Hyundai Kona Electric

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jerker »

Inom överskådlig framtid kommer tillverkarna inte att hinna få fram bilar i paritet med efterfrågan och därmed kommer andrahandspriserna att hållas uppe. Definitivt de närmaste 5 åren, kanske ännu längre.
Verdi

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Verdi »

juristen skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Generellt kommer andrahandsvärdet på elbilar hållas relativt högt oavsett Model och utrustning, om elbilar slår igenom på bredfront. När elbilar är det folk vill ha och efterfrågar så kommer ny utbudet inte räcka till och då höjer det begagnat priserna.
Ja, inom överskådlig framtid kommer det att vara helt riskfritt att köpa en ny elbil.
Det beror väl på det. Både vad gäller vad som anses vara "överskådlig tid" och vad som händer med marknaden och inom forskningen/utvecklingen.

Förutsättningarna för elbilar utvecklas snabbt, både vad gäller batterier och själva bilarna. Dessutom hårdnar konkurrensen ordentligt, bara att se på de nya modellerna Kona och e-Niro som redan idag pressar priserna på befintliga elbilar och hybrider. Sen är det mycket på gång, både från VW och Kina - prisvärda bilar från bolag med ordentligt hög tillverkningskapacitet. När den stora "puckeln" med de initiala utvecklingskostnaderna är förbi för biltillverkarna och de kan börja konkurrera på allvar tror jag vi kommer se rejäla prissänkningar. Och när nästa generation batteriteknik kommer så blir dagens teknik betydligt billigare. Jag tror allt som tillverkas idag kommer vara gårdagens teknik om 5 år och ha ett värde därefter. Men det lär ta 1-3 år innan tillgången kan möta efterfrågan och efterfrågan blir bara större allt eftersom priserna går ner.

Även politiskt finns det orosmoln. Redan idag tisslas och tasslas det om kilometerskatt för elbilar från myndigheter och politiker. Staten Sverige, i all sin visdom, har gjort sig beroende av skatteintäkter från fossilbränsle för att få statskassan att gå runt och haft den dåliga smaken att motivera det med "miljöskäl" när pengarna går till helt andra saker än miljö. (Samtidigt som flyget får ett frikort, trots att det är en betydligt större miljöbov än bilismen, vilket gör att miljövänliga alternativ som tåg inte kan konkurrera ens prismässigt.) Blir det kilometerskatt på elbilar så blir det ännu svårare att få ihop kalkylerna för potentiella elbilsköpare, och det skulle så klart påverka efterfrågan. Staten kommer ta in sina pengar på något sätt, det kan man räkna med, och det är av någon anledning alltid enklare att beskatta folket än företagen.

Ja för att införa en skatt som neutraliserar Bonus/Malus känns ju som det absolut vettigaste att göra... :roll:
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av juristen »

Verdi skrev:
Ja för att införa en skatt som neutraliserar Bonus/Malus känns ju som det absolut vettigaste att göra... :roll:
Nej, det skulle vara fullständigt idiotiskt. Tyvärr verkar dock inte kompetensen vara högre än så bland myndigheter och politiker, eftersom det faktiskt har pratats om det.
https://teknikensvarld.se/nu-kommer-elb ... ds-540391/
Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 1 gånger.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Teslaspolen »

Gillar man det inte (som de flesta inte verkar göra) så får man bearbeta "sitt" politiska parti.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av TeslaTissel »

Teslaspolen skrev:
Gillar man det inte (som de flesta inte verkar göra) så får man bearbeta "sitt" politiska parti.

Nä, det är nog flera som oss till exempel som kan påverka remissinstanser, kommuner, andra beslutsfattare i flera branscher.
Politikerna verkar inte sätta sig in i kunskaperna som andra har. Därför misströstar jag lite grann.

