestiller man en ny kona
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Kona Electric
Det viktigaste är ju att se till driftskostnaderna, inte till inköpspriset.mati skrev:Du har ju en Roadster, jag trodde at du föredrar den en kona. Prismässigt är den troligen en bättre investering.bullen skrev:Og hvor bestiller man en ny kona
Re: Hyundai Kona Electric
En kona har ganska höga driftskostnader, de modeller som inte går på el. Inköpspriset brukar vara lägre då.Jerker skrev:Det viktigaste är ju att se till driftskostnaderna, inte till inköpspriset.mati skrev:Du har ju en Roadster, jag trodde at du föredrar den en kona. Prismässigt är den troligen en bättre investering.bullen skrev:Og hvor bestiller man en ny kona
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Kona Electric
Fast konans partner är nog oftast ännu dyrare i drift...mati skrev:En kona har ganska höga driftskostnader, de modeller som inte går på el. Inköpspriset brukar vara lägre då.Jerker skrev:Det viktigaste är ju att se till driftskostnaderna, inte till inköpspriset.mati skrev:Du har ju en Roadster, jag trodde at du föredrar den en kona. Prismässigt är den troligen en bättre investering.bullen skrev:Og hvor bestiller man en ny kona
Re: Hyundai Kona Electric
LarsL skrev:Undvik hur som helst de som går på Etanol.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Kona Electric
Jag har hört att de som går på etanol kan konsumera ganska stora mängder och så finns risk att de går sönder.LarsL skrev:Undvik hur som helst de som går på Etanol.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric starting at 34,600 euro
The Hyundai Kona Electric has been listed with a starting price of 34,600 euro in Germany.
Unlike the Norwegian market, the vehicle will be sold in two performance varieties and with two battery options in Germany.
The sales price will be further reduced by 4,380 euro if the vehicle is picked up by the BAFA list for subsidized vehicles,
which we expect to be the case with the next update for the list in Fall.
The smaller variant of the Kona Electric will have a 100 kW electric motor, with a 39,2 kWh battery.
The basic price the “trend” setup stands at the mentioned 34,600 euro. The more powerful “style” version will cost
at least 38,100 euro, while the premium setup will not be available for the basic version electric SUV.
The more powerful version will feature a 150 kW electric motor and a 64 kWh battery. Here the basic price will
start at 39,000 euro, going up to 42,500 euros and 45,600 euros for the style and premium setups, respectively.
Features included in the more expensive versions include a heads-up display, heated and air-conditioned leather seats,
a traffic assistant and a cross traffic warning system.
https://www.electrive.com/2018/06/16/hy ... 4600-euro/
The Hyundai Kona Electric has been listed with a starting price of 34,600 euro in Germany.
Unlike the Norwegian market, the vehicle will be sold in two performance varieties and with two battery options in Germany.
The sales price will be further reduced by 4,380 euro if the vehicle is picked up by the BAFA list for subsidized vehicles,
which we expect to be the case with the next update for the list in Fall.
The smaller variant of the Kona Electric will have a 100 kW electric motor, with a 39,2 kWh battery.
The basic price the “trend” setup stands at the mentioned 34,600 euro. The more powerful “style” version will cost
at least 38,100 euro, while the premium setup will not be available for the basic version electric SUV.
The more powerful version will feature a 150 kW electric motor and a 64 kWh battery. Here the basic price will
start at 39,000 euro, going up to 42,500 euros and 45,600 euros for the style and premium setups, respectively.
Features included in the more expensive versions include a heads-up display, heated and air-conditioned leather seats,
a traffic assistant and a cross traffic warning system.
https://www.electrive.com/2018/06/16/hy ... 4600-euro/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Hyundai Kona Electric
Om man gångrar tyska priset på Leaf med 1.05 så får man Svenska priset före bonus. Det skulle i Konas fall ge en tangering på 300000kr.....Zalman3 skrev:Hyundai Kona Electric starting at 34,600 euro
The Hyundai Kona Electric has been listed with a starting price of 34,600 euro in Germany.
Unlike the Norwegian market, the vehicle will be sold in two performance varieties and with two battery options in Germany.
The sales price will be further reduced by 4,380 euro if the vehicle is picked up by the BAFA list for subsidized vehicles,
which we expect to be the case with the next update for the list in Fall.
The smaller variant of the Kona Electric will have a 100 kW electric motor, with a 39,2 kWh battery.
The basic price the “trend” setup stands at the mentioned 34,600 euro. The more powerful “style” version will cost
at least 38,100 euro, while the premium setup will not be available for the basic version electric SUV.
The more powerful version will feature a 150 kW electric motor and a 64 kWh battery. Here the basic price will
start at 39,000 euro, going up to 42,500 euros and 45,600 euros for the style and premium setups, respectively.
Features included in the more expensive versions include a heads-up display, heated and air-conditioned leather seats,
a traffic assistant and a cross traffic warning system.
https://www.electrive.com/2018/06/16/hy ... 4600-euro/
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Hyundai Kona Electric
Tyckte den verkade lite intressant, men efter att ha läst lite om massa kvalitetsproblem med Ioniq i vinterklimat, Björn Nylands film på hur batteriet sitter hängt under på ett halvtaskigt sätt, samt så har intresset svalnat betydligt.
Jag fortsätter nog vänta på min Model 3... betydligt bättre bil, superiort laddnätverk + man slipper gynna fossiltillverkare(och därmed oljeindustrin).
Sent from my iPad using Tapatalk
Jag fortsätter nog vänta på min Model 3... betydligt bättre bil, superiort laddnätverk + man slipper gynna fossiltillverkare(och därmed oljeindustrin).
Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hyundai Kona Electric
Fick idag mail från Hyundai med lite översikt av kö, beställningar etc och det är tydligt att Kona är populär.
Beställer man nu får man inte bil förrän andra halvår 2020! Tur jag har lågt kö/kontraktsnummer
..........
KONA electric har allerede vist seg å være en enorm suksess for oss i Hyundai. 20 000 nordmenn meldte sin forhåndsinteresse, og etter to uker med eksklusiv forkjøpsrett er fasiten 6969 bestillinger.
Det betyr at interessen for denne modellen er større enn vi turte å håpe på. Vi forstår at folk nå er spente på leveringssituasjonen, og vi vil fortsette å holde en så åpen og god linje som mulig på dette. Det er klart at interessen vi nå ser vil gi utslag i leveringssituasjonen, særlig for dem med høyt kønummer. Vi kan allerede nå si at vi med 6 969 bestillinger forventer at nye kunder som kommer til fra 2. juli må belage seg på ventetider mot midten av 2020. Med andre ord må også kunder med høyt kønummer belage seg på ventetid.
............
Beställer man nu får man inte bil förrän andra halvår 2020! Tur jag har lågt kö/kontraktsnummer
..........
KONA electric har allerede vist seg å være en enorm suksess for oss i Hyundai. 20 000 nordmenn meldte sin forhåndsinteresse, og etter to uker med eksklusiv forkjøpsrett er fasiten 6969 bestillinger.
Det betyr at interessen for denne modellen er større enn vi turte å håpe på. Vi forstår at folk nå er spente på leveringssituasjonen, og vi vil fortsette å holde en så åpen og god linje som mulig på dette. Det er klart at interessen vi nå ser vil gi utslag i leveringssituasjonen, særlig for dem med høyt kønummer. Vi kan allerede nå si at vi med 6 969 bestillinger forventer at nye kunder som kommer til fra 2. juli må belage seg på ventetider mot midten av 2020. Med andre ord må også kunder med høyt kønummer belage seg på ventetid.
............
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Kona Electric
HelectriC skrev:Fick idag mail från Hyundai med lite översikt av kö, beställningar etc och det är tydligt att Kona är populär.
Beställer man nu får man inte bil förrän andra halvår 2020! Tur jag har lågt kö/kontraktsnummer, ca 1400
..........
KONA electric har allerede vist seg å være en enorm suksess for oss i Hyundai. 20 000 nordmenn meldte sin forhåndsinteresse, og etter to uker med eksklusiv forkjøpsrett er fasiten 6969 bestillinger.
Det betyr at interessen for denne modellen er større enn vi turte å håpe på. Vi forstår at folk nå er spente på leveringssituasjonen, og vi vil fortsette å holde en så åpen og god linje som mulig på dette. Det er klart at interessen vi nå ser vil gi utslag i leveringssituasjonen, særlig for dem med høyt kønummer. Vi kan allerede nå si at vi med 6 969 bestillinger forventer at nye kunder som kommer til fra 2. juli må belage seg på ventetider mot midten av 2020. Med andre ord må også kunder med høyt kønummer belage seg på ventetid.
............
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Kona Electric
Samma historia upprepar sig överallt. Alla vill ha elbilar, så enkelt är det!
Re: Hyundai Kona Electric
Vilket skämt alltså! Då börjar det ju bli vettigare att vänta på en Model Y.HelectriC skrev:Fick idag mail från Hyundai med lite översikt av kö, beställningar etc och det är tydligt att Kona är populär.
Beställer man nu får man inte bil förrän andra halvår 2020! Tur jag har lågt kö/kontraktsnummer
...
Re: Hyundai Kona Electric
HelectriC skrev:Fick idag mail från Hyundai med lite översikt av kö, beställningar etc och det är tydligt att Kona är populär.
Beställer man nu får man inte bil förrän andra halvår 2020! Tur jag har lågt kö/kontraktsnummer
..........
KONA electric har allerede vist seg å være en enorm suksess for oss i Hyundai. 20 000 nordmenn meldte sin forhåndsinteresse, og etter to uker med eksklusiv forkjøpsrett er fasiten 6969 bestillinger.
Det betyr at interessen for denne modellen er større enn vi turte å håpe på. Vi forstår at folk nå er spente på leveringssituasjonen, og vi vil fortsette å holde en så åpen og god linje som mulig på dette. Det er klart at interessen vi nå ser vil gi utslag i leveringssituasjonen, særlig for dem med høyt kønummer. Vi kan allerede nå si at vi med 6 969 bestillinger forventer at nye kunder som kommer til fra 2. juli må belage seg på ventetider mot midten av 2020. Med andre ord må også kunder med høyt kønummer belage seg på ventetid.
............
Och frågan är hur säkert det är att den ens kommer till 2020 med tanke på den låga tillverkningstakten 2018 samt att det finns fler länder än Norge som lär ha spekulanter.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Hyundai Kona Electric
Sa Hyundai inte att de hade lärt sig från Ioniq och inte skulle göra samma misstag igen med lår produktion?
Re: Hyundai Kona Electric
Tror de största problemen numera är att faktiskt få tag i tillräckligt med batterier. Tror inte man längre håller tillbaka för att man inte vill sälja. Det har börjar gå att tjäna bra pengar på att sälja elbilar.
Problemen är som jag förstår det att det är huggsexa om komponenter.
Tesla klarar sig rätt bra då man länge förberett sig på det här och säkrat produktionskedjan sen rätt långt tillbaks.
Problemen är som jag förstår det att det är huggsexa om komponenter.
Tesla klarar sig rätt bra då man länge förberett sig på det här och säkrat produktionskedjan sen rätt långt tillbaks.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Hyundai Kona Electric
Inget har hindrat Huyndai från att bygga batterifabriker, utom deras vilja.