Funkar från webbsidan iaf. Bra tips om att installera om appen. Jag provar det!Tars skrev:Vad har hänt?Verdi skrev:BMW-appen tilm i3an funkar jävligt dåligt numera också. Oanvändbar. Nästan skäl att byta bort den.
Jag hade problem för någon vecka sen, och raderade den och la in den på nytt och har sen dess fungerat som det tidigare gjort.
Hyundai Kona Electric
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Kona Electric
Re: Hyundai Kona Electric
Och du har själv erfarenhet som gör att du vet att det är så? Jag frågar eftersom du är jäkligt snabb med en dålig kommentar, men jag VET att det inte är på det viset. Ingen sitter och huttrar i en bil som sprutar ut värme efter extremt kort tid. Klart att om du går ut naken och sätter dig i bilen kommer du frysa, men jag förutsätter att du iaf har basbeklädnad.Henrik Torphammar skrev:Det där är ju snack att värmen kommer fort för du får ju i så fall skrapa rutorna och sitta och huttra tills stol och interiör blivit varm. Riktigt kass argument faktiskt.HelectriC skrev:Fördelen med elbil är att värmen kommer så extremt mycket snabbare än i fossilbil. Därför är appförvärmning faktiskt inte lika viktigt om man klarar att stå ut med kylan de första 30sek. Jag känner många som inte använder appen alls på sin elbil. Delvis pga att den är dålig hos vissa producenter, men också för att de inte ser ett direkt behov.
Att man inte kan använda appen pga låg tillgänglighet är en annan femma som inte hör hit heller.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Kona Electric
Folk i mellersta och södra Sverige är jättekonstiga vad gäller detta. På fossilbilar verkar det inte alls vanligt med motor och kupévärmare. Kolla blocket t ex. Det är först när bränsledrivna värmare blivit vanligare som polletten verkar ha trillat ner.Henrik Torphammar skrev:Det där är ju snack att värmen kommer fort för du får ju i så fall skrapa rutorna och sitta och huttra tills stol och interiör blivit varm. Riktigt kass argument faktiskt.HelectriC skrev:Fördelen med elbil är att värmen kommer så extremt mycket snabbare än i fossilbil. Därför är appförvärmning faktiskt inte lika viktigt om man klarar att stå ut med kylan de första 30sek. Jag känner många som inte använder appen alls på sin elbil. Delvis pga att den är dålig hos vissa producenter, men också för att de inte ser ett direkt behov.
Att man inte kan använda appen pga låg tillgänglighet är en annan femma som inte hör hit heller.
Re: Hyundai Kona Electric
Verdi skrev:Folk i mellersta och södra Sverige är jättekonstiga vad gäller detta. På fossilbilar verkar det inte alls vanligt med motor och kupévärmare. Kolla blocket t ex. Det är först när bränsledrivna värmare blivit vanligare som polletten verkar ha trillat ner.Henrik Torphammar skrev:Det där är ju snack att värmen kommer fort för du får ju i så fall skrapa rutorna och sitta och huttra tills stol och interiör blivit varm. Riktigt kass argument faktiskt.HelectriC skrev:Fördelen med elbil är att värmen kommer så extremt mycket snabbare än i fossilbil. Därför är appförvärmning faktiskt inte lika viktigt om man klarar att stå ut med kylan de första 30sek. Jag känner många som inte använder appen alls på sin elbil. Delvis pga att den är dålig hos vissa producenter, men också för att de inte ser ett direkt behov.
Att man inte kan använda appen pga låg tillgänglighet är en annan femma som inte hör hit heller.
Bränslevärmaren i min XC60 tinar samtliga rutor och gör bilen varm och go på 15 minuter. Jag vet inte om det är långsamt precis. Hade kunnat fjärrstyra den om jag valt till VOC, men tog bara tiduret. De gånger som jag använder den, så brukar jag starta den när jag hämtar tidningen. Bilen är från 2011, så det är ju helt makalöst att Kona/Hyundai inte löst detta.