Men Föreningen Elbil Sverige har nu ett samarbete med Norge som ser ut att bli väldigt lyckat!
Jag har just blivit utnämnd till kontaktperson för Mälardalen! :D

Kostar bara en hundring/år vara med.

http://www.elbilsverige.se/2019/01/10/i ... amarbetet/
Verdi

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Verdi »

juristen skrev:
Verdi skrev:
Ja för att införa en skatt som neutraliserar Bonus/Malus känns ju som det absolut vettigaste att göra... :roll:
Nej, det skulle vara fullständigt idiotiskt. Tyvärr verkar dock inte kompetensen vara högre än så bland myndigheter och politiker, eftersom det faktiskt har pratats om det.
https://teknikensvarld.se/nu-kommer-elb ... ds-540391/

Det kommer inte hända. Dvs en specifik skatt enbart för elbilar alltså. Däremot kan det mycket väl komma en kilometerskatt nån gång. Dock kommer såklart den att betalas av alla bilar som kör på allmän väg.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Zalman3 »

Det pratas om km-skatt eller vägslitageavgift.
För på något sätt vill ju staten ha in sina skatter.
Tycker att det vore bra med en vägslitageavgift, främst för att mycket utländsk lastbilstrafik idag inte betalar nåt alls idag.
Och man ska ha vägtullar som man inte kan passera utan att betala.

Tanken är ju inte att det ska vara billigare att köra elbil per mil än dagens fossilbil.

De stora förlorarna på en vägslitageavgift är fossilbilsägare.
De får betala rejält med skatt vid bensinpumpen, dels betala vägslitageavgift på ca 5kr/mil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jerker »

Bättre vore om man lät den tunga trafiken betala sin verkliga kostnad för vägslitaget.
Verdi

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Bättre vore om man lät den tunga trafiken betala sin verkliga kostnad för vägslitaget.

Jo, fast det drabbar ju gemene man också i form av högre priser på det mesta från mjölk till TV-apparater. Samt att det minskar vår industris konkurrenskraft vilket leder till ökad arbetslöshet och mindre skatteintäkter... Känns som en mindre god idé även om den vid första anblicken känns helt ok.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av joel80 »

Kilometerskatt om den kommer, kommer inte vara som media eller elbilsmotståndare kallar den, en elbilsskatt. Det kommer vara en typ vägavgift/trängselavgift där alla bilar betalar. Inte faan kommer diesel och bensin bilar undan den avgiften.
Sen har det pratas om att den utredning som göra ska ta hänsyn till var man kör. Kilometer körd i stad där det finns stor utbyggnad av kollektivtrafik ska vara dyrare än kilometer körd "på landet" där det är svårt med annan infrastruktur.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Det här är ju löjligt rent ut sagt. 17 bilar? Dessutom bilar med stora nackdelar. För det första är väl både Kian och Hyundaien elkonverterade fossilbilar? Sen så saknar de appstyrning, saknar möjlighet till förklimatisering utan elnätsanslutning och så ingen 3-fas laddning.

Dominerar? Nej, inte riktigt va? Hade det här varit bilar från tyska tillverkare hade de fått enormt med skit här på forumet. Det hade hetat att det var alibi-bilar som de inte vill sälja, att de snålat in på allt möjligt osv osv. Men nu när det budget-asiater så hurras det och tjoas om de här kärrorna som om de vore frälsare. Jag fattar det inte. Dessutom så är de framhjulsdrivna och har fått kritik för torque steer och oharmonisk gasrespons. Ja, plus att de ska vara väldigt bullriga...

Ja, de är billigare än motsvarande bilar från BMW och Mercedes (samma koncept) men herregud, en fossildriven Kona/Niro är ju enormt mycket billigare än en fossildriven MB GLC eller BMW X3 också. Inga konstigheter.

Jag säger inte att det är dåliga bilar men det är ju inga underverk direkt. Och de kommer knappt att säljas...

Ibland tvivlar jag faktiskt på att det här med elbilar kan slå på riktigt bred front. Är så oerhört många hinder kvar.
Det beror ju lite på vad man har för perspektiv. Om man redan har en Tesla och är van vid den så kan säkert e-Niro och Kona te sig som halvfärdiga elbilar. Men jämför man med t.ex. en Zoe, som jag kört i 3 år nu, så är en sån bil rena drömmen. Det är ett verkligt stort steg upp.

Det beror också på vad man har för förväntningar på sin bil. Jag förväntar mig inte en bil med sportbilsegenskaper, så vissa brister man har hittat vid provkörningar gäspar jag bara åt.

Och nu när de billiga versionerna av Tesla 3 dröjer och dragkrok på 3:an dröjer (eller inte blir av alls) så framstår också dessa bilar som mer än OK.

