Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av Legato »

Torkel skrev:
LarsL skrev:
Legato skrev:
Många som skriver Fiat men jag har inte sett en enda motivering.
...
Därför att deras VD inte vill att folk köper deras elbil.
ovelundkvist skrev:
Att ha en VD som säger:
Jag hoppas ni inte köper bilen för varje gång jag säljer en så kostar det mig 14000 dollar
Ja precis. Toyota vill ju faktiskt att folk ska köpa deras kommande elbilar, även om de inte har valt omställningen själva.
Säg den fossilbils-VD som genuint vill att någon ska köpa deras elbilar... Personligen anser jag att det mest är en fråga om hur mkt de hycklar.

Gällande Toyota så är det självklart att de vill det, men den enda anledningen är ju att de måste sälja X elbilar för att få fortsätta sälja fossilbilar i Kina. Ingen som helst skillnad mot Fiat på det planet. Toyotas "stake" är ju dessutom mycket högre eftersom de satsat stenhårt på att bränslecellen ska spöa batteriet, så ingen hoppas nog så mycket som de på att batteribilen ska misslyckas.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av Legato »

joel80 skrev:
Vi har diskuterat det här flera gånger i forumet tidigare.
Hybrider spelar en roll i övergången. Det får fler att få upp ögonen för eldrift, att det är en teknik som fungerar, att det finns laddplatser och att det är jävligt billigt att köra på el.
Jo, fast det finns ju inget facit. Det kan ju lika gärna visa sig att folk (likt mig) mest blir frustrerade på hybriden och skräms bort från elbilar. Att hela tiden behöva leta laddplats pga extremt dålig räckvidd samt aldrig få uppleva den rena elbilens fina acceleration och harmoni eftersom man är fast mellan två dåliga alternativ, att köra med ägg under pedalen eller köra aktivt men då skaka igång fossilhärket.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av zyax »

Legato skrev:
joel80 skrev:
Vi har diskuterat det här flera gånger i forumet tidigare.
Hybrider spelar en roll i övergången. Det får fler att få upp ögonen för eldrift, att det är en teknik som fungerar, att det finns laddplatser och att det är jävligt billigt att köra på el.
Jo, fast det finns ju inget facit. Det kan ju lika gärna visa sig att folk (likt mig) mest blir frustrerade på hybriden och skräms bort från elbilar. Att hela tiden behöva leta laddplats pga extremt dålig räckvidd samt aldrig få uppleva den rena elbilens fina acceleration och harmoni eftersom man är fast mellan två dåliga alternativ, att köra med ägg under pedalen eller köra aktivt men då skaka igång fossilhärket.
Precis. Du visar framförallt på att man inte kommer långt på sin laddning plus att du har samma skit under huven som alla andra. Egentligen är det inte fel med hybrid, men det ska inte subventioneras, precis som etanol aldrig skulle för det finns BÄTTRE alternativ. hade det funnits ännu bättre alternativ än den rena elbilen så hade inte ens elbilen subventionerats. Ja, folk ska få köpa en hybrid, men att kalla det supermiljöbil är inte rätt.

Och jag är fortfarande säker på att vårt fossila avtryck varit totalt sett bättre helt utan laddhybriden som alternativ! De som idag köper laddhybrid hade tvingats till fossilhållet eller till den rena elbilen och totalt hade det varit bättre.

Jag kan själv tänka mig köpa en laddhybrid, men jag tycker inte att jag ska ha någon miljöbonus. Kommer nog inte att göra det, men det är främst för att jag aldrig igen vill byta olja, det känns totalt fel...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av joel80 »

Mja.. vi är väl olika.. Jag uppskattar eldriften på hybriden väldigt mycket. Den är kvick iväg från rödljusen även fast det bara är 70hk.. Direkt vird gör mkt. (Såklart inga tesla-accelerationer, men jag är oftast iväg snabbare än 9 av 10..

Växellös acceleration är också väldigt bekvämt.. Man väljer sig snabbt och blir irriterad och nästan fundersam över om nått är fel när dieselmotorn är igång och "hackar" flera gånger under acceleration.

Jag fattar såklart att de här fördelarna jag har är så många gånger bättre när det är en riktig elbil, och längtar tills jag har möjlighet att ha en elbil som passar mig.

När det finns alternativ för hybriden som fungerar för de flesta anser jag att den premien ska bort, men inte i nuläget.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av Limbster »

Legato,
Jag säger Mr Carlos Ghosn :lol:
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av far1far2 »

Detdär var en ny och bra tankegång" att man är fast mellan 2 dåliga alternativ"! Själv har jag nog tänkt som många andra att hybride (ladd-) skulle vara en bra övergång för de tveksamma och att nästa steg per automatik skulle bli elbil. Men eftersom hybriden är så pass "dålig" på det som en bra elbil är bra på, acceleration, range, snabb laddning m m, så kanske hybriden avskräcker istället?
:?:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av LarsL »

Jag tror många företag har laddhybrider som ett showcase för hur jobbigt det är med elbilar. För i det formatet så visas ju elen upp från sin sämsta sida. Hade de viljat visa upp elbilen och dessutom ge köparna tryckheten i den gamla infrastrukturen så hade de t gjort fler bilar som i3 REX istället.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av Legato »

Limbster skrev:
Legato,
Jag säger Mr Carlos Ghosn :lol:
Hehe, jo kanske. Undantaget som bekräftar regeln :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av ovelundkvist »

BMW känns ju inte som sämst i klassen, men ändå så vilse...

BMW har inspirerats av Tesla och öppnat Showroom i köpcentret Nacka forum, men tror ni de visar något som har med framtiden att göra?

Nej, tre dieseltraktorer tror de är vad kunderna vill ha! :D
IMG_9524.JPG
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av LarsL »

Har för mig att BMW har gjort sådana där popupp butiker förut. Det fanns väl en på Avenyn för några årsedan tex. Är inte helt säker på vem som kopierat vem här.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av ovelundkvist »

Så kan det såklart vara, men det var liksom inte det som var poängen...

Varje gång jag och min Teslatokiga dotter går förbi frågar jag högt "Men BMW, var har ni elbilarna?" och hon svarar "I framtiden!!!" :D
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av Smutt »

LarsL skrev:
Har för mig att BMW har gjort sådana där popupp butiker förut. Det fanns väl en på Avenyn för några årsedan tex. Är inte helt säker på vem som kopierat vem här.
Det spelar ju ingen roll igentligen frågan är vilken butik som drar kunder?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av ovelundkvist »

Varje gång jag gått förbi BMW-storen har den varit tom...
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av joel80 »

Om frågan om vem som var först kommer upp bör man nog komma ihåg Marmorhallarna. :) http://naringslivshistoria.se/bizstorie ... bilnation/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi

Inlägg av Surfaren »

Sergio Marchionne, VD:n för Fiat-Chrysler Group, som vi har skakat på huvet åt tidigare verkar ha fått upp ena ögat åtminstone. Maserati ska gå över till "elektrifierat" rakt av.

https://www.topgear.com/car-news/electr ... -heres-why
The new emphasis on electrification is a major change of heart for FCA. Remember, so far it has made just one solitary electric car, an electrified version of the Fiat 500 which sold from 2012 to 2016 to meet a California state law. Marchionne publicly urged people not to buy it, because he said Fiat would lose $10,000 on each one.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Skriv svar