Hyundai Kona Electric

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Det här är ju löjligt rent ut sagt. 17 bilar? Dessutom bilar med stora nackdelar. För det första är väl både Kian och Hyundaien elkonverterade fossilbilar? Sen så saknar de appstyrning, saknar möjlighet till förklimatisering utan elnätsanslutning och så ingen 3-fas laddning.

Dominerar? Nej, inte riktigt va? Hade det här varit bilar från tyska tillverkare hade de fått enormt med skit här på forumet. Det hade hetat att det var alibi-bilar som de inte vill sälja, att de snålat in på allt möjligt osv osv. Men nu när det budget-asiater så hurras det och tjoas om de här kärrorna som om de vore frälsare. Jag fattar det inte. Dessutom så är de framhjulsdrivna och har fått kritik för torque steer och oharmonisk gasrespons. Ja, plus att de ska vara väldigt bullriga...

Ja, de är billigare än motsvarande bilar från BMW och Mercedes (samma koncept) men herregud, en fossildriven Kona/Niro är ju enormt mycket billigare än en fossildriven MB GLC eller BMW X3 också. Inga konstigheter.

Jag säger inte att det är dåliga bilar men det är ju inga underverk direkt. Och de kommer knappt att säljas...

Ibland tvivlar jag faktiskt på att det här med elbilar kan slå på riktigt bred front. Är så oerhört många hinder kvar.
Det beror ju lite på vad man har för perspektiv. Om man redan har en Tesla och är van vid den så kan säkert e-Niro och Kona te sig som halvfärdiga elbilar. Men jämför man med t.ex. en Zoe, som jag kört i 3 år nu, så är en sån bil rena drömmen. Det är ett verkligt stort steg upp.

Det beror också på vad man har för förväntningar på sin bil. Jag förväntar mig inte en bil med sportbilsegenskaper, så vissa brister man har hittat vid provkörningar gäspar jag bara åt.

Och nu när de billiga versionerna av Tesla 3 dröjer och dragkrok på 3:an dröjer (eller inte blir av alls) så framstår också dessa bilar som mer än OK.

Håller med om att det är skit att e-Niron inte har en app från början. 1-fasladdningen är också skit, men jag skulle iaf kunna råda bot på det genom att skaffa en laddbox som slår ihop två faser och få en tillräckligt bra hemmaladdning till den.

Men åter: Jämfört med alla de brister jag tvingats stå ut med med Zoen så kan jag stå ut med e-Nirons brister (bara den får dragkrok) eftersom den de facto har en räckvidd som gör att livet som elbilist plötsligt uppgraderas markant.
Det är säkert ett stort hopp upp från en Zoe men den kostar samtidigt 120 000 kr mer, vem förväntar sig inte en betydligt bättre bil då?
Kollar vi på Niro så ser vi att det skiljer 209 000 kr mellan hybriden och den elektriska. Även efter bonus så skiljer det 149 000 kr, hur övertalar man någon som inte är elbilsfrälst att det är värt 149 000 kr att köra elektrisk? Visst, eNiro kommer med största sannolikhet att ha högre andrahandsvärde så skillnaden blir inte så stor i längden men du kommer med största sannolikhet behöva ta ett betydligt större lån för att köpa bilen. Det ska verkligen bli intressant när elbilar kan börja konkurrera med fossilbilar även vid inköpspriset så att du inte behöver ta x hundra tusen extra i lån bara för at köpa en elbil.

