Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av boreno »

Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi vad det gäller 1) billiga elbilar (ej inkluderat hybrider), 2) autonoma självkörande bilar?

Det är dags att blanka nu :)
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av ovelundkvist »

Fiat alla dagar i veckan.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av P_EL »

Skulle nog säga FIAT om de fortfarande är noterade...

Ove var före...
Model S90D -16
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av ovelundkvist »

Som sagt...
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av ovelundkvist »

P_EL skrev:
Skulle nog säga FIAT om de fortfarande är noterade...

Ove var före...
:D
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av P_EL »

ovelundkvist skrev:
P_EL skrev:
Skulle nog säga FIAT om de fortfarande är noterade...

Ove var före...
:D
Great minds think alike 8-)
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av Pontus »

För att vinna det krävs det alltså en strategi för framtiden, dom som är utan kan inte vinna...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
För att vinna det krävs det alltså en strategi för framtiden, dom som är utan kan inte vinna...
"Vi fortsätter med att bygga samma skräp som hittills" är väl en strategi?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av LarsL »

Toyota, de är störst och kommer få det tuffast att vända. Framtidsstrategi är vätgasbilar och det vet vi ju hur fel det är.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av mati »

Honda är världens största motortillverkare har jag för mig. Undrar hur det går för dem...?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Honda är världens största motortillverkare har jag för mig. Undrar hur det går för dem...?
Det vet vi ju hur det går för Honda...
Bild
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av AGCF »

Fiat bygger ändå små billiga bilar och har inte alls samma ingenjörsfokus som de tyska premiummärkena. De skulle kunna köpa drivlinor från Kina eller köpa upp något bolag där och integrera i sina småbilar. Köparna bryr sig inte.

Mercedes, Audi, Porsche, BMW är för stolta för att göra något sånt. De har ändå haft Tesla som ätit upp deras finaste modeller nu på alla marknader och de har inte brytt sig förrän nu. Kanske för att deras storsäljare är de mindre modellerna.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Toyota, de är störst och kommer få det tuffast att vända. Framtidsstrategi är vätgasbilar och det vet vi ju hur fel det är.
Enig även om det känns jobbigt. Lexus är solklart min nästfavorit i bilvärlden efter Tesla.

Fiat har ju iaf en elbil på marknaden, finns ju många som fortfarande inte kommit dit?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av Jerka »

Toyota kommer nog komma på grejen, de har trots allt lång erfarenhet av eldrivlinor. Men alla japaner är väl dåliga utom Nissan? Mazda och Subaru har jag verkligen sett nada från. Har ni?
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av ovelundkvist »

Att ha en VD som säger:
Jag hoppas ni inte köper bilen för varje gång jag säljer en så kostar det mig 14000 dollar

är lika illa som att ha en VD som säger:
Rena elbilar tror vi inte på, de har för många begränsningar.

Därför är Fiat och Volvo mina förstahandsval för titeln som biltillverkarnas sämsta framtidsstrateger!
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av joel80 »

Volvo? Dom verkar ju verkligen vänt senaste åren och satsar ju hårt på elekrifiering. Med tanke på deras del i Kina och de elmarknad som växer rejält där.. Tror du dom har börjat för sent? Flera andra verkar ligga betydligt sämre till..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av zyax »

joel80 skrev:
Volvo? Dom verkar ju verkligen vänt senaste åren och satsar ju hårt på elekrifiering. Med tanke på deras del i Kina och de elmarknad som växer rejält där.. Tror du dom har börjat för sent? Flera andra verkar ligga betydligt sämre till..
Volvo är verkligen inte sämst. Fiat eller hela PSA (Citroën,Peugeot,Opel, Vauxhall Motors) tycker jag är sämst. När nu GM sålt Opel till PSA tillverkar de bara Bolt, som de döpt om till Ampera-E) på licens och har alltså inget i elbilväg. Fransmän är alldeles för stolta att beställa från Kina så de kommer börja själva men är sent ute.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av LarsL »

Men både Volvo och PSA ligger ju bättre till än Toyota och Fiat som har uttalat sig negativt till hela omställningen. Toyotas attityd liknar den som Nokia hade emot smartphones och Apple. Nokia hade jätte fina telefoner med e-mail och surf och hybridsystem där det gick att fälla ut tangentbord.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av ovelundkvist »

Jag håller med om att Volvo numera visar vissa tecken på att förstå, men även de fortsätter som nästan alla andra att visa upp futuristiska konceptbilar och prata om riktiga elbilar först 2019 eller ännu längre fram.

Ok om de tror på hybrider som övergångsobjekt (även i psykologisk mening) men om de ska uppfattas som seriösa måste de omgående göra batterierna rejält mycket större för varje årsmodell, tills förbränningsmotorn knappt behövs.

