Hyundai Kona Electric

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Verdi »

Tars skrev:
Verdi skrev:
BMW-appen tilm i3an funkar jävligt dåligt numera också. Oanvändbar. Nästan skäl att byta bort den. :evil:
Vad har hänt?
Jag hade problem för någon vecka sen, och raderade den och la in den på nytt och har sen dess fungerat som det tidigare gjort.
Funkar från webbsidan iaf. Bra tips om att installera om appen. Jag provar det!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

Henrik Torphammar skrev:
HelectriC skrev:
Fördelen med elbil är att värmen kommer så extremt mycket snabbare än i fossilbil. Därför är appförvärmning faktiskt inte lika viktigt om man klarar att stå ut med kylan de första 30sek. Jag känner många som inte använder appen alls på sin elbil. Delvis pga att den är dålig hos vissa producenter, men också för att de inte ser ett direkt behov.
Det där är ju snack att värmen kommer fort för du får ju i så fall skrapa rutorna och sitta och huttra tills stol och interiör blivit varm. Riktigt kass argument faktiskt.

Att man inte kan använda appen pga låg tillgänglighet är en annan femma som inte hör hit heller.
Och du har själv erfarenhet som gör att du vet att det är så? Jag frågar eftersom du är jäkligt snabb med en dålig kommentar, men jag VET att det inte är på det viset. Ingen sitter och huttrar i en bil som sprutar ut värme efter extremt kort tid. Klart att om du går ut naken och sätter dig i bilen kommer du frysa, men jag förutsätter att du iaf har basbeklädnad.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Verdi »

Henrik Torphammar skrev:
HelectriC skrev:
Fördelen med elbil är att värmen kommer så extremt mycket snabbare än i fossilbil. Därför är appförvärmning faktiskt inte lika viktigt om man klarar att stå ut med kylan de första 30sek. Jag känner många som inte använder appen alls på sin elbil. Delvis pga att den är dålig hos vissa producenter, men också för att de inte ser ett direkt behov.
Det där är ju snack att värmen kommer fort för du får ju i så fall skrapa rutorna och sitta och huttra tills stol och interiör blivit varm. Riktigt kass argument faktiskt.

Att man inte kan använda appen pga låg tillgänglighet är en annan femma som inte hör hit heller.
Folk i mellersta och södra Sverige är jättekonstiga vad gäller detta. På fossilbilar verkar det inte alls vanligt med motor och kupévärmare. Kolla blocket t ex. Det är först när bränsledrivna värmare blivit vanligare som polletten verkar ha trillat ner.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
HelectriC skrev:
Fördelen med elbil är att värmen kommer så extremt mycket snabbare än i fossilbil. Därför är appförvärmning faktiskt inte lika viktigt om man klarar att stå ut med kylan de första 30sek. Jag känner många som inte använder appen alls på sin elbil. Delvis pga att den är dålig hos vissa producenter, men också för att de inte ser ett direkt behov.
Det där är ju snack att värmen kommer fort för du får ju i så fall skrapa rutorna och sitta och huttra tills stol och interiör blivit varm. Riktigt kass argument faktiskt.

Att man inte kan använda appen pga låg tillgänglighet är en annan femma som inte hör hit heller.
Folk i mellersta och södra Sverige är jättekonstiga vad gäller detta. På fossilbilar verkar det inte alls vanligt med motor och kupévärmare. Kolla blocket t ex. Det är först när bränsledrivna värmare blivit vanligare som polletten verkar ha trillat ner.

Bränslevärmaren i min XC60 tinar samtliga rutor och gör bilen varm och go på 15 minuter. Jag vet inte om det är långsamt precis. Hade kunnat fjärrstyra den om jag valt till VOC, men tog bara tiduret. De gånger som jag använder den, så brukar jag starta den när jag hämtar tidningen. Bilen är från 2011, så det är ju helt makalöst att Kona/Hyundai inte löst detta.