Jämför vi Clio med Zoe så är det just nu "bara" 130 000 kr som skiljer efter supermiljöbilspremien. Visst, just nu är det 20 000 sänkt pris på Clio så för ordinarie pris är det 110 000 kr som skiljer.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Det är säkert ett stort hopp upp från en Zoe men den kostar samtidigt 120 000 kr mer, vem förväntar sig inte en betydligt bättre bil då?
Kollar vi på Niro så ser vi att det skiljer 209 000 kr mellan hybriden och den elektriska. Även efter bonus så skiljer det 149 000 kr, hur övertalar man någon som inte är elbilsfrälst att det är värt 149 000 kr att köra elektrisk? Visst, eNiro kommer med största sannolikhet att ha högre andrahandsvärde så skillnaden blir inte så stor i längden men du kommer med största sannolikhet behöva ta ett betydligt större lån för att köpa bilen. Det ska verkligen bli intressant när elbilar kan börja konkurrera med fossilbilar även vid inköpspriset så att du inte behöver ta x hundra tusen extra i lån bara för at köpa en elbil.

Jämför vi Clio med Zoe så är det just nu "bara" 130 000 kr som skiljer efter supermiljöbilspremien. Visst, just nu är det 20 000 sänkt pris på Clio så för ordinarie pris är det 110 000 kr som skiljer.
Det är klart att det är ett större prismässigt hopp eftersom batteriet är större i både e-Niro och Kona än i Zoe. Om man vill köra med så liten räckviddsångest som möjligt så är dessa två bilar det bästa valet just nu, om man inte vill betala för en Tesla.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jeppe_E »

vigge50 skrev:
Det är säkert ett stort hopp upp från en Zoe men den kostar samtidigt 120 000 kr mer, vem förväntar sig inte en betydligt bättre bil då?
Kollar vi på Niro så ser vi att det skiljer 209 000 kr mellan hybriden och den elektriska. Även efter bonus så skiljer det 149 000 kr, hur övertalar man någon som inte är elbilsfrälst att det är värt 149 000 kr att köra elektrisk? Visst, eNiro kommer med största sannolikhet att ha högre andrahandsvärde så skillnaden blir inte så stor i längden men du kommer med största sannolikhet behöva ta ett betydligt större lån för att köpa bilen. Det ska verkligen bli intressant när elbilar kan börja konkurrera med fossilbilar även vid inköpspriset så att du inte behöver ta x hundra tusen extra i lån bara för at köpa en elbil.

Jämför vi Clio med Zoe så är det just nu "bara" 130 000 kr som skiljer efter supermiljöbilspremien. Visst, just nu är det 20 000 sänkt pris på Clio så för ordinarie pris är det 110 000 kr som skiljer.
Om man kör 2000 mil om året x 10 kr minus elkostnaden på 3000 kr, så är det i princip 1000 kr dyrare per månad att köra med fossilvarianten.

Kostnaden för 150.000kr extra i lån till 3% ränta är 4500kr per år, eller 375 kr i månaden. Man måste se hela bilden :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Mickep »

Håller med om att de två bilarna är det som gäller om man vill ha en elbil med bra räckvidd som inte är en tesla. De är på nått sätt ej billiga, men en del ser det som en 200 000 från eller fossilbil till dessa bilar eller dubbelt så mycket till för en awd model 3. ( och s och x hamnar ändå längre infrån då instegsmodellerna försvinner). men samtidigt så ligger de så nära de krav som många ställer. prisskillnaden måste visa sig någonstans och köparna får avväga om ökat pris för en mer premium är nödvändig eller inte.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jerker »

Jag tror att det är några olika synsätt som kolliderar här. Jag vet ju att det är många Teslaägare här som säger att de aldrig tänkte på miljön när de köpte sin Tesla utan de ville bara ha en rolig körupplevelse. Så har man råd så tar man den höga kostnaden på nöjeskontot. Eller så har man en firma eller en arbetsgivare som gör det möjligt för en att få köra en Tesla till ett billigare pris.

Eller så har man klimatångest och bilköpet styrs av övertygelse. Dit hör jag, och eftersom min ekonomi inte är obegränsad så faller Tesla bort, oavsett hur mycket bättre den bilen kanske är, eller hur mycket bättre SuC-nätverket är osv. Sen kan man ju köpa en Tesla på klimatångest också, bara man har råd. Nu är det rätt mycket pengar även att köpa en bil för mellan 400 och 500 tusen, och det skulle jag annars inte ha gjort, så jag debiterar klimatångestkontot för merkostnaden.