Nu ska du inte vara sån... Min polett trillade ner redan 2011
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Hyundai Kona Electric
Då måste klimatet i Bergen skilja sig väldigt mot det i de ställen jag rör mig i, för utan app skulle jag inte ens komma in i bilen under vissa delar av vintern. Förra vintern gick det inte att öppna och stänga dörrarna utan problem ens efter en halvtimmes förvärmning. Man ska nog akta sig för att säga att man VET att någonting inte är ett problem, bara för att man inte har det problemet själv.HelectriC skrev:Och du har själv erfarenhet som gör att du vet att det är så? Jag frågar eftersom du är jäkligt snabb med en dålig kommentar, men jag VET att det inte är på det viset. Ingen sitter och huttrar i en bil som sprutar ut värme efter extremt kort tid. Klart att om du går ut naken och sätter dig i bilen kommer du frysa, men jag förutsätter att du iaf har basbeklädnad.Henrik Torphammar skrev:Det där är ju snack att värmen kommer fort för du får ju i så fall skrapa rutorna och sitta och huttra tills stol och interiör blivit varm. Riktigt kass argument faktiskt.HelectriC skrev:Fördelen med elbil är att värmen kommer så extremt mycket snabbare än i fossilbil. Därför är appförvärmning faktiskt inte lika viktigt om man klarar att stå ut med kylan de första 30sek. Jag känner många som inte använder appen alls på sin elbil. Delvis pga att den är dålig hos vissa producenter, men också för att de inte ser ett direkt behov.
Att man inte kan använda appen pga låg tillgänglighet är en annan femma som inte hör hit heller.
Svart X75D -17
Re: Hyundai Kona Electric
Kan bara säga att en app är en dealbreaker för mig.
Att kunna kyla/värma bilen via mobilen är guld värt.
Att få veta hur laddningen går, har den avbrutits, går den för långsamt, är det nära att bli fullt.
Att kunna styra bilen in/ut i min trånga p-plats är också avgörande.
Att kunna kyla/värma bilen via mobilen är guld värt.
Att få veta hur laddningen går, har den avbrutits, går den för långsamt, är det nära att bli fullt.
Att kunna styra bilen in/ut i min trånga p-plats är också avgörande.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Hyundai Kona Electric
Jag förstår inte vad det är att dividera om att en bil som är minus 20grader har väldigt kalla säten, interiör samt rutor som behöver skrapas. Hade man haft en app och startat värmen 30min innan avfärd så hade rutorna varit tinade och stolarna varma och goa.HelectriC skrev:men jag VET att det inte är på det viset. Ingen sitter och huttrar i en bil som sprutar ut värme efter extremt kort tid. Klart att om du går ut naken och sätter dig i bilen kommer du frysa, men jag förutsätter att du iaf har basbeklädnad.
Jag har kört Leaf, jag vet precis hur det funkar när appen inte vill vara med. För mig är det obegripligt hur man kan VETA att en iskall bil egentligen är varm och go, så ja då är jag snabb med replik.
Det var oerhört tydligt i Leaf hur den fick kämpa med värmen innan den kommit ikapp och värmt upp bilen. En förvärmd bil som förvärmts med laddsladden inkopplad hade mycket lägre förbrukning från start. Det visar bara att värmen (som förvisso "kommer fort") inte räcker för att värma bilen snabbt ändå.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Hyundai Kona Electric
Ok, men då har jag fel då! Både vår eGolf och mina svärföräldrars eGolf går alltså inte att använda under vinterhalvåret. Jag ska meddela min fru och svärföräldrar att de faktiskt har en bil som inte fungerar och att de absolut ljuger när de säger att bilen blir varm på mycket kort tid!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Kona Electric
Släpp tagetHelectriC skrev:Ok, men då har jag fel då! Både vår eGolf och mina svärföräldrars eGolf går alltså inte att använda under vinterhalvåret. Jag ska meddela min fru och svärföräldrar att de faktiskt har en bil som inte fungerar och att de absolut ljuger när de säger att bilen blir varm på mycket kort tid!
Olika erfarenheter bara.
Tillbaka till Kona Electric, som sagt, verkar den bli försenad lite. Precis som systerbilen eNiro. Gissar att Hyundai/Kia blev lite tagna på sängen av intresset.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Hyundai Kona Electric
Du brukar hålla högre nivå än så här, nu blir jag besviken.HelectriC skrev:Ok, men då har jag fel då! Både vår eGolf och mina svärföräldrars eGolf går alltså inte att använda under vinterhalvåret. Jag ska meddela min fru och svärföräldrar att de faktiskt har en bil som inte fungerar och att de absolut ljuger när de säger att bilen blir varm på mycket kort tid!