Nu ska du inte vara sån... Min polett trillade ner redan 2011 ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av rockard »

HelectriC skrev:
Henrik Torphammar skrev:
HelectriC skrev:
Fördelen med elbil är att värmen kommer så extremt mycket snabbare än i fossilbil. Därför är appförvärmning faktiskt inte lika viktigt om man klarar att stå ut med kylan de första 30sek. Jag känner många som inte använder appen alls på sin elbil. Delvis pga att den är dålig hos vissa producenter, men också för att de inte ser ett direkt behov.
Det där är ju snack att värmen kommer fort för du får ju i så fall skrapa rutorna och sitta och huttra tills stol och interiör blivit varm. Riktigt kass argument faktiskt.

Att man inte kan använda appen pga låg tillgänglighet är en annan femma som inte hör hit heller.
Och du har själv erfarenhet som gör att du vet att det är så? Jag frågar eftersom du är jäkligt snabb med en dålig kommentar, men jag VET att det inte är på det viset. Ingen sitter och huttrar i en bil som sprutar ut värme efter extremt kort tid. Klart att om du går ut naken och sätter dig i bilen kommer du frysa, men jag förutsätter att du iaf har basbeklädnad.
Då måste klimatet i Bergen skilja sig väldigt mot det i de ställen jag rör mig i, för utan app skulle jag inte ens komma in i bilen under vissa delar av vintern. Förra vintern gick det inte att öppna och stänga dörrarna utan problem ens efter en halvtimmes förvärmning. Man ska nog akta sig för att säga att man VET att någonting inte är ett problem, bara för att man inte har det problemet själv.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Zalman3 »

Kan bara säga att en app är en dealbreaker för mig.

Att kunna kyla/värma bilen via mobilen är guld värt.
Att få veta hur laddningen går, har den avbrutits, går den för långsamt, är det nära att bli fullt.
Att kunna styra bilen in/ut i min trånga p-plats är också avgörande.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Henrik Torphammar »

HelectriC skrev:
men jag VET att det inte är på det viset. Ingen sitter och huttrar i en bil som sprutar ut värme efter extremt kort tid. Klart att om du går ut naken och sätter dig i bilen kommer du frysa, men jag förutsätter att du iaf har basbeklädnad.
Jag förstår inte vad det är att dividera om att en bil som är minus 20grader har väldigt kalla säten, interiör samt rutor som behöver skrapas. Hade man haft en app och startat värmen 30min innan avfärd så hade rutorna varit tinade och stolarna varma och goa.

Jag har kört Leaf, jag vet precis hur det funkar när appen inte vill vara med. För mig är det obegripligt hur man kan VETA att en iskall bil egentligen är varm och go, så ja då är jag snabb med replik. :roll:

Det var oerhört tydligt i Leaf hur den fick kämpa med värmen innan den kommit ikapp och värmt upp bilen. En förvärmd bil som förvärmts med laddsladden inkopplad hade mycket lägre förbrukning från start. Det visar bara att värmen (som förvisso "kommer fort") inte räcker för att värma bilen snabbt ändå.

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

Ok, men då har jag fel då! Både vår eGolf och mina svärföräldrars eGolf går alltså inte att använda under vinterhalvåret. Jag ska meddela min fru och svärföräldrar att de faktiskt har en bil som inte fungerar och att de absolut ljuger när de säger att bilen blir varm på mycket kort tid!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jeppe_E »

HelectriC skrev:
Ok, men då har jag fel då! Både vår eGolf och mina svärföräldrars eGolf går alltså inte att använda under vinterhalvåret. Jag ska meddela min fru och svärföräldrar att de faktiskt har en bil som inte fungerar och att de absolut ljuger när de säger att bilen blir varm på mycket kort tid!
Släpp taget :)

Olika erfarenheter bara.