Sen kan man alltid vara strikt ekonomisk, och fortfarande gör de flesta en bättre kalkyl med att köra fossilt. Endast de som kör många mil per år kan räkna hem merkostnaden för en elbil. Så ifrån det perspektivet skulle jag ha köpt t.ex. en ny Zoe, som verkar vara den billigaste med hyfsad räckvidd.

Men sen vet ni ju att jag ska ha dragkrok, och ur den ekvationen (min ekonomi, min klimatångest, dragkrok) så faller bara en bil ut och det är Kia e-Niro. Den har vissa brister som jag inte gillar, men det är det bästa (enda) valet just nu.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av vigge50 »

Jeppe_E skrev:
vigge50 skrev:
Det är säkert ett stort hopp upp från en Zoe men den kostar samtidigt 120 000 kr mer, vem förväntar sig inte en betydligt bättre bil då?
Kollar vi på Niro så ser vi att det skiljer 209 000 kr mellan hybriden och den elektriska. Även efter bonus så skiljer det 149 000 kr, hur övertalar man någon som inte är elbilsfrälst att det är värt 149 000 kr att köra elektrisk? Visst, eNiro kommer med största sannolikhet att ha högre andrahandsvärde så skillnaden blir inte så stor i längden men du kommer med största sannolikhet behöva ta ett betydligt större lån för att köpa bilen. Det ska verkligen bli intressant när elbilar kan börja konkurrera med fossilbilar även vid inköpspriset så att du inte behöver ta x hundra tusen extra i lån bara för at köpa en elbil.

Jämför vi Clio med Zoe så är det just nu "bara" 130 000 kr som skiljer efter supermiljöbilspremien. Visst, just nu är det 20 000 sänkt pris på Clio så för ordinarie pris är det 110 000 kr som skiljer.
Om man kör 2000 mil om året x 10 kr minus elkostnaden på 3000 kr, så är det i princip 1000 kr dyrare per månad att köra med fossilvarianten.

Kostnaden för 150.000kr extra i lån till 3% ränta är 4500kr per år, eller 375 kr i månaden. Man måste se hela bilden :)
Okej, då sparar man alltså 1000-375=625 kr/månad eller 7500 kr om året. Vad bra att det bara tar 20 år att köra in den extra kostnaden som elbilen kostar om du väljer att inte sälja den...
Okej, du sparar nog lite mer på service och i dagsläget fordonsskatt så säg 17 år.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jeppe_E »

vigge50 skrev:
Jeppe_E skrev:
vigge50 skrev:
Det är säkert ett stort hopp upp från en Zoe men den kostar samtidigt 120 000 kr mer, vem förväntar sig inte en betydligt bättre bil då?
Kollar vi på Niro så ser vi att det skiljer 209 000 kr mellan hybriden och den elektriska. Även efter bonus så skiljer det 149 000 kr, hur övertalar man någon som inte är elbilsfrälst att det är värt 149 000 kr att köra elektrisk? Visst, eNiro kommer med största sannolikhet att ha högre andrahandsvärde så skillnaden blir inte så stor i längden men du kommer med största sannolikhet behöva ta ett betydligt större lån för att köpa bilen. Det ska verkligen bli intressant när elbilar kan börja konkurrera med fossilbilar även vid inköpspriset så att du inte behöver ta x hundra tusen extra i lån bara för at köpa en elbil.

Jämför vi Clio med Zoe så är det just nu "bara" 130 000 kr som skiljer efter supermiljöbilspremien. Visst, just nu är det 20 000 sänkt pris på Clio så för ordinarie pris är det 110 000 kr som skiljer.
Om man kör 2000 mil om året x 10 kr minus elkostnaden på 3000 kr, så är det i princip 1000 kr dyrare per månad att köra med fossilvarianten.

