Hyundai Kona Electric

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MariaB
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 dec 2015 09:02
Ort: Bromma

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av MariaB »

Hyundai Kona electric finns nu att provköra. Min upplevelse var mycket positiv. En rejäl bil med bra köregenskaper.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Vasp »

Enligt Hyudais hemsida så kommer Kona kosta från 359,900. Ioniq Electric kostar från 397,900.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

Vasp skrev:
Enligt Hyudais hemsida så kommer Kona kosta från 359,900. Ioniq Electric kostar från 397,900.
det måste vara med det lilla batteriet (som jag inte trodde skulle komma till Sverige alls?). Det stora batteriet kostar från 330 000 NOK om jag inte minns fel och det är ju konstigt om det är samma pris i Sverige och Norge när Norge inte har någon moms :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MariaB
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 dec 2015 09:02
Ort: Bromma

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av MariaB »

HelectriC skrev:
Vasp skrev:
Enligt Hyudais hemsida så kommer Kona kosta från 359,900. Ioniq Electric kostar från 397,900.
det måste vara med det lilla batteriet (som jag inte trodde skulle komma till Sverige alls?). Det stora batteriet kostar från 330 000 NOK om jag inte minns fel och det är ju konstigt om det är samma pris i Sverige och Norge när Norge inte har någon moms :?
64 kWh Trend kostar från 409.900 inkl moms
De har ändrat lite i specarna på respektive tillvalspaket sedan i somras
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Zalman3 »

Exclusive: details on Hyundai’s new battery thermal management design
https://electricrevs.com/2018/12/20/exc ... nt-design/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av TeslaTissel »

Zalman3 skrev:
Exclusive: details on Hyundai’s new battery thermal management design
https://electricrevs.com/2018/12/20/exc ... nt-design/

Trevlig länk. Ser ut att vara mycket info. Tack! :D
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av TeslaTissel »

Zalman3 skrev:
Exclusive: details on Hyundai’s new battery thermal management design
https://electricrevs.com/2018/12/20/exc ... nt-design/

Om inte någon sett denna artikel tidigare så bjuder jag på denna i gengäld.

Verkar vara tjuvtjockt med leveranserna till USA/Canada
https://insideevs.com/hyundai-kona-ev-e ... da-delays/
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Swede1 »

MariaB skrev:
Hyundai Kona electric finns nu att provköra. Min upplevelse var mycket positiv. En rejäl bil med bra köregenskaper.
Var kan man provköra den? De får fixa en app med förvärmning även start av elsätet, jag vill inte åka i en iskall bil.

Har tesla fixat förvärmning av elsätet? Faktiskt viktigare än övrig värme.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av TeslaTissel »

Swede1 skrev:
MariaB skrev:
Hyundai Kona electric finns nu att provköra. Min upplevelse var mycket positiv. En rejäl bil med bra köregenskaper.
Var kan man provköra den? De får fixa en app med förvärmning även start av elsätet, jag vill inte åka i en iskall bil.

Har tesla fixat förvärmning av elsätet? Faktiskt viktigare än övrig värme.
Ja, det går att förvärma alla stolplatser vad jag förstått via app i mobilen.
För Model 3 och övriga Tesla-modeller.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jeppe_E »

TeslaTissel skrev:
Swede1 skrev:
MariaB skrev:
Hyundai Kona electric finns nu att provköra. Min upplevelse var mycket positiv. En rejäl bil med bra köregenskaper.
Var kan man provköra den? De får fixa en app med förvärmning även start av elsätet, jag vill inte åka i en iskall bil.

Har tesla fixat förvärmning av elsätet? Faktiskt viktigare än övrig värme.
Ja, det går att förvärma alla stolplatser vad jag förstått via app i mobilen.
För Model 3 och övriga Tesla-modeller.
Tråden handlar om Hyundai Kona? Det spelar således mindre roll vad Tesla kan erbjuda :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jerker »

Jeppe_E skrev:
TeslaTissel skrev:
Swede1 skrev:
MariaB skrev:
Hyundai Kona electric finns nu att provköra. Min upplevelse var mycket positiv. En rejäl bil med bra köregenskaper.
Var kan man provköra den? De får fixa en app med förvärmning även start av elsätet, jag vill inte åka i en iskall bil.