Håller med om att det är skit att e-Niron inte har en app från början. 1-fasladdningen är också skit, men jag skulle iaf kunna råda bot på det genom att skaffa en laddbox som slår ihop två faser och få en tillräckligt bra hemmaladdning till den.

Men åter: Jämfört med alla de brister jag tvingats stå ut med med Zoen så kan jag stå ut med e-Nirons brister (bara den får dragkrok) eftersom den de facto har en räckvidd som gör att livet som elbilist plötsligt uppgraderas markant.
Det är säkert ett stort hopp upp från en Zoe men den kostar samtidigt 120 000 kr mer, vem förväntar sig inte en betydligt bättre bil då?
Kollar vi på Niro så ser vi att det skiljer 209 000 kr mellan hybriden och den elektriska. Även efter bonus så skiljer det 149 000 kr, hur övertalar man någon som inte är elbilsfrälst att det är värt 149 000 kr att köra elektrisk? Visst, eNiro kommer med största sannolikhet att ha högre andrahandsvärde så skillnaden blir inte så stor i längden men du kommer med största sannolikhet behöva ta ett betydligt större lån för att köpa bilen. Det ska verkligen bli intressant när elbilar kan börja konkurrera med fossilbilar även vid inköpspriset så att du inte behöver ta x hundra tusen extra i lån bara för at köpa en elbil.

Jämför vi Clio med Zoe så är det just nu "bara" 130 000 kr som skiljer efter supermiljöbilspremien. Visst, just nu är det 20 000 sänkt pris på Clio så för ordinarie pris är det 110 000 kr som skiljer.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Det är säkert ett stort hopp upp från en Zoe men den kostar samtidigt 120 000 kr mer, vem förväntar sig inte en betydligt bättre bil då?
Kollar vi på Niro så ser vi att det skiljer 209 000 kr mellan hybriden och den elektriska. Även efter bonus så skiljer det 149 000 kr, hur övertalar man någon som inte är elbilsfrälst att det är värt 149 000 kr att köra elektrisk? Visst, eNiro kommer med största sannolikhet att ha högre andrahandsvärde så skillnaden blir inte så stor i längden men du kommer med största sannolikhet behöva ta ett betydligt större lån för att köpa bilen. Det ska verkligen bli intressant när elbilar kan börja konkurrera med fossilbilar även vid inköpspriset så att du inte behöver ta x hundra tusen extra i lån bara för at köpa en elbil.

Jämför vi Clio med Zoe så är det just nu "bara" 130 000 kr som skiljer efter supermiljöbilspremien. Visst, just nu är det 20 000 sänkt pris på Clio så för ordinarie pris är det 110 000 kr som skiljer.
Det är klart att det är ett större prismässigt hopp eftersom batteriet är större i både e-Niro och Kona än i Zoe. Om man vill köra med så liten räckviddsångest som möjligt så är dessa två bilar det bästa valet just nu, om man inte vill betala för en Tesla.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jeppe_E »

vigge50 skrev:
Det är säkert ett stort hopp upp från en Zoe men den kostar samtidigt 120 000 kr mer, vem förväntar sig inte en betydligt bättre bil då?
Kollar vi på Niro så ser vi att det skiljer 209 000 kr mellan hybriden och den elektriska. Även efter bonus så skiljer det 149 000 kr, hur övertalar man någon som inte är elbilsfrälst att det är värt 149 000 kr att köra elektrisk? Visst, eNiro kommer med största sannolikhet att ha högre andrahandsvärde så skillnaden blir inte så stor i längden men du kommer med största sannolikhet behöva ta ett betydligt större lån för att köpa bilen. Det ska verkligen bli intressant när elbilar kan börja konkurrera med fossilbilar även vid inköpspriset så att du inte behöver ta x hundra tusen extra i lån bara för at köpa en elbil.

Jämför vi Clio med Zoe så är det just nu "bara" 130 000 kr som skiljer efter supermiljöbilspremien. Visst, just nu är det 20 000 sänkt pris på Clio så för ordinarie pris är det 110 000 kr som skiljer.
Om man kör 2000 mil om året x 10 kr minus elkostnaden på 3000 kr, så är det i princip 1000 kr dyrare per månad att köra med fossilvarianten.