Kostnaden för 150.000kr extra i lån till 3% ränta är 4500kr per år, eller 375 kr i månaden. Man måste se hela bilden :)
Okej, då sparar man alltså 1000-375=625 kr/månad eller 7500 kr om året. Vad bra att det bara tar 20 år att köra in den extra kostnaden som elbilen kostar om du väljer att inte sälja den...
Okej, du sparar nog lite mer på service och i dagsläget fordonsskatt så säg 17 år.
Så kan man ju räkna också, om man vill...

Om man nu ska behålla en bil i 20 år. Annars är ju bilen i sig värd mer än en fossilbil. Speciellt om 5 år eller så.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av vigge50 »

Jeppe_E skrev:
vigge50 skrev:
Jeppe_E skrev:
vigge50 skrev:
Det är säkert ett stort hopp upp från en Zoe men den kostar samtidigt 120 000 kr mer, vem förväntar sig inte en betydligt bättre bil då?
Kollar vi på Niro så ser vi att det skiljer 209 000 kr mellan hybriden och den elektriska. Även efter bonus så skiljer det 149 000 kr, hur övertalar man någon som inte är elbilsfrälst att det är värt 149 000 kr att köra elektrisk? Visst, eNiro kommer med största sannolikhet att ha högre andrahandsvärde så skillnaden blir inte så stor i längden men du kommer med största sannolikhet behöva ta ett betydligt större lån för att köpa bilen. Det ska verkligen bli intressant när elbilar kan börja konkurrera med fossilbilar även vid inköpspriset så att du inte behöver ta x hundra tusen extra i lån bara för at köpa en elbil.

Jämför vi Clio med Zoe så är det just nu "bara" 130 000 kr som skiljer efter supermiljöbilspremien. Visst, just nu är det 20 000 sänkt pris på Clio så för ordinarie pris är det 110 000 kr som skiljer.
Om man kör 2000 mil om året x 10 kr minus elkostnaden på 3000 kr, så är det i princip 1000 kr dyrare per månad att köra med fossilvarianten.

Kostnaden för 150.000kr extra i lån till 3% ränta är 4500kr per år, eller 375 kr i månaden. Man måste se hela bilden :)
Okej, då sparar man alltså 1000-375=625 kr/månad eller 7500 kr om året. Vad bra att det bara tar 20 år att köra in den extra kostnaden som elbilen kostar om du väljer att inte sälja den...
Okej, du sparar nog lite mer på service och i dagsläget fordonsskatt så säg 17 år.
Så kan man ju räkna också, om man vill...

Om man nu ska behålla en bil i 20 år. Annars är ju bilen i sig värd mer än en fossilbil. Speciellt om 5 år eller så.
Om den inte är värd mer än fossilbilen efter fem år när den kostar 149 000 kr mer så skulle det vara katastrof.

Och om min uträkningar är helt fel och värdeminskningen efter fem år är betydligt mindre i kronor räknat är frågan, kommer en Kona EV ha en betydligt längre livstid eller är det ägare två som får se en stor värdeminskning. Sätter vi livslängden till 40 000 mil och 20 år så är totalkostnaden för ägandet ungefär det samma. Om vi räknar på en längre livstid så blir elbilen billigare och ännu bättre blir det om Kona EV håller längre än den vanliga Kona. Men kommer du kunna köra på dagens batteri i 20 år utan att behöva byta det?

Låt oss strunta i om bilen har en eller tjugo ägare, var blir kostnaden för att köra en Kona EV jämfört med en vanlig Kona om vi kör 2000 mil om året i 20 år. Alltså, kan vi försöka räkna ut LCC(Life cycle cost) för båda bilarna?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jeppe_E »

vigge50 skrev:
Låt oss strunta i om bilen har en eller tjugo ägare, var blir kostnaden för att köra en Kona EV jämfört med en vanlig Kona om vi kör 2000 mil om året i 20 år. Alltså, kan vi försöka räkna ut LCC(Life cycle cost) för båda bilarna?