Svart X75D -17
Re: Hyundai Kona Electric
Hela grejen är ju att det är löjligt att förkasta en bil enbart pga app eller ej. Sen har tråden helt urartat, det får vi rätta till!rockard skrev:Du brukar hålla högre nivå än så här, nu blir jag besviken.HelectriC skrev:Ok, men då har jag fel då! Både vår eGolf och mina svärföräldrars eGolf går alltså inte att använda under vinterhalvåret. Jag ska meddela min fru och svärföräldrar att de faktiskt har en bil som inte fungerar och att de absolut ljuger när de säger att bilen blir varm på mycket kort tid!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Hyundai Kona Electric
Tja, jag vet inte om jag håller med, om jag har flera bilar att välja mellan kommer ett väl designat och fungerande app-stöd vara ett tungt argument.HelectriC skrev:Hela grejen är ju att det är löjligt att förkasta en bil enbart pga app eller ej.
När jag köpte Teslan fanns det ju inte några fungerande elbils-alternativ öht, och det gör det väl egentligen fortfarande inte om man räknar in SuC-nätverket i produkten, vilket jag gör.
Om ett par år kommer det ju sannolikt att se helt annorlunda ut, med flera vettiga elbilar med bra räckvidd och tillgång till heltäckande laddnätverk. Då skulle jag nog inte ens komma på tanken att köpa en bil där jag inte kan se status, övervaka laddning, starta värmen etc från min telefon.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Hyundai Kona Electric
Måste säga att ipacens app funkar väldigt bra. Alltid kontakt på få sekunder och det går att ställa in ivägkörningstider i appen samt det vanliga som går i teslas app också. Vill påstå att den är väldigt stabil jämfört med VWs app som är både krånglig, startar långsamt eller inte alls, samt har kartan på där du själv befinner dig med telefonen som startskärmLarsL skrev:Men ska man ha fungerande appstöd så är det väl bara Tesla som gäller?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Kona Electric
Teslas app är jäkligt snabb. Men appen för e-Golfen har faktiskt fler funktioner, förutom att det inte går att köra bilen med telefonen. Man kan titta på körstatistik, programmera timer för laddning/AC, sätta laddströmmen (obegripligt att det inte går i Teslas app), man kan välja att bara tina upp rutorna (även framrutan är uppvärmd), och man kan skicka destinationer till bilens navigator. Fast det sistnämnda har Tesla numera också fått till i V9.LarsL skrev:Men ska man ha fungerande appstöd så är det väl bara Tesla som gäller?
Samtidigt är appen för Golfen ganska seg, att sätta på ACn kan ta någon minut, ibland mer. Sen blir man utloggad lite titt som tätt, vilket är smått irriterande. Men annars är appstödet bra tycker jag. Jag använder appen dagligen, jag skulle inte komma på tanken att köpa en elbil utan app.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Kona Electric
När Volvo släpper elbil kommer det också troligen funka rätt bra. Nuvarande app är klart godkänd. Snabb och man kan se laddningen bra (på hybriderna), gå varningar om man missat sätta i lsddsladden, få ut detaljerad körjournal, förvärma och en massa annat.
Så länge dom inte går bakåt i utvecklingen av appen bara.
Jag är lite orolig för hur irriterad jag ska bli på Nissan. Har fixat tredjepartsapp och den har väl funkat ok för vår NV-200.. Men det är sanslöst segt kommunikationssätt dom valt! Sms som skickas mellan bil och server. Suck..
Så länge dom inte går bakåt i utvecklingen av appen bara.
Jag är lite orolig för hur irriterad jag ska bli på Nissan. Har fixat tredjepartsapp och den har väl funkat ok för vår NV-200.. Men det är sanslöst segt kommunikationssätt dom valt! Sms som skickas mellan bil och server. Suck..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Kona Electric
Låter ungefär som Nissans app...mati skrev:Teslas app är jäkligt snabb. Men appen för e-Golfen har faktiskt fler funktioner, förutom att det inte går att köra bilen med telefonen. Man kan titta på körstatistik, programmera timer för laddning/AC, sätta laddströmmen (obegripligt att det inte går i Teslas app), man kan välja att bara tina upp rutorna (även framrutan är uppvärmd), och man kan skicka destinationer till bilens navigator. Fast det sistnämnda har Tesla numera också fått till i V9.LarsL skrev:Men ska man ha fungerande appstöd så är det väl bara Tesla som gäller?