Tillbaka till Kona Electric, som sagt, verkar den bli försenad lite. Precis som systerbilen eNiro. Gissar att Hyundai/Kia blev lite tagna på sängen av intresset.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av rockard »

HelectriC skrev:
Ok, men då har jag fel då! Både vår eGolf och mina svärföräldrars eGolf går alltså inte att använda under vinterhalvåret. Jag ska meddela min fru och svärföräldrar att de faktiskt har en bil som inte fungerar och att de absolut ljuger när de säger att bilen blir varm på mycket kort tid!
Du brukar hålla högre nivå än så här, nu blir jag besviken.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

rockard skrev:
HelectriC skrev:
Ok, men då har jag fel då! Både vår eGolf och mina svärföräldrars eGolf går alltså inte att använda under vinterhalvåret. Jag ska meddela min fru och svärföräldrar att de faktiskt har en bil som inte fungerar och att de absolut ljuger när de säger att bilen blir varm på mycket kort tid!
Du brukar hålla högre nivå än så här, nu blir jag besviken.
Hela grejen är ju att det är löjligt att förkasta en bil enbart pga app eller ej. Sen har tråden helt urartat, det får vi rätta till!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av fth »

HelectriC skrev:
Hela grejen är ju att det är löjligt att förkasta en bil enbart pga app eller ej.
Tja, jag vet inte om jag håller med, om jag har flera bilar att välja mellan kommer ett väl designat och fungerande app-stöd vara ett tungt argument.

När jag köpte Teslan fanns det ju inte några fungerande elbils-alternativ öht, och det gör det väl egentligen fortfarande inte om man räknar in SuC-nätverket i produkten, vilket jag gör.

Om ett par år kommer det ju sannolikt att se helt annorlunda ut, med flera vettiga elbilar med bra räckvidd och tillgång till heltäckande laddnätverk. Då skulle jag nog inte ens komma på tanken att köpa en bil där jag inte kan se status, övervaka laddning, starta värmen etc från min telefon.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av LarsL »

Men ska man ha fungerande appstöd så är det väl bara Tesla som gäller?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Men ska man ha fungerande appstöd så är det väl bara Tesla som gäller?
Måste säga att ipacens app funkar väldigt bra. Alltid kontakt på få sekunder och det går att ställa in ivägkörningstider i appen samt det vanliga som går i teslas app också. Vill påstå att den är väldigt stabil jämfört med VWs app som är både krånglig, startar långsamt eller inte alls, samt har kartan på där du själv befinner dig med telefonen som startskärm :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Men ska man ha fungerande appstöd så är det väl bara Tesla som gäller?
Teslas app är jäkligt snabb. Men appen för e-Golfen har faktiskt fler funktioner, förutom att det inte går att köra bilen med telefonen. Man kan titta på körstatistik, programmera timer för laddning/AC, sätta laddströmmen (obegripligt att det inte går i Teslas app), man kan välja att bara tina upp rutorna (även framrutan är uppvärmd), och man kan skicka destinationer till bilens navigator. Fast det sistnämnda har Tesla numera också fått till i V9.
Samtidigt är appen för Golfen ganska seg, att sätta på ACn kan ta någon minut, ibland mer. Sen blir man utloggad lite titt som tätt, vilket är smått irriterande. Men annars är appstödet bra tycker jag. Jag använder appen dagligen, jag skulle inte komma på tanken att köpa en elbil utan app.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av joel80 »

När Volvo släpper elbil kommer det också troligen funka rätt bra. Nuvarande app är klart godkänd. Snabb och man kan se laddningen bra (på hybriderna), gå varningar om man missat sätta i lsddsladden, få ut detaljerad körjournal, förvärma och en massa annat.
Så länge dom inte går bakåt i utvecklingen av appen bara.