Har tesla fixat förvärmning av elsätet? Faktiskt viktigare än övrig värme.
Ja, det går att förvärma alla stolplatser vad jag förstått via app i mobilen.
För Model 3 och övriga Tesla-modeller.
Tråden handlar om Hyundai Kona? Det spelar således mindre roll vad Tesla kan erbjuda :lol:
Äsch! Här diskuteras alla bilmodeller hejvilt i alla trådar!
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Swede1 »

Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
TeslaTissel skrev:
Swede1 skrev:
MariaB skrev:
Hyundai Kona electric finns nu att provköra. Min upplevelse var mycket positiv. En rejäl bil med bra köregenskaper.
Var kan man provköra den? De får fixa en app med förvärmning även start av elsätet, jag vill inte åka i en iskall bil.

Har tesla fixat förvärmning av elsätet? Faktiskt viktigare än övrig värme.
Ja, det går att förvärma alla stolplatser vad jag förstått via app i mobilen.
För Model 3 och övriga Tesla-modeller.
Tråden handlar om Hyundai Kona? Det spelar således mindre roll vad Tesla kan erbjuda :lol:
Jo vad tesla gör påverkar övriga biltillverkare, det borde tex gå att förvärma elsätet i min elbil, det är inte bra att sätta sig på ett kallt säte även om bilen är varm i övrigt. Att bmw mfl inte tänkt på det är pinsamt. Det behövs verkligen nytänkande i bilbranschen för att möta kundbehov. Tesla tvingar fram bättre bilar, precis där marknadsekonomi fungerar som bäst och ska göra med nya innovationer.

Äsch! Här diskuteras alla bilmodeller hejvilt i alla trådar!

Nån som vet var man kan provköra Kona elektricitet ???????
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

Jag tror elektriciteten är samma i alla elbilar, du kommer få en chock oavsett vilken el du testar ;) rekommenderar att hålla det på nivå med 9V+tunga.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MariaB
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 dec 2015 09:02
Ort: Bromma

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av MariaB »

Provköra Kona Ev kan man göra på RA Motors i Uppsala. Det gjorde jag
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jeppe_E »

Swede1 skrev:
Jo vad tesla gör påverkar övriga biltillverkare, det borde tex gå att förvärma elsätet i min elbil, det är inte bra att sätta sig på ett kallt säte även om bilen är varm i övrigt. Att bmw mfl inte tänkt på det är pinsamt. Det behövs verkligen nytänkande i bilbranschen för att möta kundbehov. Tesla tvingar fram bättre bilar, precis där marknadsekonomi fungerar som bäst och ska göra med nya innovationer.

Äsch! Här diskuteras alla bilmodeller hejvilt i alla trådar!

Nån som vet var man kan provköra Kona elektricitet ???????
Eller så kan man se det som att vi blivit sjukt bekväma av oss. Det tar mindre än 1 minut i min XC60, sen är lädersätet ljummet. Efter 4 minuter får man ställa ner den på underhållsvärmen, annars bränner man r**en av sig. Ser inte riktigt problemet här...faktiskt. Bilen är från 2011. Tidur har den också, så den är varm och go att sätta sig i efter 20 minuter.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Swede1 »

Olika preferenser, tar 5 min att få upp värmen i sätet i min bil, och då har jag förvärmt i 10 min vid 0 grader ute. Inte går det att gå ur bilen heller för att värma sätet, då stängs den av.

Förr gick det inte att värma sätet pga svaga 12 v batterier. Först nu har tesla fattat, de andra är lika tröga som vanligt, hoppas hälften kursar när nya elbilar kommer med alla funktioner.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jeppe_E skrev:
Eller så kan man se det som att vi blivit sjukt bekväma av oss. Det tar mindre än 1 minut i min XC60, sen är lädersätet ljummet. Efter 4 minuter får man ställa ner den på underhållsvärmen, annars bränner man r**en av sig. Ser inte riktigt problemet här...faktiskt. Bilen är från 2011. Tidur har den också, så den är varm och go att sätta sig i efter 20 minuter.
Med VIDA Dice kan du ställa effekten i lägena på sätet. Har justerat ner max och upp låg på min bil så det blir jättevarmt respektive lagom istället för living hell eller knappt märkbart.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Zalman3 »

Nu när Kia ger 6% i rabatt på e-Niro, då "måste" ju Hyundai
ge 6% i rabatt. Annars kommer ingen att köpa en Kona EV om den är dyrare än e-Niro.