Samtidigt är appen för Golfen ganska seg, att sätta på ACn kan ta någon minut, ibland mer. Sen blir man utloggad lite titt som tätt, vilket är smått irriterande. Men annars är appstödet bra tycker jag. Jag använder appen dagligen, jag skulle inte komma på tanken att köpa en elbil utan app.
Och just nu funkar systemet inte alls sedan nån vecka.
Appen i sig är ganska bra (funktionerna i den alltså) men seg och ibland strular den rejält.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hyundai Kona Electric
Någon skulle göra elbilsägandet en tjänst genom att utveckla OVMS (open Vehicles) för appsvultna bilar som dessa. Det finns ju redan sedan länge för flera bilar, bla Roadstern. Det är skitbilligt och funkar väldigt bra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Hyundai Kona Electric
Innan Teslan hade jag samma bil i 11 år, en Mitsubishi Grandis som jag köpte ny 2006, så då var ju app-stöd en icke-fråga.
Jag var naiv nog att tro att alla nya bilar idag, oavsett drivlina, hade någon form av app-stöd, men så är det alltså inte?
Det verkar ju helt barockt, finns det egenligen någon ursäkt för en bil att inte vara uppkopplad idag?
/fth
Jag var naiv nog att tro att alla nya bilar idag, oavsett drivlina, hade någon form av app-stöd, men så är det alltså inte?
Det verkar ju helt barockt, finns det egenligen någon ursäkt för en bil att inte vara uppkopplad idag?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Hyundai Kona Electric
Om teleoperatören tar oskäligt betalt i förhållande till den datamängd som överförs. Hur det ligger till med prissättningen har jag ingen aning om.fth skrev:Det verkar ju helt barockt, finns det egenligen någon ursäkt för en bil att inte vara uppkopplad idag?
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Hyundai Kona Electric
Man kan ju kanske jämföra med Telias motsvarande fristående tjänst, Sense, dom tar 99:-/mån för grundläggande telematik och lite enkla tjänster, inklusive 20GB/mån surf i hela Europa.Ric skrev:Om teleoperatören tar oskäligt betalt i förhållande till den datamängd som överförs. Hur det ligger till med prissättningen har jag ingen aning om.fth skrev:Det verkar ju helt barockt, finns det egenligen någon ursäkt för en bil att inte vara uppkopplad idag?
/fth
Skulle biltillverkarna erbjuda någonting liknande tror jag i princip alla skulle köpa till den extratjänsten.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Hyundai Kona Electric
De verkar trappa upp tillverkningen, kanske man kan få en bil snart
https://electrek.co/2018/11/21/hyundai- ... tion-ramp/
https://electrek.co/2018/11/21/hyundai- ... tion-ramp/
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Hyundai Kona Electric
Stämmer dessa siffror för att ladda Hyundai Kona?
Förluster vid laddning.
ca 10,5kW dras från huset
ca 7,5kW får batteriet
Förluster
180W, 30m kabel
3000W zappi laddare
700W bilens inverter
3880W summa
Charge Loss - The hidden EV cost
Förluster vid laddning.
ca 10,5kW dras från huset
ca 7,5kW får batteriet
Förluster
180W, 30m kabel
3000W zappi laddare
700W bilens inverter
3880W summa
Charge Loss - The hidden EV cost
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Kona Electric
Dubbel jobbar zappin i hans bastu?Zalman3 skrev:Stämmer dessa siffror för att ladda Hyundai Kona?
Förluster vid laddning.
ca 10,5kW dras från huset
ca 7,5kW får batteriet
Förluster
180W, 30m kabel
3000W zappi laddare
700W bilens inverter
3880W summa
Charge Loss - The hidden EV cost
9 min video = 1 min info, 8 min svammel
ms 76132 "Eleamore"
Re: Hyundai Kona Electric
3,8kW låter som alldeles för mycket, då skulle det bli väldigt varmt någonstans i kedjan. Har varken Zappi laddare eller Kona så jag vet inte hur varma de blir.