BMW i3 med REX tycker jag är den enda moderna hybridbilen på marknaden, allt annat är compliance-bilar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av LarsL »

Ja, BMW i3 är den enda hybrid som jag skulle rekommendera någon eller överväga själv. Däremot tveksamt om REX verkligen behövs längre i södra Sverige idag när de har ett 30kWh batteri.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av joel80 »

ovelundkvist skrev:
Jag håller med om att Volvo numera visar vissa tecken på att förstå, men även de fortsätter som nästan alla andra att visa upp futuristiska konceptbilar och prata om riktiga elbilar först 2019 eller ännu längre fram.

Ok om de tror på hybrider som övergångsobjekt (även i psykologisk mening) men om de ska uppfattas som seriösa måste de omgående göra batterierna rejält mycket större för varje årsmodell, tills förbränningsmotorn knappt behövs.

BMW i3 med REX tycker jag är den enda moderna hybridbilen på marknaden, allt annat är compliance-bilar.
"Först" 2019 är ju väldigt snart... Är det så att dom är snabba blir det ju så att dom kommer starta med leveranser ungefär samtidigt som huvuddelen av de som beställt Model 3 kan få sina beställningar, eller i allafall samtidigt som de som beställer en M3 idag.

Dom ökade batterierna i hybriderna med 20% i år.. Borde gjorts mycket tidigare (och med mer) men bra att det gjordes åtminstone.

Även om dom inte är i närheten av bäst så ser jag inte att dom heller är i närheten av sämst när det gäller elektrifiering. Signalerna dom skickar ut nu mot slutet med att som första (?) av de traditionella tillverkarna gå ut och säga att dieseln är död om 5-6 år för dem visar också på att deras interna tänk förändrats.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av joel80 »

LarsL skrev:
Ja, BMW i3 är den enda hybrid som jag skulle rekommendera någon eller överväga själv. Däremot tveksamt om REX verkligen behövs längre i södra Sverige idag när de har ett 30kWh batteri.
BMW i3 går inte att få med dragkrog va?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av LarsL »

Nej dessutom bara 4 sittplatser. :(

Hoppades lite på i5 men BMW verkar ha lagt ner den. Tyckter om i3 designen både inne och ute så i5 med drag och 5 sittplatser hade varit riktigt intressant. BMWs vanliga sortiment är ju lite tråkiga och gameldags, även när de försöker "piffa till det".
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av vigge50 »

joel80 skrev:
ovelundkvist skrev:
Jag håller med om att Volvo numera visar vissa tecken på att förstå, men även de fortsätter som nästan alla andra att visa upp futuristiska konceptbilar och prata om riktiga elbilar först 2019 eller ännu längre fram.

Ok om de tror på hybrider som övergångsobjekt (även i psykologisk mening) men om de ska uppfattas som seriösa måste de omgående göra batterierna rejält mycket större för varje årsmodell, tills förbränningsmotorn knappt behövs.

BMW i3 med REX tycker jag är den enda moderna hybridbilen på marknaden, allt annat är compliance-bilar.
"Först" 2019 är ju väldigt snart... Är det så att dom är snabba blir det ju så att dom kommer starta med leveranser ungefär samtidigt som huvuddelen av de som beställt Model 3 kan få sina beställningar, eller i allafall samtidigt som de som beställer en M3 idag.

Dom ökade batterierna i hybriderna med 20% i år.. Borde gjorts mycket tidigare (och med mer) men bra att det gjordes åtminstone.

Även om dom inte är i närheten av bäst så ser jag inte att dom heller är i närheten av sämst när det gäller elektrifiering. Signalerna dom skickar ut nu mot slutet med att som första (?) av de traditionella tillverkarna gå ut och säga att dieseln är död om 5-6 år för dem visar också på att deras interna tänk förändrats.
Gjorde de? Jag vet att XC90 har större batteri än v60 men de har väll mer att göra med att den ska klara 49 gram CO2 per kilometer än att de ville förlänga räckvidden. Att samtliga plug-in hybrider från Volvo släpper ut 44-49 g/km ser jag som suspekt. Om de låg under 40 g så hade det i mina ögon sätt betydligt bättre ut.

Jag tror inte Volvo kommer gå under, även om de är senare än andra så kommer de ta lång tid att få över marknaden till rena elbilar. Vi ska komma ihåg att även om Tesla lyckas leverera en miljon bilar 2020 så är de bara lite mer än en procent av marknaden, lägg till de andra tillverkarnas mål och vi kommer nog inte komma upp 10% av marknaden för rena elbilar 2020, kanske om vi räknar med plug-in hybrider. Jag hoppas innerligt att jag har fel här men jag tror inte tillverkarna har planer för att bygga så många rena elbilar redan 2020 även om efterfrågan skulle skjuta i höjden. Möjligtvis kan den kinesiska marknaden få upp andelen i världen men 10% i Europa och USA tror jag inte.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av LarsL »

Volvo kan klara sig tackvare att de har kinesiska ägare. Sen om de slutar upp som NEVS (Sony/Ericsson) och bara har design och krocksäkerhets filialer i Sverige får vi väl se. Risken är att det finns många ute i verksamheten som vägrar fatta.
Skriv svar