Ganska meningslös uträkning, eftersom det föreligger ganska stor sannolikhet att båda bilarna är skrot efter 20 år :)

Men, om prisskillnaden mellan en fossilvariant och en elvariant är 150kkr efter bonussystemet, och båda bilarna är skrot efter 20 år, samt att vi för den sakens skull säger att service/reperation är samma.
Fossil
20 år vägskatt = 30000kr (1500kr/år?)
40000 mil á 12 kr (17 kr/liter x0,7) = 480000kr
Lånekostnad inkl ränta = 280000
Summa: 790.000 kr

Elbil
20 års vägskatt = 7200kr
40000 mil á 4 kr (uppskattat genomsnittspris) = 160000kr
Lånekostnad inkl ränta = 460000
Summa 630.000 kr
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Bjelke »

Och att bensinpriset inte stiger under perioden (eller elpriset men det är mycket lägre i förhållande så det ska mycket till innan det påverkar mer än bensinpriset)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av vigge50 »

Jeppe_E skrev:
vigge50 skrev:
Låt oss strunta i om bilen har en eller tjugo ägare, var blir kostnaden för att köra en Kona EV jämfört med en vanlig Kona om vi kör 2000 mil om året i 20 år. Alltså, kan vi försöka räkna ut LCC(Life cycle cost) för båda bilarna?

Ganska meningslös uträkning, eftersom det föreligger ganska stor sannolikhet att båda bilarna är skrot efter 20 år :)

Men, om prisskillnaden mellan en fossilvariant och en elvariant är 150kkr efter bonussystemet, och båda bilarna är skrot efter 20 år, samt att vi för den sakens skull säger att service/reperation är samma.
Fossil
20 år vägskatt = 30000kr (1500kr/år?)
40000 mil á 12 kr (17 kr/liter x0,7) = 480000kr
Lånekostnad inkl ränta = 280000
Summa: 790.000 kr

Elbil
20 års vägskatt = 7200kr
40000 mil á 4 kr (uppskattat genomsnittspris) = 160000kr
Lånekostnad inkl ränta = 460000
Summa 630.000 kr
Nu är den vanliga Niro hybrid, kanske är det helt fel av mig att anta att de drar mindre än en vanlig fossil men det är tillräckligt för att vägskatten idag ska vara 360 kr, samma som elbilar.
Kollade på Kias hemsida för förbrukning och då har eNiro 1,59 kWh/mil och Niro drar 0,37 l/mil. Höjde vanliga Niros förbrukning till 0,4 och fick följande uträkning.
Niro vs eNiro.png
Drar jag upp Niros förbrukning till 0,5 så är det efter 11 år innan det blir jämt. Läggar man dock till de 18 000 kr du skrev extra i lånekostnad så tar det 12 år innan det är fördel för eNiro. För totalpriset över 20 år så är det förvisso 109 400 kr som skiljer men det verkar helt klart som att det tar lång tid att spara in mellanskillnaden även om vi räknar med 2000 mil vilket nog är mer än de flesta kör.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Jeppe_E skrev:
vigge50 skrev:
Låt oss strunta i om bilen har en eller tjugo ägare, var blir kostnaden för att köra en Kona EV jämfört med en vanlig Kona om vi kör 2000 mil om året i 20 år. Alltså, kan vi försöka räkna ut LCC(Life cycle cost) för båda bilarna?