Kostnaden för 150.000kr extra i lån till 3% ränta är 4500kr per år, eller 375 kr i månaden. Man måste se hela bilden :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Mickep »

Håller med om att de två bilarna är det som gäller om man vill ha en elbil med bra räckvidd som inte är en tesla. De är på nått sätt ej billiga, men en del ser det som en 200 000 från eller fossilbil till dessa bilar eller dubbelt så mycket till för en awd model 3. ( och s och x hamnar ändå längre infrån då instegsmodellerna försvinner). men samtidigt så ligger de så nära de krav som många ställer. prisskillnaden måste visa sig någonstans och köparna får avväga om ökat pris för en mer premium är nödvändig eller inte.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jerker »

Jag tror att det är några olika synsätt som kolliderar här. Jag vet ju att det är många Teslaägare här som säger att de aldrig tänkte på miljön när de köpte sin Tesla utan de ville bara ha en rolig körupplevelse. Så har man råd så tar man den höga kostnaden på nöjeskontot. Eller så har man en firma eller en arbetsgivare som gör det möjligt för en att få köra en Tesla till ett billigare pris.

Eller så har man klimatångest och bilköpet styrs av övertygelse. Dit hör jag, och eftersom min ekonomi inte är obegränsad så faller Tesla bort, oavsett hur mycket bättre den bilen kanske är, eller hur mycket bättre SuC-nätverket är osv. Sen kan man ju köpa en Tesla på klimatångest också, bara man har råd. Nu är det rätt mycket pengar även att köpa en bil för mellan 400 och 500 tusen, och det skulle jag annars inte ha gjort, så jag debiterar klimatångestkontot för merkostnaden.

Sen kan man alltid vara strikt ekonomisk, och fortfarande gör de flesta en bättre kalkyl med att köra fossilt. Endast de som kör många mil per år kan räkna hem merkostnaden för en elbil. Så ifrån det perspektivet skulle jag ha köpt t.ex. en ny Zoe, som verkar vara den billigaste med hyfsad räckvidd.

Men sen vet ni ju att jag ska ha dragkrok, och ur den ekvationen (min ekonomi, min klimatångest, dragkrok) så faller bara en bil ut och det är Kia e-Niro. Den har vissa brister som jag inte gillar, men det är det bästa (enda) valet just nu.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av vigge50 »

Jeppe_E skrev:
vigge50 skrev:
Det är säkert ett stort hopp upp från en Zoe men den kostar samtidigt 120 000 kr mer, vem förväntar sig inte en betydligt bättre bil då?
Kollar vi på Niro så ser vi att det skiljer 209 000 kr mellan hybriden och den elektriska. Även efter bonus så skiljer det 149 000 kr, hur övertalar man någon som inte är elbilsfrälst att det är värt 149 000 kr att köra elektrisk? Visst, eNiro kommer med största sannolikhet att ha högre andrahandsvärde så skillnaden blir inte så stor i längden men du kommer med största sannolikhet behöva ta ett betydligt större lån för att köpa bilen. Det ska verkligen bli intressant när elbilar kan börja konkurrera med fossilbilar även vid inköpspriset så att du inte behöver ta x hundra tusen extra i lån bara för at köpa en elbil.

Jämför vi Clio med Zoe så är det just nu "bara" 130 000 kr som skiljer efter supermiljöbilspremien. Visst, just nu är det 20 000 sänkt pris på Clio så för ordinarie pris är det 110 000 kr som skiljer.
Om man kör 2000 mil om året x 10 kr minus elkostnaden på 3000 kr, så är det i princip 1000 kr dyrare per månad att köra med fossilvarianten.

Kostnaden för 150.000kr extra i lån till 3% ränta är 4500kr per år, eller 375 kr i månaden. Man måste se hela bilden :)
Okej, då sparar man alltså 1000-375=625 kr/månad eller 7500 kr om året. Vad bra att det bara tar 20 år att köra in den extra kostnaden som elbilen kostar om du väljer att inte sälja den...
Okej, du sparar nog lite mer på service och i dagsläget fordonsskatt så säg 17 år.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jeppe_E »