Nettopriset efter 6% i rabatt och stöd blir då
325.306kr för Hyundai Kona 64kWh.

39kWh versionen hamnar då på 278.306kr netto.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jeppe_E »

Zalman3 skrev:
Nu när Kia ger 6% i rabatt på e-Niro, då "måste" ju Hyundai
ge 6% i rabatt. Annars kommer ingen att köpa en Kona EV om den är dyrare än e-Niro.

Nettopriset efter 6% i rabatt och stöd blir då
325.306kr för Hyundai Kona 64kWh.

39kWh versionen hamnar då på 278.306kr netto.
Du tänker på LRF-rabatten? Eller det är bara att knalla in till sin Kia-handlare och få rabatten?

Ja, eftersom du formulerar dig som du gör :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Hyundai Kona Electric

Inlägg av Nyren »

Jag blev uppringd idag av Bilexpo då jag har förhandsbokat en Kona Electric i augusti. Nu fick jag besked om att Sverige endast har tilldelats 17st i år! Jag tillhör dock lyckligtvis dessa 17 så jag kan räkna med leverans inom 8-12 månader... Inte riktigt vad jag hade hoppats på. Jag tänkte den här skulle bli ett fint komplement till Teslan men surt att vänta så länge till...
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Zalman3 »

Nyren skrev:
Jag blev uppringd idag av Bilexpo då jag har förhandsbokat en Kona Electric i augusti. Nu fick jag besked om att Sverige endast har tilldelats 17st i år! Jag tillhör dock lyckligtvis dessa 17 så jag kan räkna med leverans inom 8-12 månader... Inte riktigt vad jag hade hoppats på. Jag tänkte den här skulle bli ett fint komplement till Teslan men surt att vänta så länge till...
Kia e-Niro dominerar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Nyren »

Går det att få tag på en sån då? I så fall är den ju också intressant.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Verdi

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Nyren skrev:
Jag blev uppringd idag av Bilexpo då jag har förhandsbokat en Kona Electric i augusti. Nu fick jag besked om att Sverige endast har tilldelats 17st i år! Jag tillhör dock lyckligtvis dessa 17 så jag kan räkna med leverans inom 8-12 månader... Inte riktigt vad jag hade hoppats på. Jag tänkte den här skulle bli ett fint komplement till Teslan men surt att vänta så länge till...
Kia e-Niro dominerar.

Det här är ju löjligt rent ut sagt. 17 bilar? Dessutom bilar med stora nackdelar. För det första är väl både Kian och Hyundaien elkonverterade fossilbilar? Sen så saknar de appstyrning, saknar möjlighet till förklimatisering utan elnätsanslutning och så ingen 3-fas laddning.

Dominerar? Nej, inte riktigt va? Hade det här varit bilar från tyska tillverkare hade de fått enormt med skit här på forumet. Det hade hetat att det var alibi-bilar som de inte vill sälja, att de snålat in på allt möjligt osv osv. Men nu när det budget-asiater så hurras det och tjoas om de här kärrorna som om de vore frälsare. Jag fattar det inte. Dessutom så är de framhjulsdrivna och har fått kritik för torque steer och oharmonisk gasrespons. Ja, plus att de ska vara väldigt bullriga...

Ja, de är billigare än motsvarande bilar från BMW och Mercedes (samma koncept) men herregud, en fossildriven Kona/Niro är ju enormt mycket billigare än en fossildriven MB GLC eller BMW X3 också. Inga konstigheter.

Jag säger inte att det är dåliga bilar men det är ju inga underverk direkt. Och de kommer knappt att säljas...

Ibland tvivlar jag faktiskt på att det här med elbilar kan slå på riktigt bred front. Är så oerhört många hinder kvar.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Nyren »

Jag kanske ska nämna att jag blev osäker efter jag skrev det här om det bara var Bilexpo som tilldelats 17 bilar eller om det var totalt i Sverige. I vilket fall så är det för lite.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jerker »

Nyren skrev:
Jag kanske ska nämna att jag blev osäker efter jag skrev det här om det bara var Bilexpo som tilldelats 17 bilar eller om det var totalt i Sverige. I vilket fall så är det för lite.
Det var min första tanke, att det bara var till den handlaren. Tror inte att det kommer så få bilar till hela Sverige.
Skriv svar