Jag är lite orolig för hur irriterad jag ska bli på Nissan. Har fixat tredjepartsapp och den har väl funkat ok för vår NV-200.. Men det är sanslöst segt kommunikationssätt dom valt! Sms som skickas mellan bil och server. Suck..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
LarsL skrev:
Men ska man ha fungerande appstöd så är det väl bara Tesla som gäller?
Teslas app är jäkligt snabb. Men appen för e-Golfen har faktiskt fler funktioner, förutom att det inte går att köra bilen med telefonen. Man kan titta på körstatistik, programmera timer för laddning/AC, sätta laddströmmen (obegripligt att det inte går i Teslas app), man kan välja att bara tina upp rutorna (även framrutan är uppvärmd), och man kan skicka destinationer till bilens navigator. Fast det sistnämnda har Tesla numera också fått till i V9.
Samtidigt är appen för Golfen ganska seg, att sätta på ACn kan ta någon minut, ibland mer. Sen blir man utloggad lite titt som tätt, vilket är smått irriterande. Men annars är appstödet bra tycker jag. Jag använder appen dagligen, jag skulle inte komma på tanken att köpa en elbil utan app.
Låter ungefär som Nissans app...
Och just nu funkar systemet inte alls sedan nån vecka. :(
Appen i sig är ganska bra (funktionerna i den alltså) men seg och ibland strular den rejält.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Gustafsson »

Någon skulle göra elbilsägandet en tjänst genom att utveckla OVMS (open Vehicles) för appsvultna bilar som dessa. Det finns ju redan sedan länge för flera bilar, bla Roadstern. Det är skitbilligt och funkar väldigt bra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av fth »

Innan Teslan hade jag samma bil i 11 år, en Mitsubishi Grandis som jag köpte ny 2006, så då var ju app-stöd en icke-fråga.

Jag var naiv nog att tro att alla nya bilar idag, oavsett drivlina, hade någon form av app-stöd, men så är det alltså inte?

Det verkar ju helt barockt, finns det egenligen någon ursäkt för en bil att inte vara uppkopplad idag?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Ric »

fth skrev:
Det verkar ju helt barockt, finns det egenligen någon ursäkt för en bil att inte vara uppkopplad idag?

/fth
Om teleoperatören tar oskäligt betalt i förhållande till den datamängd som överförs. Hur det ligger till med prissättningen har jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av fth »

Ric skrev:
fth skrev:
Det verkar ju helt barockt, finns det egenligen någon ursäkt för en bil att inte vara uppkopplad idag?

/fth
Om teleoperatören tar oskäligt betalt i förhållande till den datamängd som överförs. Hur det ligger till med prissättningen har jag ingen aning om.
Man kan ju kanske jämföra med Telias motsvarande fristående tjänst, Sense, dom tar 99:-/mån för grundläggande telematik och lite enkla tjänster, inklusive 20GB/mån surf i hela Europa.

Skulle biltillverkarna erbjuda någonting liknande tror jag i princip alla skulle köpa till den extratjänsten.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av frippan »

De verkar trappa upp tillverkningen, kanske man kan få en bil snart :)

https://electrek.co/2018/11/21/hyundai- ... tion-ramp/
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Zalman3 »

Stämmer dessa siffror för att ladda Hyundai Kona?

Förluster vid laddning.
ca 10,5kW dras från huset
ca 7,5kW får batteriet

Förluster
180W, 30m kabel
3000W zappi laddare
700W bilens inverter
3880W summa

Charge Loss - The hidden EV cost
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av 12man »

Zalman3 skrev:
Stämmer dessa siffror för att ladda Hyundai Kona?

Förluster vid laddning.
ca 10,5kW dras från huset
ca 7,5kW får batteriet

Förluster
180W, 30m kabel
3000W zappi laddare
700W bilens inverter
3880W summa

Charge Loss - The hidden EV cost
Dubbel jobbar zappin i hans bastu?
9 min video = 1 min info, 8 min svammel
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av LarsL »

3,8kW låter som alldeles för mycket, då skulle det bli väldigt varmt någonstans i kedjan. Har varken Zappi laddare eller Kona så jag vet inte hur varma de blir.
Skriv svar