Ganska meningslös uträkning, eftersom det föreligger ganska stor sannolikhet att båda bilarna är skrot efter 20 år :)

Men, om prisskillnaden mellan en fossilvariant och en elvariant är 150kkr efter bonussystemet, och båda bilarna är skrot efter 20 år, samt att vi för den sakens skull säger att service/reperation är samma.
Fossil
20 år vägskatt = 30000kr (1500kr/år?)
40000 mil á 12 kr (17 kr/liter x0,7) = 480000kr
Lånekostnad inkl ränta = 280000
Summa: 790.000 kr

Elbil
20 års vägskatt = 7200kr
40000 mil á 4 kr (uppskattat genomsnittspris) = 160000kr
Lånekostnad inkl ränta = 460000
Summa 630.000 kr
Nu är den vanliga Niro hybrid, kanske är det helt fel av mig att anta att de drar mindre än en vanlig fossil men det är tillräckligt för att vägskatten idag ska vara 360 kr, samma som elbilar.
Kollade på Kias hemsida för förbrukning och då har eNiro 1,59 kWh/mil och Niro drar 0,37 l/mil. Höjde vanliga Niros förbrukning till 0,4 och fick följande uträkning.
Niro vs eNiro.png
Drar jag upp Niros förbrukning till 0,5 så är det efter 11 år innan det blir jämt. Läggar man dock till de 18 000 kr du skrev extra i lånekostnad så tar det 12 år innan det är fördel för eNiro. För totalpriset över 20 år så är det förvisso 109 400 kr som skiljer men det verkar helt klart som att det tar lång tid att spara in mellanskillnaden även om vi räknar med 2000 mil vilket nog är mer än de flesta kör.
Fast nu gör du ju "standardfelet" och räknar 100% värdefall istället för att räkna faktiskt värdefall för en viss tidsperiod.

4-6 år tar det nog att "köra om" med den elektriska versionen om du räknar den faktiska TCOn beroende på körsträcka.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av joel80 »

Bjelke skrev:
Och att bensinpriset inte stiger under perioden (eller elpriset men det är mycket lägre i förhållande så det ska mycket till innan det påverkar mer än bensinpriset)...
Bensinpriset kommer sjunka. Under en period kommer det (om det inte motas med ännu högre skatter) vara det lägsta på länge.
När efterfrågan på olja börjar minska kommer oljepriset rasa p.g.a överproduktion. Det kommer ganska snabbt bli olönsamt att t.ex utvinna ur oljesand.. Och länder med dyr arbetskraft kan få det besvärligt. (typ Norge.)

Fast det kan såklart bli lite dyrare innan den värsta krisen (för oljebolagen) sätter in.. Eller har det redan börjat dala?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

joel80 skrev:
Bjelke skrev:
Och att bensinpriset inte stiger under perioden (eller elpriset men det är mycket lägre i förhållande så det ska mycket till innan det påverkar mer än bensinpriset)...
Bensinpriset kommer sjunka. Under en period kommer det (om det inte motas med ännu högre skatter) vara det lägsta på länge.
När efterfrågan på olja börjar minska kommer oljepriset rasa p.g.a överproduktion. Det kommer ganska snabbt bli olönsamt att t.ex utvinna ur oljesand.. Och länder med dyr arbetskraft kan få det besvärligt. (typ Norge.)

Fast det kan såklart bli lite dyrare innan den värsta krisen (för oljebolagen) sätter in.. Eller har det redan börjat dala?
Bensinpriset är ju i stort sett bara skatt, så att se till råvarupriset ger i stort sett inget. Mer avgörande är nog vad en ny regering gör med skatten.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av joel80 »

Momsen på den del som är primoduktionskostnaden har ju direkt koppling till oljepriset.


Snittpris 2018:
Produktkostnad och bruttomarginal: 5,52 kronor/liter 

Moms på bensinen*: 1,38 kronor
Energiskatt**: 3,87 kronor/liter 
Koldioxidskatt**: 2,57 kronor/liter
Moms på skatten*: 1,61 kronor


Alltså den del som påverkas är 5.52+1.38=6.90kr. Så ändå nästan 50% av priset påverkas direkt av oljepriset.
Att vi nu har priser på under 14kr/litern på vissa mackar mot för runt 16kr i somras beror ju på att oljepriset gått ner.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
krivik
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016 21:09

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av krivik »

Är det någon som har något intressant att skriva om Hyundai Kona Electric här i tråden som är titulerad "Hyundai Kona Electric"? ;-)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jeppe_E »

krivik skrev:
Är det någon som har något intressant att skriva om Hyundai Kona Electric här i tråden som är titulerad "Hyundai Kona Electric"? ;-)
Nej. :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

Jag ska försöka lägga in något som har med Kona att göra om ca 2v när jag får min. Fick bekräftat igår att bilen nu har kommit till Norge.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svampen
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 apr 2018 16:39

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Svampen »

Någon som pratat med återförsäljare när/om bilen med det lilla batteriet kan beställas/levereras?

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
GuruX
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 feb 2019 18:44

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av GuruX »

Nu är det nog inte så fasligt långt kvar till säljstart.
Det går att bygga sin Kona Electric på Hyundais hemsida. Efter att man har byggt går det att boka provkörning och i listan se vilka återförsäljare har Kona Electric (om det inte är så att de bara har listat alla Hyundaiåterförsäljare).
Dessutom registrerades det tydligen 42 st Kona Electric i Januari. Det luktar demobilar.

Hur är det med app till Kona Electric? Har något hört om det? Det finns ju ingen till de E-Niro som säljs nu. Har Hyundai kanske löst detta?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

GuruX skrev:
Nu är det nog inte så fasligt långt kvar till säljstart.
Det går att bygga sin Kona Electric på Hyundais hemsida. Efter att man har byggt går det att boka provkörning och i listan se vilka återförsäljare har Kona Electric (om det inte är så att de bara har listat alla Hyundaiåterförsäljare).
Dessutom registrerades det tydligen 42 st Kona Electric i Januari. Det luktar demobilar.

Hur är det med app till Kona Electric? Har något hört om det? Det finns ju ingen till de E-Niro som säljs nu. Har Hyundai kanske löst detta?
Nix, ingen app till Kona.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

Nu var dagen då Konan kom. Trevlig bil, väldigt bra förbrukning. Jag körde i sport och absolut inte lugnt. Hamnade då på 13kWh/100km. Det är hälften av min Tesla och nästan lika stora batterier :o
Men bilen för övrigt skiljer sig naturligtvis enormt mycket från en Tesla. Konan är ungefär lika stor som en golf, dock betydligt plastigare i inredningen. Ärligt talat förstår jag fortfarande inte helt vem kundgruppen är? Det måst ju vara folk som är rädda för att koppla in laddsladden för ofta. Bilen är alldeles för liten att ha som familjebil till långresor och om man inte ska åka på långresa, så är ju batteriet alldeles för stort. Vad är poängen med att släpa runt på ett så stort batteri när man har bilen till stadskörning och vardagskörning? Men men, det är bra det kommer fler elbilar på marknaden. Den har massa bra utrustning, ventilation i stolarna, rattvärme, adaptiv farthållare, induktiv mobilladdning och massa annat.

Nu ska den flippas :D
BDC93DD6-1D25-44CB-ADBA-9BFA90C9788C.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av Jeppe_E »

HelectriC skrev:
Nu ska den flippas :D
Köper du nya bilar från Sverige och säljer dem i Norge eller? :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av juristen »

Ser mycket trevlig ut och imponerande förbrukning! :)

För det unga alternativt pensionerade paret eller den lilla familjen så duger den nog utmärkt både runt stan och på långfärd. Och tycker man batteriet är för stort finns det iaf i Sverige en 39kWh-variant med svagare motor. Jag skulle ändå välja det större batteriet, prisskillnaden är inte så stor och det passar bra med mitt pendlingsmönster. Skulle kunna ladda allt utom semesterturerna hemma.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric

Inlägg av HelectriC »

Jeppe_E skrev:
HelectriC skrev:
Nu ska den flippas :D
Köper du nya bilar från Sverige och säljer dem i Norge eller? :lol:
Nej, jag är bara snabb med att reservera och drar fördel av de extrema leveranstiderna som är nu. Jag importerar inga bilar, då blir det bara massa jobb med garantier och sånt om nåt händer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar