Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter Tesla

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av LarsL »

Håller med jag har också svårt för den där modellen. Det finns väldigt många saker jag bara använder ett fåtal procent av tiden men som jag ändå inte hyr ut eller hyr. Kanske kommer det funka i stora städer där folk åker taxi idag men knappast här.

Det jag skulle använda en självkörande bil till är att skjutsa ungarna till träningar och aktiviteter.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Smutt »

LarsL skrev:
Håller med jag har också svårt för den där modellen. Det finns väldigt många saker jag bara använder ett fåtal procent av tiden men som jag ändå inte hyr ut eller hyr. Kanske kommer det funka i stora städer där folk åker taxi idag men knappast här.

Det jag skulle använda en självkörande bil till är att skjutsa ungarna till träningar och aktiviteter.
Men eftersom bilen kommer stanna för vem som helst som kliver ut framför den så är ju säkerhetsrisken jättestor om vi inte pratar om ett gäng vältränade killar, men 7 åriga dottern till baletten vem låter henne åka själv?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Svenssons »

Smutt skrev:
LarsL skrev:
Håller med jag har också svårt för den där modellen. Det finns väldigt många saker jag bara använder ett fåtal procent av tiden men som jag ändå inte hyr ut eller hyr. Kanske kommer det funka i stora städer där folk åker taxi idag men knappast här.

Det jag skulle använda en självkörande bil till är att skjutsa ungarna till träningar och aktiviteter.
Men eftersom bilen kommer stanna för vem som helst som kliver ut framför den så är ju säkerhetsrisken jättestor om vi inte pratar om ett gäng vältränade killar, men 7 åriga dottern till baletten vem låter henne åka själv?
Du stannar inte för vem som helst som kliver ut framför bilen då? ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Smutt »

Svenssons skrev:
Smutt skrev:
LarsL skrev:
Håller med jag har också svårt för den där modellen. Det finns väldigt många saker jag bara använder ett fåtal procent av tiden men som jag ändå inte hyr ut eller hyr. Kanske kommer det funka i stora städer där folk åker taxi idag men knappast här.

Det jag skulle använda en självkörande bil till är att skjutsa ungarna till träningar och aktiviteter.
Men eftersom bilen kommer stanna för vem som helst som kliver ut framför den så är ju säkerhetsrisken jättestor om vi inte pratar om ett gäng vältränade killar, men 7 åriga dottern till baletten vem låter henne åka själv?
Du stannar inte för vem som helst som kliver ut framför bilen då? ;)
:lol: men då är ju en vuxen i bilen som även kan backa osv för att fly situationen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Verdi »

Delta skrev:
Allt tyder på en masslakt i den konventionella bilindustrin:

1. De rena elbilarna med aluminiumkaross och simplare teknik håller 2-4 gånger så länge som bilar gjorda av stålplåt och som har en förbränningsmotor med mycket högre slitage. Ingen sot och förkoksningar, olie-och filterbyten, kamremmar, partikelfiltre och avgassystem mm.

2. Bilarna kan användas autonomt av andra när ägaren inte behöver den och därmed bli en moenymaker för ägaren samtidigt som andre inte behöver ha bil.

3. Slöseriet med att bilägarna ska byta bil vart tredje år upphör. Det finns ingen anledning!

Skriv till mig när den första Tesla Model S skrotas på grund av utslitning, Jag tror att det kommer att ta minst 20 år!
Men om alla som köper nya behåller sina kärror i 10 år, hur ska då de som idag köper billiga begagnade få tag på bilar?

Aldrig att jag hyr ut min bil till folk jag inte känner. Räcker med att nån röker i den för att den ska bli "förstörd".
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Aldrig att jag hyr ut min bil till folk jag inte känner. Räcker med att nån röker i den för att den ska bli "förstörd".
Det kommer nog krävas att man väljer vilka man kan hyra ut bilen till men även ifall du bara tar dina rökfria närmaste kompisar och familj så kommer behovet av bil per capita att minska. Senare kan det nog tänkas komma rankinglistor m.m. och de som inte sköter sig kommer nog få svårt att låna bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Verdi »

Ja vi får se. Nu har jag iaf köpt en Tesla. Alltid en start. :)

Nån som vill köpa en Volvo XC70 förresten? ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Ja vi får se. Nu har jag iaf köpt en Tesla. Alltid en start. :)

Nån som vill köpa en Volvo XC70 förresten? ;)
Så du slog till på en Tesla till slut :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Ja vi får se. Nu har jag iaf köpt en Tesla. Alltid en start. :)

Nån som vill köpa en Volvo XC70 förresten? ;)
Välkommen till sekten på riktigt! ;)

PS. Alla som håller till här på forumet är med i sekten oavsett om de äger en Tesla eller inte och oavsett om de vill det eller inte...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Ja vi får se. Nu har jag iaf köpt en Tesla. Alltid en start. :)

Nån som vill köpa en Volvo XC70 förresten? ;)
Så du slog till på en Tesla till slut :)
Ja det var väl bara en tidsfråga. :mrgreen:

Det är liksom ett mentalt hinder man ska över. Gick ändå fort jämfört med i3:an. Där tog det 2 år från det jag först provkörde tills jag slog till. Nu med Tesla tog det väl max 6 månader från att jag började räkna på det. Men visst har jag mina farhågor fortfarande om räckviddsångest i vissa situationer och att ett laddstopp på 30-40 minuter kan kännas som en evighet om man har trötta barn i bilen osv. Men det är inte så många ggr per år och fördelarna till vardags överväger kraftigt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av LarsL »

Smutt skrev:
LarsL skrev:
Håller med jag har också svårt för den där modellen. Det finns väldigt många saker jag bara använder ett fåtal procent av tiden men som jag ändå inte hyr ut eller hyr. Kanske kommer det funka i stora städer där folk åker taxi idag men knappast här.

Det jag skulle använda en självkörande bil till är att skjutsa ungarna till träningar och aktiviteter.
Men eftersom bilen kommer stanna för vem som helst som kliver ut framför den så är ju säkerhetsrisken jättestor om vi inte pratar om ett gäng vältränade killar, men 7 åriga dottern till baletten vem låter henne åka själv?
Så om inte Tesla kommer med Automatkarbin så tror jag inte på självkörning. Jag har svårt att se några andra fall där jag skulle ha bytta av den. Kan knappast ens dela med sambon eftersom vi åker samtidigt åt olika håll.
Verdi

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Ja vi får se. Nu har jag iaf köpt en Tesla. Alltid en start. :)

Nån som vill köpa en Volvo XC70 förresten? ;)
Välkommen till sekten på riktigt! ;)

PS. Alla som håller till här på forumet är med i sekten oavsett om de äger en Tesla eller inte och oavsett om de vill det eller inte...
Tack tack. Jo det är ju nåt visst med eldrift. Efter jag skaffade i3:an så var det kört. Helt plötsligt kändes det bara så fel när dieselmotorn startade i Volvon. Det kändes så gammalt på nåt sätt. Omodernt.

Aldrig mer en fossilbil. Kommer bli så skönt detta!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Ja vi får se. Nu har jag iaf köpt en Tesla. Alltid en start. :)

Nån som vill köpa en Volvo XC70 förresten? ;)
Välkommen till sekten på riktigt! ;)

PS. Alla som håller till här på forumet är med i sekten oavsett om de äger en Tesla eller inte och oavsett om de vill det eller inte...
Tack tack. Jo det är ju nåt visst med eldrift. Efter jag skaffade i3:an så var det kört. Helt plötsligt kändes det bara så fel när dieselmotorn startade i Volvon. Det kändes så gammalt på nåt sätt. Omodernt.

Aldrig mer en fossilbil. Kommer bli så skönt detta!
Vi börjar bli ett gäng som bara har elbilar hemma nu :) (eller iaf många som har två eller fler elbilar iaf)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Vi börjar bli ett gäng som bara har elbilar hemma nu :) (eller iaf många som har två eller fler elbilar iaf)
Som jag precis skrev i en annan tråd: Jag ligger efter och det känns inte bra alls. Jag tror vi är bland de sista som fortfarande har en bensinbil. Så kan vi inte ha det. Usch fy vad äckligt. Synd att bilhandlarna här omkring är så ovilliga att sälja elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Vi börjar bli ett gäng som bara har elbilar hemma nu :) (eller iaf många som har två eller fler elbilar iaf)
Som jag precis skrev i en annan tråd: Jag ligger efter och det känns inte bra alls. Jag tror vi är bland de sista som fortfarande har en bensinbil. Så kan vi inte ha det. Usch fy vad äckligt. Synd att bilhandlarna här omkring är så ovilliga att sälja elbilar.

Flera på jobbet som privatleasar Nissan Leaf. Erbjudande nu: https://www.nissan.se/fordon/fordon-utb ... anjer.html

SATSA PÅ 100% ELDRIFT
Spara upp till 46.800 kr vid köp av en ny Nissan LEAF
Vi erbjuder följande till privatkunder som köper en ny Nissan LEAF 30 kWh - med en räckvidd på upp till 250 km*
Fria vinterhjul
Fri service i 3 år
Fri metallic lack
Fri uppgradering
VÄRDE UPP TILL 46.800 KR!
Fri uppgradering innebär att du som kund får ett steg högre utrustningsnivå än du betalar för.

- LEAF 30 kWh Acenta till priset av Visia
- LEAF 30 kWh Black Edition till priset av Acenta
- LEAF 30 kWh Tekna till priset av Black Edition
För mer info om priser och specifikationer kan du ladda ner vår kundprislista HÄR.


Kontakta din Nissan-återförsäljare för mer information

*250 km enligt NEDC. Beräknad räckvidd vid verklig körning, 125-200 km med 30 kWh och 100-160 km med 24 kWh. Den faktiska räckvidden är beroende av olika faktorer som hastighet, körsätt, användandet av AC/värme och övrig elektronisk utrustning, topografi etc.
Samtliga summor inkl. moms. Erbjudandet gäller ett begränsat antal bilar i lager och fram till 30.06.2017. Kontakta din Nissan-återförsäljare för mer information.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av mati »

Jag skulle i så fall leasa den på mitt AB, precis som Teslan. Det ska ju inte vara nåt problem så sett.
Problemet är snarare tillgången till elbilar. Den måste gå minst 15 säkra mil, sambon ska ta den till jobbet (7,5 mil enkel väg) och det går inte att ladda nånstans på vägen. Vi har kikat på en Zoe med stora batteriet men den funkade sådär och klarade sträckan bara med nöd och näppe.
Leafen är tyvärr lite för klen i batteriet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Jag skulle i så fall leasa den på mitt AB, precis som Teslan. Det ska ju inte vara nåt problem så sett.
Problemet är snarare tillgången till elbilar. Den måste gå minst 15 säkra mil, sambon ska ta den till jobbet (7,5 mil enkel väg) och det går inte att ladda nånstans på vägen. Vi har kikat på en Zoe med stora batteriet men den funkade sådär och klarade sträckan bara med nöd och näppe.
Leafen är tyvärr lite för klen i batteriet.
Tur att Tesla har 0,25% ränta på en S75
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av vigge50 »

Smutt skrev:
mati skrev:
Jag skulle i så fall leasa den på mitt AB, precis som Teslan. Det ska ju inte vara nåt problem så sett.
Problemet är snarare tillgången till elbilar. Den måste gå minst 15 säkra mil, sambon ska ta den till jobbet (7,5 mil enkel väg) och det går inte att ladda nånstans på vägen. Vi har kikat på en Zoe med stora batteriet men den funkade sådär och klarade sträckan bara med nöd och näppe.
Leafen är tyvärr lite för klen i batteriet.
Tur att Tesla har 0,25% ränta på en S75
:lol:
Verdi

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jag skulle i så fall leasa den på mitt AB, precis som Teslan. Det ska ju inte vara nåt problem så sett.
Problemet är snarare tillgången till elbilar. Den måste gå minst 15 säkra mil, sambon ska ta den till jobbet (7,5 mil enkel väg) och det går inte att ladda nånstans på vägen. Vi har kikat på en Zoe med stora batteriet men den funkade sådär och klarade sträckan bara med nöd och näppe.
Leafen är tyvärr lite för klen i batteriet.
i3?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
i3?
Den klarar inte det heller. Inte utan REX.
Det finns bara en bil som klarar 15 mil på riktigt. Vi vet vilken. Och jag har inte råd med en till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
i3?
Den klarar inte det heller. Inte utan REX.
Det finns bara en bil som klarar 15 mil på riktigt. Vi vet vilken. Och jag har inte råd med en till.
Jo det gör den. Alla dagar utom kanske de allra kallaste. Men då kanske hon kan få ta Teslan? Eller så tar ni en Rex och kör nån mil på den när det är kallt. Blir inte många liter soppa per år ändå.

Nu på sommaren klarar min 20-22 mil i Comfort-läget och med hastigheter runt 90 km/h (dvs med full klima osv) och då släpar jag på 150 kg REX också. En BEV klarar nog uppåt 25 mil. Fick min i slutet av mars och när det var minusgrader på morgnarna så klarade den ändå 15-16 mil. En BEV har säkert ett par mil till att ge. Går man ner på Eco+ läget så får man ytterligare några mil.

Har även gjort två vändor till Stockholm med ca 14 mil motorväg med 115 km/h på farthållaren plus några mil stadskörning och det gick utan problem. Totalt 17-18 mil. Var dock gränsfall när det bara var 7-8 grader varmt. När det var runt 20 grader så var det dock helt lugnt.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Torkel »

Liten fundering:

Elbilar är dyra. De är dyra framförallt för att deras kostnader ska bäras av liten volym.

Varför är det ingen av de ordinarie bilföretagen som slår ut elbilarnas utvecklingskostnader på sitt ordinarie sortiment? Det hade ju rimligtvis tillåtet t.ex. Nissan att sälja Leaf till samma pris som en vanlig bil i golfklassen +/- 10%
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av LarsL »

Därför att de inte vill sälja billiga elbilar. Eftersom det hade varit självmord.
Skriv svar