vigge50 skrev:
Jeppe_E skrev:
vigge50 skrev:
Det är säkert ett stort hopp upp från en Zoe men den kostar samtidigt 120 000 kr mer, vem förväntar sig inte en betydligt bättre bil då?
Kollar vi på Niro så ser vi att det skiljer 209 000 kr mellan hybriden och den elektriska. Även efter bonus så skiljer det 149 000 kr, hur övertalar man någon som inte är elbilsfrälst att det är värt 149 000 kr att köra elektrisk? Visst, eNiro kommer med största sannolikhet att ha högre andrahandsvärde så skillnaden blir inte så stor i längden men du kommer med största sannolikhet behöva ta ett betydligt större lån för att köpa bilen. Det ska verkligen bli intressant när elbilar kan börja konkurrera med fossilbilar även vid inköpspriset så att du inte behöver ta x hundra tusen extra i lån bara för at köpa en elbil.

Jämför vi Clio med Zoe så är det just nu "bara" 130 000 kr som skiljer efter supermiljöbilspremien. Visst, just nu är det 20 000 sänkt pris på Clio så för ordinarie pris är det 110 000 kr som skiljer.
Om man kör 2000 mil om året x 10 kr minus elkostnaden på 3000 kr, så är det i princip 1000 kr dyrare per månad att köra med fossilvarianten.

Kostnaden för 150.000kr extra i lån till 3% ränta är 4500kr per år, eller 375 kr i månaden. Man måste se hela bilden :)
Okej, då sparar man alltså 1000-375=625 kr/månad eller 7500 kr om året. Vad bra att det bara tar 20 år att köra in den extra kostnaden som elbilen kostar om du väljer att inte sälja den...
Okej, du sparar nog lite mer på service och i dagsläget fordonsskatt så säg 17 år.
Så kan man ju räkna också, om man vill...

Om man nu ska behålla en bil i 20 år. Annars är ju bilen i sig värd mer än en fossilbil. Speciellt om 5 år eller så.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av vigge50 »

Jeppe_E skrev:
vigge50 skrev:
Jeppe_E skrev:
vigge50 skrev:
Det är säkert ett stort hopp upp från en Zoe men den kostar samtidigt 120 000 kr mer, vem förväntar sig inte en betydligt bättre bil då?
Kollar vi på Niro så ser vi att det skiljer 209 000 kr mellan hybriden och den elektriska. Även efter bonus så skiljer det 149 000 kr, hur övertalar man någon som inte är elbilsfrälst att det är värt 149 000 kr att köra elektrisk? Visst, eNiro kommer med största sannolikhet att ha högre andrahandsvärde så skillnaden blir inte så stor i längden men du kommer med största sannolikhet behöva ta ett betydligt större lån för att köpa bilen. Det ska verkligen bli intressant när elbilar kan börja konkurrera med fossilbilar även vid inköpspriset så att du inte behöver ta x hundra tusen extra i lån bara för at köpa en elbil.

Jämför vi Clio med Zoe så är det just nu "bara" 130 000 kr som skiljer efter supermiljöbilspremien. Visst, just nu är det 20 000 sänkt pris på Clio så för ordinarie pris är det 110 000 kr som skiljer.
Om man kör 2000 mil om året x 10 kr minus elkostnaden på 3000 kr, så är det i princip 1000 kr dyrare per månad att köra med fossilvarianten.

Kostnaden för 150.000kr extra i lån till 3% ränta är 4500kr per år, eller 375 kr i månaden. Man måste se hela bilden :)
Okej, då sparar man alltså 1000-375=625 kr/månad eller 7500 kr om året. Vad bra att det bara tar 20 år att köra in den extra kostnaden som elbilen kostar om du väljer att inte sälja den...
Okej, du sparar nog lite mer på service och i dagsläget fordonsskatt så säg 17 år.
Så kan man ju räkna också, om man vill...

Om man nu ska behålla en bil i 20 år. Annars är ju bilen i sig värd mer än en fossilbil. Speciellt om 5 år eller så.
Om den inte är värd mer än fossilbilen efter fem år när den kostar 149 000 kr mer så skulle det vara katastrof.

Och om min uträkningar är helt fel och värdeminskningen efter fem år är betydligt mindre i kronor räknat är frågan, kommer en Kona EV ha en betydligt längre livstid eller är det ägare två som får se en stor värdeminskning. Sätter vi livslängden till 40 000 mil och 20 år så är totalkostnaden för ägandet ungefär det samma. Om vi räknar på en längre livstid så blir elbilen billigare och ännu bättre blir det om Kona EV håller längre än den vanliga Kona. Men kommer du kunna köra på dagens batteri i 20 år utan att behöva byta det?

Låt oss strunta i om bilen har en eller tjugo ägare, var blir kostnaden för att köra en Kona EV jämfört med en vanlig Kona om vi kör 2000 mil om året i 20 år. Alltså, kan vi försöka räkna ut LCC(Life cycle cost) för båda bilarna?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jeppe_E »

vigge50 skrev:
Låt oss strunta i om bilen har en eller tjugo ägare, var blir kostnaden för att köra en Kona EV jämfört med en vanlig Kona om vi kör 2000 mil om året i 20 år. Alltså, kan vi försöka räkna ut LCC(Life cycle cost) för båda bilarna?

Ganska meningslös uträkning, eftersom det föreligger ganska stor sannolikhet att båda bilarna är skrot efter 20 år :)

Men, om prisskillnaden mellan en fossilvariant och en elvariant är 150kkr efter bonussystemet, och båda bilarna är skrot efter 20 år, samt att vi för den sakens skull säger att service/reperation är samma.
Fossil
20 år vägskatt = 30000kr (1500kr/år?)
40000 mil á 12 kr (17 kr/liter x0,7) = 480000kr
Lånekostnad inkl ränta = 280000
Summa: 790.000 kr

Elbil
20 års vägskatt = 7200kr
40000 mil á 4 kr (uppskattat genomsnittspris) = 160000kr
Lånekostnad inkl ränta = 460000
Summa 630.000 kr
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Bjelke »

Och att bensinpriset inte stiger under perioden (eller elpriset men det är mycket lägre i förhållande så det ska mycket till innan det påverkar mer än bensinpriset)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av vigge50 »

Jeppe_E skrev:
vigge50 skrev:
Låt oss strunta i om bilen har en eller tjugo ägare, var blir kostnaden för att köra en Kona EV jämfört med en vanlig Kona om vi kör 2000 mil om året i 20 år. Alltså, kan vi försöka räkna ut LCC(Life cycle cost) för båda bilarna?

Ganska meningslös uträkning, eftersom det föreligger ganska stor sannolikhet att båda bilarna är skrot efter 20 år :)

Men, om prisskillnaden mellan en fossilvariant och en elvariant är 150kkr efter bonussystemet, och båda bilarna är skrot efter 20 år, samt att vi för den sakens skull säger att service/reperation är samma.
Fossil
20 år vägskatt = 30000kr (1500kr/år?)
40000 mil á 12 kr (17 kr/liter x0,7) = 480000kr
Lånekostnad inkl ränta = 280000
Summa: 790.000 kr

Elbil
20 års vägskatt = 7200kr
40000 mil á 4 kr (uppskattat genomsnittspris) = 160000kr
Lånekostnad inkl ränta = 460000
Summa 630.000 kr
Nu är den vanliga Niro hybrid, kanske är det helt fel av mig att anta att de drar mindre än en vanlig fossil men det är tillräckligt för att vägskatten idag ska vara 360 kr, samma som elbilar.
Kollade på Kias hemsida för förbrukning och då har eNiro 1,59 kWh/mil och Niro drar 0,37 l/mil. Höjde vanliga Niros förbrukning till 0,4 och fick följande uträkning.
Niro vs eNiro.png
Drar jag upp Niros förbrukning till 0,5 så är det efter 11 år innan det blir jämt. Läggar man dock till de 18 000 kr du skrev extra i lånekostnad så tar det 12 år innan det är fördel för eNiro. För totalpriset över 20 år så är det förvisso 109 400 kr som skiljer men det verkar helt klart som att det tar lång tid att spara in mellanskillnaden även om vi räknar med 2000 mil vilket nog är mer än de flesta kör.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Jeppe_E skrev:
vigge50 skrev:
Låt oss strunta i om bilen har en eller tjugo ägare, var blir kostnaden för att köra en Kona EV jämfört med en vanlig Kona om vi kör 2000 mil om året i 20 år. Alltså, kan vi försöka räkna ut LCC(Life cycle cost) för båda bilarna?

Ganska meningslös uträkning, eftersom det föreligger ganska stor sannolikhet att båda bilarna är skrot efter 20 år :)

Men, om prisskillnaden mellan en fossilvariant och en elvariant är 150kkr efter bonussystemet, och båda bilarna är skrot efter 20 år, samt att vi för den sakens skull säger att service/reperation är samma.
Fossil
20 år vägskatt = 30000kr (1500kr/år?)
40000 mil á 12 kr (17 kr/liter x0,7) = 480000kr
Lånekostnad inkl ränta = 280000
Summa: 790.000 kr

Elbil
20 års vägskatt = 7200kr
40000 mil á 4 kr (uppskattat genomsnittspris) = 160000kr
Lånekostnad inkl ränta = 460000
Summa 630.000 kr
Nu är den vanliga Niro hybrid, kanske är det helt fel av mig att anta att de drar mindre än en vanlig fossil men det är tillräckligt för att vägskatten idag ska vara 360 kr, samma som elbilar.
Kollade på Kias hemsida för förbrukning och då har eNiro 1,59 kWh/mil och Niro drar 0,37 l/mil. Höjde vanliga Niros förbrukning till 0,4 och fick följande uträkning.
Niro vs eNiro.png
Drar jag upp Niros förbrukning till 0,5 så är det efter 11 år innan det blir jämt. Läggar man dock till de 18 000 kr du skrev extra i lånekostnad så tar det 12 år innan det är fördel för eNiro. För totalpriset över 20 år så är det förvisso 109 400 kr som skiljer men det verkar helt klart som att det tar lång tid att spara in mellanskillnaden även om vi räknar med 2000 mil vilket nog är mer än de flesta kör.
Fast nu gör du ju "standardfelet" och räknar 100% värdefall istället för att räkna faktiskt värdefall för en viss tidsperiod.

4-6 år tar det nog att "köra om" med den elektriska versionen om du räknar den faktiska TCOn beroende på körsträcka.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av joel80 »

Bjelke skrev:
Och att bensinpriset inte stiger under perioden (eller elpriset men det är mycket lägre i förhållande så det ska mycket till innan det påverkar mer än bensinpriset)...
Bensinpriset kommer sjunka. Under en period kommer det (om det inte motas med ännu högre skatter) vara det lägsta på länge.
När efterfrågan på olja börjar minska kommer oljepriset rasa p.g.a överproduktion. Det kommer ganska snabbt bli olönsamt att t.ex utvinna ur oljesand.. Och länder med dyr arbetskraft kan få det besvärligt. (typ Norge.)

Fast det kan såklart bli lite dyrare innan den värsta krisen (för oljebolagen) sätter in.. Eller har det redan börjat dala?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

joel80 skrev:
Bjelke skrev:
Och att bensinpriset inte stiger under perioden (eller elpriset men det är mycket lägre i förhållande så det ska mycket till innan det påverkar mer än bensinpriset)...
Bensinpriset kommer sjunka. Under en period kommer det (om det inte motas med ännu högre skatter) vara det lägsta på länge.
När efterfrågan på olja börjar minska kommer oljepriset rasa p.g.a överproduktion. Det kommer ganska snabbt bli olönsamt att t.ex utvinna ur oljesand.. Och länder med dyr arbetskraft kan få det besvärligt. (typ Norge.)

Fast det kan såklart bli lite dyrare innan den värsta krisen (för oljebolagen) sätter in.. Eller har det redan börjat dala?
Bensinpriset är ju i stort sett bara skatt, så att se till råvarupriset ger i stort sett inget. Mer avgörande är nog vad en ny regering gör med skatten.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av joel80 »

Momsen på den del som är primoduktionskostnaden har ju direkt koppling till oljepriset.


Snittpris 2018:
Produktkostnad och bruttomarginal: 5,52 kronor/liter 

Moms på bensinen*: 1,38 kronor
Energiskatt**: 3,87 kronor/liter 
Koldioxidskatt**: 2,57 kronor/liter
Moms på skatten*: 1,61 kronor


Alltså den del som påverkas är 5.52+1.38=6.90kr. Så ändå nästan 50% av priset påverkas direkt av oljepriset.
Att vi nu har priser på under 14kr/litern på vissa mackar mot för runt 16kr i somras beror ju på att oljepriset gått ner.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar